Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wie heeft er 1 kind en wil er niet meer?

<<

Anoniem301

Bericht 04 Jul 2016 10:27

Wie heeft er 1 kind en wil er niet meer?

Hoi!

Niet dat ik nu al moet beslissen hoor, dochter is pas ruim 7 maanden maar ik neig nu naar 'maar' 1 kindje en morgen neig ik misschien weer naar toch 2 maar meestal in mijn hoofd hou ik het toch graag bij 1 kind.

Heb jij 1 kind en sta je daar echt achter? Nooit spijt gehad? Waarom besloten het bij 1 te laten als je dat wilt delen?
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 04 Jul 2016 10:36

Re: Wie heeft er 1 kind en wil er niet meer?

Ik heb twee kinderen, dus val duidelijk niet onder de categorie "1 kind", maar voor mij was het een belangrijke reden dat ze later niet alleen zijn. Ik weet dat het hebben van een broer of zus niet hoeft te betekenen dat je iets aan elkaar hebt, maar op het moment dat een ouder ernstig ziek wordt of overlijd is dat dan niet iets waar ze alleen doorheen moeten.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Anoniem304

Bericht 04 Jul 2016 10:38

Re: Wie heeft er 1 kind en wil er niet meer?

MrsMath schreef:Ik heb twee kinderen, dus val duidelijk niet onder de categorie "1 kind", maar voor mij was het een belangrijke reden dat ze later niet alleen zijn. Ik weet dat het hebben van een broer of zus niet hoeft te betekenen dat je iets aan elkaar hebt, maar op het moment dat een ouder ernstig ziek wordt of overlijd is dat dan niet iets waar ze alleen doorheen moeten.

Met broers en zussen kan je er als alleen doorheen moeten of kan dat zo voelen, dus dat is ook geen garantie. :wink:
<<

Anoniem245

Bericht 04 Jul 2016 10:48

Re: Wie heeft er 1 kind en wil er niet meer?

Ik heb een zoon en heb altijd gezegd maar een kind te willen, zelfs al voordat hij er was. Ik heb zelf ook geen broers en zussen.
Ik sta er zeker achter en heb absoluut geen spijt. Vind het ideaal zelfs. Ik heb nooit voors en tegens afgewogen, het is voornamelijk een gevoel dat ik het bij eentje wilde houden. Nu kriebelt het af en toe moet ik eerlijk zeggen, denk dat het komt omdat ik nu een vriend heb. Maar goed, praktisch is het onmogelijk, wonen niet samen en willen dat ook nog lang niet.
Mijn vriend heeft een dochter trouwens, even oud als mijn zoon, dat is wel erg leuk.
Ik vind de reden voor meerdere kinderen zodat ze iets aan elkaar hebben niet een goede reden. Mijn moeder heeft 4 broers en zussen maar daar heeft ze geen bal aan.
<<

Anoniem301

Bericht 04 Jul 2016 10:55

Re: Wie heeft er 1 kind en wil er niet meer?

MrsMath schreef:Ik heb twee kinderen, dus val duidelijk niet onder de categorie "1 kind", maar voor mij was het een belangrijke reden dat ze later niet alleen zijn. Ik weet dat het hebben van een broer of zus niet hoeft te betekenen dat je iets aan elkaar hebt, maar op het moment dat een ouder ernstig ziek wordt of overlijd is dat dan niet iets waar ze alleen doorheen moeten.

Ja snap ik ergens wel, die reden hoor ik vaker.

Ben nu vooral opzoek naar reacties waarom mensen het graag bij 1 kindje houden i.p.v. reacties waarom ze er meerdere hebben :)
<<

Anoniem198

Bericht 04 Jul 2016 11:22

Re: Wie heeft er 1 kind en wil er niet meer?

Ondanks dat ik nu zwanger ben van de 2e heb ik ook lang het gevoel gehad het er bij 1 te willen houden.
Deze zwangerschap is ons overkomen/verrassing en ik weet niet of er anders een 2e was gekomen.
Voor de duidelijkheid dit kindje is wel zeer gewenst.
<<

Anoniem186

Bericht 04 Jul 2016 11:27

Re: Wie heeft er 1 kind en wil er niet meer?

Toen dochter was geboren heb ik het ook een tijdlang bij 1 kind willen houden. Het voelde gewoon al af, ik had er verder geen argumenten bij, ik was er wel vrij stellig in. Volgens mij heb ik er destijds ook zo'n zelfde topic over geopend. Pas toen ze 1,5 jaar was begon het te kriebelen voor een 2e.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2813

Geregistreerd: 19 Okt 2013 10:39

Bericht 04 Jul 2016 11:33

Re: Wie heeft er 1 kind en wil er niet meer?

Ik kan er misschien nu nog niet echt iets over zeggen, maar ben nu zwanger van de 1e en wil het daar graag bij laten. Had alleen graag een jongen gewild, maar we krijgen een meisje.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3293

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:20

Bericht 04 Jul 2016 11:52

Re: Wie heeft er 1 kind en wil er niet meer?

Ik kan er niet echt iets over zeggen maar kan me wel herinneren dat er al eerder zo'n topic is geopend. Misschien staan daar wel reacties in waar je iets aan hebt. :smile:
<<

Parel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2447

Geregistreerd: 21 Mrt 2015 11:30

Bericht 04 Jul 2016 12:45

Re: Wie heeft er 1 kind en wil er niet meer?

Ik heb echt een jaar of 2 gezegd dat we het bij 1 kind hielden. We vonden onze oudste zo gigantisch pittig, dat we eigenlijk blij waren met elke dag dat ze groter werd. Toch voelde 1 kind gewoon niet compleet, dus is de jongste er nog gekomen (en ook die kijken we groot, dus kennelijk zijn wij niet zo van de baby's). Ik heb me na de 2e wel gelijk laten steriliseren, toen voelde het gelijk 'af'.

Ik kan het me trouwens wel goed voorstellen dat mensen het bij 1 kind laten.
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 647

Geregistreerd: 16 Jun 2015 14:05

Bericht 04 Jul 2016 13:01

Re: Wie heeft er 1 kind en wil er niet meer?

Wij hebben er twee en zijn daar hartstikke gelukkig mee, maar toch heb ik weleens de gedachte: misschien was 1 kind wel beter geweest. Ik kan me daar in ieder geval zeker veel bij voorstellen. Niet dat ik er 1 kwijt zou willen, absoluut niet zelfs, maar dat spreekt voor zich neem ik aan.

Waarom ik achteraf misschien voor 1 kind zou hebben gekozen: ik word soms gestoord van alle prikkels die het hebben van een kind extra met zich meebrengt. Twee kinderen hebben namelijk ook vaak ruzie. Tuurlijk zullen er ook voorbeelden zijn van broertjes en zusjes die geweldig samengaan en nooit bonje hebben. Maar in de praktijk ken ik ze niet, dat zegt toch al wel wat ;). Bij periodes word ik dus gillend gek van de wisselwerking tussen die twee: jaloezie, elkaars spullen afpakken, elkaar irriteren als ze zich vervelen, het gegil, het gezeur over elkaar.

Daarnaast heb je met 1 kind veel meer quality een-op-een tijd met je kind. Ik voel me soms best schuldig dat dat er hier weleens bij inschiet. En omdat wij het belangrijk vinden om ook nog allebei een eigen carrière te hebben, was het vanuit dat oogpunt misschien wel egoïstisch om toch graag nog een tweede kindje te krijgen.

Voor mij voelde het van 1 naar 2 kinderen gaan echt veel zwaarder dan het van 0 naar 1 kind gaan om bovenstaande redenen. Ik weet dat dat iet voor iedereen geldt, maar ik zeg eerlijk hoe ik het voelde (en nog steeds wel voel). Ik snap het dan ook heel goed als mensen bewust voor 1 kind kiezen.
<<

ChiQ

Bericht 04 Jul 2016 13:41

Re: Wie heeft er 1 kind en wil er niet meer?

Wij houden het bij 1. Het is geen weloverwogen beslissing. Het is een gevoel. Maar mijn man wil heel graag nog een en we hebben er heel vaak woorden over. Ik ben vreselijk trots op mijn zoon, ik ben al 3,5 jaar mama van 1 en ik kan me niet voorstellen ooit nog een baby te hebben.
<<

Anoniem301

Bericht 04 Jul 2016 13:45

Re: Wie heeft er 1 kind en wil er niet meer?

Ik waardeer je eerlijkheid Moederkoekje!
Dat is meteen ook mijn/onze twijfel over een tweede ja of nee. Nou zijn wij niet echt carrièretijgers maar ik vind het zelf wel prettig om gewoon 32 uur te blijven werken. Mijn man is vrijdag vrij en ik maandag, dus hoeft ze 'maar' drie dagen naar oma.

Nu zitten wij 's avonds vaak wel met nog veel gehuil van onze dochter dus dat maakt het ook wel pittig en dan denken we 'willen we dit wel nog een keer meemaken?' hoewel een tweede ook weer een stuk makkelijker kan zijn qua slapen. Maar nu lijkt het een soort van perfect zo: we zijn al heel dankbaar dat het überhaupt is gelukt, ze is gezond, we kunnen haar nu makkelijk alles geven wat ze nodig heeft, je bent -lijkt me- flexibeler met 1 kind dan met 2 of meer, we kunnen de zorg voor haar indien nodig nu afwisselen en met 2 is dat alweer anders, je gaat makkelijk met z'n drieën ergens heen dan dat het meer een onderneming wordt en we zijn beiden toch ook wel gehecht aan onze vrijheid.

De enige wens voor ons voor een tweede is dat het later als ze wat ouder zijn en ook als ze in de leeftijd van tieners zijn het ons wel heel gezellig lijkt, om met zijn vieren te zijn. Voor mijn gevoel meer een 'echt' gezin te zijn i.p.v. met z'n drietjes. Oh en dat ik weer bijna in shape ben en dan weer opnieuw moet beginnen staat me ook wat tegen, maar goed dat is vrij oppervlakkig.

Maar voor nu voelt het goed zo en 'af'. Ook wil ik niet te lang wachten mochten we wel voor een tweede gaan, ik ben nu 34 en word alleen maar ouder natuurlijk. Niet dat dat nou zo oud is maar jullie snappen me vast wel.

Maar om gewoon met z'n drietjes te blijven voelt ook wel fijn en een soort van romantisch :smile:
<<

Anoniem301

Bericht 04 Jul 2016 13:49

Re: Wie heeft er 1 kind en wil er niet meer?

ChiQ schreef:Wij houden het bij 1. Het is geen weloverwogen beslissing. Het is een gevoel. Maar mijn man wil heel graag nog een en we hebben er heel vaak woorden over. Ik ben vreselijk trots op mijn zoon, ik ben al 3,5 jaar mama van 1 en ik kan me niet voorstellen ooit nog een baby te hebben.


Hoi ChiQ! Was al benieuwd of jij al om was of niet. Maar voor jou is het dus goed zo! Denk je dat jouw man zich daar op een dag bij neer kan leggen? (Ja hij moet wel natuurlijk, maar dat jullie er ook geen woorden meer over zullen hebben). Wat is jouw reden dat je geen tweede wil?
<<

Anoniem176

Bericht 04 Jul 2016 15:38

Re: Wie heeft er 1 kind en wil er niet meer?

Argumenten die ik zou kunnen bedenken om het bij 1 kind te laten;

- Geen geruzie onderling tussen broertjes/ zusjes ( soms hele dagen lang).
- Het kost minder geld aan eten, drinken, kleding, dagjes weg etc etc.
- Meer quality time met 1 kind.
- Oppas is makkelijker geregeld ( bij ons in ieder geval wel)

Wij hebben ons best verkeken op een 2e.
Het is zo veel drukker in huis. Ze hebben allebei hetzelfde explosieve karakter en liggen vaak met elkaar in de clinch. Maar daarnaast hebben ze ook wel veel aan elkaar , kunnen ook leuk samen spelen.
Maar je vroeg vooral om argumenten om het bij 1 te laten..dus zal ik niet te veel uitwijden over de positieve kant van 2 kinderen haha.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 04 Jul 2016 16:09

Re: Wie heeft er 1 kind en wil er niet meer?

Voorlopig vind ik 1 echt wel genoeg. Heb m'n handen vol aan dat kleine mannetje. Moet er niet aan denken om nu al weer een kindje te krijgen. Mocht ik iemand tegen komen zou ik nog wel een kindje willen maar dan echt alles samen doen zeg maar. Als dat niet zo gaat zijn vind ik het ook prima als J de enige blijft. Het is ook dat ik me gewoon niet voor kan stellen dat je van een tweede kindje net zoveel houd als van een eerste. Daarbij ben ik bang voor een tweede zwangerschap want de eerste was natuurlijk een behoorlijk drama. Ik zie dus enorm veel beren op de weg nu.
2015 💙
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 647

Geregistreerd: 16 Jun 2015 14:05

Bericht 04 Jul 2016 16:17

Re: Wie heeft er 1 kind en wil er niet meer?

De angst om van een tweede kindje niet net zo veel te kunnen houden als van een eerste is trouwens wel echt onnodig volgens mij.

Hoe zwaar ik de eerste jaren met twee kinderen ook vond (en soms nog steeds vind!), dat is echt nooit ten koste gegaan van de enorme allesoverheersende liefde die ik voel voor onze kinderen. En van de tweede hou ik absoluut net zo veel als van de eerste. Je liefde voor de eerste wordt ook niet minder, maar je hart voelt gewoonweg twee keer zo groot, omdat er een enorme lading aan nieuwe liefde bijkomt!

Dat even ter geruststelling :)
<<

Anoniem281

Bericht 04 Jul 2016 19:02

Re: Wie heeft er 1 kind en wil er niet meer?

Ik kan eigenlijk nog niet echt reageren, mijn Tobias is immers pas 12 weken. Maar mijn wens voor dit kindje was al minimaal, dat ik me een tweede helemaal niet kan voorstellen! Iedereen in mijn omgeving echter, komt weer met de 'wacht maar..'

Nu durf ik geen 'nooit' te zeggen, omdat ik dat 3jr geleden ook zei ;-) Maar we zijn intens gelukkig met ons jochie en ik vind 't ook een fijn idee om me gewoon 100% op hem te kunnen blijven focussen. Ik wil hem door en door kennen, elke gezichtsuitdrukking kennen en gelijk kunnen ingrijpen als ik zie dat er iets is en niet mijn aandacht moeten verdelen. We zijn nu gezegend met en waanzinnig relaxed kind, heel lief, makkelijk, slaapt overal, slaapt al 2 weken de nachten door, eet en groeit goed etc. We kunnen makkelijk met hem weg, maar oppas is ook zo geregeld. Onze moeders zullen minder welwillend zijn als het er twee zijn, denk ik.

We redden het nu met ons bescheiden huisje, onze hatchback, onze salarissen zijn voldoende voor een riant leven, een leuke spaarrekening, een goede spaarrekening voor Tobias en vakanties enz. We hoeven niet perse te verbouwen of te verhuizen met één kindje, we kunnen hem van alles bieden en niet alleen materieel, maar belangrijkste; ál onze aandacht. Hij zal geadoreerd worden, oprecht zijn moeders mooiste, liefste enz enz zijn. Direct geholpen worden met alles wat hij nodig heeft en ons nooit hoeven te delen.
<<

Anoniem234

Bericht 04 Jul 2016 19:56

Re: Wie heeft er 1 kind en wil er niet meer?

Wij wilde ook maar 1 kindje. Tot een half jaartje geleden ongeveer toen kwamen er toch wat gevoelens voor een tweede.
Dit heeft dus wel 3,5 jaar geduurd. Is dus ook niet gek dat je nu denkt maar 1 kindje te willen. En daar is natuurlijk ook helemaal niks mis mee. Je moet je gevoel volgen en je verstand ook een beetje natuurlijk haha.
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 22:54

Bericht 04 Jul 2016 20:18

Re: Wie heeft er 1 kind en wil er niet meer?

Oh, ondanks dat ik nog wel een vierde zou willen (komt er denk ik alleen niet, niet gepland tenminsten) we leven inmiddels toch al in de chaos, zeg ik heel vaak tegen mijn man dat als we met een kind tegelijk waren begonnen, we het vast bij 1 kind hadden gelaten. Lijkt mij echt heerlijk rustig als je niet constant in dat gezeik van ruzieende broertjes en zusjes zit. Snel de deur uit kunnen als je weg wil, quality time.
En ze kunnen idd ook echt wel heel fijn samen spelen en lief zijn voor elkaar. Toch vind ik het gezeik overheersen (hoop heel erg dat dat steeds wat minder wordt naarnate ze ouder worden) en dat drijft soms tot waanzin. Ik geniet echt zoveel meer van de jongste als oudsten op school zitten of ik alleen met 1 vd oudsten ben. Toch vind ik het ook echt fantastisch om ze met zn drietjes bezig te zien en kijk ik uit naar de vakantie.
Vooral op stressmomenten, zoals tijdens het koken, het weg willen/moeten komen, 3 kinderen naar bed brengen (heerlijk moment, maar kost zoveel tijd) zijn momenten waarop ik mij bedenk dat 1 kind vast heerlijk is. Maar op dagen waar niets moet, alles mag, geen tijdsdruk, dan voel ik mij enorm gezegend met 3 van die aapjes.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Pioenroos

Noob

Berichten: 2

Geregistreerd: 04 Jul 2016 20:00

Bericht 04 Jul 2016 20:20

Re: Wie heeft er 1 kind en wil er niet meer?

Wij hebben 2 kinderen en de overgang naar 2 was enorm makkelijk. Het is heerlijk om de dynamiek tussen de twee te zien en welke verschillen/gelijkenissen ze hebben. Onze reden was oa ook het hebben van een speelkameraadje, eventueel voor later en ze leren gewoon veel van het hebben van een broer/zus. Hier zijn ze wel vrijwel altijd erg lief voor elkaar maar idd de ruzies..pfffff maar die zijn goddank in de minderheid.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 04 Jul 2016 22:14

Re: Wie heeft er 1 kind en wil er niet meer?

Ja check!
Ik zeg geen nooit ofzo, maar voor nu voelt t al ruim 4 jaar gewoon af.
Ik vind zwanger zijn vreselijk, de vroeggeboorte een hel en lichamelijk heeft t op mijn hypermobiliteit een flinke aanslag gehad.
Daarnaast is B serieus explosief en slaapt ze slecht.
Financieel gezien is het nu gewoon leuk en we kunnen nu al amper oppas vinden, laat staan met 2.
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:22

Bericht 04 Jul 2016 22:38

Re: Wie heeft er 1 kind en wil er niet meer?

Yep

We hebben altijd gezegd 1 kindje te willen. Mijn zwangerschap was geweldig en ik zou best nog een x zwanger willen zijn. Mijn bevalling en nasleep was een hel en dat wil ik nooit meer. Daarbij komt dat ik een spierziekte heb en ik na mijn bevalling heel erg achteruit ben gegaan. Een 2e zwangerschap is daarom geen optie.
Afbeelding
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 05 Jul 2016 06:51

Re: Wie heeft er 1 kind en wil er niet meer?

Bij mij begint het nu weer echt te kriebelen. Mijn zoon is 2,5 jaar. Ik ben er lang overtuigd van geweest dat het er bij één blijft. Wat ik wel jammer vind, is dat we dan wel 3-4 jaar terug worden gegooid in de tijd (soort van). We wachten namelijk het moment af dat we weer echt actieve vakanties kunnen doen. Samen snorkelen gaat nu eenmaal niet met een ventje van 2.

Ik zal het ook geen drama vinden om geen tweede te mogen krijgen, maar ik zie voor zoon wel een aantal voordelen en mij lijkt het prachtig om het allemaal nog 1 keertje mee te maken.
L2014 & H2017
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 05 Jul 2016 09:07

Re: Wie heeft er 1 kind en wil er niet meer?

Tot een jaar geleden waren wij ook overtuigd dat we het bij 1 kindje zouden laten.
We hebben met J een hele pittige start gehad doordat ze veel huilde, allergieen had en heel lang slecht geslapen heeft (nu gaat het redelijk maar nog steeds niet optimaal). Daarnaast werd mijn man depressief kort na de bevalling en heeft hij de eerste 3 jaar een flink aantal terugvallen gehad.
Dit in combinatie met mijn onregelmatige werk maakte dat wij het gewoon echt niet aandurfde om voor een 2e kindje te gaan, hoe graag ik dat bij vlagen ook wilde.
Toen ik 2 jaar geleden stopte met werken is er eindelijk de rust en regelmaat in ons gezin gekomen die we blijkbaar alle 3 heel hard nodig hadden. En met die rust kwam ook heel langzaam bij ons beiden het verlangen en vertrouwen voor een 2e kindje.

Voor ons waren dus de 'standaard' redenen om het bij 1 kindje te houden minder van toepassing maar de redenen/voordelen die ik om me heen zie en kan bedenken zijn:
- je bent gewoon flexibeler met 1 kind
- vaak makkelijker om oppas te vinden
- financieel makkelijker (niet alleen eten en kleding maar ook later met bijvoorbeeld studeren)
- alle tijd en aandacht kunnen besteden aan je kind

Maar ik denk wel dat als het verlangen voor een 2e kind er eenmaal is, al de bovenstaande redenen makkelijk aan de kant te schuiven zijn want er zitten ook genoeg voordelen aan meer dan 1 kind hebben.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers