Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Faalangst; Wie ook?

<<

Anoniem307

Bericht 14 Nov 2019 20:00

Faalangst; Wie ook?

Op dit moment zit ik in opleiding om klantadviseur te worden. Ik zit in een e-learning omgeving en ik ga als een razende. Nu ben ik ervaringsdeskundige, mijn werkgever stond nog net niet onder mijn favorieten, maar ik belde geregeld met vraagstukken waar ikzelf niet goed uitkwam. Gek om ze het ene moment voor het gerecht te dagen, om te verliezen en nu te snappen waarom we hebben verloren. Maar goed, zolang ik alleen werk, is er niets aan het handje. Ik schiet door de lesstof en ik heb als enige de eerste toets al gemaakt. 80% van 100%, niet slecht, maar het had 100% kunnen zijn als ik tenminste goed had gelezen.

Maar dan, op momenten dat er klassikaal overleg plaatsvindt of er iets van mij wordt verwacht met toeziend oog van een ander, word ik zenuwachtig en weet ik niet te presteren. Nu heb ik dat altijd gehad tijdens sollicitatiegesprekken en ging het sollicitatiegesprek met deze instantie goed, maar ik vind het heel confronterend dat mijn faalangst op zulke momenten de boventoon voert. Ik weet dat ik snel leer en ook snel door lesstof heen kan gaan, maar dat wil ik helemaal niet, als ik in bijzijn van anderen/als anderen mij zien, niet kan presteren.

Iemand tips om de faalangst te onderdrukken? Of moet ik het bespreekbaar maken bij de opleiders?
<<

Anoniem313

Bericht 14 Nov 2019 20:38

Re: Faalangst; Wie ook?

Ik denk dat het een heel goed idee is om het bespreekbaar te maken, Isles. Dat haalt misschien de spanning er wat af.
Verder is het denk ik goed om wat te reflecteren op wat er onder die faalangst zit. Wat gebeurt er als je een fout maakt? Is die verwachting reëel? Of kan het ook anders lopen? En wat als iemand anders een fout maakt, hoe zie jij dat?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 14 Nov 2019 20:40

Re: Faalangst; Wie ook?

Ik zou het ook zeker bespreekbaar maken. En dan kijken hoe het straks je dagelijkse werk ook gaat beinvloeden en wat je daar aan kunt doen.

Ik heb faalangst en heb er EMDR voor gehad. Ik weet niet of jij momenteel therapie volgt, maar je zou het ook zeker met een psycholoog kunnen bespreken waar het vandaan komt en wat je er eventueel concreet aan zou kunnen doen op je werk.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem307

Bericht 14 Nov 2019 21:08

Re: Faalangst; Wie ook?

Mijn therapie is momenteel afgesloten. Ik ben 'genezen' verklaard. Ik heb EMDR gehad voor mijn faalangst. Want dat het door mijn vader komt, dat is duidelijk. Hij wist dat ik makkelijk kon leren en als ik trots met een 7 thuiskwam, omdat ik het ook weleens moeilijk vond op school, zei hij dat als ik beter mijn best had gedaan, ik een 10 had gehaald. Terwijl mijn broertje met een 5 thuiskwam en hij apetrots op de jongen was. Dat kon ik niet goed hebben. Nog steeds niet trouwens. :laughcry: EMDR heeft me weinig geholpen, helaas.

Ik ben bang dat mensen me arrogant gaan vinden, omdat ik al zo ver ben. Ik blijf ook continu zeggen dat ik het nog heus wel moeilijk krijg, als we de vraagstukken meer inhoudelijk gaan behandelen. En dan moest ik vandaag een brief schrijven en sturen naar de trainer en dan maak ik fouten, dat ik zelf niet snap hoe ik met 80% uit de eerste toets ben gekomen. Ik word ook opeens de clown van de groep, terwijl ik heus heel serieus ben. Ik bedoel, ik worstel me door het programma heen en ben gewoon rustig en niet af te leiden. Maar om dan zulke domme fouten te maken, bijvoorbeeld door zo'n slechte brief te schrijven... Ik heb vandaag even getwijfeld of ik het bespreekbaar moest maken. Ik heb het niet gedaan, maar ik denk dat ik het morgen echt moet doen. Voor jezelf presteren en snel te gaan is één, maar om niet te presteren, wat anderen zien, is iets heel anders. En het is echt niet dat ik het niet kan, maar ik krijg een black-out als het moet.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 14:55

Bericht 14 Nov 2019 21:14

Re: Faalangst; Wie ook?

Ik heb vroeger op de middelbare school heel erg faalangst gehad met black outs. Ik heb toen veel baat gehad bij ontspanningsoefeningen en het bespreekbaar maken met de docent.

Het bespreekbaar maken is dus voor jou denk ik nu de kortste klap. Hopelijk durf je die stap morgen te zetten. Succes!
<<

Anoniem307

Bericht 15 Nov 2019 21:09

Re: Faalangst; Wie ook?

Ik heb het proberen bespreekbaar te maken bij mijn trainer. Maar het probleem werd gaandeweg duidelijk; Ik speel de grote clown en mijn masker past mij niet. De mond zo groot, daar past geen faalangst bij. En dat snap ik ook heel goed. Hij heeft me wel gerustgesteld en me ook goede tips gegeven, als hij bijvoorbeeld een tekst afwees, dus al doende moet ik me het wel eigen kunnen maken.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 15 Nov 2019 21:11

Re: Faalangst; Wie ook?

Ik snap het niet, gelooft je trainer niet dat je faalangst hebt vanwege je clownsgedrag?
#teammaple🍁
<<

Anoniem307

Bericht 15 Nov 2019 21:15

Re: Faalangst; Wie ook?

Urban Naked schreef:Ik snap het niet, gelooft je trainer niet dat je faalangst hebt vanwege je clownsgedrag?


Dat is mijn gevoel. Dat zegt niet dat hij ook zo denkt. Maar hij keek me soms raar aan. En dan maak ik maar weer een grapje.
<<

Anoniem313

Bericht 15 Nov 2019 21:18

Re: Faalangst; Wie ook?

Isles schreef:
Urban Naked schreef:Ik snap het niet, gelooft je trainer niet dat je faalangst hebt vanwege je clownsgedrag?


Dat is mijn gevoel. Dat zegt niet dat hij ook zo denkt. Maar hij keek me soms raar aan. En dan maak ik maar weer een grapje.


Maar wat hebben jullie dan wel besproken?
<<

Anoniem307

Bericht 15 Nov 2019 21:48

Re: Faalangst; Wie ook?

Caulfield schreef:
Isles schreef:
Dat is mijn gevoel. Dat zegt niet dat hij ook zo denkt. Maar hij keek me soms raar aan. En dan maak ik maar weer een grapje.


Maar wat hebben jullie dan wel besproken?


Dat ik als een razende door de lesstof ga, maar dat ik opeens niets meer weet als één van de trainers bij mij gaat zitten of mij vraagt om iets aan 'de klas' te vertellen. Hij snapte het, zou er rekening mee houden, maar ik merkte ook aan hem dat hij het niet kon stroken met dat wat hij zag.

Vandaag had ik voor mezelf wel een leermomentje. Je hebt altijd mensen waartegen je opkijkt en mensen waarvan je niet zeker weet of ze het gaan redden. Mijn collega, waarvan ik niet zeker wist of ze het zou redden, zette vanmiddag de meest perfecte tekst weg. Alles klopte. Het maakt dus niet heel erg veel uit wat anderen denken. Ik ben snel in de lesstof, en zij langzaam, maar zij tikt een tekst die alles bevat en daar kan ik alleen maar van leren. Haastige spoed is zelden goed, ofzo.
<<

Anoniem269

Bericht 15 Nov 2019 21:58

Re: Faalangst; Wie ook?

Je komt wel vaker warrig over, dan snap ik niet wat je precies bedoelt. Dat bedoel ik niet vervelend, maar misschien heeft je mentor dat ook bij jou. Het zou kunnen helpen om wat je over wilt brengen heel duidelijk op te schrijven. Dan kun je dat na je gesprek nog als samenvatting mailen. Dan weet je zeker dat je punt aangekomen is bij je mentor.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3293

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:20

Bericht 15 Nov 2019 22:02

Re: Faalangst; Wie ook?

Misschien moet je dan even bij jezelf te raden gaan waarom en wanneer je je als een clown gedraagt. Wat probeer je precies te verbergen en waar ben je bang voor?
Dat vertel je dan aan je trainer zonder grapjes. Dan weer hij (zij?) wie hij voor zich heeft en leert hij de echte Isles kennen.
<<

Anoniem307

Bericht 15 Nov 2019 22:12

Re: Faalangst; Wie ook?

Ik kom op het werk niet warrig over. Ik ben moe en ben allang blij dat ik rechtop zit. Daarnaast zie ik dat mijn zinnen niet kloppen, maar dat vind ik buiten het werk om, niet erg. Doordat ik zo ver ben in de leerstof, denken mensen dat ik altijd oplet. Zoals vandaag moest ik drie keer bij mijn collega's navragen hoeveel uren ik mocht schrijven en dan komen er nog vier collega's bij mij vragen hoeveel uren ze mogen schrijven. Het faalangstige komt niet overeen met dat wat ik uitstraal. Want volgens mij lichaamstaal heb ik alles onder controle. Door de lichaamstaal/of zoals hier via het toetsenbord, komt het vaak over alsof ik meer kan hebben, dan ik daadwerkelijk kan hebben. Heel bang voor kritiek, bang dat ik het niet goed genoeg doe en/of dat mensen me hoger hebben zitten dan ik ben.
<<

Anoniem307

Bericht 23 Nov 2019 20:31

Re: Faalangst; Wie ook?

We zijn een week verder en ik heb gas teruggenomen. Eén persoon van de groep heeft de eindtoets al gemaakt en tegen de verwachting in, was ik die persoon niet. De verwachting is dat ik de tweede ga zijn die de eindtoets maakt, maar dat zie ik vooralsnog niet zo zitten. Niet dat ik het niet kan, want al mijn tussentoetsen heb ik afgesloten met 80% tot 90%, maar meer de druk die achter zo'n eindtoets zit. Het lijkt me verschrikkelijk. En dan ben ik ook opeens de groep 'kwijt', want dan moet ik als loner 'naar beneden' en daar ben ik nog niet aan toe. :palm:

Wel vroeg een collega aan de trainers of ze ons zien zitten en daarop kwam als antwoord dat het niet anders kan dan dat ze ons zien zitten, omdat we anders al geen onderdeel meer waren van het bedrijf. Dat is toch een geruststelling.

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers