Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoe laat je je kind een sport/hobby kiezen?

<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1297

Geregistreerd: 09 Sep 2013 17:27

Bericht 03 Sep 2023 14:21

Hoe laat je je kind een sport/hobby kiezen?

Onze kinderen mogen na hun zwemdiploma C een sport of iets in die buurt uitkiezen. Ze zijn pas laat begonnen met zwemles omdat onze zoon niet met zijn hoofd onder water mocht, ook niet met aangepaste oordopjes.

Onze zoon zal net 10 zijn als de zwemlessen klaar zijn. Hij geeft aan dat hij hockey leuk vindt, maar ook basketbal en tennis. Laatst leek badminton hem leuk en hij heeft er soms moeite mee dat een aantal klasgenootjes op voetbal zitten en hem plagen dat hij niet goed kan voetballen. Voetbal gaat het waarschijnlijk niet worden want die andere sporten lijken hem veel leuker. Maar hoe kies je zoiets? Van elke sport een proefles doen? Dat zegt in mijn ogen niet genoeg. Daarbij komt ook dat sommige verenigingen een stop hebben met nieuwe leden aannemen. Ik zag zelfs ergens dat ze niet eens een wachtlijst hebben omdat het overvol is. Daar moeten we dan ook rekening mee houden.

Onze dochter zal 8 zijn zodra het zover is. Zij heeft echt totaal geen idee van wat er te doen is, behalve dat wat ze van klasgenootjes hoort. Een echt beeld heeft ze er niet bij. Ze houdt van dansen dus ik denk iets in die richting, maar ik weet niet wat er nog meer op dat gebied te doen is.

Misschien word het wel duidelijk zodra we concreet gaan rondkijken, maar ik vroeg me af hoe dat bij jullie gaat. En dan ook misschien tips voor hoe je je kind het beste een muziekinstrument kunt laten kiezen. Van teveel trial and error word ik niet blij, maar misschien is dat wel een heel normaal gebeuren?
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 03 Sep 2023 14:25

Re: Hoe laat je je kind een sport/hobby kiezen?

Is er geen mogelijkheid van iets van een sport carrousel. Er zijn dorpen en steden waar kinderen dan een paar weken een bepaalde sport kunnen uitproberen, daarna gaan ze naar een andere sport etc. Na een paar weken/maanden hebben ze verschillende sporten kunnen uitproberen en dan kunnen ze een keuze maken.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Elisabeth

Kletskop

Berichten: 916

Geregistreerd: 10 Jan 2019 16:59

Bericht 03 Sep 2023 14:43

Re: Hoe laat je je kind een sport/hobby kiezen?

Hier hebben we online een beetje gekeken wat er in de buurt was en wat hem leuk leek een proefles laten doen. Hij heeft 3 jaar turnen gedaan, 1 jaar boulder en zit nu op voetbal en sinds een paar maanden doet hij callistenics erbij. Ook daar heeft hij een proefles voor gedaan.

Sommige sportverenigingen bieden ook een paar lessen aan om te proefdraaien. Of een 10-rittenkaart.
<<

Phileine1244

Kletskop

Berichten: 696

Geregistreerd: 01 Nov 2021 06:47

Bericht 03 Sep 2023 14:49

Re: Hoe laat je je kind een sport/hobby kiezen?

Dochter was hier altijd aan het dansen, en ze vond zwemles vreselijk. Dus om er iets leuks naast te doen om te laten zien dat sport lessen ook heel leuk kunnen zijn is ze op dansen gegaan, dat doet ze nu nog steeds. Ze mochten 3 proeflessen mee doen.

Nu ze niet meer naar zwemmen hoeft zit ze ook op atletiek. Er zaten verschillende kinderen uit d klas op en ze wilde graag eens kijken. Ook 3 proeflessen gedaan en daarna lid geworden.
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1934

Geregistreerd: 23 Apr 2015 09:55

Bericht 03 Sep 2023 15:05

Re: Hoe laat je je kind een sport/hobby kiezen?

Inderdaad, het beste is om een keer een proefles te doen bij de sport die ze leuk lijkt. Volgens mij kan dat wel bij iedere sport. Ik zou dan gewoon de sport kiezen die ze het leukste lijkt en dan kijken of het wat is. Nu is dat voor mij makkelijk praten, want al mijn kinderen weten qua sport goed wat ze leuk lijkt. Hier hebben we overigens niet gewacht totdat ze hun zwemdiploma hadden, maar zijn ze op hun zesde begonnen met een sport naast het zwemmen.

Hier in de buurt heeft de muziekschool in het najaar altijd een open dag, waarbij je je kind kunt opgeven om op één dag verschillende instrumenten uit te proberen. Misschien is dat bij jullie in de buurt ook?

Onze oudste zoon wist zeker dat hij op voetbal wilde. Hij is een keer gaan proeftrainen en zit nu alweer 6,5 jaar op voetbal. Hij vindt het nog steeds geweldig. Onze dochter wilde heel graag op turnen en daarna ook nog op paardrijden. Inmiddels is ze gestopt met paardrijden en denkt ze er aan om iets met wedstrijdzwemmen te gaan doen. Onze jongste zoon wil ook graag op voetbal. Helaas valt voetbal tegelijk met zijn zwemles, dus hij zal nog even geduld moeten hebben, ik hoop dat hij na de winterstop mee kan gaan trainen, hij zal dan 6,5 jaar zijn.

Ik bedenk mij net dat onze oudste zoon en dochter op peuter- en kleuterdansen hebben gezeten, dat was ook erg leuk.
2011 2012 2017
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 03 Sep 2023 17:39

Re: Hoe laat je je kind een sport/hobby kiezen?

Ze hoeven het natuurlijk ook niet voor altijd te doen. Als het na een half jaar niet bevalt kunnen ze best iets anders gaan doen. Wij zijn nu een beetje aan het rondkijken voor de oudste. Ze is heel stellig dat ze niet wil paardrijden. We zijn net naar een open middag geweest van de circusschool en dat vond ze superleuk. Grote kans dat we een proefles aan gaan vragen.
We denken zelf dat scouting heel goed bij haar zou kunnen passen, dus willen we daar ook een keer gaan kijken bij een open middag.
Via school heeft ze ooit een paar danslessen gevolgd. Daar begint ze ook nog wel eens over. We gaan haar zelf laten kiezen als ze alles een keer gezien heeft.
<<

Klaproos

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 848

Geregistreerd: 30 Dec 2021 20:50

Bericht 03 Sep 2023 18:12

Re: Hoe laat je je kind een sport/hobby kiezen?

Hier in de regio is er elk begin van het schooljaar een boekje dat rondgedeeld wordt met alle sportclubs die dan via een programma van de gemeente (een) kennismakingsles(sen) aanbieden. Dan kun je je voor verschillende sporten inschrijven om uit te proberen. Zoon is zo bij hockey terecht gekomen. Hij mocht 6 trainingen meedoen. Zijn motivatie om daar proeflessen voor te doen was dat hij dat op school met gym eens gedaan had en het heel leuk vond. Wellicht geld dat voor jouw kinderen ook, dat ze met gym of sportdagen al eens in aanraking zijn gekomen met sporten die ze leuk vinden?
En wat degene boven mij al zegt, ze hoeven natuurlijk niet direct voor de rest van hun leven iets te kiezen 😉
<<

Biechtje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:53

Bericht 04 Sep 2023 09:33

Re: Hoe laat je je kind een sport/hobby kiezen?

Reactie verwijderd.
Laatst gewijzigd door Burgemeester Fiep op 04 Sep 2023 10:57, in totaal 1 keer gewijzigd.
Reden: Oneigenlijk gebruik van biechtaccount
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 660

Geregistreerd: 11 Okt 2022 20:24

Bericht 04 Sep 2023 09:43

Re: Hoe laat je je kind een sport/hobby kiezen?

Mijn ervaring met een proefles is dat ze het dan meestal wel leuk vinden, maar later dan toch vaak niet en dan zit je er een jaar aan vast. Gelukkig kunnen mijn kinderen redelijk goed inschatten wat ze leuk vinden. Als baby dansten ze al en mijn dochters zitten al vanaf hun vierde met veel plezier op dansles. Mijn zoon doet nu breakdance en vindt dat ook fantastisch. Terugkijkend op hun ontwikkeling zie ik dat ze dat al heel jong lieten zien.

Ik heb ze naast zwemles ook andere sporten en clubjes laten ontdekken. Zwemles was echt een moetje en niet ontspanning, plezier of talentontwikkeling. Dus dat mocht er naast. Mijn kinderen hebben allemaal tekenles afwisselend met knutselmiddagen (creatief), dansles en daarnaast turnen mijn dochters ook. En we hebben een (gedeelde) pony, dus ze rijden ook nog paard en hebben twee keer in de maand een privé les. Dat lijkt/is veel, maar ze halen er heel veel plezier en ontspanning uit.

Mijn dochters hebben meteen goed gekozen en mijn zoon heeft ook tennis geprobeerd (niet veel balgevoel, dat wist ik eigenlijk wel, maar wilde het hem laten proberen) en drumles. Het drummen vond hij wel leuk, het huiswerk/noten lezen niet.

Ik zou ze zelf laten kiezen. En dan een proefles proberen.
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1061

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:01

Woonplaats: Den Haag

Bericht 04 Sep 2023 12:20

Re: Hoe laat je je kind een sport/hobby kiezen?

Bij ons zijn ze opgegroeid op het korfbalveld dus daar zijn ze beide mee begonnen vanaf 2,5/3 jaar.

Mijn oudste (ook 10) heeft wel wat andere sporten geprobeerd in de vorm van proeflessen: Basketbal, voetbal/keeper, honkbal en vechtsporten, maar vond korfbal altijd het leukste. Hij is daar dus blijven hangen en hij kan het ook goed. Dat scheelt :-).

Onze dochters zijn even oud (:smile: ). Zij korfbalt ook al sinds kleins af aan. Ze vraagt af en toe om voetbal, maar eigenlijk wil ik haar niet in die omgeving. De clubs hier in de omgeving zie ik vaker (de BSO zit er) en ik vind het daar niet gezellig. Het taalgebruik wat ik daar iedere keer hoor word ik niet vrolijk van.
Ze zit nu in een leuk korfbalteam met kinderen die ze gezellig vindt dus het is prima nu. Ze heeft ook een redelijk talent dus ik hoop dat ze volhoudt.
Anders worden het inderdaad proeflessen. Je kunt hier vaak een keer of 3 meetrainen. Ze heeft overigens ook honkbal geprobeerd, maar dat was het niet.

In de omgeving hier hebben ze soms ook sportweken waarin kinderen gratis of tegen een kleine vergoeding voor een periode een sport kunnen proberen.
Afbeelding

Afbeelding
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 04 Sep 2023 13:12

Re: Hoe laat je je kind een sport/hobby kiezen?

Hier ligt het er een beetje aan, sommige verenigingen hebben dringend nood aan nieuwe leden, daar kun je dan ook wel meerdere proeftrainingen doen.
Bij teamsporten zijn de teamindelingen wel al gemaakt, het kan zomaar zijn dat er ook geen plekken meer zijn voor nieuwe leden.
Je hebt soms ook sportlessen bij een sportschool, dat is vaker per maand en kan dan misschien ook makkelijker na een korte periode weer opgezegd worden.
Hier in de regio heb je ook inderdaad iets waar je voor een klein bedrag verschillende sporten kunt uitproberen.

Wij hebben sporten altijd heel erg gestimuleerd, en onze kinderen hebben naast zwemles ook al wat anders gedaan.
Zoon is begonnen met voetbal, daar is later mountainbiken bij gekomen en nu gaat hij ook wielrennen en veldrijden.
Dochter is begonnen met korfbal, daarbij heeft ze nog even geturnd, ze is toen met allebei gestopt en is gaan handballen, dansen en mountainbiken. Inmiddels doet ze nog mountainbike, wielrennen en veldrijden (ze zou nog wel meer willen, maar ja, meer tijd heeft ze eigenlijk ook niet).
Met de teamsporten zijn ze op het begin van het schooljaar met het begin van het seizoen gestart. Handbal deed een vriendinnetje al, daar is ze blijven hangen na een neem-een-vriendje mee training.
Dansen was bij een sportschool, daar is ze halverwege het jaar een keertje mee begonnen, en weer opgezegd toen ze het niet meer zo leuk vond.
Mountainbiken heeft ze eerst op de wachtlijst gestaan, maar toen mijn man training ging geven mocht onze zoon ook meteen beginnen.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 04 Sep 2023 21:57

Re: Hoe laat je je kind een sport/hobby kiezen?

We hebben gekeken welke sporten hier in het dorp aangeboden werden (dat zijn er veel). Daar verschillende van voorgelegd aan de kinderen. Ze konden zelf al vrij goed bedenken wat ze leuk zouden vinden. Mijn zoon is na de zwemles twee proeflessen atletiek gaan volgen en doet dat nu, 6 jaar later, nog steeds.
Mijn dochter heeft eerst kleutergym gedaan, daarna turnen. Ook tegelijk musicalles, dat doet ze inmiddels al 8 jaar. Na het turnen heeft ze verschillende dingen een jaar gedaan (atletiek, dansen beiden 1 jaar) en nu bokst ze 2 jaar.
Voordat ze ergens lid werden, hebben we wel duidelijk afgesproken dat ze het voor langere tijd moesten proberen, ze mogen niet ergens aan beginnen en een maand later weer stoppen.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 784

Geregistreerd: 11 Jan 2022 11:02

Bericht 04 Sep 2023 22:28

Re: Hoe laat je je kind een sport/hobby kiezen?

Over een muziekinstrument kiezen:

Heb je gekeken of er in jouw regio een oriëntatieklas muziek te volgen is? Bij de muziekschool of bij een fanfare of harmonie? Dan proberen kinderen een paar maanden lang verschillende instrumenten uit.

Je kunt ook naar concerten gaan of filmpjes over instrumenten kijken en vragen welk instrument je kind aanspreekt. Heel vaak hebben ze toch zelf wel een beetje een gevoel wat bij ze past!

T. dacht vóór de oriëntatieklas dat hij piano zou kiezen. Na afloop werd het trombone. Inmiddels speelt hij op vrij hoog niveau trombone én is hij alsnog piano gaan spelen erbij :)

I. dacht vóór de oriëntatieklas aan blokfluit en wilde na de cursus blokfluit of saxofoon. Inmiddels speelt ze een paar jaar sopraansaxofoon. Het instrument past echt helemaal bij haar. Blokfluit doet ze er een beetje bij.

Het leuke van dat de kinderen allebei relatief bijzondere instrumenten hebben gekozen, is dat er altijd wel plek is in een orkest voor ze. Met piano of blokfluit (ook prachtige instrumenten hoor, ik heb zelf jarenlang blokfluit gespeeld), is het toch lastiger om in groepsverband muziek te maken. In een band heb je niks aan blokfluit, de meeste orkesten hebben aan één pianist genoeg. En samen muziek maken is juist zo leuk en motiverend ❤️
T (2008) en I (2013)
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 784

Geregistreerd: 11 Jan 2022 11:02

Bericht 04 Sep 2023 22:41

Re: Hoe laat je je kind een sport/hobby kiezen?

Deze is ook leuk trouwens:

Afbeelding
T (2008) en I (2013)
<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1297

Geregistreerd: 09 Sep 2013 17:27

Bericht 05 Sep 2023 10:44

Re: Hoe laat je je kind een sport/hobby kiezen?

Wat een fijne antwoorden. Ik ga me de komende tijd eens goed oriënteren. En wat doen jullie kinderen allemaal leuke dingen!

Zoon vindt echt alles leuk, ook na een tijdje. Ik denk dat hij gewoon ook op onderzoek moet gaan naar wat hij leuk vindt, omdat hij overal wel iets leuks in ziet of het ervaart als iets gezelligs. Wat het nadeel is, hij kan niet zo heel veel tegelijk in een week want hij is extreem snel overprikkeld. Een hele week school, huiswerk, afspraakjes en zwemles is eigenlijk al best enerverend qua prikkels. We merken nu wel dat hoe ouder hij wordt, hoe meer hij verwerkt krijgt.
Zoon vindt zwemmen overigens fantastisch en misschien wil hij wel door tot diploma Z na zijn C, dat roept hij wel vaker :smile:

Dochter denk ik dat iets met dansen wil doen. Maar ik zal ook eens kijken wat turnen betreft. Een knutselmiddag klinkt als iets geweldigs voor haar, maar dat is hier nergens voor zover ik weet. Ze is enorm creatief.

Miccie: Het taalgebruik op school vind ik soms al iets waar ik niet blij van word. Zeker vanaf groep 5. Waar leren die kinderen zulke dingen? Die van mij komen met dat soort gebeuren niet in aanraking. Zelfs niet via hun oudere neefjes.

De muziekschool zit in de stad, heel onhandig. Maar zo'n open dag is wel iets om in de gaten te houden. Ik wil nog op onderzoek uit of er in onze wijk dingen mogelijk zijn. Ik speel zelf gitaar en piano (en blokfluit :smile: ) dus ik wil graag dat ze in ieder geval iets muzikaals proberen.

Ik ben gewoon bang dat we toch aan iets vast zitten. Voetbalclub moest je gelijk voor een tijd vastleggen en een heel tenue aanschaffen en natuurlijk ook alles betalen. we hadden hem in groep 3 daar aangemeld maar hij was ineens doodsbang en we hebben toen het geld uit coulance teruggekregen en we hadden gelukkig nog niets van kleding aangeschaft.

Als ik ze een beetje ken dan denk ik dat zoon voor hockey gaat en dochter voor dansles. Ik ben benieuwd.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 05 Sep 2023 11:55

Re: Hoe laat je je kind een sport/hobby kiezen?

Mijn zoon zit op judo. Hij wilde eerst op voetbal maar toen het buurjongetje hier eenmaal opzat kwam hij erachter dat hij voetbal altijd maar eventjes leuk vindt. Ook is het geen type voor een teamsport.
Zijn beste vriendjes gaan naar judo. Hij is een paar keer wezen kijken en werd helemaal enthousiast.
Sinds hij op judo zit is hij veel sterker geworden. De zwemlessen gingen toen ook ineens veel beter.
2016
<<

Klaproos

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 848

Geregistreerd: 30 Dec 2021 20:50

Bericht 05 Sep 2023 12:37

Re: Hoe laat je je kind een sport/hobby kiezen?

Ik zou eens informeren bij de hockey dan of er meerdere proeflessen gedaan kunnen worden. Hier mocht zoon steeds een stick lenen (heeft hij maanden gedaan). Alleen een bitje a 5eu moest hij hebben en scheenbeschermers (ook goedkope bij de Scapino gehaald). Het clubtenue en een eigen stick ed pas veel later aangeschaft.

Voor knutselen: ik weet dat diverse kerken ook knutselclubs hebben. Hiervoor hoef je (in ieder geval voor die ik ken) geen lid te zijn van de gemeente ofzo en is de knutselclub verder ook niet heel geloofs-gericht, al zal dat vast per kerk verschillen. Ook culturele centra, waar bijv. ook muzieklessen worden aangeboden hebben vaak wel creatieve cursussen. En de bibliotheek wil ook nog wel eens wat organiseren, al is dat misschien minder structureel.
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 660

Geregistreerd: 11 Okt 2022 20:24

Bericht 05 Sep 2023 21:25

Re: Hoe laat je je kind een sport/hobby kiezen?

Knutselen wordt hier in het dorp georganiseerd en de tekenles krijgen ze van een kunstenares/ bevoegd tekendocent in een atelier. Ben ik via Google terechtgekomen. Ze leren er technieken en stijlen en zijn anderhalf uur geconcentreerd aan het werken met verschillende materialen aan een werk. Ziet er heel rustgevend uit dat atelier. Zou ik zelf ook wel willen doen.
<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1297

Geregistreerd: 09 Sep 2013 17:27

Bericht 06 Sep 2023 12:02

Re: Hoe laat je je kind een sport/hobby kiezen?

De eerste proeflessen zijn ons net in de schoot geworpen. Hij kwam thuis met een briefje voor 10 lessen klarinet of trompet. We gaan hem daar voor inschrijven en het is ook nog eens op school, direct na school!
<<

Kira

Lady-post-a-lot

Berichten: 1045

Geregistreerd: 30 Apr 2022 06:39

Bericht 06 Sep 2023 12:24

Re: Hoe laat je je kind een sport/hobby kiezen?

Wat gaaf Filoria sopraansax!

Hier was 't vanzelfsprekend dat zoon iets met muziek ging doen en dat werd al snel trommelen. Dus hij is op z'n 7e op les gegaan en inmiddels de hele muziekschool afgerond. Hij drumt inmiddels en kan eigenlijk op elk slagwerk instrument spelen, behalve melodisch.
Sporten heeft bij veel gedaan, breakdance als jong kindmaar dat ging niet lekker toen. Atletiek, boksen, basketbal. Alles kon hij vrij goed en vond hij in 't begin ook erg leuk. Atletiek is hij moeten stoppen vanwege flinke groeipijnen en laat van z'n spieren. Basketbal was gedoe in het team en uiteindelijk is hij door z'n vriendinnetje weer gaan breakdancen. Dit kan hij nu erg goed en is echt z'n passie geworden. Gaat ook het land door ivm battles etc. Z'n vriendin heeft inmiddels een internationale carrière.
Ik denk dat het kijken is wat bij je kind past, kijken wat eventuele vriendjes doen. Pushen voor sport heb ik nooit gedaan, ik vind sporten niet leuk en wilde niet altijd langs het veld staan. Toch gedaan natuurlijk maar voetbal viel daardoor af.
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 660

Geregistreerd: 11 Okt 2022 20:24

Bericht 07 Sep 2023 08:47

Re: Hoe laat je je kind een sport/hobby kiezen?

Peinture schreef:De eerste proeflessen zijn ons net in de schoot geworpen. Hij kwam thuis met een briefje voor 10 lessen klarinet of trompet. We gaan hem daar voor inschrijven en het is ook nog eens op school, direct na school!


Wat fijn!

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Jefi