Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Advies gevraagd PSZ

<<

Dikkie Dik

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 574

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:58

Bericht 15 Jun 2015 08:17

Advies gevraagd PSZ

Onze dochter is vanochtend voor de 5e keer naar de PSZ. En het is telkens een drama. Poepluiers van de spanning en zodra ze haar ogen open heeft en heeft gehoord dat ze naar 'school' gaat, begint het. 'Ik wil niet mama.' Tot dikke tranen aan toe.

Ik weet dat het er bij hoort en is ze eenmaal daar geacclimatiseerd dan hoor ik ook van de leidsters dat het na 15 minuutjes over was en goed ging. Maar ik weet gewoon niet zo goed wat ik thuis moet doen. Ik negeer het soms. Benoem haar terechte angst. Haal de buurkindjes erbij die ook naar school en psz gaan. Prijs haar dat ze zo'n grote meid is. Maar ze blijft verdrietig en in de mineur.

Iemand nog tips of suggesties? Ik wil eigenlijk echt even doorzetten dus niet stoppen of er vanaf halen.
Ze is nu 2 jaar en bijna 4 maanden.
22-2-2013
28-8-2015
<<

Parel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2447

Geregistreerd: 21 Mrt 2015 11:30

Bericht 15 Jun 2015 08:20

Re: Advies gevraagd PSZ

Even doorbijten.

Ik zou gesloten opmerkingen geven, zoals 'kom we gaan naar school' ipv 'ga je mee naar school?'. Dat zou ik ook pas zeggen zodra je op de fiets of de auto in stapt, en vooral prijzen als het goed gaat. Dingen als 'Jeetje wat ben je toch een lieve grote meid' of 'ik ben hartstikke trots op jou'. En benadrukken dat je haar brengt, niet te lang blijven hangen, een dikke knuffel geven en echt even goed zeggen dat je haar straks weer komt halen, en haar veel plezier wensen. Dan komt het hopelijk vanzelf goed..
<<

Dikkie Dik

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 574

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:58

Bericht 15 Jun 2015 08:24

Re: Advies gevraagd PSZ

Thnx Parel.

Meestal is het mn man die het zegt. Omdat ze vraagt wat hij gaat doen. Ja naar school hij is docent en L. gaat dan dus ook naar school.
Maar even over hebben met hem. En inderdaad pas over beginnen op de fiets. Maar ze vraagt zoveel en is eigenlijk best pienter. Ik kan ook weer niet liegen als ze er direct naar vraagt.

Maar inderdaad doorbijten en positief blijven benoemen.

Maken ze trouwens een vaderdagknutsel op de psz? Anders moet ik zelf nog even aan de slag.
22-2-2013
28-8-2015
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 15 Jun 2015 08:29

Re: Advies gevraagd PSZ

Mijn zoon had dit ook heel erg. Als hij in de ochtend hoorde dat hij naar de psz zou gaan dan at en dronk hij niks en werd hij heel stil en gespannen. Ook als hij pas in de middag moest gaan at en dronk hij van tevoren nauwelijks iets.
Wij hebben hem wel elke keer gebracht, eenmaal daar huilde hij soms, dan bleven wij bij hem totdat het voor hem goed was (dat was nooit heel lang, maar wel net lang genoeg om te gaan spelen en voor hem om zich veilig te voelen).
De eerste keren belde de psz om te vragen of ik hem eerder kwam ophalen, het ging dan nog goed maar ze merkten aan hem dat het lang genoeg was geweest en wilden niks forceren.
Na een aantal weken ging ook het wegbrengen goed, maar toen kwam de zomervakantie en begon het daarna weer opnieuw.
Wat hier hielp was om zo kort mogelijk van tevoren te zeggen dat hij naar de psz zou gaan, in ieder geval nadat hij gegeten en gedronken had. Hij had dan minder tijd om zichzelf druk te maken en dan ging het iets makkelijker. Maar hij heeft vooral tijd nodig gehad om te wennen aan alle prikkels en veranderingen en om de juffen te leren kennen.

Misschien dat het bij jouw dochter helpt om de dagindeling van de psz met haar door te nemen zodat ze weet wanneer je haar weer komt halen. De leidsters bij mijn zoon hadden de dagindeling voor ons opgeschreven zodat ik dat met hem kon bespreken (alleen bij hem hielp dit niet).
En misschien kan je wat langer bij haar blijven met wegbrengen (ik vind 15 minuten verdriet best wel lang) en rustig een spelletje of puzzel met haar maken (of misschien doe je dit al wel).

Succes, leuk is het niet om je kind zo verdrietig te zien en achter te laten.
<<

zonneschijn

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4886

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:28

Bericht 15 Jun 2015 08:41

Re: Advies gevraagd PSZ

Herkenbaar, hier ging het de eerste paar keren goed. Daarna is het drama geweest net als bij jou. Ik heb doorgezet (ook al was dat zo moeilijk om je kind zo te zien en zo achter te moeten laten) maar na een aantal keer drama is het weer goed gegaan. Ik benoemde wel dat hij naar school moest maar bleef er niet over doorgaan, benoemde de leuke dingen die hij doet daar en zei vooral dat ik hem weer kwam halen, dat stelde hem wel een beetje gerust.
Trots op mijn stoere ventje!
<<

Anoniem261

Bericht 15 Jun 2015 11:27

Re: Advies gevraagd PSZ

Herkenbaar!
M. zit sinds maart op de peuterspeelzaal (was toen ook 2 jaar en 4 maanden), en vanmorgen ging het pas voor het eerst zonder huilen.
In het begin moest ze erg wennen, nieuwe leidsters, nieuwe kindjes (ze zit ook 1 dag op het kdv in het zelfde pand). De eerste keer ging ik ook huilend weg haha. Maar steeds belden ze dat het beter/goed ging zodra ik uit het zicht was. Daarna had ze er wel steeds zin in om te gaan, maar het afscheid nemen bleef een dingetje. Tot vanmorgen, toen ging het voor het eerst zonder huilen (iig niet dat ik nog gezien heb)!
Hier helpt het juist wel om te benoemen dat ze daarheen gaat. Ze vraagt tegenwoordig ook welke dag het is, en benoemt dan zelf wat ze gaat doen (op maandag dus psz). Ook hebben we daar een vast ritueel dat we doen voordat ik wegga, daar houdt ze zich heel erg aan vast. Van tevoren benoem ik dat ritueel, dat we dat gaan doen en dat ik dan even wegga en haar weer op kom halen na het eten. Ook benoem ik de dingen die ze leuk vind op de psz, en de dingen of bijvoorbeeld liedjes die ze al geleerd heeft.
<<

Anoniem180

Bericht 15 Jun 2015 19:56

Re: Advies gevraagd PSZ

Herkenbaar, hier gaat het precies zo. Mijn dochter moet ook nog erg wennen. Bouwt 's ochtends erg de spanning op en loopt er huilend naar toe. De eerste paar keren heeft ze ook alleen maar zitten kijken. Ze is erg onder de indruk van wat er allemaal gebeurd en slaat alles op. Thuis speelt ze volop, maar daar maar minimaal.
Ik noem de ochtend zelf pas dat ze naar de psz gaat, dan slaapt ze de nacht ervoor in ieder geval goed en niet slecht door de spanning. Als ik er met haar heen loop bespreek ik het afscheidsritueel, wat ik overigens heel kort hou. Ik heb met de juffen heel duidelijk door gesproken met wat bij haar werkt (bijv. de juf helpen) en wat niet (bijv. pushen). Dat pakken ze gelukkig goed op. De communicatie met de juffen vind ik erg belangrijk hierin.
Als ze naar de psz is geweest, moet ze daarna thuis ook echt de spanning kwijt. Dan stel ik geen hoge eisen aan haar, maar mag ze bijv. op de bank tv kijken en brood eten.
Ik verwacht dat wij na de zomervakantie ook terug bij af zijn.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Godsavethequeen