Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hybride auto

<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Berichten: 1290

Geregistreerd: 08 Feb 2021 14:35

Bericht 14 Mrt 2023 12:22

Hybride auto

Ik heb een heerlijke benzine auto, maar hij is inmiddels 5 jaar oud en ik twijfel of ik al ga overstappen op hybride. Volledig elektrisch wil ik niet.

Welke heb jij?
Hoe ver kun je er elektrisch mee rijden?
Passen er gemakkelijk een kinderstoel plus bijrijder in? (In de mijne (Audi q2) zit de bijrijder erg krap)
Heb je thuis een laadpaal?
Hoe vaak laad je op en hoe vaak tank je?

Ben een echte noob op dit gebied, dus alvast sorry als het stomme vragen zijn.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2075

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:04

Bericht 14 Mrt 2023 12:32

Re: Hybride auto

Ik heb een hybride auto, een Toyota Auris. Mijn auto schakelt automatisch tussen de accu en benzine. Ik rijd daardoor 1 op 20 ongeveer. De accu laadt op tijdens het rijden, remmen etc en ik laad de auto dus niet op aan een laadpaal. Ik moet gewoon tanken eens in de zoveel tijd.

Een kinderstoel heb ik nog geen ervaring mee, maar zou volgens mij prima moeten passen. Het enige nadeel vind ik de kleinere achterbak, maar volgens mij is dat in nieuwere modellen ook aangepast.
<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Berichten: 1290

Geregistreerd: 08 Feb 2021 14:35

Bericht 14 Mrt 2023 12:38

Re: Hybride auto

De mijne rijdt 1 op 17, dus dan win ik daar eigenlijk niet heel veel aan?
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6220

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 14 Mrt 2023 12:50

Re: Hybride auto

Wij hebben een VW Passat GTE gehad, een station dus. De accu regenereerde tijdens het rijden, maar dat was niet genoeg dus af en toe legden we de auto aan de laadpaal. In die tijd hadden we geen laadpaal thuis.

Verbruik weet ik niet meer. Bijrijder en kinderstoel ging prima!

Overigens heb je wel een verschil in hybrides: ze kunnen niet allemaal aan de lader, alleen als het ‘plug-in’ hybrides zijn.

Ben ik overigens benieuwd waarom je wel hybride overweegt maar geen volledig elektrische?
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 477

Geregistreerd: 12 Dec 2020 11:31

Bericht 14 Mrt 2023 13:47

Re: Hybride auto

Alexis schreef:De mijne rijdt 1 op 17, dus dan win ik daar eigenlijk niet heel veel aan?


Dat ligt er aan waar je voornamelijk rijdt. Ik heb ook een Toyota Auris maar ben aan kijken voor een andere. Wordt wel weer een hybride want ik rij zo'n 750-800km pm binnen onze eigen stad en dan werkt hybride het meest optimaal.
Ga jij vanaf huis direct de snelweg op en kom je nauwelijks in de bebouwde kom waar je op de elektromotor rijdt, dan is het verschil niet zo heel groot. Ik rij ongeveer 1000km op 70 euro benzine per maand.
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9406

Geregistreerd: 25 Nov 2015 15:30

Bericht 14 Mrt 2023 19:57

Re: Hybride auto

Wij hebben een Volvo V60 en het ligt er inderdaad heel veel aan of we korte of lange stukken rijden. Pas zaten we op 1 op 24 gecombineerd verbruik. Wij hebben thuis een oplaadpunt en ook zonnepanelen laten leggen.

Op de achterbank zitten 3 kids, 2 in de stoel. Onze kofferbak is wel minder omdat daar het accupakket zit, daar heb ik niet goed op gelet bij de aankoop.
⁠♡♡♡
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 14 Mrt 2023 22:29

Re: Hybride auto

Hier ook een Toyota Auris. Wel uit 2012, dus het nog het oude type.

Voordeel vind ik de automaat.
Electrisch rijdt die eigenlijk alleen op stukken waar je 50 km mag rijden. Dus in de bebouwde kom. Meestal zo'n 2 km en hij laadt zichzelf op als je de auto laat uitrollen of afremmen. Als je heel zuinig wil rijden met je bijv lang voor de kruising je laten uitrollen ipv af remmen dichtbij de kruising. Ik doe dat eigenlijk alleen als ik geen haast heb.
Daarnaast heb ik nauwelijks onkosten aan mijn Toyota. Dat is de degelijkheid van een Aziatisch auto. Ik wil deze eigenlijk oprijden tot dat waterstof de nummer 1 brandstof gaat worden van Nederland.

Als ik een nadeel moet noemen dan is het de bagageruimte achterin en dat de bpm meer is dan de benzine auto in dezelfde uitvoering wat komt door de zwaardere accu's.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 14 Mrt 2023 22:50

Re: Hybride auto

Uffe schreef:Wij hebben een Volvo V60 en het ligt er inderdaad heel veel aan of we korte of lange stukken rijden. Pas zaten we op 1 op 24 gecombineerd verbruik. Wij hebben thuis een oplaadpunt en ook zonnepanelen laten leggen.

Op de achterbank zitten 3 kids, 2 in de stoel. Onze kofferbak is wel minder omdat daar het accupakket zit, daar heb ik niet goed op gelet bij de aankoop.


Wij hebben die nu ook te leen (auto wordt gemaakt). Mooie auto maar wel kleine kofferbak voor deze grootte idd.
<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Berichten: 1290

Geregistreerd: 08 Feb 2021 14:35

Bericht 15 Mrt 2023 13:28

Re: Hybride auto

Hm dat is ook wel een nadeel zo’n kleinere kofferbak. Ik wil eigenlijk een niet te grote auto die wel genoeg ruimte heeft. Maar bij nader inzien vind ik mijn auto nog niet echt te oud, ik rij er nog wel een jaar of 2 mee rond en dan kijk ik wel wat er dan te koop is.

Volledig elektrisch lijkt me zo vervelend, dat je steeds afhankelijk bent van die laadpalen. Ik hoorde laatst van iemand dat ze de routeplanner moesten gebruiken om op die manier genoeg laadpalen tegen te komen en dat laden veel langer duurt dan even tanken, dat lijkt me helemaal niks. ik kom vooralsnog niet verder dan een Audi e-tron of een bmw ix1, die ik dan wel mooi vind. Maar die zijn eigenlijk wat te groot naar mijn zin.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 15 Mrt 2023 15:02

Re: Hybride auto

Hier laatst naar Frankrijk gereden met elektrische auto. Was eerste keer maar is mij niet goed bevallen. We hadden echt veel extra reistijd en kinderen werden steeds wakker bij laadpunten. Was het net even rustig… Het was wel onze eerste keer dus misschien word je er nog handiger is. Vind dat ergens wel kwalijk want het zou natuurlijk wel beter zijn als iedereen elektrisch gaat rijden.

Volgens mij heb jij een heel mooie auto dus zou niet weten waarom je een nieuwe nodig zou hebben :-). Hybride is trouwens wel top!
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:26

Bericht 15 Mrt 2023 15:54

Re: Hybride auto

Wij vinden volledig elektrisch dan weer helemaal prima en hebben nergens last van (ook niet op vakantie). Vorig jaar naar Toscane gereden (in 2x) en op beide etappes maar 3x hoeven laden. Samen met even uit de auto/plassen etc kom je toch wel op een half uur.

Verder staat in Nederland zo ongeveer elke 100m een laadpaal, dus opladen js geen probleem.

(Wij rijden een skoda enyaq)
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6220

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 15 Mrt 2023 16:11

Re: Hybride auto

Wij hebben ook een Enyaq en zijn er 2 weken terug mee op wintersport geweest naar Oostenrijk. Het is ons zeker niet tegen gevallen! Wat Huppekee ook zegt, als je ff koffie haalt / broodje eet/ gaat plassen ben je zo de tijd van het laden al kwijt. En als je na het tanken koffie haalt moet je eerst betalen, dan je auto verzetten etc en dat heb je bij laden in een: aankoppelen en weg.

En voor wat betreft de hoeveelheid laadpalen: het is even een andere manier van denken maar veel moeilijker vind ik het niet. In Nederland zijn er genoeg en in Duitsland wordt het ook goed aangegeven of er laadpalen zijn. (En ander si het online of in een app even puzzelen maar dat vind ik juist leuk) onze auto navigatie kan het ook uitrekenen.
Wij zagen op weg terug meer tankfiles dan laadpaalfiles 🙂
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Agnes

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1635

Geregistreerd: 11 Jul 2018 17:09

Bericht 15 Mrt 2023 23:00

Re: Hybride auto

Char schreef:Ik heb een hybride auto, een Toyota Auris. Mijn auto schakelt automatisch tussen de accu en benzine. Ik rijd daardoor 1 op 20 ongeveer. De accu laadt op tijdens het rijden, remmen etc en ik laad de auto dus niet op aan een laadpaal. Ik moet gewoon tanken eens in de zoveel tijd.

Een kinderstoel heb ik nog geen ervaring mee, maar zou volgens mij prima moeten passen. Het enige nadeel vind ik de kleinere achterbak, maar volgens mij is dat in nieuwere modellen ook aangepast.

Dit! Sinds een paar weken hebben wij ook een hybride Auris. Heel blij mee! Maar alle technische feitjes weet ik niet.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:34

Bericht 16 Mrt 2023 12:53

Re: Hybride auto

Wij rijden een Volvo V40 Recharge, volledig elektrisch.
Super fijne auto en aan het elektrisch rijden zijn we snel gewend. Het zorgt veel meer voor voldoende rust onderweg.

Afgelopen kerstvakantie voor het eerst mee op vakantie geweest naar Noorwegen. En hoewel ze daar veel verder zijn qua elektrisch rijden, zaten wij in een vrij uitgestrekt deel waar niet elke 100 km een laadpaal stond. Ondanks dat 0 stress er van gehad en konden zelfs in de kou ver rijden met een volle accu.

Een eigen laadpaal hebben we niet thuis vanwege het gebrek aan een eigen oprit, maar binnen 100 meter van ons huis zijn er 4 openbare laadpalen waar eigenlijk altijd wel plek is.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Anoniem335

Bericht 16 Mrt 2023 12:58

Re: Hybride auto

Wij willen wel graag een plug-in hybride, maar die zijn tweedehands en nieuw wel vrij prijzig.

Helemaal elektrisch met een externe laadpaal lijkt mij alsnog erg duur? Net als hoe werkt dat dan als straks de salderingsregeling van de zonnepanelen af gaat. Dan betaal je aan stroom echt veel voor een volle tank?

Ik ben er nog niet over uit hoe het allemaal werkt.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6220

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 16 Mrt 2023 13:11

Re: Hybride auto

Kexter schreef:Wij willen wel graag een plug-in hybride, maar die zijn tweedehands en nieuw wel vrij prijzig.

Helemaal elektrisch met een externe laadpaal lijkt mij alsnog erg duur? Net als hoe werkt dat dan als straks de salderingsregeling van de zonnepanelen af gaat. Dan betaal je aan stroom echt veel voor een volle tank?

Ik ben er nog niet over uit hoe het allemaal werkt.


Als ik onze auto nu als voorbeeld neem: we betalen nu, boven het prijsplafond (even los gezien of we er boven komen) 83 cent per liter. 0-100% is 80 kWh, dus 80x0,83= 66€ voor een volle accu. Echter, per volgende maand gaan we naar 0,48 per kWh dus dan is het 80x0,48=38 euro voor een volle accu. Nu weegt het dus niet op tegen een benzine, straks weer wel. En externe laadpalen rekenen nu volgens mij vaak 50 of 60 cent per kWh.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1951

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:58

Bericht 16 Mrt 2023 13:42

Re: Hybride auto

Char schreef:Ik heb een hybride auto, een Toyota Auris. Mijn auto schakelt automatisch tussen de accu en benzine. Ik rijd daardoor 1 op 20 ongeveer. De accu laadt op tijdens het rijden, remmen etc en ik laad de auto dus niet op aan een laadpaal. Ik moet gewoon tanken eens in de zoveel tijd.


Hier idem, ook een Auris. Hij is erg zuinig en stil, en niet laden is ook een voordeel. Qua prijs is zo'n hybride zonder stekker een stuk voordeliger. Het scheelt bij ons 200-250 km op een tank vergeleken met onze Ford Focus benzine, en de tank van de Auris is ook nog kleiner.
Laatst gewijzigd door Derpy op 16 Mrt 2023 14:00, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1951

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:58

Bericht 16 Mrt 2023 13:59

Re: Hybride auto

Fred schreef:
Als ik een nadeel moet noemen dan is het de bagageruimte achterin en dat de bpm meer is dan de benzine auto in dezelfde uitvoering wat komt door de zwaardere accu's.


Ik vind 'm juist heel ruim achterin, maar die van ons heeft een verstelbare bodem, misschien hebben ze dat niet allemaal?

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers