Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vliegangst en pillen ;)

<<

Anoniem147

Bericht 20 Feb 2015 10:48

Vliegangst en pillen ;)

Ik heb dus behoorlijke vliegangst en dat uit zich vooral in paniekaanvallen (verkramping, zweethanden, vermoeidheid door oppervlakkig ademhalen en huilbuien). Ik weet echt precies waar de lastige plek voor mezelf zit. Ik word pas bang als het vliegtuig daadwerkelijk op de startbaan staan en vol gas gaat geven in de lucht gaat dat dan meestal nog door tot dat het vliegtuig op kruishoogte zit.

Dan zit ik zo erg in mijn angst dat ik er heel moeilijk uit kom, dus nog zeker 2 a 3 uur zit te stressen. Landing vind ik heerlijk en ben ik echt niet bang voor (zelfs niet de luchtzakken o.i.d.). Het idee dat ik weer bijna aan de grond sta geeft mij dan opluchting.

Nu las ik hier op het forum een paar maanden terug (volgens mij een bericht van Atelier Madame) dat iemand bij de huisarts pillen had gehaald om te kunnen relaxen. Ik twijfel nu of ik naar de huisarts moet gaan om het voor te leggen. Ergens vind ik dat ik mezelf niet moet aanstellen (Ik heb vertrouwen in de piloten, zij hebben er immers goed voor gestudeerd en ik heb ook vertrouwen in de techniek. Ik kijk veel fightradar24 en hoeveel vliegtuigen er rondvliegen en met welk percentage er dan werkelijk wat gebeurt is nihil.) Ik vind dus vooral de lichamelijk klachten die ik ervaar vervelend en vraag me af of die pillen daar dan ook voor werken?

Nouja, eigenlijk weet ik het gewoon niet zo goed. Iemand nog een nuttige bijdrage?
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 20 Feb 2015 10:58

Re: Vliegangst en pillen ;)

De laatste keer dat ik gevlogen heb, had ik wel pillen. Weet zo even de naam niet meer, maar ik dacht dat Carrie? ze ook kende/gebruikte.

Bij mijn werkte het wel goed. Ik ging niet echt slapen van de pillen, maar werd er wel heel duf van, waardoor je gewoon minder angst en spanning voelt. Het duurde bij mij wel even voor ze ingewerkt waren. Op de terugweg was ik in het vliegtuig duf en toen we eenmaal in de auto zaten naar huis kon ik mijn ogen niet meer open houden, haha.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Anoniem88

Bericht 20 Feb 2015 11:01

Re: Vliegangst en pillen ;)

Ik zou het doen. Ik heb geen vliegangst, maar haal ze voor lange vluchten ook, omdat ik anders niet kan slapen in een vliegtuig. Dus ik zou het stukje aanstellen gewoon vergeten :)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 20 Feb 2015 11:20

Re: Vliegangst en pillen ;)

Ik had oxazepam toen ik voor het eerst ging vliegen, maar ik was nog steeds erg bang toen ik het vliegtuig in moest, het werd wel iets minder toen we eenmaal gingen vliegen maar ik had niet het idee dat dat met die pil te maken had. Ik heb er ook weinig van gevoeld. Later heb ik nog wel eens oxazepam geslikt voor iets anders en toen werd ik wel meteen heel rustig en slaperig, dus ik weet niet waarom het die keer niet goed werkte.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Hunt

Kwebbel

Berichten: 497

Geregistreerd: 11 Nov 2013 12:24

Bericht 20 Feb 2015 11:24

Re: Vliegangst en pillen ;)

Ik heb ook pilletjes voor het vliegen, ik geloof diazepam. Ik ben namelijk ook een schijterd in het vliegtuig. De pilletjes maken me wat duffer en ik heb minder lichamelijke reacties (dus hartkloppingen etc). Ik vind het heerlijk en kan er goed op slapen. Vliegen zal nooit mijn hobby worden, niet alles verdwijnt door zo'n pilletje natuurlijk, maar ik ga langere vluchten niet meer zonder doen.
<<

Anoniem301

Bericht 20 Feb 2015 11:54

Re: Vliegangst en pillen ;)

Joh gewoon om pillen vragen, vliegangst is hartstikke vervelend en naar. Je kunt wel rationeel denken maar mij helpt dat niet hoor. Oxazepam helpt bij mij niet, dat is om te ontspannen.

Lorazepam is de shit :D Enige dat helpt bij mij en mijn man. Hebben wij van een vriend van mijn man die schitzofreen is, helpt tegen angststoornissen. Ik heb nu nog 2 pilletjes in mijn portemonnee en de volgende keer vraag ik ze gewoon aan mijn eigen dokter. Wil hij ze niet geven ga ik weer naar die vriend.

Ik hoef geen halfslagtige pilletjes van de drogist maar echt iets zwaarders dat goed helpt. Ik durf nu zelfs uit het raam te kijken.
<<

Anoniem301

Bericht 20 Feb 2015 11:55

Re: Vliegangst en pillen ;)

Susan schreef:Ik had oxazepam toen ik voor het eerst ging vliegen, maar ik was nog steeds erg bang toen ik het vliegtuig in moest, het werd wel iets minder toen we eenmaal gingen vliegen maar ik had niet het idee dat dat met die pil te maken had. Ik heb er ook weinig van gevoeld. Later heb ik nog wel eens oxazepam geslikt voor iets anders en toen werd ik wel meteen heel rustig en slaperig, dus ik weet niet waarom het die keer niet goed werkte.


Ik had ook een keer oxazemap Susan, hielp mij ook inderdaad niet met vliegen. Het is volgensmij meer om onrustigheid te onderdrukken, niet perse tegen angst.
<<

Anoniem301

Bericht 20 Feb 2015 11:56

Re: Vliegangst en pillen ;)

Yolo! schreef:Ik heb ook pilletjes voor het vliegen, ik geloof diazepam. Ik ben namelijk ook een schijterd in het vliegtuig. De pilletjes maken me wat duffer en ik heb minder lichamelijke reacties (dus hartkloppingen etc). Ik vind het heerlijk en kan er goed op slapen. Vliegen zal nooit mijn hobby worden, niet alles verdwijnt door zo'n pilletje natuurlijk, maar ik ga langere vluchten niet meer zonder doen.


Diazemap is meer een inslaper toch?
<<

Hunt

Kwebbel

Berichten: 497

Geregistreerd: 11 Nov 2013 12:24

Bericht 20 Feb 2015 12:05

Re: Vliegangst en pillen ;)

Carrie schreef:
Yolo! schreef:Ik heb ook pilletjes voor het vliegen, ik geloof diazepam. Ik ben namelijk ook een schijterd in het vliegtuig. De pilletjes maken me wat duffer en ik heb minder lichamelijke reacties (dus hartkloppingen etc). Ik vind het heerlijk en kan er goed op slapen. Vliegen zal nooit mijn hobby worden, niet alles verdwijnt door zo'n pilletje natuurlijk, maar ik ga langere vluchten niet meer zonder doen.


Diazemap is meer een inslaper toch?


Heb het even nagekeken, ik had inderdaad diazepam. Dit staat erover op internet:
Diazepam behoort tot de benzodiazepinen. Het werkt rustgevend, spierontspannend, vermindert angstgevoelens en beïnvloedt de overdracht van elektrische prikkels in de hersenen. Artsen schrijven het voor bij angstgevoelens en gespannenheid, paniekstoornissen, slapeloosheid, alcoholontwenning, spierkrampen, epilepsie en onrust.

Dus volgens mij wel een beetje vergelijkbaar met oxazepam, die behoort ook tot de benzodiazepinen. Verder heb ik er weinig verstand van haha :P
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:20

Bericht 20 Feb 2015 12:11

Re: Vliegangst en pillen ;)

Misschien dat je naast pillen ook eens een cursus tegen vliegangst kan volgen, bijvoorbeeld bij Stichting Valk. Bij veel mensen verminderen daardoor de angstgevoelens en het zou natuurlijk beter zijn als je daardoor geen pilletjes nodig hebt om je angst onder controle te houden.
<<

Anoniem173

Bericht 20 Feb 2015 12:14

Re: Vliegangst en pillen ;)

Ik gebruik standaard oxazepam als ik ga vliegen, 10 Mg. Krijg ze van m'n oma of pak ze op m'n werk in overleg. Ik word er heel rustig en relaxed van. Angst is dan echt gereduceerd tot een nihil niveau. Ideaal! Ik heb echt alles geprobeerd van rescue spray tot valeriaan en niets hielp. Dit werkt bij mij prima.
<<

Anoniem313

Bericht 20 Feb 2015 12:27

Re: Vliegangst en pillen ;)

Ik heb Diazepam. Een paar jaar geleden heb ik het een keer gekregen van de HA omdat ik toen af en toen hyperventilateerde in afgesloten ruimtes, oa dus in vliegtuigen. Tegenwoordig heb ik daar geen last meer van. Nu krijg ik het van mijn andere HA omdat het een lekkere combi is met de pijnstilling als ik erge rugpijn heb.
Maar dit werkt prima tegen de angst bij het vliegen. Alhoewel ik er nu dus niet meer zo'n last van heb neem ik op echt lange vluchten nog wel eens een pilletje met een glas wijn. Lekker ontspannen.
<<

Anoniem147

Bericht 20 Feb 2015 12:41

Re: Vliegangst en pillen ;)

Haha, who wat een reacties! Stelletje addicts hier ;)

Maar sowieso dus al die 'pammetjes'. Ik hoef ook niet perse te slapen (eigenlijk liever niet) maar dus alleen die lichamelijke reactie. Ik durf bijv. wel uit het raam te kijken en vind het ook niet erg om die raamstoel te hebben. Ik heb niet per definitie het idee dat het claustrofobie is.

@ Bailando, ik heb er wel eens aan gedacht maar dat kost dan weer zoveel geld en ik ga sowieso vliegen met angst. Het is niet dat ik het vliegtuig niet in durf. Ik heb ook wel eens een boek gelezen over vliegangst en dat ging ook best goed. Maar dat zijn dan weer die dingen (qua geluiden etc.) waar ik sowieso niet zo bang voor ben. (Ophalen landingsgestel, full trottle ofzo haha. Of die vleugeldingen die bewegen). Ik ervaar bij dit topic bijv. ook 0 angst op een schaal van 0-10, ik vind het heerlijk om naar het vliegveld te rijden, kan ontspannen shoppen, zelf bij de gate voel ik nog niets.

Met taxieen voel ik dan misschien een 2tje en dan ineens op die startbaan schiet het naar een dikke 10. Meeeh dat wil ik dus niet.
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:20

Bericht 20 Feb 2015 12:49

Re: Vliegangst en pillen ;)

Gelukkig dat het dan bij jou nog meevalt met de angst inderdaad, behalve dan het moment van starten. Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe duur het is hoor, maar hoor er goede verhalen over van mensen die zo van hun angst af zijn gekomen, of waarbij de angst in ieder geval sterk verminderd is. Heb je al eens natuurlijke dingen als valeriaan en Bach rescue druppels enzo geprobeerd? Ik ben zelf namelijk niet zo van het slikken van pillen als er ook andere oplossingen mogelijk zijn die misschien al voldoende werken.
<<

Anoniem313

Bericht 20 Feb 2015 12:53

Re: Vliegangst en pillen ;)

Marni, ik bedoelde ook niet te zeggen dat jij claustrofobie hebt. Mijn punt was dat Diazepam een goede angstremmer is. Ik zou er niet te moeilijk over doen. Een pilletje nemen tegen vliegangst heeft niets te maken met 'je aanstellen'. Als je een paracetamol neemt tegen de hoofdpijn stel je je toch ook niet aan?
<<

Anoniem87

Bericht 20 Feb 2015 12:59

Re: Vliegangst en pillen ;)

Gewoon om vragen bij de huisarts, dat is echt niet gek! Ik neem altijd oxazepam als ik ga vliegen, pak ze ook van mn werk dus lekker makkelijk. Ik word er suf en relaxt van, precies wat ik nodig heb!
<<

Anoniem147

Bericht 20 Feb 2015 14:20

Re: Vliegangst en pillen ;)

Okee dan maak ik toch maar een afspraak.

@Caulfield, ooh dat bedoelde ik ook niet hoor haha. Het was meer omdat veel mensen echt claustrofobie ervaren, maar dat valt bij mij wel mee. Het gekke is dat ik het op een boot ook heb, dus het ligt niet aan de hoogte van het vliegtuig. Dan neig ik toch wel weer naar claustrofobie. (Maar heb geen last van bioscopen, liften, reuzenrad o.i.d.).

Ik vind het ergens ook een beetje eng dat je allemaal verhalen tegen komt over dat die pillen snel verslavend werken. Vast niet na 2x slikken, maar zo'n klein stemmetje in mijn hoofd zegt dan toch dat het niet hele onschuldige pillen zijn.

Ik heb trouwens nog nooit homeopathie geprobeerd. Altijd 'gewoon' het vliegtuig in gegaan.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 20 Feb 2015 14:25

Re: Vliegangst en pillen ;)

Ik denk dat je claustrofobie in verschillende soorten en maten hebt, net als de meeste fobieën. Uit de bioscoop kun je altijd weg als je wil, de lift duurt doorgaans maar heel kort, het reuzenrad ook. Misschien dat jij het gewoon een eng idee vindt dat je voor langere tijd ergens vastzit.

Dat soort pillen zijn geen snoepjes, maar dat wil niet zeggen dat er meteen iets vreselijks gebeurt als je ze gebruikt, zolang je je maar aan het doktersvoorschrift houdt en je verstand gebruikt. Ik denk dat de kans op verslaving veel groter is als je continu last hebt van angsten en onrust waardoor je aanhoudend in de verleiding komt om pillen te slikken. Jij weet waar je angst vandaan komt en dat het puur wordt veroorzaakt door dat vliegtuig, dus de kans lijkt me erg klein dat je eenmaal op de grond weer behoefte krijgt aan een pilletje.

Mijn persoonlijke ervaring: ik heb ze wel eens een paar dagen achter elkaar geslikt, ook op doktersvoorschrift, en ben toen gewoon weer gestopt. Zo snel ben je echt niet verslaafd.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem272

Bericht 20 Feb 2015 14:32

Re: Vliegangst en pillen ;)

Ik sluit me bij Susan aan.

Oxazepam helpt enorm als ik een erge paniekaanval heb, maar je word er ook erg suffig van. Ikzelf kan niet echt een gesprek voeren of geconcentreerd werken met een 'pammetje' op. Dus ik slik ze alleen als ik ècht compleet van t padje af ben.
<<

Anoniem147

Bericht 20 Feb 2015 14:35

Re: Vliegangst en pillen ;)

Okee jullie ervaringen stellen mij wel gerust. Ik ga gewoon een afspraak maken en hopelijk krijg ik ze dan voorgeschreven.

Misschien stelt het mij al wel gerust dat ik ze in mijn tas heb zitten.

Bedankt voor het meedenken en alle reacties!
<<

Anoniem173

Bericht 20 Feb 2015 15:31

Re: Vliegangst en pillen ;)

Bedenk wel dat benzo's onder de opiumwet vallen hè dus wel even nakijken hoe het werkt als je buiten Europa gaat vliegen!
<<

Anoniem147

Bericht 20 Feb 2015 16:50

Re: Vliegangst en pillen ;)

Moet je een aanvraag doen, duurt 4 weken haha. Kan niet meer.

Maar lees op diverse fora dat er bij 2 pillen geen haan naar kraait. Geneesmiddelen paspoort uitdraai vragen zou ook voldoende moeten zijn en anders moet je ze weggooien. Nouja, dat risico neem ik dan maar.

Het schijnt moeilijker te zijn als je doosjes met ADHD medicatie of meerdere doosjes 'pammetjes' wil meenemen.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 20 Feb 2015 17:05

Re: Vliegangst en pillen ;)

Van 2 van die pilletjes slikken raak je inderdaad niet verslaafd hoor :wink:
Als het je helpt, zou ik ze gewoon slikken!
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Ella

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3276

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:44

Bericht 20 Feb 2015 21:32

Re: Vliegangst en pillen ;)

Ik vind het stoer dat je dus wel gewoon gaat vliegen ondanks je vliegangst, ik durf die stap nog niet eens te zetten :palm:
<<

Anoniem87

Bericht 20 Feb 2015 21:53

Re: Vliegangst en pillen ;)

Atelier Madame schreef:Bedenk wel dat benzo's onder de opiumwet vallen hè dus wel even nakijken hoe het werkt als je buiten Europa gaat vliegen!


Benzo's vallen niet onder de opiumwet hoor, no worries!
Volgende

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers