Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Slaapritueel ook overdag? (Baby wil niet slapen)

<<

Islandgirl

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1155

Geregistreerd: 08 Aug 2017 06:14

Bericht 30 Okt 2018 15:40

Slaapritueel ook overdag? (Baby wil niet slapen)

Mijn baby (ruim 6 maanden) wil gewoon NIET meer slapen overdag. Ik heb al vanalles geprobeerd, letten op moeheidssignalen, na 1,5-2 uur wakker zijn gewoon in bed doen (want ze laat niet altijd zien dat ze moe is), 20 of meer minuten aaien, niet aaien (want eventueel extra prikkels), na de fles in bed doen (wil ik eigenlijk niet ivm verkeerde associatie, maar werkt toch ook niet), op haar zij leggen, op haar rug leggen (ze is een echte buikslaper maar dacht misschien wil ze iets anders, niet dus), op mij slapen, laten huilen en na 5 minuten weer troosten.

Als ik haar wel in slaap krijg, slaapt ze misschien maar 30 minuten en gaat dan ook écht niet verder slapen. Zo komen we aan ongeveer een uur slapen overdag.

's Avonds is echter geen probleem. We doen haar rond half 7 in bed. Eerst d'r pyjama aan, slaapzakje aan, we lezen een verhaaltje, zingen een liedje en dan gaat ze eigenlijk altijd slapen en slaapt dan door tot de volgende ochtend.

Nou vroeg ik me af, zou een slaapritueel ook helpen voor overdag? Of gaat ze dat verwarren met de avond (dat is de reden dat ik het nog niet uitgeprobeerd heb, bang dat ze 's avonds ineens van de leg is)

Hebben jullie een ritueel voor overdag? Zo ja, hoe ziet die er uit? Of andere tips?

Ik wil wel namelijk dat ze gaat slapen overdag want ze wordt er wel een beetje jengelig en hangerig van en buiten dat het me gewoon niet echt gezond lijkt voor d'r (omdat ze wel echt moe is), kom ik zelf ook nergens aan toe en dat begint me een beetje op te breken.
11-4-2018
Instagram

Afbeelding
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:39

Bericht 30 Okt 2018 15:44

Re: Slaapritueel ook overdag? (Baby wil niet slapen)

Ik doe hetzelfde slaapritueel als in de avond.
Als ze haar slaapzakje aankrijgt begint ze al te miepen en aan haar duim te zuigen.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 30 Okt 2018 15:49

Re: Slaapritueel ook overdag? (Baby wil niet slapen)

Oh wat vervelend! Kan het niet nog een beetje van de jetlag komen? Zo lang geleden zijn jullie toch nog niet terug?

Op je vraag over het slaapritueel, dat is bij ons hetzelfde overdag als 's avonds minus de fles. Die doen we alleen 's avonds. We hadden eerst een ritueel met de beestjes op de schilderijtjes dagzeggen maar de schilderijtjes zijn eraf omdat die er steeds afdonderden. Nu dus eigenlijk gewoon kus en slapen.

Wij doen: schone luier aan, pyjama aan (alleen overdag dat ook niet, soms wel lekker zittend broekje), slaapzakje aan. 's avonds fles. Dan kusje geven, in bed leggen, zeggen dat ie even lekker gaat slapen, muziekje aan en licht uit. Hij heeft altijd z'n speendoekje in bed, dat is niet anders overdag. Z'n slaapzak is z'n grootste slaap cue, als ie die aankrijgt gaat ie spontaan in z'n ogen wrijven, hoe actief ie daarvoor is.

Hoe laat wordt ze 's ochtends wakker? Zit ze daarmee in een strak ritme of laat je haar op eigen initiatief wakker worden?

Wij zijn vanaf 7 maanden elke dag strak om 7 uur wakker gaan maken, zelfs al slaapt ie nog en dat was vol ons de start van een echt strak en voorspelbaar ritme.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem304

Bericht 30 Okt 2018 15:49

Re: Slaapritueel ook overdag? (Baby wil niet slapen)

Wij doen hetzelfde als in de avond. Slaapzak aan en dan de fles op schoot en het laatste van de fles krijgt ze in bed.
Op de opvang en bij opa&oma gaat ze wel 'lief' slapen op de meest rare momenten, maar thuis is het huis te klein. Behalve met de fles, dus dan maar met fles.
<<

Anoniem243

Bericht 30 Okt 2018 16:07

Re: Slaapritueel ook overdag? (Baby wil niet slapen)

Hier altijd hetzelfde slaapritueel, overdag en 's avonds. Dat zou ik zeker wel proberen.
<<

Islandgirl

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1155

Geregistreerd: 08 Aug 2017 06:14

Bericht 30 Okt 2018 16:16

Re: Slaapritueel ook overdag? (Baby wil niet slapen)

Haha ok, ik denk blijkbaar een beetje te zwart-wit. Ik ga dat toch maar proberen dan!

@Marin, nee we zijn inmiddels 2 weker terug dus de jetlag is het niet meer. En het was ook al een drama voordat we op vakantie gingen.
We hebben ook geen strak ritme nog. We deden wel altijd een ritme vanaf dat ze wakker werd 's ochtends, maar sinds ze niet meer wou slapen is er geen ritme meer te bekennen hier. Behalve 's avonds dan, ze gaat elke dag rond hetzelfde tijdstip naar bed. En 's ochtends wordt ze eigenlijk altijd wel tussen half 7 en half 8 wakker.
11-4-2018
Instagram

Afbeelding
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 30 Okt 2018 16:21

Re: Slaapritueel ook overdag? (Baby wil niet slapen)

Zonder ritueel lijkt het me juist verwarrend voor een baby. Ik heb altijd hetzelfde ritueel aangehouden voor elk bedmoment.
#teammaple🍁
<<

Islandgirl

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1155

Geregistreerd: 08 Aug 2017 06:14

Bericht 30 Okt 2018 16:25

Re: Slaapritueel ook overdag? (Baby wil niet slapen)

Ja ik dacht, misschien is dat ritueel voor haar het signaal van "ik ga nu lang slapen" en dat ze dan hetzelfde signaal zou hebben voor overdag, maar dan niet zo lang hoeft te slapen en ik haar dus steeds wakker moet maken waardoor ze 's nachts ook ineens vaker wakker zou worden.

Maar nu ik het zo opschrijf denk ik dat ik veels te ingewikkeld denk.

En eerder was het ook geen probleem, ging ze gewoon slapen overdag. Maar zo'n 1,5 maand geleden deed ze dat ineens niet meer.
11-4-2018
Instagram

Afbeelding
<<

ChiQ

Bericht 30 Okt 2018 16:36

Re: Slaapritueel ook overdag? (Baby wil niet slapen)

Ik snap je gedachtegang maar een mens slaapt ook niet 8u lang met een dutje. Je innerlijke klok of je honger wekt je wel. Ik deed ook altijd hetzelfde. Geen boekje maar wel muziekje aan.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 30 Okt 2018 16:56

Re: Slaapritueel ook overdag? (Baby wil niet slapen)

Nee hoor ik denk zeker niet dat je haar ermee verward maar het alleen maar het slaapritueel sterker maakt. Mocht je merken dat een dutje te lang duurt kan je haar altijd wakker maken, zodat ze 's avonds goed slaapt nog.
Let's discover the world together.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 30 Okt 2018 19:40

Re: Slaapritueel ook overdag? (Baby wil niet slapen)

In het begin deed ik overdag hetzelfde als in de avond. Schone luier, alle dieren op de muur welterusten zeggen, gordijnen dicht, slaapzak aan in bed, kusje welterusten en muziekje aan.

Nu overdag: schone luier, gordijnen dicht, slaapzak aan in bed, kusje tot straks en muziekje aan (en tegenwoordig moet ik soms door de babyfoon zeggen dat ze moet gaan slapen en daar luistert ze braaf naar...om dan na het slaapje heel blij te vertellen dat de camera ging praten, haha)

En in de avond: schone luier, pyjama aan, gordijnen dicht, liedje zingen, slaapzak aan in bed, slaap lekker kusje en tot morgen, muziekje aan.

Ik geloof wel op haar leeftijd dat het nu nog heel duidelijk in werken om beide keren precies hetzelfde te doen. V sliep op die leeftijd nog 2x dus dan 2x hetzelfde doen.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 30 Okt 2018 20:04

Re: Slaapritueel ook overdag? (Baby wil niet slapen)

Rond die leeftijd waren wij ook enorm aan het klooien. Het kwam pas goed rond de 10 maanden en pas helemaal toen ze overging naar 1 dutje. Als het niet lekker gaat, is het nu vooral in de avonden bij ons. Precies omgedraaid, er is dus ergens een omslag geweest bij ons.

Ik zou lekker dat ritueel doen. Ik denk niet dat ze gaat denken dat het nacht is. Als ze dat wel doet, dan maak je haar toch gewoon wakker na een paar uur? Denk alleen niet dat het nodig is.

Is het donker genoeg overdag? Goed verduisteren hielp bij ons ook een hoop.
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3478

Geregistreerd: 11 Apr 2017 10:46

Bericht 30 Okt 2018 20:20

Re: Slaapritueel ook overdag? (Baby wil niet slapen)

Oh ik doe wel minder ritueel overdag, gewoon gordijnen dicht, dekentje (nacht met slaapzak), knuffel & muziekje aan. In avond zingen we altijd 3 liedjes ook nog :)
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 30 Okt 2018 20:30

Re: Slaapritueel ook overdag? (Baby wil niet slapen)

Hier hetzelfde als Jip. Alleen ben ik overdag al snel gestopt met het liedje want ze draaide na 1 zin al om. savonds zing ik een liedje als ik haar in bed leg en lees dan nog een verhaaltje voor.

Overdag zing ik nu weleens een liedje als ze er om vraagt maar iig geen verhaaltje, dat doen we savonds.
30-04-2017
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 30 Okt 2018 21:22

Re: Slaapritueel ook overdag? (Baby wil niet slapen)

Kees schreef:Hier hetzelfde als Jip. Alleen ben ik overdag al snel gestopt met het liedje want ze draaide na 1 zin al om. savonds zing ik een liedje als ik haar in bed leg en lees dan nog een verhaaltje voor.

Overdag zing ik nu weleens een liedje als ze er om vraagt maar iig geen verhaaltje, dat doen we savonds.


Liedje heb ik nooit overdag gedaan. En ben snel gestopt met alle dieren gedag zeggen. Duurde veel te lang want ze moesten allemaal ook nog een kusje haha.

Verhaaltjes heeft V nog geen geduld voor. Misschien gaan we dat weer eens proberen als ze naar een ander bedje over gaat. Hoewel dit bedritueel ook wel fijn kort en doeltreffend is.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 30 Okt 2018 21:23

Re: Slaapritueel ook overdag? (Baby wil niet slapen)

Een vriendin heeft bij een aantal slaap-experts gelopen met haar baby en haar werd aangeraden om (omgekeerd) de dag door te nemen. Dat is nu ons ritueel. We vertellen dus wat er die dag gebeurd is. Het kan toeval zijn, maar sindsdien gaat het stukken makkelijker bij ons.
Het hele ritueel duurt overigens langer. Eerst beneden tanden poetsen, dan mag ze zelf de trap op. Gordijnen dicht, slaapzak aan, knuffel geven. En dan de dag doornemen. Daarna zetten we de wake-up light omgekeerd aan, doe ik het licht uit en legt vriend haar op bed. Overdag is het ritueel zelf de trap op, knuffel geven en slaapzak aan.
<<

Geel

Bericht 30 Okt 2018 23:06

Re: Slaapritueel ook overdag? (Baby wil niet slapen)

Ik deed overdag ook een ritueel ja. Minder uitgebreid dan 's avonds, maar wel altijd hetzelfde. Schone luier, pyjama/slaapzak, samen gordijnen dichtdoen, speentje in, instoppen en Slaap kindje slaap zingen, kusjes, muziekje aan en truste zeggen bij de deur.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 01 Nov 2018 21:08

Re: Slaapritueel ook overdag? (Baby wil niet slapen)

Overdag: verschonen, pyjamabroek aan, slaapzak aan en dan het muziekje aan en naar bed.
S avonds: fles, verschonen, hele pyjama aan, tandenpoetsen en in slaapzak. Verhaaltje voorlezen en naar bed.
Dat deden wij denk ik wel tot hij bijna 2 was. Op de fles na dan. Verhaaltje doen we nu natuurlijk ook nog wel maar hij kruipt daarna zelf in bed.

Ik denk wel dat juist die rituelen belangrijk zijn. Op die leeftijd hielden wij nog echt het 2-3-4 ritme aan.
Echt strak na twee uur weer dat bedje in. En dat werkte goed. Dan ging hij eigenlijk nooit over zijn vermoeidheid heen.
2016
<<

Islandgirl

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1155

Geregistreerd: 08 Aug 2017 06:14

Bericht 02 Nov 2018 08:49

Re: Slaapritueel ook overdag? (Baby wil niet slapen)

Leuk om jullie rituelen te lezen!

We zijn nu inderdaad begonnen met het ritueel ook overdag en het helpt wel iets. De eerste 15seconden gaat ze lekker liggen, doet ze d'r duim in d'r mond en lijkt het alsof ze gaat slapen. Maar na ongeveer 15 seconden lijkt het ineens alsof ze zich bedenkt en raakt ze gefrustreerd en zet dan steeds d'r benen onder zich waardoor ze op haar rug terecht komt. Alleen dan slaapt ze echt niet. Dus is het een gevecht waarbij ik steeds haar billen naar beneden duw totdat ze zich overgeeft aan d'r slaap. Soms lukt dat maar vaak ook niet. Het CB zei dat ze rond deze leeftijd hun slaapritme kunnen veranderen naar 2 slaapjes waardoor het nu zo'n rommeltje is.

Even afwachten maar. Als ze dan eindelijk slaapt, doet ze nu wel vaker een dutje van een uur. Maar goed, op dit moment is ze ook niet fit dus is het sowieso anders dan anders.
11-4-2018
Instagram

Afbeelding
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4567

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:35

Bericht 02 Nov 2018 08:59

Re: Slaapritueel ook overdag? (Baby wil niet slapen)

Heb je je al eens verdiept in de aanpak van Stephanie Lampe? Misschien dat dat kan helpen?
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 02 Nov 2018 09:01

Re: Slaapritueel ook overdag? (Baby wil niet slapen)

Vervelend Islandgirl! Hoeveel slaapjes doet ze nu? Misschien is ze inderdaad toe aan het 2-3-4 ritme, dus twee slaapjes. Dat vond ik het fijnste ritme, daar deden wij het heel goed op.

O. sliep met dat ritme zo:
7 uur wakker (maken)
9.30 slaapje 1
11.30 wakker
14.00 slaapje 2
16.00 wakker
18.30 slapen voor de nacht

Niet helemaal 2/3/4 uur wakker dus maar dit schema werkte echt fijn.

Zou ze echt niet (uiteindelijk) in slaap vallen als ze op haar rug ligt? Ik ben zelf nooit zo'n fan van door middel van een bepaalde handeling de slaap afdwingen, dat ze dus afhankelijk wordt van jouw druk op haar lichaam om zo in de juiste houding in slaap te vallen. Ik denk dat je haar beter kan leren dat ze in elke positie kan slapen. Dan leert ze ook weer beter zelf doorslapen. Je kunt hiervoor het boek van Stephanie Lampe lezen over de juiste slaap associaties.

Misschien dus kijken of je over kan gaan naar 2 slaapjes, in dat ritme zitten ze echt wel heel lang over 't algemeen, en kijken of ze zo toch wat beter zelf slaapt. Makkelijker gezegd dat gedaan hoor, dat weet ik.
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 02 Nov 2018 09:07

Re: Slaapritueel ook overdag? (Baby wil niet slapen)

Ik wilde nog even toevoegen:
Toen O zeven maanden was (dus nu precies een jaar geleden, ze zijn praktisch van dezelfde datum) hadden wij ook een moeilijke slaap fase. We waren toen ook net op vakantie geweest en op vakantie wat laks geweest en hem 'lekker snel op de arm' in slaap laten vallen ipv met een kleine strijd zelfstandig. Eenmaal thuis bleven we dat dus doen en zo werd hij dus afhankelijk van onze arm om in slaap te komen.
Dat wilden we niet meer dus zijn we cold turkey terug gegaan naar het in bed leggen. Het slaapritueel weer opgepakt, heel consequent en voorspelbaar, en na een paar keer huilen (nooit een echte cry it out maar wel steeds terug in bed leggen na een kus) heeft ie het goed opgepakt en is hij echt goed gaan slapen, zowel overdag als 's nachts.

Een kindje moet echt leren om zelf te slapen. Zo te horen kan ze dat al best prima 's nachts dus zou ik zeker daar proberen op door te gaan. Maak het voorspelbaar met een herkenbaar ritueel.
Let's discover the world together.
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4567

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:35

Bericht 02 Nov 2018 09:52

Re: Slaapritueel ook overdag? (Baby wil niet slapen)

Zitten sommige baby's met 7 maanden niet in dat 'tussenritme' van 180 - 90 - 90 - 180?
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Islandgirl

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1155

Geregistreerd: 08 Aug 2017 06:14

Bericht 03 Nov 2018 09:19

Re: Slaapritueel ook overdag? (Baby wil niet slapen)

@Amandine: Het boek van Stefanie Lampe heb ik inderdaad. We gaan nu samen met het ritueel ook het 2-3-4 ritme proberen nav de post van Salome.

@Marin: Ik snap je punt mbt haar in de juiste houding duwen, maar op haar rug of zij slaapt ze écht niet. Ze krijst dan echt heel de boel bij elkaar en ik heb geprobeerd met even laten huilen, troosten en weer opnieuw proberen enzo. Maar ze vertikt het gewoon. En ik ga haar ook niet een half uur lang overstuur laten zijn. Ook is ze dan ineens vergeten dat ze zelf terug kan rollen op haar buik dus ligt ze echt te krijgen met dikke tranen en spartelende armen en benen. Zó zielig om dat aan te zien.
Maar wel een goed punt mbt die associatie. Ik ga eens nadenken hoe we dat eventueel anders kunnen aanpakken.

Met het slaapritueel heeft ze gisteren tussendemiddag wel ineens 2 uur geslapen! Al was het 1e slaapje wel heel kort en het middagslaapje had ze geen zin in. Maar het is al meer dan de afgelopen tijd :-).
11-4-2018
Instagram

Afbeelding
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 03 Nov 2018 09:23

Re: Slaapritueel ook overdag? (Baby wil niet slapen)

Ja ik snap dat het makkelijker gezegd is dan gedaan. En elk kind is zo anders, ook qua slaapjes. Jij kent je baby het beste. Ik wilde het alleen wel zeggen omdat het wel lastig kan zijn als ze afhankelijk van bepaalde handelingen wordt die ze zelf niet in haar eentje kan doen. Ik ben altijd een beetje van het motto: Hoe meer je aanleert, hoe meer je ook moet afleren. Maar dat gezegd hebbende, een paar duidelijke slaapassociaties zijn juist heel goed. Alleen heb je het liefst dingen die ze zélf kan.

Het komt vast goed hoor! Het gaat ook echt op en af met dat slapen, elke leeftijd is ook weer zo anders.
Let's discover the world together.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers