Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zoon weigert naar de wc te gaan

<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:49

Bericht 08 Okt 2018 08:43

Zoon weigert naar de wc te gaan

Onze zoon van 5 is ‘s nachts zindelijk, maar tóch iedere keer nat ‘s ochtends. Hij wil/gaat gewoon níet naar de wc zodra hij wakker is. Hij ligt dan een hele tijd met een volle blaas, maar naar de wc gaan ho maar en vervolgens plast ie dus in zijn broek.

We hebben het al met belonen geprobeerd, met straffen, maar niets helpt. Uiteraard erover gepraat, zelf geeft ie aan dat ie geen zin heeft.

Gevolg is dus dat zn bed nat is. Ja, hij heeft uit nood ook een luier aan, maar die houdt dat niet allemaal en dan is alsnog op z’n minst z’n ondergoed en pyjama nat.

Wat kunnen we nog doen zodat hij het weer uit zichzelf gaat doen?
(Behalve dus elke ochtend tussen 5:30-6.00u hem naar de wc sturen)
<<

Anoniem304

Bericht 08 Okt 2018 08:47

Re: Zoon weigert naar de wc te gaan

Wat is het probleem om hem wel naar de WC te sturen/met hem te gaan?
Laatst gewijzigd door Anoniem304 op 08 Okt 2018 09:49, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem286

Bericht 08 Okt 2018 09:11

Re: Zoon weigert naar de wc te gaan

Als het zo duidelijk is dat hij het expres doet zou ik hem geen luier aandoen maar gewoon in een onderbroek en in de natte onderbroek laten liggen. Zelf zijn bed afhalen en verschonen. Is hij er vast snel klaar mee.
Dit klinkt niet als onkunde maar als onwil en daar zou ik toch wat strenger mee omgaan.
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9406

Geregistreerd: 25 Nov 2015 15:30

Bericht 08 Okt 2018 09:42

Re: Zoon weigert naar de wc te gaan

Is hij niet bang om naar de wc te gaan 's nachts? Misschien niet stoer om toe te geven ofzo?
⁠♡♡♡
<<

ChiQ

Bericht 08 Okt 2018 09:45

Re: Zoon weigert naar de wc te gaan

Heeft jouw kind niet vaker dit soort dingen (plas en poep?) ik kan me volgens mij meer topics herinneren. Je komt heel gefrustreerd over, het is ook niet leuk maar ik heb zelf een zoon die 5 is en al jaren ook snachts zindelijk maar áls hij eens in zijn bed plast is er vaak wat aan de hand met hem in zijn hoofd. Ik zou het niet wegzetten onder: ‘hij doet het erom’ maar even wat aandacht aan besteden. En niet te moeilijk doen. Gewoon snel beddengoed wassen en matjes gebruiken.
Ps: als hij uit nood een luier om heeft vind ik het niet meer dan logisch dat het kind plast en vertrouwd op die luier. Waarom doe je dat?
<<

Meneer de Uil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6162

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:08

Bericht 08 Okt 2018 09:55

Re: Zoon weigert naar de wc te gaan

En moet hij vanuit zijn kamer naar de wc of heb je een potje staan? Misschien die op zijn kamer zetten anders? Maakt de drempel misschien lager om te gaan.
The familytree will always grow 2-12-2015 en 10-10-2018
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 08 Okt 2018 09:57

Re: Zoon weigert naar de wc te gaan

Onze zoon roept ons nu in de ochtend als hij naar de wc moet omdat hij het spannend vind om naar de wc te gaan in het donker en hij kan niet bij de lichtschakelaar. Dat was van de zomer niet aan de orde omdat het toen al licht was als hij wakker werd.
Zou het niet zoiets kunnen zijn, dat hij bang is om in het donker zijn bed uit te gaan, wat eventueel makkelijk op te lossen is met een stekker lampje op zijn kamer/ de overloop ed.?

Of inderdaad meneer de Uil haar oplossing en het nog makkelijker/ minder spannend maken om naar de wc te gaan?
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 08 Okt 2018 10:19

Re: Zoon weigert naar de wc te gaan

Highway schreef:Als het zo duidelijk is dat hij het expres doet zou ik hem geen luier aandoen maar gewoon in een onderbroek en in de natte onderbroek laten liggen. Zelf zijn bed afhalen en verschonen. Is hij er vast snel klaar mee.
Dit klinkt niet als onkunde maar als onwil en daar zou ik toch wat strenger mee omgaan.


Echt? Een kindje van vijf zijn eigen bed laten afhalen?

Anyways: je komt er misschien niet achter wat er exact speelt maar ik denk wel dat het logisch is dat je gefrustreerd bent omdat hij het duidelijk wel weet maar niet doet. Toch helpt wat je nu doet ook niet en hij raakt daar wellicht ook weer gefrustreerd van. Dus ik zou eruit stappen en weer terug naar de basis. Luier om, mogelijkheid geven om snel een potje te pakken en er niet een big deal van maken.

Even alle frustratie eruit zodat iedereen weer blij wordt en niet dat iedereen al 's ochtends gespannen is vanwege een natte pyjama.
<<

katje

Noob

Berichten: 75

Geregistreerd: 10 Sep 2013 18:56

Bericht 08 Okt 2018 10:21

Re: Zoon weigert naar de wc te gaan

Wat bij mijn dochter hielp was een potje op haar kamer zetten. Dan hoefde ze niet zo ''ver'' naar de wc en kon snel haar bed weer in.
april 2012
juni 2014
mei 2017
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:49

Bericht 08 Okt 2018 11:38

Re: Zoon weigert naar de wc te gaan

Cotton:
Hij wordt boos en het is eerst strijd voordat hij überhaupt gaat. Niet bevordelijk voor wie dan ook op dat tijdstip.

Highway:
Het lijkt idd onwil en geen onkunde.
In de nattigheid laten liggen en zelf laten afhalen hebben we ook geprobeerd, maakte geen indruk. Hij gaat zelfs rustig met natte kleren aan naar school als het aan hem ligt, het lijkt hem niets te deren.

Uffe:
Hij heeft een nachtlampje en licht op de gang. Ook gevraagd of hij bang oid is en hij zegt van niet.

ChiQ:
Klopt, we lopen ook bij de PeP-poli. Gaat momenteel heel goed, op dit dingetje na.
En ja we zijn onderhand gefrustreerd ja!
‘Even wat aandacht aan besteden’ word ik gewoon verdrietig van, wat denk je dat we doen?? ‘Niet te moeilijk doen?’ Ik heb niet genoeg ondergoed/pyjama’s/beddengoed én tijd maar ook zin om elke dag (soms 2x per dag, ook wel eens ‘s nachts een ongelukje maar dat vind ik niet erg) te wassen...
Waarom een luier: Als hij geen luier om heeft, dan kan ik z’n hele bed verschonen en anders hopelijk alleen z’n ondergoed en pyjama.

MdU, Minoessepoes en katje: potje hebben we ook geprobeerd, maar die gebruikt hij ook niet.

Caro: dat hebben we ook al geprobeerd, was ook een tip van de PeP-poli.
Voor het overdag weer zindelijk worden had dat geholpen, hierbij helaas niet.



Kijk, als het nou zo zou zijn dat hij ‘s nachts gewoon niet zindelijk is, dan heb ik daar totaal geen problemen mee. Dat ‘mag’ nog tot 7 of 8 jaar geloof ik. Maar hij is 9 vd 10x nog droog wanneer hij wakker wordt... En heeft vervolgens geen zin om te gaan.

Wat we nog zouden kunnen proberen is wat Minoessepoes zegt: hem laten roepen als hij moet. Misschien dat dat een mooi tussenstapje kan zijn voor hem.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 08 Okt 2018 11:49

Re: Zoon weigert naar de wc te gaan

Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar de strijd die je noemt als jullie hem naar de wc sturen enzo en de houding dat bed afhalen/natte kleding/potje hem niet boeit, klinkt wel alsof er iets meer aan de hand is dan gewoon geen zin om te gaan...
december 2016
juli 2019
<<

Maan

Kletskop

Berichten: 794

Geregistreerd: 29 Jul 2016 12:50

Bericht 08 Okt 2018 11:50

Re: Zoon weigert naar de wc te gaan

Wat doet je zoon dan in bed als hij wakker is? Blijft hij gewoon alleen liggen/dommelen? Of speelt hij in bed? Of kijkt hij een filmpje?

Mijn jongste wil ook nooit gelijk naar de wc als hij wakker wordt, maar we blijven nog even liggen en gaan er dan uit. Als hij dan na een half uur nodig moet, zijn we al uit bed en gaat hij gewoon naar de wc.

Zou het helpen dat je je zoon gewoon uit bed laat gaan, laat aankleden en dat hij dan pas mag spelen/filmpje kijken of iets dergelijks? Zodat hij niet meer in bed ligt, maar er dus al uit is? Of bedoel je met ‘s morgens 5 uur, zodat uit bed gaan nog niet echt aan de orde is?
<<

Anoniem255

Bericht 08 Okt 2018 11:51

Re: Zoon weigert naar de wc te gaan

Onze dochter heeft een periode gehad dat ze niet uit bed durfde te komen. Ongeacht de tijd maar wel als iedereen nog sliep. Ze kon geen echte reden noemen maar ineens was het weer over. Dus misschien is laten roepen nog geen slecht idee.
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:49

Bericht 08 Okt 2018 12:01

Re: Zoon weigert naar de wc te gaan

Niekske:
Ja dat denk ik ook steeds meer, zeker nu de PeP-poli het ook niet meer weet.
Binnenkort weer overleg met de kinderarts en dan vraag ik wel een verwijzing naar een kinderpsycholoog ofzo...

Maan:
Als hij wakker is, ligt hij in bed te zingen tot hij eruit mag. Hij is altijd vroeg wakker, zeker tussen 5.30 en 6u, en daarom moet ie van ons nog in bed blijven. We zijn bang dat als we zeggen dat ie mag spelen of een boekje lezen ofzo, dat het dan nóg vroeger wordt.
Ook als hij uit bed is, aangekleed is etc., zal hij níet uit zichzelf naar de wc gaan.
Het lijkt me voor hem toch ook juist vervelend, continu met een volle blaas rondlopen?
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 08 Okt 2018 12:12

Re: Zoon weigert naar de wc te gaan

En hem laten plassen (dus hem er zelf uithalen zodra je hem hoort) en dan zeggen dat het nog nacht is en hij nog even terug in bed moet. Bijvoorbeeld tot 7 uur.

Edit: oh lees nu ineens dat dat onder je openingspost staat en dat je dat dus niet wilt?
Lijkt mij minder werk dan steeds alles verschonen. Dan maar eventjes “strijd” zoals je zegt. Met een volle blaas blijven liggen is ook niet goed.
Laatst gewijzigd door Salome op 08 Okt 2018 12:14, in totaal 1 keer gewijzigd.
2016
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 08 Okt 2018 12:14

Re: Zoon weigert naar de wc te gaan

Voelt hij nog wel dat hij moet gaan? Ik weet niet meer waar ik het las en of het waar is...maar van heel lang je als ophouden kan je blaas uitrekken of zo en daardoor voel je de aandrang niet.

En bijv om 2u je wekker zetten en hem half slapend laten plassen en dan bij opstaan weer laten plassen? Zodat hij succes ervaring gaat hebben?

Of beloningssysteem nog een keer proberen met iets waar hij gevoelig voor is?
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:49

Bericht 08 Okt 2018 13:06

Re: Zoon weigert naar de wc te gaan

Salome:
Dat deden we dus de afgelopen maanden ook steeds, maar daar zit dus geen enkele verbetering in. En helaas is het niet eventjes strijd, het hele huis én soms zelfs de buren zijn dan wakker.

Jip:
Dat is goede wat je nu zegt. In ene dacht ik daar bij het lezen van de reacties ook aan, voelt hij het nog wel?

‘s Nachts wakker maken hebben we ook gedaan, maar dan is het een nóg grotere strijd dan hem ‘s ochtends sturen. Hem gewoon op de wc/potje zetten werkt niet, hij plast gewoon echt niet en wordt héél boos. Heb het een keer geprobeerd, gewoon rustig blijven en volhouden, maar na hem ruim een half uur op de wc te hebben laten zitten, vond ik het niet waard om nog door te blijven zetten.

Beloningssysteem hebben we zo vaak geprobeerd, zelfs met directe beloning na 1x (en niet bijv. na 3 dagen een droge broek ofzo). Ook met een hele grote beloning, maar dat maakte helaas ook geen verschil.

Heb net de PeP-poli weer gemaild, met de vraag of we naar de kinderpsycholoog o.i.d. kunnen.
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:55

Bericht 08 Okt 2018 14:16

Re: Zoon weigert naar de wc te gaan

Maar hij gaat de rest van de dag wel zelf naar de wc lijkt me?
Misschien is het iets met de eerste plas van de dag? Blaas zit helemaal vol, misschien doet het plassen dan wat pijn (of heeft het een keer pijn gedaan) waardoor hij nu angstig is)
Heb je ook geprobeerd om het 's avonds nog een keer te laten plassen? Zo rond 23.00 uur. Mijn broertje haalden we dan altijd slaapdronken uit bed, werd op de wc gezet en sliep daarna zo weer verder. Kan me voorstellen dat dan zijn blaas de volgende ochtend wat minder vol is. (ik zie dat je al midden in de nacht hebt geprobeerd, maar kan me voorstellen dat hij dan al in een diepere slaap is of zo, waardoor het meer een strijd is omdat hij echt wakker moet worden).
Of minder laten drinken de avond ervoor waardoor zijn blaas minder vol is. Zodat het 's ochtends niet meteen hoge nood is en zijn gevoel veranderd?
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:49

Bericht 08 Okt 2018 14:39

Re: Zoon weigert naar de wc te gaan

De rest van de dag gaat hij op vaste tijden naar de wc. Geven wij geen seintje, dan gaat hij gewoon niet. Plast hij dan onverhoopt in zijn broek, dan blijft hij daar gewoon mee rondlopen en beweert zelfs dat hij geen ongelukje heeft gehad.

Maar zoals ik al zei, dat gaat dus redelijk goed, mits wij hem sturen. Volgens de PeP-poli gaat dat vanzelf weer, dat hij zelf weer gaat i.p.v. ‘klokzindelijk’ zijn.

We hebben hem op meerdere tijdstippen geprobeerd eruit te halen en te laten plassen.
Hij drinkt voor het laatst tijdens het eten en dan maar 1 zo’n klein Ikea-bekertje. Gaat voor het slapen meerdere malen naar het toilet (dan wel uit zichzelf! Uitstelgedrag zodat hij nog niet hoeft te slapen ;) )

Bedankt voor het meedenken en tips iedereen! Hopelijk zit dé gouden tip ertussen :)
<<

Meneer de Uil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6162

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:08

Bericht 08 Okt 2018 15:15

Re: Zoon weigert naar de wc te gaan

En je weet heel zeker dat het geen medische oorzaak heeft dat ie niet kan/gaat plassen?
Ik ken iemand waarvan ze ook altijd dachten dat het kind gewoon laks en laconiek was, maar daar bleem dus wel degelijk een medische oorzaak achter te zitten. Was dus voor het kind ook redelijk frustrerend dat ouders haar maar zaten te pushen terwijl ze er niks aan kon doen.
The familytree will always grow 2-12-2015 en 10-10-2018
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 08 Okt 2018 15:26

Re: Zoon weigert naar de wc te gaan

Begrijp ik nou goed dat hij 's morgens wel gaat als je hem stuurt en een van jullie met hem meegaat? Dan zou ik dat voorlopig nog doen. Ik denk dat hij er gewoon moeite mee heeft om in een nog stil, donker huis alleen naar de wc te gaan. Zeker als hij sowieso al een uitsteller is met plassen. Mijn dochter is dat ook, nog steeds. Gewoon vaak te druk met spelen, geen zin om dat te onderbreken. We moeten soms echt aandringen en/of zeggen dat ze eraan moet denken om op tijd te gaan plassen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:49

Bericht 08 Okt 2018 16:56

Re: Zoon weigert naar de wc te gaan

MdU: medisch is uitgesloten door de kinderarts.

Susan: ja, in zoverre dat het dan met strijd gaat.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 08 Okt 2018 17:48

Re: Zoon weigert naar de wc te gaan

O ja, dat was hier ook, hoor, en nog steeds kan ze soms boos naar de wc stampen als ze eigenlijk geen zin heeft om te gaan. Maar ze moet dan toch echt, al wil ze niet, want van te vaak en te lang ophouden krijgt ze blaasontsteking.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:49

Bericht 08 Okt 2018 18:45

Re: Zoon weigert naar de wc te gaan

Ja hier moet hij ook echt, wat dat betreft houden we echt wel vol. Maar hij geeft zich niet zomaar gewonnen en in die strijd heb ik zo vroeg geen zin (en de rest van het huis/de buren ook niet)
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 08 Okt 2018 19:05

Re: Zoon weigert naar de wc te gaan

Plast ie ook niet onder de douche? Dan kun je hem ook nog in de ochtend laten douchen voor het ontbijt bijvoorbeeld.

En je hebt het op een rustig moment ook al met hem betrokken waarom regelmatig plassen belangrijk is? Met plaatjes erbij enzo? Goede toilethouding ook?

Ik zag laatst ook ergens een kinderurinoir zou zoiets nog kunnen helpen?
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers