Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Speltherapie

<<

Anoniem277

Bericht 25 Nov 2019 18:19

Speltherapie

Wie is er bekend met speltherapie?
Wat heeft het jouw kind opgeleverd?
Hoe vaak moest je erheen en hoe lang duurde 1 sessie?
Wat doen ze daar?
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 25 Nov 2019 18:30

Re: Speltherapie

Ik ben er niet bekend mee, maar heb vroeger getwijfeld tussen de opleiding speltherapie en de opleiding docent drama. Het werd de laatste, maar ik vind het nog steeds heel interessant en een mooi beroep.

Op deze site staat wel duidelijke, korte info:
https://www.speltherapie.net/wat-is-speltherapie/
#teammaple🍁
<<

Tompouce

Kletskop

Berichten: 509

Geregistreerd: 17 Jan 2019 19:39

Bericht 25 Nov 2019 18:52

Re: Speltherapie

Onze dochter heeft ongeveer een jaar lang speltherapie gehad toen ze bij de kleuters zat.

Ze kon zo ontzettend boos worden en gefrustreerd raken. Tijdens de therapie werd duidelijk dat ze erg onzeker was en er zo ontzettend veel door buitenstaanders van haar verwacht werd en dat resulteerde in boosheid en frustratie.

Toen ze net 1 was (en al behoorlijk lang voor haar leeftijd was) kon ze lopen en op een stoel klimmen en al behoorlijk goed praten. Alleen van de stoel af komen, vond ze lastig en zeiden mensen: kun jij nog niet zelf van de stoel af??? En als ze vertelde dat ze in de kleuterklas zat: zit jij pas bij de kleuters?? En je bent al zo groot!! Kun je dan nog niet lezen en schrijven??
Dat zijn even 2 voorbeelden maar zo waren er nog veel meer. Daar werd ze heel onzeker van.

Tijdens de therapie heeft ze geleerd om met die boosheid om te gaan (als ze merkte dat ze boos werd mocht ze bijvoorbeeld een knikker inleveren en even apart gaan zitten. Later bedprak ze dan met de juf of met ons wat er aan de hand was). Dat heeft echt geholpen!

Ze is nog steeds onzeker en perfectionistisch maar kan er nu (bijna 10) heel goed mee omgaan.

Volgens mij waren het sessies van een halfuur per keer.
<<

Anoniem277

Bericht 26 Nov 2019 09:56

Re: Speltherapie

Bedankt voor de reacties. Ik twijfel heel erg omdat er al zoveel met haar gemoeid is en ze is pas 3.
Van de ene kant wil ik haar beschermen tegen overvraging maar wil ook niet dat ze belemmerd wordt in de ontwikkeling.
Denk dat ik het binnenkort maar eerst bespreek met de kinderarts, moeten we over 3 weken heen.
Ze loopt vast en de ontwikkeling lijkt stil te staan.
<<

Tompouce

Kletskop

Berichten: 509

Geregistreerd: 17 Jan 2019 19:39

Bericht 26 Nov 2019 10:04

Re: Speltherapie

Ik vond de speltherapie op een heel fijne manier gaan. De therapeut haalde letterlijk alles uit het spel waardoor mijn dochter totaal niet het idee had dat ze "verplicht" ergens heen moest.

Wij benoemde het ook niet als therapie trouwens. Ze ging gewoon spelen bij Miek. En de hond. Die hield ze normaal altijd in huis maar dochter was zo verzot op hem dat hij bij haar "sessies" aanwezig mocht zijn ?.

Maar het is altijd afwachten hoe een kind er op reageert, natuurlijk. Wellicht zou je bij een therapeut in de buurt een vrijblijvend kennismakingsgesprek plannen? Dat hebben wij toen ook gedaan. Als er al geen klik is dan schiet je er sowieso niks mee op.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers