Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hsp

<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6123

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 07 Mrt 2024 20:28

Hsp

Pas sinds een tijd weet ik dat ik hoogsensitief ben. Voorheen dacht ik dat iedereen de wereld ongeveer zo ervaarde als ik. Hsp vond ik zweverig klinken. Ergens schaam ik me er ook voor ofzo? Nu ik ouder word (en na corona) merk ik dat ik er steeds meer last van krijg. Met name geluiden en veel drukte/mensen om me heen die aandacht nodig hebben vind ik lastig. Het filteren lukt me niet meer zo goed.

Ik ben vast niet de enige hier. Herkenbaar? Tips?
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11575

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 07 Mrt 2024 20:54

Re: Hsp

Aan toe geven en doen wat goed voelt. Ik heb vandaag training gegeven dus veel prikkels en aan staan. Ik zat net met mijn koptelefoon op op de bank. En dat is dan ok.
2015 💙
<<

Chava

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3611

Geregistreerd: 23 Jun 2016 21:23

Bericht 07 Mrt 2024 21:09

Re: Hsp

Ik herken het wel.
Vooral drukte en veel geluiden kan ik niet tegen.
Afgelopen maandag waren we met alle teams op kantoor en dan zitten we in een kantoortuin (uitvinding van de duivel als je het mij vraagt).
Vanuit elke hoek komt er geluid. Ik was aan het eind van de werkdag helemaal op en heb bij thuiskomst eerst drie kwartier op de bank moeten zitten voordat ik weer iets kon doen.

Het lijkt inderdaad ook nog erger te zijn geworden na corona.

Tips heb ik helaas niet.
To travel is to live
Mijn instagram
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 07 Mrt 2024 21:14

Re: Hsp

Ik heb er ook steeds meer last van. Eigenlijk sinds ik kinderen heb. Voor die tijd had ik het waarschijnlijk al wel (zo kan ik heel slecht tegen winkels als ZARA en HM), maar was ik zoveel alleen dat het me nooit opviel.

Ik vind het thuis altijd een struggle maar nu de kinderen ouder worden gaat 't beter.

Op m'n werk heb ik de afspraak dat ik ergens anders mag zitten als het me te veel wordt.

Voor mij helpt de rit naar huis daarna wel enorm, ik ben eigenlijk wel blij met m'n anderhalf uur reistijd per dag want het geeft me eigenlijk de rust die ik nodig heb.
Let's discover the world together.
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4506

Geregistreerd: 11 Sep 2013 18:02

Bericht 07 Mrt 2024 22:10

Re: Hsp

Ik merk het geloof ik het meest als ik in een groep ben. Voel me altijd de vreemde eend in de bijt en ben zo gevoelig voor andermans stemming dat ik zwaar overprikkeld raak.

Heb een paar keer geprobeerd een weekendje weg te gaan met vrienden maar zat elke keer jankend in de auto naar huis. Ik zou het echt leuk vinden als ik daar van kan genieten maar ik moet het niet meer willen.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25115

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 07 Mrt 2024 22:50

Re: Hsp

Ik ben ook hoogsensitief, dat weet ik al twintig jaar ofzo en ik vind er niet zoveel van. Ben erg snel overprikkeld en toch zoek ik de prikkels soms ook wel op, maar dan moet ik daarna echt bijkomen.

En wat Feline zegt heb ik ook: ik ben enorm gevoelig voor andermans stemming en neem het gevoel vaak ook over. Als iemand heel zenuwachtig of opgewonden doet bijvoorbeeld, dan ben ik echt gesloopt daarna. Sowieso heb ik het idee dat ik mensen goed kan 'lezen'. En als iemand huilt, ga ik ook. Ook in films en series kan ik me zo enorm inleven en jank ik de ogen uit m'n kop bij een verdrietig of ontroerend verhaal. Zelfs bij een aflevering van Friends die ik al 20x heb gezien. Maar ook bij een heel mooi liedje kan ik soms ineens wel bijna janken.

Ik ben ook heel gevoelig voor bijvoorbeeld geuren. Sterke parfums of wasmiddelen trek ik niet. Laatst had m'n schoonmoeder een trui van m'n dochter gewassen. Die heb ik thuis meteen weer in de was gedaan, want er zat zo'n sterke geur aan! Ook met fel licht heb ik moeite, ik loop dan ook bijna altijd met zonnebril buiten. Soms zelfs als de zon niet schijnt, dan vind ik de lucht gewoon fel.

Verder droom ik elke nacht enorm levendig en uitgebreid, meerdere dromen ook. Vraag me weleens af of dat hier ook mee te maken heeft.
❤ 7 juni 2018
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3086

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:50

Bericht 08 Mrt 2024 08:18

Re: Hsp

Ik denk niet dat ik hoog sensitief ben, maar herken er wel dingen van. Wat mij helpt in een drukke omgeving is bewust langs mensen te kijken. Ik had altijd de neiging om alle mensen die ik tegenkwam aan te kijken. Maar oogcontact is hartstikke intensief. Je hersenen registreren dan echt en dat is doodvermoeiend.

Ik heb ook wel het idee dat het bij veel mensen na corona erger is geworden. Ik denk dat er ergens ook wel gewenning in zit. Ik ging 4 dagen in de week naar kantoor, nu nog maar 1. Dus wen ik nooit meer aan de helse kantoortuin. Inderdaad een duivelse uitvinding Chava!
<<

Agnes

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1639

Geregistreerd: 11 Jul 2018 18:09

Bericht 08 Mrt 2024 08:22

Re: Hsp

Ik herken het ook wel. Andermans emoties/stemming kan ik echt overnemen (vooral als iemand dichtbij me staat). Erg aanwezige mensen kan ik helemaal niet tegen, daar loop ik helemaal op leeg. En sinds/door corona heb ik nu ook moeite met overvolle restaurants wat je meer als kippenhok kunt omschrijven. Ik merk dat ik daar erg onrustig van word. Dat heb ik overigens ook in te volle winkels etc.

Ik probeer op tijd mijn rust te pakken. In welke vorm dan ook. Soms is dat door een diamond painting te maken of op een shakti mat liggen of even te mediteren.

Ik vind het bij mezelf wel dubbel, want anderzijds ben ik ook weer graag onder de mensen. Daarin een balans vinden is nog wel een uitdaging.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6123

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 08 Mrt 2024 10:51

Re: Hsp

Fijn al die herkenbaarheid. Gisteren was ik vrij maar na schooltijd kwam er een kindje mee naar huis. Ook kwamen er daarna in een korte tijd 5 volwassenen onverwacht langs en nog eens 2 kinderen. ‘s Avonds moest ik op mijn nichtje passen. Dat is gewoon echt teveel. Als ik dan eindelijk alleen ben kan ik niet gewoon niks doen maar dan ben ik zo gefocust op dat overprikkelde gevoel, dan vind ik mezelf weer een aansteller; Mens kijk tv en drink thee, ga verder met je leven.
<<

Agnes

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1639

Geregistreerd: 11 Jul 2018 18:09

Bericht 08 Mrt 2024 13:27

Re: Hsp

Was het maar zo eenvoudig he SG? Hoop dat je toch je dingetjes kan vinden zodat je weer rust vind bij jezelf ipv het overprikkelde gevoel.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 08 Mrt 2024 14:13

Re: Hsp

Dat is ook echt enorm veel op één dag SoGood! Dat zou ik ook niet trekken. En ik vind je zeker geen aansteller. Ik voel mijn batterijtje dan ook echt leeg lopen in dat soort situaties en ik kan 's avonds echt apathisch op de bank zitten. Dan snapt m'n man niet dat ik geen tv kijk, maar ik kan dat beeld en geluid er dan echt niet bij hebben.
Let's discover the world together.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5490

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 08 Mrt 2024 15:27

Re: Hsp

Heel herkenbaar! Volle winkels of wachtrijen voor de kassa vind ik erg vervelend. Ik probeer me in bijv. een H&M vaak af te sluiten en alleen te kijken naar wat ik nodig heb maar zelfs dan is het lastig. Liever shop ik dan online. Shoppen vind ik sowieso veel prikkels, ik spreek soms met mezelf af dat ik naar 3 winkels mag en dan naar huis moet. Maar dat vind ik ook weer lastig want dan ga ik vaak toch nog naar een extra want ik vind het ook weer erg leuk en ga overprikkeld juist vaak verkeerde keuzes maken 😀.

Ik vind het naar school brengen en ophalen ook altijd wel intensief, al die mensen en dan ook nog speelafspraken. Op woensdagochtend ga ik daarna na dansles met mijn dochter, nog even twee winkels in en en ging ik daarna lunchen bij mijn vader met mijn zussen en hun kinderen. Dan heb ik heel de dag de kids alleen en ging ik in de avond uiteten met vriendinnen. Dan ben ik dus eigenlijk ook te overprikkeld. Grappig dat ik dit nu typ. Ik vind dan dus ook dat ik me aanstel want dat is toch “gezellig”.

Ik heb ook erg druk werk met veel mensen en geluid en dat vind ik dus ook echt vermoeiend. Ik kan op werk juist ook best druk doen en veel kletsen maar dat is niet altijd het beste voor me.

Ik denk dat ik er eigenlijk ook best veel last van heb ja 😅.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5490

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 08 Mrt 2024 15:46

Re: Hsp

Tips zijn trouwens pauzes nemen. App van VGZ is ook fijn voor even een korte meditatie of bodycheck. Even 10 min ogen dicht en stilte (kan ook op toilet). En voor mij helpt het ook om dingen te kaderen. Er een tijd aan te hangen (zo laat ga ik naar huis of ik ga bijv. 30 min. naar de speeltuin). Of ik mag naar 3 winkels en zet oogkleppen op en zoek alleen wat ik nodig heb. Ook vooraf opschrijven dan. En weten wat je triggert. Ik vind kapper of tandarts bijv ook best intensief.
Dus geen twee verjaardagen op een dag. Geen twee sociale afspraken per dag. Het liefst een ding per dag en ook een rustdag nemen zonder verplichtingen. Wat ook helpt is buiten zijn, in de natuur of bijvoorbeeld dansen. Alleen zijn en stilte hebben :-). Ik weet het eigenlijk zo goed maar hou me er zelf ook niet altijd aan hoor. Maar dat voel ik dan dus wel achteraf.
<<

Kira

Lady-post-a-lot

Berichten: 1099

Geregistreerd: 30 Apr 2022 07:39

Bericht 08 Mrt 2024 16:09

Re: Hsp

Heel herkenbaar allemaal, ik lees mee.
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:47

Bericht 10 Mrt 2024 11:10

Re: Hsp

Herkenbare verhalen.zelf heb ik wel wat ondersteuning bij etherische oliën, de groene linde heeft een hsp lijn. Ook mijn dochter gaat hier goed op
<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Berichten: 1302

Geregistreerd: 08 Feb 2021 15:35

Bericht 17 Mrt 2024 21:29

Re: Hsp

Een jaar of 15 geleden is bij mij add en hsp gediagnosticeerd (noemen ze dat bij hsp ook zo?). De medicatie helpt me ook wel een beetje bij de hsp klachten. Het is geen wondermiddel (helaas), maar lijkt de scherpe kanten er wat af te halen ofzo.

Ik voel me snel opgejaagd en meerdere afspraken op een dag voelen als teveel. Dochter was jarig en we hebben donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag visite gehad (en uit eten, en een kinderfeestje). Voor haar heftig en voor mij ook.

Douchen helpt bij mij om rustiger te worden. Alsof ik dan letterlijk de spanning eraf douche. En bepaalde geuren, ik heb van kneipp douchefoam met de geur me time en die geur link ik dus aan ontprikkelen/me time.

De natuur in helpt ook zo goed. En sporten. Lekker fysiek bezig zijn.

Wat ik wel echt fout doe is dat ik veel teveel op mijn telefoon zit. Dan leg ik hem weg en heb hem 5 min later weer in mijn hand. Dan lig ik in bed en denk ik elke keer weer, toch weer te lang op dat schermpje zitten turen.
Net of er een teveel aan prikkels is, maar ik het dan toch weer ga opzoeken op die manier. (Ik denk nu ineens, misschien doe ik het om me af te sluiten voor de rest om me heen?).

Ook hier is het na corona erger geloof ik. Of misschien tijdens corona minder prikkels gehad, waardoor het nu weer extra hard aankomt allemaal.

Mijn vriend is het tegenovergestelde en hij begrijpt mij dan ook totaal niet. Herkent iemand dat?
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11575

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 18 Mrt 2024 09:03

Re: Hsp

Hsp is voor zover ik weet geen diagnose maar een persoonskenmerk.

Ik ben op dit moment continu overprikkeld, mijn hoofd maakt echt overuren op het moment. Ik heb het hele weekend hoofdpijn gehad en ben zeer prikkelgevoelig. Alles klonk te hard. Met stress ervaar ik het dus erger dan normaal. Er speelt op dit moment zo veel en zo heftig ook dat ik het maar accepteer maar het is alles behalve fijn.
2015 💙
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 02 Apr 2024 22:08

Re: Hsp

Hoort bij hsp ook een goed gevoel van intuïtie? Even los van alles wat ik onlangs gezegd heb hoor, daar wil ik 't hier niet over hebben, maar ik had vorige week dus een situatie waarvan ik echt iets aanvoelde. Een moeder bij dansles tilde haar kindje op en terwijl ze dat deed kreeg ik het gevoel van jij bent zwanger... (je zag geen buikje nog). En ongeveer een half uur later tijdens de koffie vertelde ze me dat ze zwanger was. Moest toen aan dit topic denken en vroeg toen af of dit soort dingen ook beetje ermee te maken zouden hebben. Ik voel gewoon vaak situaties aan ofzo.
Let's discover the world together.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 02 Apr 2024 22:24

Re: Hsp

Jaa klopt helemaal hoor.
Ik heb ook regelmatig wel dat iemand me iets vertelt, dat ik denk huh maar dat wist ik toch al. Maar dan is het dus ook dat ik het (vaak onbewust) al dacht.

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers