Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kinderlokkers

<<

Linvi

Bericht 06 Sep 2018 19:15

Kinderlokkers

Bij ons in de straat en het verlengde van onze straat is bij 2 speelplekken een kinderlokker gesignaleerd.
Beide plekken spelen onze kinderen (7 en bijna5)

Hoe zouden jullie als ouders hiermee om gaan? Wat vertellen jullie erover en wat zouden jullie afspraken hierin zijn?

Onze kinderen zijn bang, durven er niet meer heen en onze oudste huilt van angst bij het naar bed gaan.

Iemand al eens mee gemaakt of andere goede tips?
<<

Anoniem336

Bericht 06 Sep 2018 19:18

Re: Kinderlokkers

Hoe weten de kinderen van de kinderlokker? Hebben jullie erover verteld, of hebben ze de kinderlokker zelf gezien?
De angst moet ergens vandaan komen.
<<

Pinkel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1555

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:25

Bericht 06 Sep 2018 19:21

Re: Kinderlokkers

Oh bah wat naar Linvi!

Hier schijnt er ook een "rare"vrouw rond te lopen in en om de speeltuin en spreekt de kinderen aan. Mijn dochter (5.5) heeft haar zelf nog nooit gezien, maar hoorde het van andere kinderen hier uit de buurt.
Ik heb tegen haar gezegd dat als ze haar ziet, dat ze dan meteen naar huis moet komen of hard gaan gillen dat schrikt vaak wel af!

Sterkte
Afbeelding

Afbeelding
<<

Anoniem248

Bericht 06 Sep 2018 19:24

Re: Kinderlokkers

Elja schreef:Hoe weten de kinderen van de kinderlokker? Hebben jullie erover verteld, of hebben ze de kinderlokker zelf gezien?
De angst moet ergens vandaan komen.

Wellicht hebben ze andere kinderen erover gehoord, kinderen kunnen elkaar enorm opjutten en bang maken natuurlijk.

Ik weet verder niet zo goed wat je aan die angst zou kunnen doen, maar neemt het geen angst bij ze weg als je aangeeft dat ze niet met vreemden mee moeten gaan en ze daar zelf dus ook een actieve rol in kunnen hebben (als in: naar huis lopen of bij iemand aanbellen) om dit te voorkomen?
<<

Linvi

Bericht 06 Sep 2018 19:26

Re: Kinderlokkers

Het is gesprek van de dag, oudere kinderen op school/ uit de buurt praten over kinderlokker.

Wij hebben zelf verteld dat ze nooit van iemand anders een snoepje mogen aannemen en of met andere mensen mogen mee gaan zonder dat eerst aan ons te vragen.
<<

Linvi

Bericht 06 Sep 2018 19:29

Re: Kinderlokkers

@pinkel en maple, direct naar huis komen en laten gillen hebben we inderdaad verteld.

Dochter vroeg in tranen, waarom bestaan er zulke mensen dan?
<<

Anoniem336

Bericht 06 Sep 2018 19:36

Re: Kinderlokkers

Ah zo. Begrijpelijk.

Ik zou wel met ze naar de speeltuin blijven gaan, maar dan met 1 van jullie. Zodat ze op den duur langzaamaan het vertrouwen weer krijgen.
Niet dat ze de speeltuin als iets naars gaan zien, omdat daar rare personen rondlopen. En veel erover praten, maar dan op hun initiatief. Ik zou er niet vanuit jezelf veel over praten. Kinderen kunnen ook heel makkelijk dingen weer naast hen neer leggen. Kan maar zo zijn, dat ze over een aantal dagen weer beter in hun vel zitten.
<<

Skyler

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1376

Geregistreerd: 06 Dec 2014 13:58

Bericht 06 Sep 2018 19:39

Re: Kinderlokkers

Is er serieus sprake van een dreiging of zijn het enkel kinderen die verhalen rondstrooien? Ik denk dat het advies van Elja een goede is. Praat erover wanneer nodig, zonder angst in te boezemen.
<<

Linvi

Bericht 06 Sep 2018 19:50

Re: Kinderlokkers

Het zijn de eerste keer kinderen van 9 jaar en ouder geweest, de tweede keer een groepje kinderen waarvan ik 1 jongetje ken die is 7.
<<

Linvi

Bericht 06 Sep 2018 19:55

Re: Kinderlokkers

Ik heb inderdaad gezegd dat ik de komende keren met ze mee ga en dat alle papa's en mama's wat vaker komen kijken bij ze.

Het maakt me oprecht verdrietigdat ik zon gesprek met mijn 7jarige moet hebben. Ze moet zich thuis en hier in de buurt veilig voelen

Heb nu verteld dat iemand snoepjes uit wilt delen omdat hij/zij graag kindjes blij wilt maken.
<<

Anoniem301

Bericht 06 Sep 2018 20:22

Re: Kinderlokkers

Linvi schreef:Ik heb inderdaad gezegd dat ik de komende keren met ze mee ga en dat alle papa's en mama's wat vaker komen kijken bij ze.

Het maakt me oprecht verdrietigdat ik zon gesprek met mijn 7jarige moet hebben. Ze moet zich thuis en hier in de buurt veilig voelen

Heb nu verteld dat iemand snoepjes uit wilt delen omdat hij/zij graag kindjes blij wilt maken.

Misschien begrijp ik het niet goed maar is dat niet onverstandig om te zeggen? Want daar klinkt niet echt gevaar in door terwijl ze juist mag weten dat het gevaarlijk is.

Is de politie al ingeschakeld? Hoe weet men dat het echt een kinderlokker is?
<<

Linvi

Bericht 06 Sep 2018 20:28

Re: Kinderlokkers

Carrie, ik heb er nog bij verteld dat wij niet weten wat voor snoepjes dat dat zijn en dat het ook hele vieze snoepjes kunnen zijn.


Uitgelegd dat van de politie je niet zomaar aan alle kindjes die je niet kent snoepjes mag uitdelen en dat de politie dan een bekeuring geeft en we daarom zo snel mogelijk de politie moeten bellen.

Het is zo lastig, je probeert je kind gerust te stellen maar wilt ze toch ook waarschuwen. Een kind van 4 of 7 iets uitleggen maakt ook nog wel verschil.
<<

Skyler

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1376

Geregistreerd: 06 Dec 2014 13:58

Bericht 06 Sep 2018 20:37

Re: Kinderlokkers

Gaan jullie niet teveel mee in de angst, Linvi? Uiteraard is het verstandig je kinderen enigszins alert te maken op mogelijke gevaren, maar in dit verhaal is het als ik het goed begrijp niet zeker of er wel sprake is van een serieuze dreiging. Ik weet niet of zoveel details dan helpen om de angst van je kinderen weg te nemen.
<<

Maan

Kletskop

Berichten: 794

Geregistreerd: 29 Jul 2016 12:50

Bericht 06 Sep 2018 20:38

Re: Kinderlokkers

Ik zou er wat minder om heen draaien hoor, Linvi. Ik vind het juist best een vreemd verhaal dat er vieze snoepjes kunnen zijn en dat je het daarom eerst aan je ouders moet vragen.

Ik heb mijn (toen vijfjarige) dochter gewoon uitgelegd dat niet alle mensen aardig zijn, dat je nooit zomaar met mensen mee mag gaan, als je ze niet kent, maar ook niet zomaar als je ze wel kent. Altijd eerst aan mama op papa vragen, omdat papa en mama altijd willen weten waar je bent. En als iemand zijn lieve puppy’s wil laten zien, of wat lekkers voor je heeft, en zelfs al tegen papa/mama heeft gezegd dat het goed is dat je mee gaat, toch eerst aan papa en mama vragen. En dat herhaal ik regelmatig.

Het is mij trouwens niet duidelijk of er echt een kinderlokker rondloopt, is dat niet een verzinsel van oudere kinderen? Ik vind het namelijk ook echt een woord dat eerder door kinderen wordt gebruikt dan door volwassenen.
<<

Anoniem301

Bericht 06 Sep 2018 20:46

Re: Kinderlokkers

Ik kan me geloof ik wel vinden in wat Maan zegt. Ook over het woord kinderlokker. Is het echt aan de orde Linvi? Is de politie op de hoogte?
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 06 Sep 2018 20:56

Re: Kinderlokkers

Door wie is die kinderlokker gesignaleerd? Door volwassenen? Is er aangifte gedaan en weet de politie er van? Als dit een verhaal is dat rondgaat zonder duidelijk aanwijsbaar bewijs dan lijkt het mij kletspraat. Los daarvan zou ik m’n kinderen altijd leren niets aan te nemen van mensen die ze niet kennen en bij een unheimisch gevoel direct naar huis te gaan.
#teammaple🍁
<<

Linvi

Bericht 06 Sep 2018 21:05

Re: Kinderlokkers

Uiteraard is de politie op de hoogte. Voor als nog is de beste man alleen door kinderen gezien. Op 2 verschillende plekken ongeveer 100meter van elkaar vandaan. Er is een ouder geweest die de hem gezien heeft in de buurt van het speelveld maar toen was er nog niet duidelijk/ bekend dat deze persoon kinderen aansprak. De politie spreekt van een mogelijk verdachte situatie maar er is te weinig bekend.

Na de eerste melding zijn we heel kort geweest en hebben we gezegd dat iemand dingen doet die niet lief zijn en dat ze nooit met andere mee mogen.

Gister kwam de tweede melding, vanmiddag uit school vertelde ze erover wat ze allemaal op school gehoord hadden.

Het maakt mij oprecht verdrietig dat ik met naar bed brengen 2 huilende kinderen heb die bang zijn voor die meneer. Die niet meer durven te slapen en al helemaal niet meer buiten de poort willen spelen.


En ja, ik geloof heus dat ik me mee laat slepen in emotie/ angst. Maar mijn dochter van 7 maak ik nou eenmaal niet zoveel wijs en neemt geen genoegen met een kort/ bondig antwoord. Ze blijft door vragen.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 06 Sep 2018 21:09

Re: Kinderlokkers

Vervelend zeg. Ik weet nog wel dat dit vroeger bij ons ook aan de orde was en ik daar ook heel bang van werd. Ik denk wel dat het goed is om te weten hoe het zit (iig niet erom heen draaien). Ik zou ze ook gewoon wat moed inspreken, dat je haar vertelt dat ze kan zeggen: nee ik ga nu naar huis en meteen wegloopt. Dat ze dat best kan. Je zou het zelfs een keer kunnen oefenen. Verder zou ik er niet steeds de nadruk op leggen, ook niet fijn als ze dit op school wel doen. Misschien is het ook gewoon zo pijnlijk dat ze nu het besef krijgt dat niet alles en iedereen in de wereld altijd het beste met je voor heeft, dat vond ik ook lastig (en vind ik nog steeds), maar dat is wel iets wat je moet leren.
<<

Anoniem255

Bericht 06 Sep 2018 21:25

Re: Kinderlokkers

Wij hebben hier al best vroeg over verteld. Dat er mensen zijn die bijvoorbeeld zeggen dat ze puppy's of kittens hebben en dan vragen of je wil komen kijken en gezegd dat ze NOOIT mee mogen gaan omdat die mensen eigenlijk helemaal niet zo lief zijn voor kindjes. En dat ze ook niet bij de buren ofzo zomaar naar binnen mogen omdat áls er iets is en we moeten snel weg, dat we ze dan niet kunnen vinden.

Op school hebben ze het er laatst ook over gehad n.a.v. Nicky Verstappen. Dat heeft (met name op de oudste) veel indruk gemaakt.
<<

Anoniem245

Bericht 07 Sep 2018 06:26

Re: Kinderlokkers

Hm hier zijn ook veel verhalen over kinderlokkers geweest, busjes, mensen, mannen met een hondje etc. Volgens mij hoor je dat overal en oudere kinderen hebben het daar vaker over. Betekent niet meteen dat er iets aan de hand is.
Je zegt dat die man twee keer gezien is, misschien woont hij nieuw in de buurt?
Verder zou ik juist omdat je zegt dat dochter geen genoegen neemt met een kort antwoord heel duidelijk zijn en zeggen dat er mensen zijn die je niet kunt vertrouwen, en dat ze nooit mee moet gaan etc. Ik heb mijn zoon altijd duidelijke instructies gegeven met het buitenspelen, ook niet dicht naar een auto toelopen als iemand iets vraagt bijvoorbeeld.
Hij is daar nooit echt bang van geweest. Ik vind het ook erg dat het nodig is om zo te waarschuwen maar beter zo, dan een kind naief naar buiten laten gaan.
<<

Anoniem248

Bericht 07 Sep 2018 07:18

Re: Kinderlokkers

Ik ben bang dat je met het wazige verhaal over snoepjes doe misschien wel heel vies kunnen zijn, juist meer angst en onduidelijkheid bij je dochter gecreëerd hebt. Mogelijk snapt ze jouw verhaal gewoon niet en versterkt dat haar angst. Ik zou het verhaal niet kinderlijker maken dan het is, ze is 7 en kan best al wat hebben. Er zijn gewoon mensen die je niet kunt vertrouwen en die je op bepaalde manieren mee proberen te lokken, en dit en dat is wat jouw dochter daar zelf aan kan doen. De speeltuintjes zijn in de wijk? En er zijn altijd wel andere kindjes? Ouders? Huizen die erop uit kijken? Dan mag ze erop vertrouwen dat er voldoende toezicht is en ze niet zomaar meegesleurd zal worden (dat zal die persoon vast wel uit z’n hoofd laten), en als ze zich goed aan de afspraken houdt die ze met jullie als ouders maakt, dan heeft zij waarschijnlijk niet zo snel wat te vrezen.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 07 Sep 2018 07:45

Re: Kinderlokkers

Ach bah wat eng zeg Linvi, ik kan me goed voorstellen dat je kinderen hier bang van worden, en dat jij daar dan weer verdrietig van wordt. Mijn ervaring is dat kinderen best wel veel kunnen hebben, en dat je beter eerlijk kun zijn. Ik zou dus niet meer vertellen over de vieze snoepjes, maar gewoon vertellen dat sommige mensen niet kunt vertrouwen en dat ze daarom nooit met iemand mee mag gaan, ook al bieden ze haar allemaal leuke dingen aan. Eigenlijk wat Kira en Maple ook al zeggen.

