Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


´Rustig aan doen´

<<

Snowflakes

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 184

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:04

Bericht 13 Nov 2018 17:18

´Rustig aan doen´

Op dit moment ben ik twintig weken zwanger van ons eerste kindje. Ik mag niet klagen, ben weinig misselijk geweest in het begin van mijn zwangerschap en heb (naast wat rugpijn en vermoeid) geen noemenswaardige klachten gehad tot vorige week.

Afgelopen donderdag was ik bij de verloskundige om naar het hartje te luisteren, toen hadden we het er even over dat ik merk dat ik tijdens drukke (werk)dagen last heb van een drukkend gevoel in mijn onderbuik. De verloskundige gaf aan dat het wel belangrijk is, als ik dit merk, even een stap terug te doen en wat ´rustiger´ aan te doen.

Maar wat is dit, rustig aan doen? En vooral, hoe doe ik dit tijdens mijn (toch wel drukke) werkdagen waarop ik veel moet lopen, bukken. Ik werk nu nog gewoon mijn volledige (32) uren, maar merk wel na een werkdag dat ik last heb van een drukkend gevoel in mijn onderbuik en ook geregeld pijn in mijn rug heb.

Hoe hebben jullie dit gedaan tijdens jullie zwangerschap? Heb je dit besproken met je werkgever? Iemand tips?
Afbeelding
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1299

Geregistreerd: 17 Dec 2014 20:51

Bericht 13 Nov 2018 17:26

Re: ´Rustig aan doen´

Volg dit topic. Loop precies tegen hetzelfde aan. Ook 20 weken zwanger nu en aan het eind van een werkdag heb ik echt last van een drukkend/pijnlijke onderbuik. Herken dit niet van vorige zwangerschappen. Maar vind het bizar lastig om een werkdag echt rustig aan te doen omdat ik het werk gewoon af wil hebben.
<<

Poppedopje

Noob

Berichten: 66

Geregistreerd: 19 Aug 2018 19:03

Bericht 13 Nov 2018 17:38

Re: ´Rustig aan doen´

Sowieso heb je als zwangere recht op 1/8e deel van je werkdag extra pauze, doorbetaald. Dus op een dag van 8 uur heb je recht op een uur extra pauze. Dus die kan je sowieso nemen.

En qua rustiger aan doen: de lift nemen ipv de trap. Dichter bij de deur parkeren. Geen boodschappen meer sjouwen, minder lopen en vaker zitten. En soms ook nee zeggen.
ik ben morgen 19 weken en heb ook al af en toe een soort van harde buik. Dat is niet fijn. En dus een teken dat het rustiger moet.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 13 Nov 2018 17:43

Re: ´Rustig aan doen´

Wat Poppedopje zegt ja. En als rustig aan doen naast je werk niet genoeg effect heeft, maar het ook echt aan de werkzaamheden ligt, zou ik het wel met je werkgever bespreken.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 13 Nov 2018 17:59

Re: ´Rustig aan doen´

De eerste zwangerschap ben ik over mijn grenzen heen gegaan want ik vond het heel moeilijk om te bepalen hoeveel rustiger ik dan moest doen en wat nou gewoon bij het zwanger zijn hoort en wat te gek is.

De tweede zwangerschap dus meteen met de verloskundige afgesproken dat ze concreter zou zijn en zou aangeven wat dat rustiger aan doen in hield, op die manier kon ik ook gewoon tegen mijn werkgever en het UWV zeggen wat concreet het advies was. Dat vond ik erg prettig, wellicht kan je ook aan je verloskundige vragen of ze concrete adviezen wil geven, zodat je een richtlijn hebt waar je je aan vast kan houden.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 13 Nov 2018 18:05

Re: ´Rustig aan doen´

Ik geef les in het VO en ik heb zelf wat aanpassingen gedaan waardoor het voor mij al rustiger werd. Dat was bijv mezelf dwingen veel te zitten (ik zit doorgaans geen minuut tijdens een les, ben continu voorbeelden aan het spelen en dingen aan het uitbeelden en bij leerlingen aan het langslopen voor tips en hulp). Ook liet ik klassen 5 minuten eerder vertrekken wanneer ik van lokaal moest wisselen, zodat ik rustig door de gangen kon zonder haast en zonder hordes leerlingen die me omver konden duwen.

Ik denk dat jij ook op deze manier misschien wat zaken kunt aanwijzen die je zouden kunnen ontlasten. Ik weet niet wat voor werk je doet dus ik kan niet concreet meedenken. Extra pauzes houden, anderen op de hoogte stellen van het bukken en tillen wat je liever niet meer doet. Dat soort dingen.
#teammaple🍁
<<

Snowflakes

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 184

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:04

Bericht 13 Nov 2018 18:09

Re: ´Rustig aan doen´

Boerenkool, dat herken ik. Ik wil dingen ook afronden, ben ook wel geneigd om sowieso een paar stappen harder te lopen (normaal, maar merk dat dit me nu wat gaat opbreken).

Urban Naked, ik werk als wijkverpleegkundige, zowel in de zorg voor cliënten zelf als overstijgende taken (meer kantoorwerk).
Afbeelding
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 13 Nov 2018 18:48

Re: ´Rustig aan doen´

Snowflakes, als ik lees over rustiger aan doen en wijkverpleegkundige zijn, dan denk ik dat je meer op kantoor moet gaan zitten. In de directe zorg naar cliënten is net lastig om rustiger aan te doen lijkt me
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 13 Nov 2018 18:49

Re: ´Rustig aan doen´

Dan zou kijken of ik meer tijd kan gaan uittrekken per adres. In overleg met je leidinggevenden. Rustiger lopen en langer doen over de reis en de klus kan enorm schelen, zowel mentaal als fysiek.
#teammaple🍁
<<

Anoniem252

Bericht 13 Nov 2018 18:49

Re: ´Rustig aan doen´

Kan je jezelf bij cliënten laten zetten die niet zorgzwaar zijn? Of een stagiaire meenemen bijvoorbeeld?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 13 Nov 2018 18:55

Re: ´Rustig aan doen´

Leer echt goed je eigen grenzen aan te geven. Eigenlijk liever wat eerder dan later want vaak op 't moment dat je het aangeeft ben je eigenlijk al te ver.

Er worden goede tips gegeven al, hopelijk is er wat toepasbaar voor jouw werk. Overleg ook vooral met je leidinggevende. Ik had geluk en mocht bijvoorbeeld standaard kantooruren gaan werken tijdens de zwangerschap. Ik heb ook een zootje trainingen gegeven nog (toen het ook nog niet bekend was) en toen ging ik ook vaker zittend les geven en gaf mijn studenten vaker een groepsopdracht zodat ik kon zitten. Liet hen lekker de stof doornemen en presteren voorin de klas. En ik deed elke dag ongeneerd een dutje op kantoor (en ja toen kwam de directeur een keer voor m'n neus zitten, maar ik zei maar tegen hem dat het een compliment was dat ik me zo thuis voelde daar dat ik er kon slapen). Misschien kan jij dit vertalen naar in elk geval meer rust tijd tussen cliënten en minder cliënten op één dag. Zoiets.

Kijk ook kritisch naar je sociale agenda. Tuurlijk, sociale leven is ook ontspannen maar ook inspannend.
Let's discover the world together.
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:20

Bericht 13 Nov 2018 18:59

Re: ´Rustig aan doen´

Ik zou het met je werkgever bespreken en dan samen bekijken wat er mogelijk is. Misschien kun je halve dagen gaan werken, of minder dagen? Alleen het kantoorwerk en even niet de zorgtaken? Ik heb geen idee of dat zomaar kan hoor, maar dat is wat er zo in me op komt.

Toen ik zwanger was ben ik gewoon door blijven werken maar wel met een paar aanpassingen (anders had ik het misschien ook niet volgehouden). Zo mocht ik wat later beginnen (half 10, ik moest overigens eerst wel anderhalf uur reizen dus alsnog redelijk vroeg opstaan) en als ik avonddienst had mocht ik rond etenstijd een wat langere pauze (half uur ipv 10 minuten) nemen zodat ik rsutig even iets kon eten. Ik vond het fijn dat er rekening met me werd gehouden. Nou had ik destijds zittend werk (telefoniste) dus fysiek was het goed te doen.
<<

Snowflakes

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 184

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:04

Bericht 13 Nov 2018 19:15

Re: ´Rustig aan doen´

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Wat betreft cliënten, probeer ook wel minder zware cliënten te doen alleen soms zitten we met ziekte/vakantie en dan wordt dat toch lastig.

Ook worstel ik een beetje met mijn eigen gevoelens. Voelt een beetje als falen om bijvoorbeeld minder uren te gaan werken. Zijn jullie je eigen uren blijven draaien of zijn jullie minder gaan werken? En als jullie minder zijn gaan werken, wanneer was dat dan?
Afbeelding
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1299

Geregistreerd: 17 Dec 2014 20:51

Bericht 13 Nov 2018 19:19

Re: ´Rustig aan doen´

Maar, als je voor een baas werkt zou dit in principe vanuit daar al geregeld moeten zijn dat het werk aangepast wordt? Tenminste, Dat dacht ik altijd.

Ik werk voor mezelf en werk alleen. Leg vloeren. Neem wel extra pauzes door even te gaan zitten (neem normaal geen pauzes), maar merk dat dit niet afdoende is. Werk ook al minder dagen, maar heb wel gewoon inkomsten nodig.
Heb helaas nog niet genoeg verzekering opgebouwd om aanspraak te kunnen maken op een of andere regeling qua werk/ziekte. Krijg wel zwangerschapsverlof, maarja, Dat duurt nog 14 weken.

Denk echt dat je moet leren grenzen aan te geven. Gemakkelijker gezegd dan gedaan overigens. Want kan dit zelf ook niet.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 13 Nov 2018 19:20

Re: ´Rustig aan doen´

Oh daar kan ik nog wel iets over zeggen. Ik herken je gevoel daarin. Het malle is dat niemand over een jaar nog weet hoeveel jij wel of niet gewerkt hebt. Jijzelf waarschijnlijk ook niet :) Wat ik bedoel is: hoe heftig het nu lijkt om minder uren te gaan werken, zo heftig is het niet. Het gaat om een korte periode en eigenlijk maakt het niemand wat uit. Dus maak het jezelf niet moeilijker dan nodig, als je minder wilt/kunt werken moet je dat lekker doen.
#teammaple🍁
<<

Anoniem252

Bericht 13 Nov 2018 19:21

Re: ´Rustig aan doen´

Boerenkool heb je helemaal geen recht op doorbetaling via het uwv als zelfstandige bij uitval door zwangerschap?

Ik ben met 26 weken van het bed gegaan. Toen werd de patiëntenzorg mij te zwaar. Werkte toen nog 32 uur ook. Ik ging toen kantoorwerk doen.
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1299

Geregistreerd: 17 Dec 2014 20:51

Bericht 13 Nov 2018 19:24

Re: ´Rustig aan doen´

Ja, Dat gevoel van falen is herkenbaar. Ik probeer daarbij in mijn achterhoofd te houden dat het gevoel van falen alleen maar groter is wanneer het fout gaat in de zwangerschap door toedoen van het willen werken en maar doorgaan.

Ikzelf werk sowieso minder dagen. Maar kan dit dan ook zelf bepalen.
Dus eerst deed ik 3 of 4 klussen in de week. Nu nog maar 2 of 3. En mijn man gaat nu geregeld mee, in de weekenden. Vooral voor het til werk.
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1299

Geregistreerd: 17 Dec 2014 20:51

Bericht 13 Nov 2018 19:26

Re: ´Rustig aan doen´

Atelier Madame schreef:Boerenkool heb je helemaal geen recht op doorbetaling via het uwv als zelfstandige bij uitval door zwangerschap?



Nee, heb daarvoor niet lang genoeg mijn verzekering. Moet een jaar verzekerd zijn wil je daar aanspraak op maken en ben helaas pas in mei weer begonnen met dit werk.
Gelukkig wel recht op een zwangerschapsuitkering voor zelfstandigen.
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9406

Geregistreerd: 25 Nov 2015 15:30

Bericht 13 Nov 2018 19:34

Re: ´Rustig aan doen´

Urban Naked schreef:Ik geef les in het VO en ik heb zelf wat aanpassingen gedaan waardoor het voor mij al rustiger werd. Dat was bijv mezelf dwingen veel te zitten (ik zit doorgaans geen minuut tijdens een les, ben continu voorbeelden aan het spelen en dingen aan het uitbeelden en bij leerlingen aan het langslopen voor tips en hulp). Ook liet ik klassen 5 minuten eerder vertrekken wanneer ik van lokaal moest wisselen, zodat ik rustig door de gangen kon zonder haast en zonder hordes leerlingen die me omver konden duwen.

Ik denk dat jij ook op deze manier misschien wat zaken kunt aanwijzen die je zouden kunnen ontlasten. Ik weet niet wat voor werk je doet dus ik kan niet concreet meedenken. Extra pauzes houden, anderen op de hoogte stellen van het bukken en tillen wat je liever niet meer doet. Dat soort dingen.



Wow UN, dan van die 5 minuten eerder wegsturen had ik eerder moeten bedenken. Ik hoef nu nog maar 3 dagen maar inderdaad door die school tegelijk met al die kinderen!
⁠♡♡♡
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 13 Nov 2018 19:58

Re: ´Rustig aan doen´

Vergeet niet dat jij de enige bent die je grenzen aan kan geven.

Ik denk niet dat je veel aan mijn manier van rustig aan doen hebt. Ik ging met de auto in plaats van de fiets en mocht dichterbij parkeren omdat ik zwanger was. Ik had niet echt een fysiek zware baan, al liep ik elke 3 kwartier even een klein rondje om de boel een beetje soepel te houden. Ik werkte 2 uur minder per dag. Dan was ik rond 3 uur klaar, halfvier thuis. Ik ging dan even plat en rusten om energie op te doen voor koken en boodschappen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 13 Nov 2018 20:05

Re: ´Rustig aan doen´

Snowflakes schreef:Bedankt voor het meedenken allemaal!

Wat betreft cliënten, probeer ook wel minder zware cliënten te doen alleen soms zitten we met ziekte/vakantie en dan wordt dat toch lastig.

Ook worstel ik een beetje met mijn eigen gevoelens. Voelt een beetje als falen om bijvoorbeeld minder uren te gaan werken. Zijn jullie je eigen uren blijven draaien of zijn jullie minder gaan werken? En als jullie minder zijn gaan werken, wanneer was dat dan?


Ik bleef fulltime (40u) werken maar ben wel met 30 weken al met verlof gegaan, althans, 34 weken verlof en 4 weken vakantie ervoor. Op het laatst stonden m'n hersenen ook echt uit. Het was echt maar halfbakken werk wat ik leverde. Het is écht niet erg om fysiek een stapje terug te doen want grote kans dat je dat mentaal ook al gaat doen straks. Is echt heel normaal en hoort ook wel bij het hele proces.
Let's discover the world together.
<<

Pleun

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 746

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:18

Bericht 13 Nov 2018 21:04

Re: ´Rustig aan doen´

Snowflakes schreef:Bedankt voor het meedenken allemaal!

Wat betreft cliënten, probeer ook wel minder zware cliënten te doen alleen soms zitten we met ziekte/vakantie en dan wordt dat toch lastig.

Ook worstel ik een beetje met mijn eigen gevoelens. Voelt een beetje als falen om bijvoorbeeld minder uren te gaan werken. Zijn jullie je eigen uren blijven draaien of zijn jullie minder gaan werken? En als jullie minder zijn gaan werken, wanneer was dat dan?


Eens met UN hierin. Daarnaast vind ik ook dat je geen jaren achter elkaar zwanger bent en dus daarin best op dit moment voor jezelf en je kind moet kiezen. Dat was voor mij een belangrijk moment toen de vk dat tegen mij zei, je doet het niet alleen voor jezelf maar ook voor het kindje dat jou nodig heeft om te groeien. Van dit kindje ben je maar 1 keer zwanger, je kunt het maar 1 keer op de wereld zetten dus dat kun je maar beter gelijk goed doen. Daarbij ben je goed beschermd door wet en regelgeving en vond ik de begeleiding vanuit uwv toen ik definitief uitviel heel positief.
Bij beide zwangerschappen ben ik rond 20 weken helemaal gestopt met werken. Hoge bloeddruk, harde buiken maar ook mijn depressie en angsten maakten dat ik niet meer kon werken.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 14 Nov 2018 10:16

Re: ´Rustig aan doen´

Ik vind het op mijn werk ook soms wel lastig rustig aan te doen. Ik loop veel, doe oefeningen voor en sta veel. Nu heb ik even niks en probeer ik ook echt te blijven zitten en dus ook echt even te niksen. (noem het forum maar niks, haha). In mijn pauze werk ik meestal door aan de administratie, dus dan kan ik zitten.

Ik behandel mensen nu wat meer zittend, en ik wil/kan bijv niet meer alle romp/buikoefeningen voordoen, dat is dan wel een uitdaging.

Bij mijn vorige zwangerschap vroeg de verloskundige bij 34 weken hoe het op mijn werk ging en of ik wat rustig aan doe. Dus ik zei dat ik nog kikkersprongen voordeed. Misschien werd het tijd om daar maar eens mee te stoppen haha!
Oh en bij mijn vorige zwangerschap nam ik wel eens een tijdschrift mee en ging ik op de behandelbank liggen als ik een afbeller had of in mijn pauze.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron