Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Revalidatietraject

<<

Anoniem282

Bericht 30 Sep 2018 17:00

Revalidatietraject

Hoi!

Wie van jullie heeft weleens moeten revalideren voor 1 of 2 dagen per week? Ik ga er dit najaar mee starten en was benieuwd naar ervaringen. Mocht er iemand zijn die ik een aantal vragen mag stellen, lees ik het graag! :)
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 30 Sep 2018 17:11

Re: Revalidatietraject

Geen persoonlijke ervaring mee, maar ik werk 2 dagen in het week in een revalidatiecentrum, dus je mag mij ook altijd een pm sturen!
<<

Anoniem282

Bericht 30 Sep 2018 17:43

Re: Revalidatietraject

Ah, echt? Wat lief! Dat ga ik zeker doen; dank!
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 30 Sep 2018 19:09

Re: Revalidatietraject

Ik ivm mijn hypermobiliteit.
Het waren 2 dagdelen. Ik ging naar de fysio, logo, ergo en deed aan zwemmen.
Ik vond het naast mijn werk en gezin erg heftig, zeker omdat ik voor de klas sta. Later beginnen, dagen ruilen of vrij vragen etc was eigenlijk niet mogelijk.
<<

Linvi

Bericht 30 Sep 2018 19:14

Re: Revalidatietraject

Ik. Alweer 4jaar geleden deed ik een poliklinische revalidatie. Ik had gemiddeld 20 tot 24uur per week therapie, verdeeld over 3 of 4 dagen. Dit bestond uit fysiotherapie ( indoor en outdoor) en gesprekken met psycholoog (individueel of groep)

Vragen mag je uiteraard stellen!
<<

Anoniem282

Bericht 30 Sep 2018 19:31

Re: Revalidatietraject

Dank voor jullie reacties!

Lejow: kan je in procenten uitdrukken hoeveel vooruitgang je hebt geboekt? Als je niet hoefde te werken, was de revalidatie dan intensiever geweest? Je gaf al aan dat het erg heftig was i.c.m. gezin en werken. Ik heb geen gezin, maar wel een aanzienlijke reistijd voor mijn werk (2-2,5 uur) en ik vroeg me af of je juist niet helemaal kapot was na een dagdeel revalidatie? Kun je stellen dat het vermoeiender is dan werken, of is het niet te vergelijken? Ik hoop 2 dagen te kunnen blijven werken, 1-2 dagen te revalideren en daarnaast de reguliere ziekenhuisonderzoeken- en afspraken te kunnen doen. Maar zie er wel tegenop qua intensiteit, omdat revalideren mij heel erg vermoeiend lijkt.

Linvi: wauw, dat is best veel qua uren. Dat lijkt me vrij intens. Aan jou ook de vraag of je in procenten kan uitdrukken hoeveel vooruitgang je hebt geboekt. Het lijkt me namelijk niet realistisch om erop te hopen dat ik weer net zo fit en mobiel word als ik voorheen was. Met behulp van revalidatie en misschien ook hulpmiddelen in huis, hoop ik toch wel dat ik me een stuk beter zal voelen. Wat deed je zoal met fysio outdoor?

Ik hoop heel erg dat het de moeite zal lonen; ook al win ik er 30% van mijn energielevel/mobiliteit mee terug, zou dat al zoveel beter zijn dan de klachten die ik nu heb, waaronder pijn. Uiteraard zijn jullie vrij om zelf te beslissen op welke vragen jullie willen antwoorden. Via PM mag ook. :)
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 30 Sep 2018 19:39

Re: Revalidatietraject

Guattari schreef:Dank voor jullie reacties!

Lejow: kan je in procenten uitdrukken hoeveel vooruitgang je hebt geboekt? Nee... voor mijn gevoel eigenlijk niets. Moest anders lopen/staan etc, maar iets wat je al bijna 30 jaar zo doet, is er in 3 mnd lastig uit te krijgen. Het heeft wel inzicht gegeven in wat ik heb en dat mijn onhandigheid etc niet 'dom' is. Als je niet hoefde te werken, was de revalidatie dan intensiever geweest? jazeker, dan was er veel meer ruimte voor, en had ik ook bij een groep mensen gezeten voor groepsrevalidatie Je gaf al aan dat het erg heftig was i.c.m. gezin en werken. Ik heb geen gezin, maar wel een aanzienlijke reistijd voor mijn werk (2-2,5 uur) en ik vroeg me af of je juist niet helemaal kapot was na een dagdeel revalidatie? Jep, doodmoe, de eerste x in het zwembad lachte ik de fysio uit 'beetje heen en weer lopen in het zwembad'. Kon vervolgens voor ik thuis was al amper mijn ogen nog open houden Kun je stellen dat het vermoeiender is dan werken, of is het niet te vergelijken? niet te vergelijken, het is een hele andere soort inspanning natuurlijk Ik hoop 2 dagen te kunnen blijven werken, 1-2 dagen te revalideren en daarnaast de reguliere ziekenhuisonderzoeken- en afspraken te kunnen doen. Maar zie er wel tegenop qua intensiteit, omdat revalideren mij heel erg vermoeiend lijkt. dat kan ik me goed voorstellen. Verwachten ze dat het je vooruitgang geeft?

Linvi: wauw, dat is best veel qua uren. Dat lijkt me vrij intens. Aan jou ook de vraag of je in procenten kan uitdrukken hoeveel vooruitgang je hebt geboekt. Het lijkt me namelijk niet realistisch om erop te hopen dat ik weer net zo fit en mobiel word als ik voorheen was. Met behulp van revalidatie en misschien ook hulpmiddelen in huis, hoop ik toch wel dat ik me een stuk beter zal voelen. Wat deed je zoal met fysio outdoor?

Ik hoop heel erg dat het de moeite zal lonen; ook al win ik er 30% van mijn energielevel/mobiliteit mee terug, zou dat al zoveel beter zijn dan de klachten die ik nu heb, waaronder pijn. Uiteraard zijn jullie vrij om zelf te beslissen op welke vragen jullie willen antwoorden. Via PM mag ook. :)
<<

Anoniem282

Bericht 30 Sep 2018 19:47

Re: Revalidatietraject

*
Laatst gewijzigd door Anoniem282 op 05 Okt 2018 14:14, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 30 Sep 2018 19:50

Re: Revalidatietraject

Nee, volgens mij duurde het traject 3 maanden...
Weet het niet exact meer.
<<

Anoniem282

Bericht 30 Sep 2018 20:00

Re: Revalidatietraject

Ok, nogmaals dank voor de moeite die je hebt genomen om te reageren (op mijn vragen). :)
<<

Linvi

Bericht 30 Sep 2018 20:07

Re: Revalidatietraject

Voor op gesteld lijkt het me handig om te melden wat mijn "diagnose" voor aanvang was.
Namelijk een ernstige post partum depressie, post traumatisch stress syndroom en chronisch vermoeidheidssyndroom.

kan je in procenten uitdrukken hoeveel vooruitgang je hebt geboekt?
Voor ik begon kon ik vrijwel niks, de verzorging voor mijn 2 kinderen maar ook voor mezelf was te zwaar. Alles was me teveel, zelfs een stofzuiger door het huis halen. We hadden tijdelijk een gastouder aan huis en dat is mijn redding geweest.

Mijn traject bestond uit 2 keer 8 weken met tussendoor 2 weken pauze. De laatste 4weken werd het afgebouwd naar nog 10uur per week verspreid over 2 of 3 dagen.

Aan het begin van mijn traject werkte ik 1 keer 2uur per week. Na het traject is dit opgebouwd naar 24uur, verspreid over 3dagen. Daarnaast was ik ook weer in staat om het huishouden te doen en kon ik de kinderen verzorgen.

Mijn werk heb ik nooit meer uitgevoerd als voor mijn traject. Ik werkte voorheen als leidinggevende, gem 32uur per week. Tijdens mijn zwangerschap al besloten om minder te gaan werken door ouderschapsverlof op te nemen en wel mijn functie te behouden, tijdens mijn revalidatie traject besloten om ook mijn functie op te geven. Daardoor kreeg ik hele andere werkdruk en was het voor mij te handelen. Ik ben echter nooit meer geworden zoals ik was, denk tussen de 85 en 90% hersteld.

Ik vond het heel intensief als ik beide op 1dag had. Eerst werken en dan naar therapie ging, maar andersom was geen optie. Ik was echt geestelijk én lichamelijk leeg en had enorm veel hoofdpijn en migraine na de therapie.

Kun je stellen dat het vermoeiender is dan werken, of is het niet te vergelijken?
Ik vond therapie intensiever dan werken, komt ook doordat er op mn werk niets van mij verwacht werd en ik tijdens mijn revalidatie boventallig werkte.

Wat deed je zoal met fysio outdoor?
Dit werd gegeven door psychologen maar ook door fysiotherapeuten. We wandelden, kregen ademhalingsopdrachten, deden bootcamp, mindfullnes oefeningen of gingen echt sporten, ene keer voetbal, basketbal, touwtje springen, etc.
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 09:40

Bericht 30 Sep 2018 20:52

Re: Revalidatietraject

Ik heb een aantal jaar geleden een klinisch longrevalidatietraject gevolgd voor drie maanden. Er bestond ook de mogelijkheid om poliklinisch te revalideren. Dit was toen twee dagen per week. Voor mij was dit geen optie gezien de mate van mijn gezondheid op dat moment. Het revalidatietraject wat ik gevolgd heb was dus heel intensief en mijn gezondheid is enorm vooruit gegaan. Ik zou je echt aanraden om je volledig op de revalidatie te focussen. Dat heeft mij enorm geholpen toen.
<<

Anoniem282

Bericht 01 Okt 2018 08:52

Re: Revalidatietraject

*
Laatst gewijzigd door Anoniem282 op 05 Okt 2018 14:14, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Anoniem282

Bericht 01 Okt 2018 08:56

Re: Revalidatietraject

*

Ik heb even de inhoudelijke reacties verwijderd. Wil dat liever niet te lang online laten staan.
Linvi: mijn reactie aan jou kan ik je altijd nog per PM sturen, mocht je dit topic nog openen. :)

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers