Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Elke ochtend extreem moe

<<

Anoniem290

Bericht 23 Apr 2020 13:33

Elke ochtend extreem moe

Ik word dus elke ochtend extreem moe wakker. Sinds 4 mnd slaapt onze dochter (van 2 jaar en 1 maand) door, dus ik kan gewoon hele nachten slapen. Ik slaap ongeveer 7 uur per nacht. Ik heb van alles geprobeerd, vroeger naar bed, later naar bed, geen tv voor het slapen, veel beweging, weinig beweging. Maar ik word dus 9 van de 10 ochtenden echt extreem moe wakker. Ik ben er dan gewoon misselijk en duizelig van. Ik krijg B12 spuiten, dus dat is in orde. Ik laat ongeveer 1x per jaar bloed prikken en elke keer is alles in orde.

De enige keren waarop ik uitgerust wakker word, zijn als ik uit mezelf wakker word.

Volgens de dokter is er niks aan de hand. Wie herkent dit? Kan ik iets doen?
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 23 Apr 2020 13:36

Re: Elke ochtend extreem moe

Hoelang krijg je die spuiten al? Want je b12 is echt niet na een paar spuiten helemaal back in track, daar kan best een tijdje overheen gaan.
#teammaple🍁
<<

Anoniem290

Bericht 23 Apr 2020 13:41

Re: Elke ochtend extreem moe

Al 15 jaar. En ik laat het dus elk jaar even checken, dus ik denk dat het daar niet aan ligt.
<<

Anoniem308

Bericht 23 Apr 2020 13:46

Re: Elke ochtend extreem moe

En hoe lang houdt die moeheid aan?
En je zegt dat je wel uitgerust bent als je uit jezelf wakker wordt. Hoe laat is dat dan?
<<

Anoniem277

Bericht 23 Apr 2020 14:01

Re: Elke ochtend extreem moe

Heb je apneu?
<<

Anoniem290

Bericht 23 Apr 2020 14:05

Re: Elke ochtend extreem moe

AMM schreef:En hoe lang houdt die moeheid aan?
En je zegt dat je wel uitgerust bent als je uit jezelf wakker wordt. Hoe laat is dat dan?


Dochter is rond 6 uur half 7 wakker. Soms ben ik dan al wakker, maar meestal niet. Uit mezelf word ik rond 7 uur wakker (ik slaap tussen 22.30 en 0.00). De moeheid is binnen een half uur wel weg. Gisteravond lag ik in bed en voelde ik me ook zo moe dat ik het gevoel had flauw te vallen.
<<

Anoniem290

Bericht 23 Apr 2020 14:06

Re: Elke ochtend extreem moe

Anelisan schreef:Heb je apneu?


Niet dat ik weet. Volgens mijn fitbit is mijn hartslag enz in orde, apneu nooit laten testen. Ik bedenk me nu overigens ook net dat ik rond de eisprong zit, ik heb daar erg veel last van, even wat beter gaan bijhouden of het rond deze week het ergst is (daar lijkt het wel op).
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1384

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:24

Bericht 23 Apr 2020 17:57

Re: Elke ochtend extreem moe

Snurk je, want dat is een belangrijke indicator voor apneu. En geen idee of je met een partner op een kamer slaapt, maar bij apneu zal die toch soms merken dat je tot een minuut ofzo geen ademhaalt?
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 23 Apr 2020 18:05

Re: Elke ochtend extreem moe

Ik vraag me inderdaad vooral ook af hoe je slaapt, slaap je makkelijk in en door, slaap je rustig of droom je veel, idd snurken, op welk moment van de dag word je moe, wanneer word je uit jezelf wakker.

Het zou ook best kunnen dat je biologische klok van slag is en weer moet readjusten he, na slapeloze nachten terugkeren naar een ritme kan lang duren. Zeker omdat je zegt dat je heel moe wakker wordt en het met half uurtje ofzo bijtrekt en niet zo is als je uit jezelf wakker wordt. Dat klinkt ook wel beetje als meer een slaapfase dingetje. Dat naar/gammel/misselijk wakker worden ook. Herken ik ook heel erg van mijn winterdepressie en zou kunnen zijn dat groggy wakker wordt omdat je melatonine nog te hoog is.

Ik zou proberen heel nadrukkelijk vaste tijden slapen/opstaan, dus zeg 22h-6h en daar ook vrijwel niet van afwijken. Verder een duidelijk ontspannend avondritueel, dus rustig aan, geen schermen, niet teveel lichamelijke activtieit, ook al wat schemering in de kamer (is nu langer licht) en beetje warm en warme voeten enzo. En dan in de ochtend het tegenovergestelde, dus vsnel na de wekker/dat je wakker wordt ook opstaan en in beweging, je blote voeten op de vloer, gordijnen open, gelijk bewegen en wat eten, etc. Het liefst zo vroeg mogelijk ook even goed daglicht pakken. Niet uitslapen in het weekend (of als dochter ook eens langer slaapt) en anders echt max 1.5h langer dan normaal. Geen dutjes overdag. En dat eens week of 2 consequent doen en kijken of het wakker worden makkelijker wordt.
Laatst gewijzigd door Whatever op 23 Apr 2020 18:18, in totaal 8 keer gewijzigd.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 23 Apr 2020 18:07

Re: Elke ochtend extreem moe

Wake up light eventueel nog een idee? Oh en je gebruikt toch geen melatonine hoop ik? Of caffeine?
<<

Anoniem290

Bericht 23 Apr 2020 18:52

Re: Elke ochtend extreem moe

kerel schreef:Snurk je, want dat is een belangrijke indicator voor apneu. En geen idee of je met een partner op een kamer slaapt, maar bij apneu zal die toch soms merken dat je tot een minuut ofzo geen ademhaalt?


Nee ik snurk niet. Schijnbaar hoor je mij amper ademen. Mijn vriend slaapt zo diep, die merkt het niet eens als ik een dansje ga doen op bed denk ik.
<<

Anoniem290

Bericht 23 Apr 2020 18:52

Re: Elke ochtend extreem moe

Whatever schreef:Wake up light eventueel nog een idee? Oh en je gebruikt toch geen
melatonine hoop ik? Of caffeine?


Wake up light heb ik. Ik neem alleen magnesium.
<<

Anoniem290

Bericht 23 Apr 2020 19:24

Re: Elke ochtend extreem moe

Whatever schreef:Ik vraag me inderdaad vooral ook af hoe je slaapt, slaap je makkelijk in en door, slaap je rustig of droom je veel, idd snurken, op welk moment van de dag word je moe, wanneer word je uit jezelf wakker.

Meestal slaap ik snel in (dat was voorheen wel anders, maar sinds het slaapgebrek slaap ik snel in, mits ik moe genoeg ben (fysiek) en het geen volle maan is. Ik slaap bijna altijd door en ik slaap rustig. Ik droom echt helemaal nooit (kan me in mij hele leven misschien 2x herinneren dat ik heb gedroomd) en ik snurk niet. Ik word moe rond bedtijd, 22.00 uur meestal (en als ik L in bed heb gelegd, dan ben ik ook even een momentje heel moe, maar als ik dan doorga valt het wel weer mee).

Het zou ook best kunnen dat je biologische klok van slag is en weer moet readjusten he, na slapeloze nachten terugkeren naar een ritme kan lang duren. Zeker omdat je zegt dat je heel moe wakker wordt en het met half uurtje ofzo bijtrekt en niet zo is als je uit jezelf wakker wordt. Dat klinkt ook wel beetje als meer een slaapfase dingetje. Dat naar/gammel/misselijk wakker worden ook. Herken ik ook heel erg van mijn winterdepressie en zou kunnen zijn dat groggy wakker wordt omdat je melatonine nog te hoog is.

Klinkt logisch! Ik wil denk ik gewoon te snel dat het weer normaal is. Ik heb de afgelopen 2 jaar veel meegemaakt wat me verdrietig maakte en maakt (traumatische bevalling, huilbaby, bijna depressie, baan kwijt, nieuwe baan die erg tegenviel, werkloos en vader ernstig ziek) en misschien is dat gewoon even te veel ofzo. Dan is het dus eigenlijk een kwestie van uitzitten, hopen dat ik snel een leuke baan vind en alles weer een beetje lekker gaat.

Ik zou proberen heel nadrukkelijk vaste tijden slapen/opstaan, dus zeg 22h-6h en daar ook vrijwel niet van afwijken. Verder een duidelijk ontspannend avondritueel, dus rustig aan, geen schermen, niet teveel lichamelijke activtieit, ook al wat schemering in de kamer (is nu langer licht) en beetje warm en warme voeten enzo. En dan in de ochtend het tegenovergestelde, dus vsnel na de wekker/dat je wakker wordt ook opstaan en in beweging, je blote voeten op de vloer, gordijnen open, gelijk bewegen en wat eten, etc. Het liefst zo vroeg mogelijk ook even goed daglicht pakken. Niet uitslapen in het weekend (of als dochter ook eens langer slaapt) en anders echt max 1.5h langer dan normaal. Geen dutjes overdag. En dat eens week of 2 consequent doen en kijken of het wakker worden makkelijker wordt.

Dat doe ik op zich ook wel al goed. Ik ga meestal rond 22 uur naar bed, kan een half uur eerder of later zijn, dan lees ik een half uurtje en dan slaap ik gauw genoeg. We hebben rolluiken en een wakeup light, dus dat zou ook goed moeten zijn. Ik sta op als dochter wakker is en dan zijn we meteen "aan". Uitslapen doe ik nooit. In ieder geval nooiut tot na half 8/8 uur. En overdag slapen heb ik ook nooit gedaan.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:06

Bericht 23 Apr 2020 19:26

Re: Elke ochtend extreem moe

Mijn eerste ingeving was toch eerder naar bed, haha. Hier is de oudste ook standaard tussen 6.00 en 6.30uur wakker. De meeste avonden zorg ik ervoor dat ik rond 22.00uur er echt wel in lig (om te gaan slapen, niet om dan nog te gaan lezen oud. Dat heb ik dan al gedaan). Als ik een uur later pas ga slapen, krijg ik gewoon te weinig slaap.

Misschien duurt het ook even om aan zoiets te wennen, als je normaal later naar bed gaat? Ik heb er niet zoveel verstand van..
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Anoniem290

Bericht 23 Apr 2020 19:38

Re: Elke ochtend extreem moe

Ik heb wel getest hoeveel uur voor mij ideaal is. Als ik langer dan 7,5 uur slaap, ben ik de hele dag moe en minder helder en heb ik door het lange liggen ook teveel last van mijn rug. Dus nog vroeger naar bed helpt bij mij niet. Ik lig dan vaak ook erg lang wakker.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 23 Apr 2020 19:55

Re: Elke ochtend extreem moe

Hier een jaar niet doorgeslapen en heb daar ook lang van bij moeten komen. Al was het bij mij ook een combinatie van andere zorgen. Als ik jouw verhaal zo lees (en je andere posts) denk ik dat je veel aan je hoofd hebt en dat dat je mentaal vermoeid en zich dat lichamelijk uit. Heb je ook vermoeide benen en soms spierpijn? Toen mijn moeder zo ernstig ziek was was ik ook doodop ook al sliep ik ‘genoeg’. Soms werd ik uitgerust wakker en dan was ik binnen een uur weer doodmoe. Ik heb me daar lang tegen verzet (wat dus niet helpt) en uiteindelijk zoveel mogelijk rust gepakt, weinig gepland en tijdens mijn vrije dagen alle dutjes dat zoon sliep ook in bed gaan liggen, slapen of gewoon rusten. Niks doen. Ik was moe dus moest bijkomen. Dat heeft maanden geduurd. En zo ver je de problemen kunt oplossen deze oplossen dat vreet ook energie. Veel schrijven, alles op een rijtje zetten. En wachten, accepteren. Ik probeer ook maar te accepteren dat jonge ouders moe zijn.

Eet je verder gezond en kan je af en toe je ei kwijt in beweging? Ik ben toen ook begonnen met vitamine slikken. Wat mij ook helpt (maar niet altijd lukt) is een ritme aanhouden heel de week, zelfde tijd naar bed en zelfde tijd opstaan.

Succes!
<<

Anoniem290

Bericht 23 Apr 2020 19:58

Re: Elke ochtend extreem moe

Lot, dat is wel herkenbaar ja. Ik zit nu ik niet meer hoef te werken tijdens de dutjes ook echt op de bank te rusten (en een paar dagen natuurlijk huishouden doen). Maar ze zal denk ik niet lang meer slapen, ze is nu nog steeds wakker (21u). Wij hebben 21 maanden maximaal 3 uur achter elkaar geslapen, wel vaak meer keer per nacht hoor. Maar ben bang dat het dus echf lang duurt tot ik weer een beetje hersteld ben daarvan. Gek genoeg heeft mijn vriend het niet.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 23 Apr 2020 20:21

Re: Elke ochtend extreem moe

Denk dat het ook de spanning is. Gaat ze goed slapen etc. En jouw vriend ging er toch niet zo vaak uit/hoorde haar niet? Het is moeilijk om dan weer te leren ontspannen zeker met alle andere factoren erbij die nu ook spelen.

Ik zou het er nog ff van nemen zolang het kan. Naar je lichaam luisteren, moe is rusten.
<<

Anoniem332

Bericht 23 Apr 2020 21:10

Re: Elke ochtend extreem moe

Irritant dat je elke ochtend zo moe wakker wordt!

Als je tijden slecht geslapen hebt dan kan het even duren voordat het weer goed lukt.

Drink je alcohol? Zo ja zou ik daarmee stoppen. Het duurt even voordat je effect hebt. Maar je komt zonder alcohol veel dieper in slaap.

Weet je zeker dat je andere vitamine ook voldoende zijn? Vitamine d, ijzeropname?

Wellicht een idee om elke avond een wandeling te maken van bijv. 30 min. Als je dochter ligt te slapen?
<<

Anoniem290

Bericht 23 Apr 2020 21:37

Re: Elke ochtend extreem moe

Ik drink nauwelijks alcohol (ik gok 1 glas per maand gemiddeld) en mijn vitaminen zijn in orde (tenminste ijzer, foliumzuur, vitamine d). Ik wandel als mijn vriend thuis is vaak een rondje in de avond. Ook lekker om even af te schakelen.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2076

Geregistreerd: 08 Nov 2018 15:38

Bericht 24 Apr 2020 09:03

Re: Elke ochtend extreem moe

Hoe oud is je matras? Verder zou ik ook denken dat het ook wennen van een nieuw ritme is. Je slaapt denk ik toch minder vast als je een baby hebt die er in de nacht nog uit komt.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Anoniem290

Bericht 24 Apr 2020 09:34

Re: Elke ochtend extreem moe

DronkenTaart schreef:Hoe oud is je matras? Verder zou ik ook denken dat het ook wennen van een nieuw ritme is. Je slaapt denk ik toch minder vast als je een baby hebt die er in de nacht nog uit komt.


Tijdens de zwangerschap gekocht, is nu 2,5 jaar oud (het hele bed). Onze dochter is dus geen baby meer (ze is ruim 2), maar we hebben de eerste anderhalf jaar sowieso niet doorgeslapen. Vanmorgen ging het trouwens goed! Dochter sliep van 21.15 tot 6 en daarna sliep ze nog door tot 7.30 en ik was om 6 uur al best fit. Zo gek ook dat er geen pijl op te trekken is!
<<

Anoniem277

Bericht 24 Apr 2020 11:08

Re: Elke ochtend extreem moe

Verder in goede gezondheid? Geen andere klachten?
<<

Anoniem290

Bericht 24 Apr 2020 13:51

Re: Elke ochtend extreem moe

Anelisan schreef:Verder in goede gezondheid? Geen andere klachten?


Nee verder geen klachten.
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1935

Geregistreerd: 23 Apr 2015 09:55

Bericht 24 Apr 2020 20:02

Re: Elke ochtend extreem moe

Kan het niet 'gewoon' iets zijn wat bij je hoort? Ik word ook nooit met een uitgerust gevoel wakker, maar ik ben het meestal wel. Ik kan heel moeilijk uit bed komen als het niet moet en er geen verplichtingen zijn. Net als bij jou is dat gevoel een half uur na opstaan weg en ben ik echt wakker. Ik word dan dus wakker en voel mij heel erg moe, maar ik ben dat uiteindelijk niet. Soms denk ik 's ochtends echt 'hoe moet ik ooit deze werkdag doorkomen', maar als ik dan zit te ontbijten is dat gevoel helemaal weg. Nou ja natuurlijk kan het ook iets anders zijn en heeft het wel een bepaalde oorzaak, maar ik wilde je in ieder geval laten weten dat het herkenbaar is. Ik vind het heerlijk om langer te blijven liggen in bed, maar het gevoel gaat pas weg nadat ik ben opgestaan. Ik heb blijkbaar echt even tijd nodig om goed wakker te worden.
2011 2012 2017

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google Adsense [Bot]