Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Ouder worden en besef van kwetsbaarheid

<<

Anoniem242

Bericht 25 Nov 2017 13:02

Ouder worden en besef van kwetsbaarheid

Hebben jullie dat ook? Nu je ouder wordt en ervaart hoe kwetsbaar het leven eigenlijk is?
Soms slaat de angst zelfs toe. Ik ben nu 32 en sinds een tijdje kan ik mij zorgen maken om het leven. Hoe kwetsbaar het eigenlijk is. Stil staan bij dingen waar ik mij nooit mee bezig hield eigenlijk.
Zoals laatst mijn operatie, ik was oprecht bang om niet meer wakker te worden. Puur angst wat niet reëel is natuurlijk.
Maar zo is er ook een stille angst in mij om dierbaren te verliezen.

Ik heb een pittige periode achter de rug en gisteren bekeek ik filmpjes en foto's uit die periode van mij en mijn zoontje. En iets in mij wilt terug naar die tijd. Niet om de ellende weer mee te maken, nee juist nu met dit geluk en liefde wat ik nu heb. Met deze kennis en gevoelens wil ik die tijd herbeleven.
Mijn vriend is nu naar een crematie van zijn collega. Volop in het leven gestaan, wordt ziek en 8 weken later sterft hij aan uitgezaaide alvleesklierkanker. Zo pats boem uit het leven gerukt. Pfff juist dan ben ik wel wat angstiger want het kan ook een van ons overkomen.
<<

Anoniem252

Bericht 25 Nov 2017 13:06

Re: Ouder worden en besef van kwetsbaarheid

Ik herken het zelf nog niet, maar misschien als ik straks moeder ben dat het wel komt.
Ik merkte het wel eerder toen ik op een on.cologie afdeling werkte op mijn oude werk. Dat vond ik zo ontzettend heftig en werd er ook flink door getekend. Zou dat bij jou ook kunnen meespelen?
<<

Anoniem245

Bericht 25 Nov 2017 13:08

Re: Ouder worden en besef van kwetsbaarheid

Ja ik heb dat ook, ook genoeg dingen meegemaakt en gezien in mijn omgeving om te zien dat het leven wat je nu leidt zo afgelopen kan zijn. Bah.
<<

Anoniem242

Bericht 25 Nov 2017 13:09

Re: Ouder worden en besef van kwetsbaarheid

Ja ik denk het ook wel. Ik zie zoveel heftige dingen voorbij komen en dan echt in alle leeftijden. Laatst was echt de cervixca in de aanbieding ofzo. En dan op dat moment ook zelf een afwijkend uitstrijkje hebben voor de zoveelste keer, dan slaat je de angst ook wel om de oren idd.
Mijn baan speelt een grote rol in mijn leven. Elke dag zie ik hoe het opeens afgelopen kan zijn.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 25 Nov 2017 14:14

Re: Ouder worden en besef van kwetsbaarheid

Ik had een reactie geplaatst maar deze is niet doorgekomen. Ik ben er erg mee bezig, met name met de dood. Ik vraag me af hoe mensen me zullen herinneren en hoe ik herinnerd wil worden. Ik wil dat m’n kinderen me kennen, dus ik heb het boekje ‘mama, vertel eens’ gekocht.
L2014 & H2017
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 25 Nov 2017 15:54

Re: Ouder worden en besef van kwetsbaarheid

Ik ben er sinds dit jaar ook ineens mee bezig. En ik vind het een heel erg vervelend gevoel. Ik ben er vooral bang voor om dierbaren te verliezen en het besef dat dat hoe dan ook op een gegeven moment gaat gebeuren, kan me af en toe best beheersen. Dit komt denk ik voor een groot gedeelte doordat ik dit jaar 4 overlijdens het meegemaakt, waarvan die van de moeder van een vriendin me het meest aan heeft gegrepen. Daarnaast is de vader van een andere vriendin ongeneeslijk ziek en heeft de moeder van weer een andere vriendin borstkanker (haar prognose is volledige genezing). Nou ís dit gewoon ook allemaal veel bij elkaar. Maar doordat deze situaties me al erg aangrijpen, ben ik er ook best veel mee bezig dat dit mijn directe familie ook gaat gebeuren, en dat slecht nieuws echt elk moment kan komen.
De angst dat mezelf iets overkomt is minder groot, omdat ik er dan zelf minder last van heb? :eyes: maar ik snap dat dit anders zal zijn als je kinderen hebt.
<<

Ikknutsel

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 185

Geregistreerd: 17 Aug 2017 06:47

Bericht 25 Nov 2017 18:57

Re: Ouder worden en besef van kwetsbaarheid

Sinds mijn vader bijna 2 jaar geleden onverwachts overleed ben ik er meer mee bezig.
Ik doe nu wat ik wil. En kijk niet meer ver vooruit.
Het leven kan in 1 seconden totaal anders zijn.
2010☆☆☆☆☆☆20162017 2017
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 10:10

Bericht 25 Nov 2017 19:26

Re: Ouder worden en besef van kwetsbaarheid

Fiederilsje schreef:Ik had een reactie geplaatst maar deze is niet doorgekomen. Ik ben er erg mee bezig, met name met de dood. Ik vraag me af hoe mensen me zullen herinneren en hoe ik herinnerd wil worden. Ik wil dat m’n kinderen me kennen, dus ik heb het boekje ‘mama, vertel eens’ gekocht.


Dit herken ik ook wel ja. Ik heb het boekje ook voor mijn meiden. Zo kan ik schrijven over mij en zien ze ook mijn handschrift.

Mijn tante is 7 maanden geleden naar bed gegaan en niet meer wakker geworden, en een paar dagen geleden is een vriendin (moeder van 2 kinderen) omgekomen bij een ongeval. Dat heeft me wel bewust gemaakt.
Ik ben ook heel bang zelf ziek te worden en mijn kinderen niet te zien opgroeien maar ook om dierbaren te verliezen.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Anoniem315

Bericht 25 Nov 2017 20:36

Re: Ouder worden en besef van kwetsbaarheid

Wat heftig Femm. Gecondoleerd.

Ik herken het, al is het al vrij vroeg ontstaan. Bij mij is het begonnen in de brugklas en sindsdien komt het steeds terug. Elk jaar van de middelbare school is er (naast enkele familieleden) een leerling overleden en daarna ook elk jaar wel één of meerdere bekenden. Toen mijn zus baarmoederhalskanker had, werd het besef weer erg aangewakkerd (vooral na die periode, tijdens het hele gebeuren was het sterk zijn en overleven) en nu ik kinderen heb, ben ik er zo nu en dan even erg mee bezig. Maar eigenlijk probeer ik het weg te stoppen en in het moment te leven.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 25 Nov 2017 21:08

Re: Ouder worden en besef van kwetsbaarheid

Niet zozeer mezelf, al ben ik er wel mee bezig waar R naar toe gaat als hij ons beiden verliest. Blijft hij hier, waar hij alles heeft, gaat hij naar familie in Canada met een neefje met ongeveer zelfde leeftijd of naar Nederland naar mijn familie. En mijn vader heeft hartaanval gehad begin dit jaar en dan besef je hoe ver weg je zit. Zie ze natuurlijk veelste weinig in levende lijve.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 25 Nov 2017 21:45

Re: Ouder worden en besef van kwetsbaarheid

Niet voor mezelf zozeer maar ik heb wel een angst dat m'n man wat overkomt en ik alleen met m'n zoon achterblijf. De praktische zaken zijn wel goed geregeld maar het gemis lijkt me zo erg. Ik voel me zo kwetsbaar als ik daar aan denk.
En ik denk veel aan onze ouders, hoe we geluk hebben dat ze nog allemaal bij ons zijn en hoe het moment steeds dichterbij komt dat we ze kwijt raken. Het is onvermijdelijk.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem242

Bericht 25 Nov 2017 22:31

Re: Ouder worden en besef van kwetsbaarheid

Jeetje wat heftig Femm. Gecondoleerd.
<<

Anoniem257

Bericht 26 Nov 2017 01:45

Re: Ouder worden en besef van kwetsbaarheid

Ja ik had het toen mijn zoon geboren werd al erg, maar doordat mijn broer is overleden (dood door schuld) heb ik het helemaal. Voor je het weet is het over.
Ik pieker er ook enorm veel over en slaap daardoor slecht. Het gaat dan okk echt werkelijk over van alles. Soms niet eens reëel inderdaad
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 26 Nov 2017 07:20

Re: Ouder worden en besef van kwetsbaarheid

Wat heftig Femm, gecondoleerd. Het zijn inderdaad dat soort verhalen dat me erg angstig maakt.
L2014 & H2017
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 09:40

Bericht 26 Nov 2017 09:03

Re: Ouder worden en besef van kwetsbaarheid

Gecondoleerd Femm.

Ik herken het ook. Het gevoel is sterker geworden sinds dat ik moeder ben. Maar ook het besef dat mijn ouders waarschijnlijk geen 30 jaar meer leven vind ik heftig. Mijn vader heeft onlangs een spoed open hart operatie gehad en daardoor voel ik dat nu ook weer extra heftig denk ik. Ik ben zelf enorm bang voor de dood maar ik zie dat mijn opa's en oma's er een soort berusting in hebben dat het leven eindig is. Ik hoop daarom ook dat ik met het ouder worden hier op een soort van natuurlijk verloop berusting in vind.
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 10:10

Bericht 26 Nov 2017 20:18

Re: Ouder worden en besef van kwetsbaarheid

Dank jullie wel.

Dit soort dingen maken me heel bewust fiederelsje. Iemand die haar kinderen naar school brengt, en 3uur later niet meer leeft.

Oh en wat jij zegt herken ik ook wel Isabel. Ik vind het ook heftig dat mijn vader hard achteruit gaat en we ook niet verwachten dat hij nog jaren blijft leven.

Ik geloof wel dat naarmate je ouder word het verandert.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Wasmand

Kletskop

Berichten: 527

Geregistreerd: 09 Okt 2013 20:19

Bericht 28 Nov 2017 18:49

Re: Ouder worden en besef van kwetsbaarheid

Ik heb dit heel erg.
Mijn vader is in mei overleden (hartaanval op het werk). Het moment dat je gebeld wordt, de onzekerheid opweg naar het ziekenhuis en daarna de woorden. Hij is dood....
Nu pas besef ik hoe kwetsbaar je bent, dat het zo ineens afgelopen kan zijn en ik was altijd een beetje naief/kop in het zand steken, dit soort dingen gebeuren mij niet.

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers