Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Op gewicht blijven

<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 17 Jan 2018 18:46

Op gewicht blijven

(Hoe) blijven jullie op gewicht? Doe je hier moeite voor?

Voor mensen die zijn afgevallen op een bepaald moment: wat doen jullie nu anders dan voorheen om op gewicht te blijven?
<<

Anoniem315

Bericht 17 Jan 2018 18:54

Re: Op gewicht blijven

Ik val momenteel heel erg snel af, dus ik eet alles wat los en vast zit en ik sla geen gebak, koek of chocola af, voor extra calorieën.

Of bedoel je de andere kant op?
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 17 Jan 2018 19:03

Re: Op gewicht blijven

Toen ik af moest vallen ben ik Fatsecret gaan gebruiken en daarna ben ik zelf gaan zoeken naar de ideale hoeveelheid kcal per dag om op gewicht te blijven. Berekenen via de app vond ik lastig, ik vind mezelf net tussen matig actief en actief in zitten. Ik ben uiteindelijk uitgekomen op 1900 kcal per dag en daar heb ik ruim genoeg aan, kan ook gewoon lekkere dingen eten, ik heb niet het idee dat ik mezelf veel moet ontzeggen. Het is meer dat ik vóór het afvallen een heel verkeerd beeld had van waar ik nou te veel van at en dus van aankwam. Dat is echt voor ieder mens verschillend. Ik was altijd al matig met snoepen en snacken dus daar kwam het niet door bij mij, maar mijn hoofdmaaltijden waren gewoon te calorierijk. Te veel vlees, te veel sausjes erbij.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 17 Jan 2018 19:09

Re: Op gewicht blijven

[quote="Exogenesis"]Ik val momenteel heel erg snel af, dus ik eet alles wat los en vast zit en ik sla geen gebak, koek of chocola af, voor extra calorieën.

Of bedoel je de andere kant op?[/quote]

Ik bedoel de andere kant op, maar juist niet meer af willen vallen kan natuurlijk ook!
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 17 Jan 2018 19:12

Re: Op gewicht blijven

Maar Susan, hou je dan nog steeds dagelijks bij hoe veel calorieën je eet? Of is het meer dat je de basis nu wel weet en als je snoept of snackt je dit later op één of andere manier compenseert? Of is dat zo weinig dat het niet uitmaakt?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 17 Jan 2018 19:18

Re: Op gewicht blijven

Ik zit tegenwoordig volgens mij op een redelijk constant gewicht. Er mag eerlijk gezegd wel een paar kilo af maar ik kom in elk geval niet aan. Niet dat ik er echt iets aan doe, misschien is dat het juist. Ik snoep niet veel maar let ook niet erg op. Voor mij is het hebben van een ritme heel erg nuttig. Ik word in dat ritme gedwongen door m'n zoon maar eigenlijk heeft het een positieve weerslag op mezelf. Voorheen snaaide ik overal en nergens. Nu heb ik een vast moment dat ik fruit eet. Snackt hij komkommer of wortel? Dan doe ik dat ook.
Natuurlijk zondig ik, ik ben een typische lever om te eten, niet andersom. Daarom zal ik altijd lekkere dingen eten en drinken. Maar met mate. Dat is voor mij de sleutel. Veel structuur waardoor juist een uitspatting af en toe kan.

Qua beweging doe ik eigenlijk te weinig. Ik wandel wel heel veel. Ik heb een Google Fit doel om elke dag een uur te bewegen. Dat haal ik meestal wel. Maar meer zou beter zijn.
Ik hoop veel te gaan fietsen in de lente.

Al met al ben ik dus best tevreden. Sec gezien zou ik wat moeten afvallen maar ik ben ook wel heel blij met deze structuur en manier van leven, heb daar wel heel erg vrede mee eigenlijk.
Let's discover the world together.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 17 Jan 2018 19:52

Re: Op gewicht blijven

Ik doe er niks voor om op gewicht te blijven. Nouja, ik heb een redelijk gezond eetpatroon en snoep af en toe maar niet dagelijks. En dat werkt kennelijk voor mij.

Voor mij is de regelmaat van een gezin ook wel erg goed. M’n man is er een paar dagen niet en ik heb meteen op de eerste dag al m’n avondeten overgeslagen. In plaats daarvan ga ik chips eten. Tjongejonge.
#teammaple🍁
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 17 Jan 2018 20:02

Re: Op gewicht blijven

Hier werkt de regelmaat van het gezin ook goed. Mijn kind moet gezond eten dus ik moet koken. Geen maaltijden overslaan en amper fastfood.
Ik haal boodschappen voor bijna de hele week en omdat mijn zoontje honger heeft rond 17.30 eet ik ook niet te laat op de avond.

Toen ik nog fulltime werkte snoepte ik ook meer maar oo mijn werk loop ik bijna de hele dag.
Ik weeg nogsteeds 1 kg meer dan voor de zwangerschap maar ik ben wel in 1,5 jaar bijna 10kg afgevallen door eigenlijk niets te doen. Dit waren dan zwangerschapskilo’s maar die zijn er dus af gegaan door gezond te eten en optijd naar bed te gaan en regelmatig te eten.
2016
<<

Anoniem313

Bericht 17 Jan 2018 20:30

Re: Op gewicht blijven

Joey schreef:
Voor mensen die zijn afgevallen op een bepaald moment: wat doen jullie nu anders dan voorheen om op gewicht te blijven?


Ik ben een paar jaar geleden 20 kg afgevallen. Ik houd mijn gewicht goed in de gaten, en weet dat het zo 2-3 kg kan schommelen. Maar als ik merk dat ik (zoals nu na de decemberperiode) eigenlijk steeds 3 kg zwaarder ben, dan onderneem ik direct actie. Ik let deze tijd dus weer extra goed op, weinig snoepen, veel sporten, kleinere porties et cetera. Als ik dat niet doe, ben ik bang dat ik weer richting m’n oude gewicht ga.
<<

Anoniem242

Bericht 18 Jan 2018 08:54

Re: Op gewicht blijven

Ik stoei er ook heel erg mee. Nu ik minder mobiel ben en dus niet mijn dagelijkse beweging heb, ben ik ongewild 3 kilo bijgekomen. En dat terwijl ik echt niet absurd veel eet. Waarschijnlijk is ook mijn eetpatroon niet oke. Maar feitelijk gezien kan ik mij lekkere dingen blijkbaar nu niet permiteren.
Ik wil het eraf hebben maar hoe? Ik wil zo graag gaan sporten maar het mag en kan gewoon nog niet.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 18 Jan 2018 08:57

Re: Op gewicht blijven

Ik was lange tijd best wel afgevallen en tijdens de verbouwing is er weer wat bij. Daar baal ik van, want ik heb oprecht gemerkt dat ik gewoon een stuk sneller aankom dan een gemiddeld iemand en het er ook tergend langzaam weer afgaat.

Dat is dan niet anders, maar dat zorgt er wel voor dat ik nu streng op alles moet zijn wil ik mezelf weer wat leuker kunnen vinden. Komt ook bij dat ik nu op een leeftijd kom dat ik denk dat het nu nog bij te sturen is en te managen, en als ik dat niet doe dat ik over 10 jaar oprecht met een uitgezakt te dik lijf zit. En dat wil ik niet.

Dus als ik weet, zoals afgelopen weekend, dat mijn vriend jarig is en dat er toastjes op tafel komen. Dan zorg ik voor een licht ontbijt, en mag ik van mezelf de helft van waar ik eigenlijk zin in heb qua lekkers. NU ben ik niet zo'n enorme snoeperd (juist niet), en toastjes vind ik een paar lekker van. Dus het zijn bij mij sowieso geen tien toastjes die ik naar binnen wil knikkeren, maar meer een stuk of drie. En dan heb ik de smaak en is het nog leuk. En dan eet ik weer geen lunch.

Ga ik wijn drinken met vriendinnen, dan eet ik overdag heel licht en als avondeten bijvoorbeeld alleen maar wat groente bijvoorbeeld. Dan kan ik s avonds wel wat wijn en wat chips pakken. Wel blijf ik het lastig vinden dat ik altijd denk dat mensen daar dus weer een oordeel over hebben: 'oh kijk haar eten met haar dikke lijf! Vind je het gek dat ze zo dik is!' Maar dat zit meer in mijn hoofd :-).

En voor de rest is het weer opletten, opletten en nog eens opletten. Af en toe vermoeiend maar het is voor een goed doel. En uiteindelijk is het maar eten. Het is niet alsof er noooooit meer eten is. Het zijn allemaal momentopnames.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 18 Jan 2018 09:11

Re: Op gewicht blijven

Ik zet het er nog steeds in, maar de dingen die ik meestal eet staan nu zo'n beetje allemaal wel in de app inclusief de hoeveelheden die ik eet (onder 'recent gegeten' en 'meest gegeten', en je kunt ook maaltijden opslaan), dus ik hoef het alleen maar aan te vinken, het is een minuut werk. Ik wil er nog wel even zicht ophouden, want ik wil niet ongemerkt weer aankomen maar ook niet ongemerkt juist nog meer afvallen, want er zijn ook dagen dat ik te weinig eet als ik niet oplet.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 18 Jan 2018 09:13

Re: Op gewicht blijven

Urban Naked schreef:Ik doe er niks voor om op gewicht te blijven. Nouja, ik heb een redelijk gezond eetpatroon en snoep af en toe maar niet dagelijks. En dat werkt kennelijk voor mij.

Voor mij is de regelmaat van een gezin ook wel erg goed. M’n man is er een paar dagen niet en ik heb meteen op de eerste dag al m’n avondeten overgeslagen. In plaats daarvan ga ik chips eten. Tjongejonge.

Dit heb ik ook heel erg. Toen mijn man nog avonddiensten draaide was D. nog heel klein en at hij nog niets anders dan flesvoeding. In die weken heb ik echt avonden niet gegeten, zo erg. Op een gegeven moment kwam mijn moeder toevallig even langs rond etenstijd (zij vermoedde denk ik wel dat ik niet at) en zij heeft toen elke keer als mijn man weer avonddienst had voor me gekookt zodat ik wel ging eten :palm:

Anyway, momenteel zit ik qua gewicht in een slechte periode, ik snoep veel en eet niet elke dag even gezond. Normaal probeer ik doordeweeks heel goed op te letten, regelmatig en gezond te eten en weinig te snoepen en vooral veel water drinken. In het weekend ben ik wat losser en mag ik wat meer van mezelf. Alleen sinds de feestdagen vind ik het elke dag weekend en snoep ik dus erg veel.

♥♥
<<

Anoniem304

Bericht 18 Jan 2018 09:18

Re: Op gewicht blijven

In 2016 ben ik 23 kilo afgevallen en ik had niet super veel moeite om dat gewicht te houden, maar het was ook niet zo lang natuurlijk. Alleen raakte ik daarna zwanger en kwam ik meteen enorm aan. Dat werd een miskraam, toen raakte ik weer zwanger en kwam ik weer meteen enorm aan in de eerste weken. Ik voelde me net een spons.

Ik ben heel gevoelig voor aankomen zei de internist nog gisteren. Joepie. :12:
<<

Janne

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1328

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:08

Bericht 18 Jan 2018 10:20

Re: Op gewicht blijven

Urban Naked schreef:Voor mij is de regelmaat van een gezin ook wel erg goed. M’n man is er een paar dagen niet en ik heb meteen op de eerste dag al m’n avondeten overgeslagen. In plaats daarvan ga ik chips eten. Tjongejonge.


Dit is zo herkenbaar!

Werken is voor mij trouwens ook erg goed om in die regelmaat van gezond eten te blijven. Op het werk zijn er geen verleidingen, geen snoep/koek/etc.
Thuis probeer ik wel op te letten op wat ik in mijn mond stop, maar tegen de tijd dat ik ongesteld moet worden heb ik daar maling aan. Dan gaat alles naar binnen en heb ik weer verdrietige kinderen die dachten dat er nog een lekker snoepje in de snoeppot zat :palm: .
Maar over het algemeen zijn de dingen die ik eet gezond te noemen.
<<

Anoniem313

Bericht 18 Jan 2018 10:43

Re: Op gewicht blijven

Werken is voor mij ook heel belangrijk inderdaad. Als ik op m'n werk van meeting naar meeting vlieg, denk ik niet aan eten, en merk ik pas tegen de lunch dat ik best wel trek heb. Als ik thuis werk en gewoon wat achter m'n laptop zit aan te klooien, ben ik veel meer met eten bezig en stop ik ook meer in m'n mond.
Ik vind wat jij schrijft ook wel heel herkenbaar hoor Caro. Dat je weet dat het er zo snel bij komt en zo traag vanaf gaat. Ik hoor ook best vaak van mensen dat ik niet zo streng voor mezelf moet zijn, maar dat moet ik wel! Want als ik dat niet doe, ga ik weer naar +20 kg. En inderdaad, hoe ouder je wordt, hoe lastiger het eraf gaat. En ik ben nu al een appel met nauwelijks taille, als ik 50 ben wordt het echt dramatisch.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 18 Jan 2018 10:45

Re: Op gewicht blijven

Werken was voor mij juist slecht! Al die lekkere dingen in de kantine. Hier thuis is het veel gecontroleerder, hebben we gewoon bijna niks lekkers in huis.
Hoewel ik het wel herken als m'n man van huis is hoor, dan wil ik ook nog wel eens snoepen.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem313

Bericht 18 Jan 2018 10:46

Re: Op gewicht blijven

Ik heb nauwelijks tijd om de kantine in te gaan ;) En op mijn werk eet iedereen eigenlijk gezond, dat zal wel veel schelen. Iedereen zit daar aan de salades, soepjes, crackers en avocado's.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 18 Jan 2018 10:50

Re: Op gewicht blijven

Ja dat zal enorm schelen inderdaad. Wij hadden wel een heel uitgebreid assortiment maar ik kon dan toch vaak de verleiding niet weerstaan om hele borden pasta te gaan eten ipv een soepje. Zeker toen ik zwanger was. Toen ik nog onregelmatig werkte viel het wel mee, alleen at ik toen teveel magnetronmaaltijden omdat de kantine dicht was. En nachtdiensten vol pizza, chips en snoep.
Nee dan is thuis echt beter.
Let's discover the world together.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 18 Jan 2018 10:53

Re: Op gewicht blijven

Caulfield schreef:Werken is voor mij ook heel belangrijk inderdaad. Als ik op m'n werk van meeting naar meeting vlieg, denk ik niet aan eten, en merk ik pas tegen de lunch dat ik best wel trek heb. Als ik thuis werk en gewoon wat achter m'n laptop zit aan te klooien, ben ik veel meer met eten bezig en stop ik ook meer in m'n mond.
Ik vind wat jij schrijft ook wel heel herkenbaar hoor Caro. Dat je weet dat het er zo snel bij komt en zo traag vanaf gaat. Ik hoor ook best vaak van mensen dat ik niet zo streng voor mezelf moet zijn, maar dat moet ik wel! Want als ik dat niet doe, ga ik weer naar +20 kg. En inderdaad, hoe ouder je wordt, hoe lastiger het eraf gaat. En ik ben nu al een appel met nauwelijks taille, als ik 50 ben wordt het echt dramatisch.


Ergens fijn dat jij het ook herkent want soms vind ik het eigenlijk gewoon echt klinken als een zwak excuus. Alsof ik iemand ben die iedere dag een reep chocolade wegvreet en maar niet snapt dat er niks vanaf gaat. Kreeg laatst ook de vraag 'ja, waar gaat het bij jou mis dan'. Los van de enorme aanname die daarin ligt, merk ik dat ik het lastig vind dat die aanname dus wel gedaan wordt. En vast door meerderen.

Mijn vriend ziet het ook: hij ziet hoeveel ik ervoor doe, hoe gezond ik eet maar ook dat het gewoon echt veel moeite kost om er iets af te krijgen. IN die hele verbouwperiode bijvoorbeeld hebben we ook bizar veel geklust. Maar alsnog is die beweging dat niet voldoende om de minder gezonde dingen te compenseren.

Maar goed, ik kan erover mauwen maar dat schiet niet op. Ik heb er maar mee te dealen.

Ik ben meer een peer, als ik later oud ben dan ben ik bang dat ik zo'n eend word. Met zo'n uitgezakte hangkont en billen.
<<

Janne

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1328

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:08

Bericht 18 Jan 2018 10:56

Re: Op gewicht blijven

Dat snap ik Marin. Hier gelukkig geen verleidingen. Wel in de kantine, maar ik neem altijd mijn eigen lunch mee, dus dat scheelt een hoop.
Vooral nu de kinderen wat ouder zijn ligt er regelmatig wat te snoepen in de la en ik ben helaas niet sterk genoeg om er van af te blijven.

En dat van Caro en Caulfield herken ik ook inderdaad. Er aan zit het er als je er bij wijze van spreken al naar kijkt, maar er af. Vooral dat buikvet, verschrikkelijk!
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4567

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:35

Bericht 18 Jan 2018 10:59

Re: Op gewicht blijven

Weinig eigenlijk. Na het overlijden van mijn moeder ben ik zo’n 6 kg afgevallen. Ik kwam van rond de 70kg bij een lengte van 1.72. Daarna rond dat gewicht gebleven. ‘S zomers doen we wel wielrennen en ‘s winters spinning.
Toen werd ik zwanger en dacht ik ‘oh jee, al die kilo's die eraan komen, krijg ik die er ook weer af?’. Ik ben ongeveer 12kg bijgekomen en heb vanaf de 28e week ongeveer 2 keer per week zwangerfit gedaan. 3 weken na de bevalling zat ik al weer op het gewicht van voor de zwangerschap (rond de 65). Nu doe ik nog een paar lessen after bevalling fit en dan moet ik nog even kijken of ik nog naar spinning ga of dat we gaan wielrennen. Er mag nog wel een kilo of 2 af, dan ben ik helemaal tevreden.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Druifje

Kwebbel

Berichten: 437

Geregistreerd: 23 Okt 2017 13:39

Bericht 18 Jan 2018 11:28

Re: Op gewicht blijven

Ik vind het ook lastig merk ik..

Ik was voor mijn zwangerschappen nooit zwaar, en geen problemen om op gewicht te blijven, ik ben 1.68m en woog altijd rond de 59 kg.

Maar na de derde zwangerschap bleef ik steken op 73 kg, toen heb ik daar hard aangewerkt en woog ik weer 64 kg, nu na de december maand zit ik weer op bijna 66kg, dus moet snel weer naar 64 en het liefst iets minder.

Wat hier in ieder geval werkt is zo weinig mogelijk lekkers in huis te hebben..
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 18 Jan 2018 11:57

Re: Op gewicht blijven

Ik heb er dus ook moeite mee. Ik kom makkelijk aan en ik val moeilijk af. Het vervelende is dat ik er gewoon niet altijd mee bezig wil zijn! Na de zomer was ik iets zwaarder dan ik wilde, maar ik had er wel vrede mee. Liever niet de hele tijd er mee bezig moeten zijn en iets te zwaar, dan constant er rekening mee houden en iets afvallen.
Maar ja, als ik me niet met eten bezig houdt, is het gevolg dus dat ik moeiteloos 6 kilo aankom in een paar maanden. Om op gewicht te blijven moet ik er al veel mee bezig zijn, laat staan om af te vallen. En met dit gewicht voel ik me gewoon lichamelijk minder prettig :thumbdown:
Niet leuk voor jullie maar ik ben blij dat dit voor sommigen wel herkenbaar is.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 18 Jan 2018 13:31

Re: Op gewicht blijven

Herkenbaar joey. En het lijkt wel hoe ouder ik word hoe erger het wordt.
2 weken geleden ruim 2 kilo afgevallen, was super trots! Daarna paar daagjes iets minder goed gegeten (maar kan niet zeggen supersuper slecht) en er zit weer een kilo aan :12:
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
Volgende

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers