Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wagenziekte bij peuters en emetofobie

<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8451

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 19 Apr 2018 15:53

Wagenziekte bij peuters en emetofobie

Ik heb het vermoeden dat mijn dochter wagenziek begint te worden. En dat is in de eerste plaats natuurlijk enorm sneu voor haar maar ook voor mij met overgeeffobie niet zo goed te handelen. Tot nu toe heeft ze één keer in de auto gespuugd, dat was na een half uur file en met haar dikke jas aan. Maar de laatste tijd piept ze steeds vaker tijdens het rijden, moet ze soms opeens huilen, zegt ze dat ze pijn in haar buik heeft of pijn in haar mond (?). En gisteren, bij de eerste rit in onze nieuwe auto raakte ze na 10 min ook overstuur en had ze het de hele tijd over ‘beetje spugen!’. Ik had het niet meer en heb met mijn oren dicht gezeten (man reed) en haar een zakje gegeven (alsof ze al kan mikken :laughcry: ) en we zijn heel even gestopt onderweg. Uiteindelijk gebeurde er niks en ging ze toen we bijna thuis waren weer liedjes zingen. Maar het zit me helemaal niet lekker.

Komend weekend hebben we twee bezoekjes gepland op een uurtje rijden en maandag rijden we naar Zeeland voor een weekje vakantie. Ik zie er opeens als een berg tegenop. We proberen haar af te leiden als ze gaat huilen, zetten haar stoel in het midden van de auto en rijden rustig. Maar verder kun je zo weinig, behalve medicijnen geven en daar wil ik pas aan als het echt geregeld mis gaat.

Ook vind ik het zo klote dat ik zelf zo in paniek schiet. Ik probeer het haar niet te laten merken want ik wil niet dat zij erdoor wordt aangestoken maar ze pikt heus wel op dat ik niet heel relaxed ben. Thuis kan ik me met een douche en wasmachine in de buurt gelukkig aardig redden als ze ziek is en heb ik de paniek onder controle maar in de auto dus blijkbaar niet.

Zijn er meer jonge kindjes met wagenziekte? Vanaf welke leeftijd begon dat? Hebben jullie nog tips om het te beperken? Of tips voor mij om er beter mee om te kunnen gaan?
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 19 Apr 2018 16:04

Re: Wagenziekte bij peuters en emetofobie

In het kader van baat het niet dan schaadt het niet, seabands? Ik had ze toen ik zwanger was, maar durf niet te zeggen dat het werkt, maar wellicht bij je dochter wel.

Wij hebben nu ook maar een rol vuilniszakken in de auto liggen nadat de oudste de auto een keer onder gespuugd heeft ( geen wagenziekte, gewoon ziek).

Wel echt vervelend voor jullie beide, voor haar dat ze zich niet lekker voelt en voor jou dat je er zo'n last van hebt.
Laatst gewijzigd door minoessepoes op 19 Apr 2018 16:06, in totaal 1 keer gewijzigd.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

NerdChic

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 813

Geregistreerd: 20 Sep 2013 09:49

Bericht 19 Apr 2018 16:05

Re: Wagenziekte bij peuters en emetofobie

Poeh, dat lijkt me ook echt lastig Teun. Ik heb ook echt een overgeeffobie en vind het ook vreselijk als stiefdochter ziek is omdat ik dan bang ben dat ze moet spugen. Echt sneu vind ik dat van mezelf maar kan er niks aan doen.
Stiefdochter wordt ook wel eens misselijk in de auto, maar dat is vooral gebleken als ze iets mee heeft in de auto en daardoor veel naar beneden kijkt. Misschien dat dit bij jullie dochter ook zo is? Bij ons mag ze nu op korte stukjes wat mee in de auto, maar bij lange stukken doen we vaak een spelletje in de auto (ik zie ik zie wat jij niet ziet of ik heb een dier in m'n hoofd).
Verder proberen de focus op vooruit te leggen al is dat heel lastig als ze achter zit.

Verder geen tips helaas.
Don't let the fear of striking out keep you from playing the game!
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 19 Apr 2018 16:37

Re: Wagenziekte bij peuters en emetofobie

Mijn broer kreeg watjes in z’n oren, dat leek wel te helpen.
L2014 & H2017
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 19 Apr 2018 17:16

Re: Wagenziekte bij peuters en emetofobie

Ik heb ook emetofobie, dan kun je je zo rot voelen soms, en zo machteloos over wat er in je eigen hoofd gebeurt.
Geen tips verder, maar ik weet hoe je je voelt.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 19 Apr 2018 17:28

Re: Wagenziekte bij peuters en emetofobie

Allereerst heel vervelend voor jullie beide, ik heb het zelf niet maar mijn zus wel en zij reageert dan precies hetzelfde en zeker in een afgesloten auto kan het heel heftig zijn voor je gevoel. Kan het niet dat ze die ervaring van de eerste keer oprakelt of toch merkt hoe jullie erop reageren en daardoor misschien denkt dat ze pijn heeft in haar buik (of had) of (onbewust) een reactie wil uitlokken. Verder dacht ik aan die bandjes die minoessepoes zegt of haar afleiden met muziek. Geef je haar wel wat te eten voor vertrek? Tuurlijk geef je haar eten maar dathaar maagje niet ‘leeg’ is. Soepstengel of rozijntjes onderweg kan ook helpen. Verder rustig rijden en vooruit kijken. Ik hoop dat het snel beter wordt, en houd je vast aan het feit dat het pas 1x mis is gegaan, misschien was ze toen wel een beetje ziek/lege maag/weetikhet maar het hoeft dus niet elke keer te gebeuren. Misschien geeft wat oplossingen je ook al rust, voor ‘wat als’. Nu ik het zo bedenk is file rijden ook steeds optrekken en remmen, dat is niet fijn idd. Rustig rijden en optijd eten scheelt bij mij al zoveel.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 19 Apr 2018 17:29

Re: Wagenziekte bij peuters en emetofobie

Stickers achter haar oren plakken.
Zo zielig!

Pijn in haar mond is misschien zuur dat omhoog komt?
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Blunt

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 723

Geregistreerd: 16 Sep 2013 14:48

Bericht 19 Apr 2018 17:47

Re: Wagenziekte bij peuters en emetofobie

Ik had het als kind ook en nu nog wel wat maar niet meer zo heftig gelukkig. Wat bij mij een trigger was: zuivel. Per toeval achter gekomen en daar was ik maar ook mijn broertje die naast mij op de achterbank zat en mijn ouders voorin heeeeel erg blij om haha

Plus frisse lucht, voorin zitten, cola, knappertjes, kauwgum, vooral niet lezen oid en iets frissigs om aan te ruiken, eau de cologne.
<<

Snirp

Major Yipyapper

Berichten: 4822

Geregistreerd: 22 Nov 2013 07:57

Bericht 19 Apr 2018 19:03

Re: Wagenziekte bij peuters en emetofobie

T. heeft het nu ook 3x gehad.
1x toen we te snel na het ontbijt door de Ooste rijkse bergen naar huis reden (en hij ondertussen Nijntje keek) en nog 2x na het eten van een banaan.

Rijden vaak naar mijn schoonouders, ruim 1,5 uur enkele reis.
Wij laten hem van te voren in elk geval geen banaan meer eten. Evt. wat droge biscuitjes.
Verder gaan we meestal rond een tijd rijden dat we hopen dat hij even in slaap valt, maar dat is niet altijd mogelijk.
En nu ook altijd een handdoek in de buurt en plastic zakken/vuilniszakken.
Ik zit naast hem en kon er tot nu toe steeds op tijd bij zijn, maar kan me voorstellen dat dat voor jou niet echt een optie is.
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4567

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:35

Bericht 19 Apr 2018 19:18

Re: Wagenziekte bij peuters en emetofobie

Ik had als kind ook altijd veel last van wagenziekte. We gingen met de auto op vakantie naar Frankrijk, maar als ik nu terug denk, is het niet dat wat overheerst. Ik had het bij lange afstanden. Ik kreeg wel altijd zo’n smerig pilletje (meestal samen met een broodje om het draaglijk te maken) en dat hielp wel. Kan ze zo niet vinden online, maar ik gok dat het Primatour is.

Verder helpt ook als er zoveel mogelijk naar buiten wordt gekeken. Wagenziekte komt voornamelijk door (onverwachte) bewegingen en ‘schommelingen’ en hebben dus invloed op het evenwichtsorgaan. Als je ziet aankomen wat er gebeurt vermindert dat ook de ziekte. Maar dat is bij zo’n jong kind natuurlijk moeilijk uit te leggen.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8451

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 19 Apr 2018 20:01

Re: Wagenziekte bij peuters en emetofobie

Bedankt voor jullie lieve reacties!

Sam, wat voor stickers bedoel je? Daar heb ik nog nooit van gehoord.

De keer dat het mis ging gingen we vroeg op pad om mij af te zetten op Schiphol en had ze niet heel lang daarvoor Brinta, dus ook zuivel gegeten. Het ging inderdaad pas fout nadat we een half uurtje voor de luchthaven in de file hadden gestaan. Ze was toen verder niet ziek maar het is best logisch dat zoiets een keer gebeurt in die omstandigheden.

Maar de laatste tijd lijkt ze inderdaad op normale ritjes ook misselijk te worden. In de nieuwe auto (Prius plus) zitten de zijramen helaas wat hoger zodat ze minder goed naar buiten kan kijken. Ik zal haar bij de ritjes dit weekend weer in het midden zetten en van te voren of onderweg een crackertje oid geven.

Ik vraag me wel af of ze weet wat ‘spugen’ is, ze zegt het de laatste tijd vaker. Ik let erop dat ik het er uit mezelf niet over heb dus ze zegt dat denk ik niet omdat ik het vaak benoem. Bleh zo lastig! Ik voel me ook een slechte moeder op zulke momenten omdat ik er niet 100% voor E ben die me dan juist nodig heeft. Kinderen zijn één grote exposure therapie :)
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 19 Apr 2018 20:12

Re: Wagenziekte bij peuters en emetofobie

Arm ding.
Dat zijn gewoon vierkantjes die je uit het plakgedeelte van een pleister knipt en dan net achter het oor plakt. Op het benige gedeelte op hoogte van je oorlel.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2848

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:15

Bericht 19 Apr 2018 20:18

Re: Wagenziekte bij peuters en emetofobie

Oeh lastig. M. heeft het er ook flink last van gehad. Werd dan op een gegeven moment helemaal overstuur in de auto omdat hij toendertijd nog niet wist hoe er mee om te gaan (misselijk zijn/spugen). Op vakantie vorig jaar hebben we seabands gebruikt. Ik weet niet of het daar door kwam, maar hij is in elk geval niet misselijk geweest. 2 uur in de auto, 3,5u vliegen en vervolgens nog een half uur in zo’n gammel busje.
De laatste tijd lijkt het wel een stuk beter te gaan. Hij zit ook dagelijks ruim 2x 1uur in een busje naar het kdc en dat is nog niet een keer mis gegaan. Ook als we nu langer weggaan in de auto gaat dat eigenlijk altijd goed.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 19 Apr 2018 20:39

Re: Wagenziekte bij peuters en emetofobie

Bij mijn nichtje werken die armbandjes ook like a charm!

En voor je weekendje Zeeland: op lange stukken snelweg is ze vast niet zo misselijk :)
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 19 Apr 2018 20:45

Re: Wagenziekte bij peuters en emetofobie

Hier ook een meisje dat erg wagenziek is. Tijdenlang heeft ze ongeveer elke autorit langer dan 30 minuten gespuugd. Primatour leek wel een beetje te werken, maar ze vond het zo vreselijk vies dat het er in krijgen erger was dan de wagenziekte (als in een uur lang een krijsend kind dat zich in alle bochten wurmde om dat pilletje niet te krijgen). We zijn later overgestapt op suprimal, dat vond ze een stuk beter te doen en dat slikte ze wel gewoon.
Wij hadden altijd handdoeken, plastic zakken, billendoekjes/snoeten-oesters en schone kleren mee maar we hebben de bekleding van de autostoel heel wat keren in de was moeten doen. Vanaf een jaar of 4 begon ze steeds beter aan te geven wanneer ze moest spugen. Dan gaven we haar een opengevouwen plastic zak aan en dan spuugde ze daar in. Nu is ze zes en als ze moet spugen dan weet ze waar het zakje ligt. Ze zegt het vaak wel wat eerder, dan doen we de ramen open (warmte maakt het erger), liedjes zingen helpt soms ook en we proberen dan te stoppen. Maar stoppen werkt ook juist vaak als laatste trigger dus dat doen we alleen als ze het echt bijtijds zegt.
Wij vinden het zo eigenlijk wel prima te doen, ze klaagt ook nooit als we met de auto gaan. Ze spuugt gewoon en daarna is het weer klaar, heel normaal voor haar.
Wij geven haar juist heel weinig te eten, de keren dat ze gewoon had geluncht of ontbeten kwam het er veel sneller uit, ze krijgt wel iets, maar gewoon echt niet te veel en ook niet te veel drinken. Dat werkt het beste hebben we gemerkt.

Ik zelf word ook heel snel wagenziek (maar ik geef nooit over, ook als kind nooit gedaan) en bij mij werkt frisse lucht, meekijken met de weg (of nog beter, zelf rijden) en vaak juist wel om even wat te eten of drinken. Met een lege maag word ik veel misselijker.
Ik denk dus dat het ook een kwestie van uitvinden is wat werkt.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 19 Apr 2018 20:47

Re: Wagenziekte bij peuters en emetofobie

Zora schreef:Bij mijn nichtje werken die armbandjes ook like a charm!

En voor je weekendje Zeeland: op lange stukken snelweg is ze vast niet zo misselijk :)


Helaas in Zeeland vooral provinciale wegen, die overigens vaak ook wel heel lang recht lopen, maar dat is wel echt anders dan snelweg. Wij gaan vaak naar Zeeland, tegenwoordig spuugt ze meestal niet meer op die ritten.

Overigens gebruiken wij ook Sea bands en het lijkt wel beter te gaan sinds we die gebruiken.
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9406

Geregistreerd: 25 Nov 2015 15:30

Bericht 19 Apr 2018 20:50

Re: Wagenziekte bij peuters en emetofobie

Arm ding! Bij mij begon het toen ik 1,5 was volgens.mijn moeder. Ik kreeg geen zuivel meer voor we in de auto moesten, vaak raam stukje open dat soort trucjes. Later kreeg ik ook Primatour, alleen het merk hielp, huismerk was alsnog drama. Door Primatour sliep ik altijd hele reizen.
Die bandjes had ik ook maar deden bij mij niets helaas.

F. zegt ook.dat haar keel zeer doet als ze.moet spugen. Nu zei ze het pas ook in de auto dus ik was als de dood, hoop zo dat ze er geen last van heeft!
⁠♡♡♡

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers