Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Afsluiten van de newborn periode

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 01 Nov 2017 10:20

Afsluiten van de newborn periode

Misschien is dit een beetje een gek topic, maar dit is iets waar ik de laatste tijd een beetje mee zit.

Langzaam begin ik me te realiseren dat die kleine O. steeds groter wordt. Heel eerlijk gezegd vind ik het heerlijk. Het is een vreselijk makkelijk kind en we hebben nooit écht een zware periode gehad (als ik dat af en toe lees bij anderen, echt ontzettend veel respect) maar nu ik merk dat we eruit zijn, merk ik ook dat ik het toch wel echt heel zwaar vond. Ik word er echt haast emotioneel van als ik eraan terug denkt. Wat dus ook betekent dat het voorbij is. Pas nu ik eruit ben, merk ik dat ik het echt pittig vond, zoals iedereen van te voren ook zegt en je weet dat het zo is, maar op dat moment er zo ontzettend middenin zit dat je het niet helemaal doorhebt, een soort overlevingsstandje denk ik. En dan had ik het dus relatief makkelijk.
Ik heb wel iets raars gehad met die borstvoeding, ik denk dat ik daar een rare hormonale reactie op heb gehad. Ik heb wel eens iets gelezen over D-TSR, ik dénk dat dat het kan zijn, maar ik heb nooit bewust een TSR meegemaakt maar dit klinkt wel heel erg herkenbaar en confronterend. Die donkere wolk en kortsluiting in m'n hoofd, maar echt alleen tijdens het borstvoeden. Ik heb wel eens gedacht over een PND maar dat is het toch ook niet geweest, het was specifieker gerelateerd aan de borstvoeding. Nu ik gestopt ben, voel ik me ook veel meer mezelf. En dus ben ik bezig met een soort afsluiten van die periode. Geen superfragiel en kwetsbaar baby'tje meer, maar een vrolijk jochie. En weer een stukje meer mezelf. Ik denk dat ik daarom ook een soort behoefte heb aan afsluiting, omdat ik dat echt als een nare periode heb ervaren.

Ik ga nu ik gestopt ben met bv een mooie nieuwe bh voor mezelf kopen en ik wil denk ik een keer een massage boeken, als soort verwennerij en rustmomentje voor mezelf. Soort van beloning.

Hebben jullie dit ook gehad, zo'n gevoel van afsluiting? Of misschien juist andersom, dat je het moeilijk vind om de newborn periode af te sluiten omdat je het mist? Dat allerkleinste kleintje in een periode die je nooit meer terug krijgt? Of ben je er totaal niet bewust mee om gegaan en gaat de tijd gewoon verder?
Let's discover the world together.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 01 Nov 2017 10:36

Re: Afsluiten van de newborn periode

Grappig dat je dit zegt. Ik haalde vanmorgen E uit bed en ze was zo aan het draaien en reageren op mij en ineens bedacht ik me dat het echte baby er af is, al een tijdje eigenlijk en het is me gewoon ontgaan :wtf: nou ja, het is me natuurlijk niet ontgaan maar ik heb er gewoon niet zo bij stil gestaan geloof ik.
Die foto die jij hebt gemaakt bij een newborn schoot met die vinger in de mond omdat je dat zo typerend vond voor die periode, dat is zooo waar!! Wij hebben ook wel zo'n foto maar toen was ze al ouder. Zo jammer dat al die dingen toch een beetje aan me voorbij zijn gegaan.

Ik heb niet de drang om mezelf te verwennen met iets ofzo, ik vind een dagje of avondje alleen of alleen met J weg genoeg. E had al snel een eigen wil en dat begint nu natuurlijk ook sterker te worden, ik denk dus dat ons nog wel wat te wachten staat. Verder gaat de tijd gewoon verder, ik wil wel proberen net wat meer stil te staan bij dingen nu want het gaat echt rete hard en in heb misschien toch wel een beetje te weinig bewust genoten van de tijd die we hebben gehad.
30-04-2017
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 01 Nov 2017 10:37

Re: Afsluiten van de newborn periode

Ik zit vandaag toevallig net in zo'n flashback-situatie, mijn D.tje is morgen jarig en dan is de babytijd gewoon écht voorbij. Vorig jaar rond deze tijd wist ik dat ik morgen ingeleid zou worden, dus ik ben steeds een soort van m'n stappen van toen aan het nagaan. Ik ben heel blij dat D. wat zelfstandiger is, zelf kan spelen en eten en niet continu of bij mij, of in bed ligt, maar tegelijkertijd mis ik dat knuffelige kleine baby'tje dat uren op mijn borst kon slapen ineens enorm. D. is nu helemaal niet knuffelig, hij kruipt of rent (achter een karretje dan) het liefst zo snel mogelijk rond en stilzitten is er echt niet meer bij.
Het is allemaal zo snel voorbij gevlogen, en het voelt heel dubbel.

♥♥
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 01 Nov 2017 10:42

Re: Afsluiten van de newborn periode

Ja he, Kees, wat gaat het ook zo snel aan je voorbij. Als je er zo middenin zit, heb je dat eigenlijk helemaal niet door. Heb je wel filmpjes van toen? Ik heel veel minder dan nu, omdat ie toen simpelweg niet zoveel deed (ik kan me nu niets meer voorstellen bij een baby die stil ligt), maar soms kijk ik de paar filmpjes die ik heb terug en juist dat kleine gepruttel en gekraak is dan toch wel dierbaar (en onvoorstelbaar).

Oh ja Elliot jij zal het helemaal wel vandaag hebben. Morgen alweer 1! Snap heel goed dat je beetje terugdenkt aan die dag.

Ik begin me nu ook steeds meer echt moeder te voelen en niet louter verzorger. Het is gewoon echt zo intensief die eerste periode.
Let's discover the world together.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 01 Nov 2017 10:45

Re: Afsluiten van de newborn periode

Ik sta er maar nooit te veel bij stil dat je bepaalde periodes niet meer terugkrijgt, want in feite geldt dat voor iedere periode en als ik daar steeds over nadenk dan word ik alleen maar melancholisch of ik ga aan mezelf twijfelen of ik wel bewust genoeg met die periode ben omgegaan, of ik wel genoeg heb genoten, dat soort dingen. Ik word daar zelf nooit vrolijk van op de een of andere manier.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem243

Bericht 01 Nov 2017 11:12

Re: Afsluiten van de newborn periode

Susan schreef:Ik sta er maar nooit te veel bij stil dat je bepaalde periodes niet meer terugkrijgt, want in feite geldt dat voor iedere periode en als ik daar steeds over nadenk dan word ik alleen maar melancholisch of ik ga aan mezelf twijfelen of ik wel bewust genoeg met die periode ben omgegaan, of ik wel genoeg heb genoten, dat soort dingen. Ik word daar zelf nooit vrolijk van op de een of andere manier.


Oh exact dat! Om moe van te worden, haha. Nu maak ik me weer druk dat ik niet genoeg geniet van deze zwangerschap met de wetenschap dat het (als alles goed mag blijven gaan) de laatste is.


Afsluiten van newborn had ik niet zoveel mee, in positieve of negatieve zin. De borstvoeding afsluiten was voor mij wel ook echt zo'n dingetje, ook omdat het wel goed liep qua voedingen zelf maar met mij toen ook niet goed ging dus ik heel erg in tweestrijd heb gezeten wat ik moest doen. Ik weet ook niet of ik dat nou overwegend negatief of positief heb ervaren uiteindelijk. Ik denk het eerste want ik denk er toch ook niet heel vrolijk aan terug. Ik vind het wel een goede om dat zo bewust af te sluiten met die beha en massage! Met J's eerste verjaardag heb ik trouwens wel even moeten slikken, maar verder was ik ook vooral wel blij dat het steeds makkelijker werd allemaal in die zin dat hij steeds meer kon en steeds minder afhankelijk was (nou ja, dat blijven ze toch wel maar je snapt wat ik bedoel denk ik).
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 01 Nov 2017 11:17

Re: Afsluiten van de newborn periode

Sookie schreef: Ik weet ook niet of ik dat nou overwegend negatief of positief heb ervaren uiteindelijk. Ik denk het eerste want ik denk er toch ook niet heel vrolijk aan terug.


Dit heb ik dus ook. Ik kijk er (momenteel) ook negatief op terug. Misschien omdat het nog vers is (ben pas 9 dagen geleden echt volledig gestopt, maar al veel langer het grote gedeelte dus het voelt wel als langer geleden) en ik heb momenteel een beetje een fase dat ik echt er niets van moet weten. Maar dat zal er wel bij horen denk ik, misschien moet ik daar even door heen. Ik hoop heel erg dat het negatieve gevoel gezakt is over een aantal jaar als ik een tweede kindje zou krijgen want ik zou dan tóch weer bv willen proberen, maar voorlopig ben ik opgelucht dat ik even niet aan bv/kolven/steriliseren/voedingsbh's/nachtvoedingen/stress hoef te denken. Ik denk dat dat ook wel meespeelt nu met het gevoel het af te willen sluiten. Ik moet binnenkort ook maar alles nog één keer schoon maken en dan opbergen. Klaar.

Wil je het wel weer gaan proberen bij de tweede? Hoe ga je daar mee om?
Let's discover the world together.
<<

Anoniem243

Bericht 01 Nov 2017 11:26

Re: Afsluiten van de newborn periode

Marin schreef:
Sookie schreef: Ik weet ook niet of ik dat nou overwegend negatief of positief heb ervaren uiteindelijk. Ik denk het eerste want ik denk er toch ook niet heel vrolijk aan terug.


Dit heb ik dus ook. Ik kijk er (momenteel) ook negatief op terug. Misschien omdat het nog vers is (ben pas 9 dagen geleden echt volledig gestopt, maar al veel langer het grote gedeelte dus het voelt wel als langer geleden) en ik heb momenteel een beetje een fase dat ik echt er niets van moet weten. Maar dat zal er wel bij horen denk ik, misschien moet ik daar even door heen. Ik hoop heel erg dat het negatieve gevoel gezakt is over een aantal jaar als ik een tweede kindje zou krijgen want ik zou dan tóch weer bv willen proberen, maar voorlopig ben ik opgelucht dat ik even niet aan bv/kolven/steriliseren/voedingsbh's/nachtvoedingen/stress hoef te denken. Ik denk dat dat ook wel meespeelt nu met het gevoel het af te willen sluiten. Ik moet binnenkort ook maar alles nog één keer schoon maken en dan opbergen. Klaar.

Wil je het wel weer gaan proberen bij de tweede? Hoe ga je daar mee om?


Herkenbaar, ik was er toen ook even heel erg klaar mee en wilde er ook niet teveel over nadenken. Dat ben ik later wel gaan doen natuurlijk en toen had ik juist zoiets van; een volgende keer zien we wel hoe het loopt maar ga ik niet zo lang meer doormodderen als ik me er zo slecht onder voel. Nu die volgende keer steeds dichterbij komt :wink: merk ik dat ik toch wel weer heel graag bv wil geven en wil dat ik het langer 'volhoud' dan vorige keer. Het liefst zes maanden. Langer ga ik denk ik sowieso niet trekken en hoeft van mij ook niet zo nodig. Ik ga dus hoe dan ook weer starten met bv maar hoe het gaat lopen als het weer niet lekker gaat met mij, geen idee.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 01 Nov 2017 11:59

Re: Afsluiten van de newborn periode

Goed dat je het toch opnieuw wilt proberen en er redelijk open in staat. Knap. Hoop voor je dat het allemaal goed gaat.
Let's discover the world together.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15894

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 01 Nov 2017 12:39

Re: Afsluiten van de newborn periode

Ik herken het stukje closure wel heel erg. Ik vond de eerste verjaardag van D ook meer verdrietig dan leuk, haha. Heb net als Elliot in die specifieke periode heel veel foto’s enzo teruggekeken en ik heb tijdens D zijn verjaardag echt wel een paar tranen gelaten. Gelukkig is elke volgende fase ook weer zo leuk maar feit blijft dat het heel hard gaat en de tijd gevoelsmatig vaak door je vingers glipt.

Ik heb me bij de aankomende baby voorgenomen om nog bewuster alles mee te gaan maken maar ik weet nu al dat het een utopie is. De wereld draait nou eenmaal gewoon door, ook als je baby heel klein is en voor je het weet ben je weer een paar dagen, weken of maanden verder.

Oh en Elliot, D had rond die leeftijd ook een helemlange periode dat hij niet zo knuffelig en schootzitterig was. Hij had het veel te druk met de wereld ontdekken. Soms vond ik het gewoon fijn als hij niet zo fit was, omdat hij dan wel zo aanhankelijk werd :palm: . Maar geen zorgen, het komt echt weer. D is nu zo’n enorme knuffelkont!
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 01 Nov 2017 14:49

Re: Afsluiten van de newborn periode

Oh wat vond ik het heerlijk dat die babyfase afgesloten was.
Af en toe kijk ik foto's terug van het eerste jaar en dan mis ik bepaalde dingen wel.
Het heerlijk rustig kunnen wandelen met de wandelwagen mis ik bijvoorbeeld. T wil niet langer dan 5 minuten in de buggy zitten. Hij wil uiteraard nu zelf lopen.
Hij sliep het eerste jaar nog echt meerdere keren per dag. Dat wordt nu minder en dat mis ik soms wel eventjes.
Het is soms echt een klein wervelwindje door de woonkamer :palm:

Maar ik kijk ook erg negatief terug naar mijn verlof. Door de wat slechtere start van T en de operatie.
Hij dronk ontzettend slecht, huilde veel. En zoals ik al vaker verteld heb was ik echt oververmoeid.
Als ik hem overdag in bed leg schiet ik af en toe in de stress als hij niet wil slapen. Ik heb echt die momentjes voor mijzelf nodig. Anders kun je mij nogsteeds opvegen.
Om die reden denken wij ook nog niet na over een tweede.
2016
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 01 Nov 2017 14:58

Re: Afsluiten van de newborn periode

Ik ben nog niet zo ver als jullie, maar heb afgelopen week wel de kleertjes in 50 en 56 opgeruimd. Ik had verwacht er een beetje sentimenteel van te worden, maar eigenlijk was ik apetrots dat ze al zo'n grote meid is, met haar giecheltjes en geklets. Wel is het zo dat ik niks wegdoe, voor het geval er nog eentje komt. Die deur op een kier maakt het wel makkelijker af te sluiten voor nu.

Ik heb natuurlijk nog een exemplaar wat redelijk stationair is, dus eigenlijk nog telt als newborn. Ik geniet er alleen nu veel meer van om haar de wereld te laten zien en echt contact met haar te maken.

We denken nog wel terug aan de slapeloze nachten, maar die waren bij ons van korte duur. Met een week of 6 sliep ze door en dat maakte alles beter te behappen. Alles. Want uitgeslapen kun je zoveel meer hebben. We vinden het nu fijn dat ze meer meewerkt. Bij het aankleden hoeven we geen opengeslagen handje meer in een mouw te proppen, maar steekt ze er zelf al een vuistje doorheen. Luiers hetzelfde, geen voetjes meer door de poep, maar voeten omhoog en wachten.

Wij kijken uit naar alles wat nog komen gaat. Het is mooi om haar daarbij te begeleiden.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 01 Nov 2017 15:04

Re: Afsluiten van de newborn periode

Nan schreef:. Bij het aankleden hoeven we geen opengeslagen handje meer in een mouw te proppen, maar steekt ze er zelf al een vuistje doorheen. Luiers hetzelfde, geen voetjes meer door de poep, maar voeten omhoog en wachten.

Wij kijken uit naar alles wat nog komen gaat. Het is mooi om haar daarbij te begeleiden.


Je laatste zin vind ik heel mooi. Ik zie het als samen de wereld ontdekken. Dat zeg ik ook vaak tegen hem.

Je eerste stukje vond ik heel grappig. Het is hier zó omgekeerd. Hij was heel rustig en nu is luier verschonen en aankleden een ware strijd. Hij draait zo snel om, ligt direct op z'n buik, tijgert direct naar het mandje met luierspulletjes toe, speelt met alles wat los en vast zit, grijpt naar z'n piemeltje met z'n handje ook als er poep aan zit, trappelt als een malle met z'n beentjes ook in de poep, soms heb ik echt even een tweede persoon erbij nodig. Was ie nog maar zo rustig haha. Zo anders dan al meehelpen wat J dan doet haha.
Let's discover the world together.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 01 Nov 2017 15:15

Re: Afsluiten van de newborn periode

Haha, zo gaat het hier met eten, dat is moeilijker geworden. Eerst was het fles erin en ze zat eraan vastgezogen tot hij leeg was. Nu is het mopperen, want honger. Zodra de eerste 50cc erin zit beginnen dan de kletspraatjes. We zijn soms bijna een uur bezig om de fles tot een redelijk niveau leeg te krijgen. Zo'n kletsmajoor is niet te weerstaan, dus gaan we er ook lekker in mee.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 01 Nov 2017 16:59

Re: Afsluiten van de newborn periode

Dat wat Susan zegt, ik moet daar niet teveel over nadenken want dan word ik wel wat somber. R was voor mijn gevoel al snel echt t baby-af. Hij is groot voor zijn leeftijd, sliep snel door, en met 3 maanden al klok rond. Dus het geneuzel en geknuffel savonds was er al snel van af. Dat mis ik dan wel eens en moet daar dan niet teveel aan denken. Want aan de andere kant heeft dit ook weer iets. De herkenning, het geklets en ontdek. Dat gelach van hem heel de dag door. Ze kunnen afgeleid worden (lukt niet altijd haha).
Uit ervaring bij dochter weet ik dat elke fase zo zo'n charme heeft (en ook zn nadelen hihi). Daar geniet ik dan ook zeker van. Zonder terug te denken, want t idee nooit meer is wel lastig. Kleertjes wegdoen heb ik geen moeite mee. Dadelijk de grotere dingen wel. Ook de bv, hoewel ik 1000% achter mn beslissing sta, het ook makkelijk vind om fv te geven, het idee van nooit meer is gewoon zo definitief.
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 01 Nov 2017 17:05

Re: Afsluiten van de newborn periode

Bij ons is er voor mijn gevoel wel een scheidslijn tussen de periode dat E heel klein was, de periode dat hij peuter/jonge kleuter was, en de periode daarna. We waren steeds heel andere mensen, lijkt wel. Eerst zo nietsvermoedend, gewoon twee jonge ouders. Daarna heel lang zoekende en redelijk wanhopig. En nu zoals het nu is, dat je erachter komt dat het niet het einde van de wereld is als je kind zich anders ontwikkelt, al is het soms wel zwaar.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem306

Bericht 01 Nov 2017 17:41

Re: Afsluiten van de newborn periode

Bij de eerste totaal niet. We wisten dat wij nog voor tweede wilde gaan en het dus allemaal opnieuw zouden meemaken die hele babytijd. En nu is de jongste alweer ruim 1, het eerste jaar is omgevlogen. En soms betrap ik mij er op of ik wel genoeg heb genoten en er bij stil heb gestaan dat echt allemaal voor het laatst is. Er is zo veel gebeurt het laatste jaar, ik kan er soms wel verdrietig van worden dat mijn verlof niet allemaal zo zorgeloos is geweest en dat het allemaal met hobbels ging. En dat in combinatie met het opruimen en het besef dat er geen kindje meer bijkomt om alles nog een keer mee te maken en dan zorgeloos en echt bewust, het maakt mij soms wat verdrietig.(wat voor onze situatie prima is). Wij sluiten nu echt de babyperiode af.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 01 Nov 2017 17:55

Re: Afsluiten van de newborn periode

Dat lijkt me inderdaad wel lastig Julia. Aan de ene kant voel je je compleet als gezinnetje, aan de andere kant is het ook zo definitief.

Voor ons is het natuurlijk nog heel vers, hij ís nog baby en we weten dat we ooit wel een tweede willen, maar ik voel ook heel duidelijk dat dat op dit moment liever morgen dan vandaag is. Als ik er nu aan denk, zie ik nu alweer op tegen die eerste periode. Hoe makkelijk ons kind ook was/is, ik ben juist daarom ook wel bang voor een zwaardere periode met een ander kindje. Maar daarom ga ik er maar niet aan denken. Het hoeft nog niet.
Let's discover the world together.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 01 Nov 2017 18:46

Re: Afsluiten van de newborn periode

Oh Susan, ik kan me helemaal vinden in jouw post (zoals wel vaker). Het is zoals het is, absoluut zwaar en het blijft een zoektocht, maar niet het einde van de wereld. Al voelt dat soms wel zo.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 02 Nov 2017 08:40

Re: Afsluiten van de newborn periode

Sinds M er is, heb ik het gevoel dat de wereld en alles erin doorgaat op een iets sneller tempo dan ik. Ik heb continu het gevoel dat ik steeds een seconde te laat ben zeg maar. Het gaat langs me heen, ook veel dingen met M. Ze trekt zich nu overal aan op en kan geen moment stil zitten, ik kan me al bijna niet meer herinneren dat het zo'n kleine frummel was die alleen maar bij je kon liggen! Over een maand wordt ze 1, maar ik heb nog niet het gevoel dat ik alles bewust registreer of geregistreerd heb. Misschien komt dat nog wel binnen. Ik hoop het wel, dat ik dan ook weer iets scherper wordt en weer op hetzelfde tempo mee kan met mijn omgeving :palm:
december 2016
juli 2019

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers