Pagina 29 van 44

Re: Juridisch loket

BerichtGeplaatst: 03 Aug 2016 23:33
door Carra
Ik denk dat het afhangt van hoelang de advocaat wordt geschorst. Is de advocaat volledig van het tableau geschrapt worden zijn zaken denk ik door een waarnemer (van de orde van advocaten of aangewezen door de orde) bekeken en eventueel weer verdeeld onder andere advocaten. Je kunt natuurlijk ook zelf naar een andere advocaat gaan en vragen of die de zaak overneemt. Hoe dan ook zou ik bij de Orde van Advocaten in jouw regio informeren. Als het om een lopende zaak gaat is er mogelijk haast bij.

Re: Juridisch loket

BerichtGeplaatst: 04 Aug 2016 10:55
door Anoniem245
Bedankt Carra, hier kan ik al wat mee. Hij is volledig geschrapt. Ik heb ook contact opgenomen met het juridisch loket om te kijken of ik de kosten die ik gemaakt heb eventueel terug kan krijgen. Ik wil niet teveel uitwijden waar het over gaat hier openbaar, maar misschien is de zaak waar hij mee bezig was voor mij niet meer nodig om voor te komen (zou dan komen door een fout die hij gemaakt heeft).

Re: Juridisch loket

BerichtGeplaatst: 07 Sep 2016 11:54
door Caro
Ik heb ook een vraag eigenlijk. Dit gaat om de verantwoording en de aansprakelijkheid van een VVE vereniging en hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Mijn huis/ appartement valt officieel onder een VVE. We delen niks anders met elkaar dan het geraamte rondom het gebouw zeg maar: er is geen gedeelde opgang/ lift of wat dan ook. Hier even een foto ter illustratie:

Afbeelding

Ik ben daar twee jaar geleden komen wonen en kort daarna is mijn voordeur (zoals op de foto te zien, is deze geheel van glas en is een schuifbui) gebarsten. Daar is destijds eerst een noodvoorziening voor geplaatst en een paar weken later is de complete ruit vervangen. OMdat dit onderdeel is van de VVE (opstal + glas) heeft de VVE hiervoor de voorzieningen getroffen en een aannemer ingeschakeld. Deze aannemer is gekomen, heeft het glas vervangen maar moest dat uiteindelijk op een andere locatie doen en na een dag gefrunnik had ik weer een voordeur. Hoera.

In de twee jaar daarna, is mijn deur steeds stroever gaan lopen (het zijn schuifpuien), totdat de deur helemaal niet meer openkon. In de winter ging het nog wel, maar zodra zon erop stond: kreeg ik de deur amper open. Een opmerking hierover bij de VVE resulteerde in 'het zal wel het inlopen zijn'.

Ongeveer in maart/ april van dit jaar is de deur echter volledig ontzet, totdat ik deze niet meer kan gebruiken. Ik heb dit gemeld, en werd afgedaan als 'gebruikersonderhoud'. Alleen dat is het dus niet: de schade is officieel opgenomen door een gerenommeerd bedrijf (aanbevolen door de VVE hiervoor) en het is een volledig gevolg van een foute montage bij de initiƫle vervanging van de deur.

Wederom heb ik hierover contact opgenomen met de VVE beheerder en die kaartte het wederom af. Tot het officiele verslag kwam. Ik heb in de tussentijd getracht met hem tot een overeenkomst te komen dat hij het via de opstalverzekering liet lopen: dit weigerde hij. Hij weigerde de schade met eigen ogen te komen bekijken of anderzins hierover in gesprek te gaan.

Na het officiele rapport heeft Carra een mooie brief opgesteld dat ik hun dus officieel aansprakelijk stel voor de geleden schade omdat zij immers de opdrachtgever zijn geweest. Overigens is de aannemer van destijds met pensioen gegaan en heb ik dus geen gegevens van.

Zoals ik het zie ben ik 'klant' bij de VVE: hiervoor betaal ik. Opstal en glas valt onder hun verantwoording en zij hebben ook de opdracht uitgezet en de verdere afhandeling gedaan. ik zit alleen met een gigantische vervolgschade want de herstelkosten zijn rond de 1500 euro.

Maar... hoe liggen nu de rechten en de plichten hiervan? De VVE beheer (dagelijks beheer) ligt bij een soort firma die daarvoor zorgt draagt. Bert heet de beste man. En hij heeft nu als laatste gesteld dat nu de drie personen die de VVE vertegenwoordigen uitsluitsel moeten bieden. Nou, die zeggen dus 'nee, maar we hebben ook geen zin in een jurdisch gevecht'.

Ik wil gewoon meer beslagen ten ijs komen tijdens die bespreking over wie nu verantwoordelijk is voor wat. Normaal en dagelijks gebruik van die deur en onderhoud: ja dat hoort bij een gebruiker: maar dit?

Re: Juridisch loket

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2017 17:49
door Rose.
Ik heb een vraag!
Wij hebben al bijna drie weken geen internet. Inmiddels al 5 keer telefonisch contact gehad, maar blijkbaar zetten ze onze klacht steeds verkeerd uit, want het wordt maar niet opgelost. Nu hebben we aangegeven een vergoeding voor de dagen zonder te internet te eisen en dat we willen overstappen. Ik blog en zie dat als mijn werk, dit kan ik nu dus niet vanuit huis doen. (nou ja, door lieve buren wel). Ze lijken totaal geen moeite te doen het op te lossen, noteren m'n vriend z'n nummer verkeerd, hebben mijn nummer maar bellen mij niet...we zijn flink klaar ermee, maar hebben wij rechten en zij plichten, buiten die vergoeding? Ze willen bijvoorbeeld ook niet de maand opzegtermijn laten vervallen voor ons, omdat er nog een 'ticket' loop.

Re: Juridisch loket

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2017 18:09
door Luisa
De dagen dat je geen internet hebt door fout provider hoef je in elk geval niet te betalen. Wat betreft vergoeding voor gederfde inkomsten moet je dit in elk geval goed kunnen onderbouwen hoeveel je misloopt. Een schatting volstaat in principe niet.

Re: Juridisch loket

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2017 20:07
door High Heels
@ Caro: ik las net je bericht terug, is het inmiddels opgelost?

Re: Juridisch loket

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2017 10:43
door Femm
Goed, een vraag ik weet niet of hij hier hoort te staan, maar misschien is er iemand die hier meer van weet.

In onze familie is er iemand overleden. Zij had een huurwoning, zo'n 3 jaar geleden is haar partner bij haar komen wonen. Dit is doorgegeven aan de verhuurder, maar voor zover wij konden vinden is er geen hernieuwd contract waar hij is bijgeschreven. Wel een brief ter bevestiging dat hij medebewoner is. Wij vragen ons nu af wat zijn rechten zijn m.b.t. daar blijven wonen.

Edit, extra info. Ze zijn niet getrouwd, hebben geen samenlevingscontract.

Re: Juridisch loket

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2017 10:45
door Caro
Dora schreef:@ Caro: ik las net je bericht terug, is het inmiddels opgelost?


En ik lees dit nu pas :-). Ja, het is opgelost, uiteindelijk zijn er wat gesprekken geweest en is het 50/50 verdeeld.

Re: Juridisch loket

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2017 17:58
door Chava
@Femm: hij kan nog max. 6 maanden in de woning verblijven en neemt het huurcontract over.
Wil hij ook na die 6 maanden in de woning blijven wonen, dan zal hij de verhuurder moeten verzoeken het contract op zijn naam te krijgen. Als de verhuurder dit weigert, dan kan de partner naar de rechter stappen.

De rechter zal in zo'n geval aan het verzoek tegemoetkomen als de persoon die achterblijft:
- zijn hoofdverblijf had in de woning;
- een duurzame gemeenschappelijke huishouding had met de overledene;
- de huur kan betalen
- een huisvestingsvergunning kan overleggen (dit is alleen nodig bij een goedkope woning. De gemeente bepaalt of er zo'n vergunning nodig is).

Re: Juridisch loket

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2017 19:00
door Knillis
Femm dat je geen aangepast contract kan vinden betekent niet dat ze dit niet hebben geregeld bij de woningbouw. Bij de corporatie waar ik werkte was het zo dat je na 2 jaar samenwonen medehuurschap kon aanvragen, hier ontving je een bevestiging van per brief en dit was het, je kreeg geen nieuw contract.

Stel dat ze niets geregeld hebben dan heeft hij idd 6 maanden de tijd om een andere woning te zoeken. Zorg er wel voor dat dit bij de verhuurder bekend is, dus neem contact met hen op. Let ook even op met de erfenis: wie is er officieel de erfgenaam, wie mag er zaken regelen, wil je de erfenis (beneficiar) aanvaarden? Vooral ook mochten er bijv. schulden zijn wel erg belangrijk om dit uit te zoeken voordat er echt dingen geregeld worden.

Hij kan een aanvraag doen om het huurcontract over te nemen en dan moet hij voldoen aan de voorwaarden zoals Chava beschrijft. Het is dan aan de corporatie om te beslissen wat ze doen.

Re: Juridisch loket

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2017 19:05
door Femm
Bedankt voor jullie antwoorden!

Re: Juridisch loket

BerichtGeplaatst: 10 Mei 2017 12:38
door Boerenkool
Even een vraag voor mijn broer;
Hij heeft in november voor een opdrachtgever een vloer gelegd, verlijmd.
Een paar weken terug kreeg hij een telefoontje van de opdrachtgever dat de vloer op een paar plekken los is gekomen van de vloer.
Broer is daar gaan kijken samen met de opdrachtgever. Samen hebben ze toen geconstateerd dat de voorschriften mbt het aanzetten van de vloerverwarming alsmede de luchtvochtigheid niet juist zijn opgevolgd.

Broer dacht dat dit afgehandeld was.
Blijkbaar is de klant het daar niet mee eens geweest. Vorige week werd broer ineens gebeld met de mededeling dat hij de vloer moet vergoeden. Dit gaat om om en nabij 20.000 euro.
De opdrachtgever is met een andere vloerenlegger naar die woning gegaan en hebben nogmaals gekeken. Vervolgens hebben zij "geconstateerd" dat de 2 componentenlijm niet is gebruikt. En dat daarom de vloer los komt.
Deze is wel gebruikt. Dit hebben we ook aangegeven (ik ben zelf bij het leggen geweest).
Vervolgens werd er gezegd dat het dan niet goed is gemengd met elkaar. Ook hierin hebben we de voorschriften gevolgd. Direct wordt er gedreigd met niet betalen van facturen. Logischerwijs heeft broer op dat moment gezegd geen verdere klussen meer uit te voeren.

Inmiddels hebben zij een ingebrekestelling toegestuurd waarin ze eisen dat de vloer vergoed wordt.

In hoeverre moeten we hier iets mee? Moeten we een verweer sturen? Wat kunnen ze verder met een ingebrekestelling.
Wordt dit een wellus nietus spelletje waarin er geen winnaar gaat zijn? Of is het zo dat omdat mijn broer de klus gedaan heeft ook verantwoordelijk is voor de schade die ontstaat door.... tja.. door wat?

Re: Juridisch loket

BerichtGeplaatst: 10 Mei 2017 17:24
door Carra
Ik zou snel de rechtsbijstandsverzekering van je broers bedrijf inschakelen. Wat een gedoe, maar daar heb je gelukkig de verzekering voor!

Re: Juridisch loket

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2017 18:49
door Anoniem237
Edit.

Re: Juridisch loket

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2017 19:34
door Anoniem316
Op het moment dat iemand bezwaar heeft gemaakt tegen een besluit. Dus stel het betreft een brief van de gemeente waartegen iemand op 13 mei in bezwaar gaat, dan is het dus vanaf 13 mei (zoals ik het lees).

Re: Juridisch loket

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2017 20:10
door Amandine
Nee, de bezwaarfase gaat in de dag na verzending van het besluit. Dan heb je 6 weken om bezwaar te maken. Zie ook artikel 6:7 en 6:8 van de Algemene wet bestuursrecht.
Ik weet niet wat voor een besluit het betreft, omdat we niet alle informatie hebben, maar ik vermoed dat die opmerking te maken heeft met het feit dat een bezwaar de werking van het besluit waartegen het bezwaar zich richt, niet schorst. Dat betekent dat de gevolgen van het besluit waarmee je het niet eens bent, niet worden opgeschort. Dien je een boete te betalen, dan moet je die alsnog betalen. Word je in het gelijk gesteld, dan krijg je het bedrag terug.

Mocht je meer willen weten, dan stuur maar een PM. Ik ben secr.etaris van een be.zwaarschriftencommissie. Niet quoten aub.

Re: Juridisch loket

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2017 20:17
door Carra
Ik heb het vermoeden dat het ingaan van de bezwaarprocedure en die zin niet zoveel met elkaar te maken hebben.

De bezwaarprocedure gaat idd lopen vanaf het moment van bekend maken van het besluit zoals Amandine zegt.

Maar die laatste zin wordt meestal door een advocaat gebruikt in een bezwaarschrift. Als op de sterretjes de naam van het bestuursorgaan staat dan. (UWV, Gemeentelijke sociale dienst ed).

De advocaat schrijft dan in het bezwaarschrift waarom hij het niet met het besluit eens is en eindigt met een verzoek om proceskosten. Dat betekent dat als je gelijk krijgt het bestuursorgaan een standaard bedrag aan de advocaat betaalt voor het verrichten van zijn werkzaamheden met betrekking tot het indienen van zinn bezwaar.

Wat toevallig Amandine, ik ben dat ook! Bij welk bestuursorgaan?

Re: Juridisch loket

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2017 20:23
door Amandine
Ik bij een gemeente en jij?

Re: Juridisch loket

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2017 20:27
door Carra
Ik PM je even. :)

Re: Juridisch loket

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2017 21:46
door Anoniem237
Bedankt voor de reacties!

Re: Juridisch loket

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2017 13:33
door Thunder
...

Re: Juridisch loket

BerichtGeplaatst: 06 Jun 2017 17:30
door Thunder
...

Re: Juridisch loket

BerichtGeplaatst: 06 Jun 2017 17:31
door Carra
Nee sorry ik heb echt geen idee. Ben je lid van een bond? Dan zou ik die eens bellen. Of je rechtsbijstandsverzekering.

Re: Juridisch loket

BerichtGeplaatst: 06 Jun 2017 17:34
door High Heels
Ik heb ook geen idee.
Van de week had ik nog wel een idee via waar het mss zou kunnen. Maar dat weet ik nu dus niet meer.

Anders via de bank? Of zijn verzekering?

Re: Juridisch loket

BerichtGeplaatst: 06 Jun 2017 17:37
door Thunder
...