♥♥
<<

Anoniem294

Bericht 07 Sep 2018 10:22

Re: Kinderlokkers

k begrijp nooit zo goed waarom sommige ouders ervoor kiezen om de mogelijke gevaren te verzachten en het zacht overbrengen. Ik ben daar altijd heel duidelijk en direct in. En als ze zich dan ergens niet prettig/veilig voelen dan ga ik mee.

Ze hoeven echt nog niet van alle ellende in de wereld te weten maar dit soort dingen ben ik gewoon eerlijk in en ook wat er kan gebeuren als ze mee gaan of worden genomen of dat er gif/drugs in de snoepjes kunnen zitten ipv dat ze vies zijn, want hey, als een snoepje misschien vies is kunnen ze het ook weer uitspugen maar wel eerst gaan proeven.

Ik ga daar niet zacht in zijn, ik kan wel denken dat die dingen mijn kind niet overkomen maar de keiharde realiteit is gewoon dat het iedereen kan overkomen en dan heb ik liever dat ze op de hoogte zijn van de echte harde gevaren. Een vriendinnetje van 7 (en haar zusje) van mijn dochter is een half jaar geleden in de gaten gehouden door een man, vervolgens achtervolgd en dus geprobeerd in de auto sleuren maar dat is voorkomen door een adequate reactie vd kinderen.
Ook

Bij een 4 jarige is dat misschien nog een ander verhaal maar op die leeftijd zou je als ouder ook gewoon er voor kunnen zorgen dat zij niet zonder begeleiding/toezicht ergens zijn. Ik vind dat een 7 jarige die alleen gaat spelen daar gewoon van op de hoogte moet zijn.

Ik vraag mij af waarom jouw kinderen bang zijn met gaan slapen Linvi? Een kinderlokker komt natuurlijk niet zomaar het huis in dus daar hebben ze niets te vrezen en dat zou ik ze heel duidelijk maken en dat je met ze mee gaat als ze alleen niet durven.
<<

Anoniem272

Bericht 07 Sep 2018 10:47

Re: Kinderlokkers

Ik vind het een beetje stemmingmakerij. Hoeveel kinderen worden er nou echt ontvoerd door een kinderlokker? Ik vind het belangrijker dat mijn kinderen de gevaren kennen van - bijvoorbeeld - whatsappen tijdens het fietsen of te ver de zee in zwemmen. Met dat soort dingen gebeuren veel meer ongelukken.

Mijn kinderen groeien op met het idee dat de mensen om hen heen in principe goede intenties hebben. Je kunt het naïef noemen, maar het maakt je wel gelukkiger. En de kans dat die naïviteit ooit een keer bestraft wordt is zo ontiegelijk klein. Ik lig daar niet wakker van.

Specifiek in de situatie van TO zou ik niet zo goed weten hoe te reageren, het is wel schrikken als dat soort verhalen rondgaan in je eigen wijk natuurlijk. In elk geval niet aan je kinderen laten merken dat het jou enorm bezighoudt. Duidelijk zeggen wat ze wel en niet moeten doen als een vreemde ze aanspreekt. Maar wat de verkeerde intenties van zo iemand zouden kunnen zijn, hoeven jonge kinderen niet te weten denk ik.

Ik vond zelf als kind het idee van boeven en inbrekers altijd heel eng. Daarom vertel ik mijn kinderen dat inbrekers vaak mensen zijn die geen werk hebben en wel heel hard geld nodig hebben. Dat het geen boze, gemene mensen zijn, maar eigenlijk heel zielige mensen. De wereld is niet zwart-wit, er is geen goed en kwaad.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 07 Sep 2018 15:51

Re: Kinderlokkers

Ik heb dochter ook verteld dat ze niet met vreemden mee moet gaan, of snoepjes aan moet nemen. Daarbij dat als ze dar wel zou doen degene haar mee kan nemen en dat we elkaar dan moeten missen. Ik bedenk me nu wel dat ik dat mss wat vaker kan herhalen. Maar als ik t dan zeg/vraag reageert ze er wel juist op. Al vraag ik me af of ze t ook echt niet zal doen.. dat hebben ze toch wel eens getest in een speeltuintje, een vreemde man die een hondje bij had en de andere puppies thuis zou hebben. En dat er stiekem toch heel veel kinderen mee gingen met hem.
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers