Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Spiraaltje

<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4567

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:35

Bericht 03 Feb 2021 08:43

Spiraaltje

Ik twijfel over met of zonder hormonen, dus ik vroeg me af of je een koperspiraal of een hormoonspiraal hebt en waarom je daarvoor gekozen hebt.

Ik heb eigenlijk altijd de pil geslikt, nu al jaren niet meer en ik wil eigenlijk niets meer met hormonen.
Twijfel ook of een spiraaltje 'moet' of dat ook alleen condoom volstaat. 🤔
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 03 Feb 2021 09:10

Re: Spiraaltje

Ik heb voor een hormoonspiraal gekozen om 2 redenen:
- ik wilde ook minder/zonder hormonen en mijn ha raden deze aan omdat er al minder hormonen in zitten dan de pil.
- ik vertrouw niet op alleen condooms, het risico van scheuren vind ik te groot. En onze kinderwens is echt vervuld. Nu hoef ik bij jaar lang nergens aan te denken.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 03 Feb 2021 09:15

Re: Spiraaltje

Dit is mijn derde hormoonspiraal. Twee keer heel tevreden geweest en gewoon een cyclus behouden zonder echt grote menstruatie. Alleen nu niet echt tevreden omdat ik al weken bloed.

Ik vond met hormonen zelf een veiliger idee, dat was eigenlijk de voornaamste reden. En ik vind het heerlijk om niet over een dagelijkse pil na te denken.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem332

Bericht 03 Feb 2021 09:22

Re: Spiraaltje

Ik heb voor de 3 de keer een hormoon spiraal (mirena)

1 ste 2 voor mijn zwangerschap. Ik was klaar met de pil. 1ste 5 jaar gehad zonder problemen. Tweede is waarschijnlijk niet goed gezet. Constant klachten.

Nu heb ik er weer 1 na twee zwangerschappen. Door een verloskundige laten plaatsen. Zou ik ook eerder aanraden dan een huisarts. Omdat zij er meer ervaring mee hebben. Ook kost het niet je (hele?) eigen risico bij een gynaecoloog.

Ik heb minder PMS klachten, die waren na mijn eerste zwangerschap enorm. 2 weken per maand neerslachtig. 2 dagen per maand geen energie om ook maar iets te doen.

Ik heb hem sinds het na jaar, ik ben nog aan het ontzwangeren maar in combinatie met bewust gezond eten gaat het heel goed. Veel minder klachten. Eerste weken wel spotting gehad. Nu al maanden niks. Ook geen hevige stemmingswisselingen of (vr)eet buien.

Ik wil geen koper spiraal, omdat je dan nog steeds een bloed elke maand.

Er zijn ook andere spiralen verkrijgbaar, weet even niet hoe die heet, klinkt als mirena en is er een ‘zusje’ van. Hier zitten minder hormonen in. Hier schijnen wel meer ‘klachten’ te zijn als tussentijds bloed verlies.

Ook is er een koper spiraal voor vrouwen die nog nooit een kind gehad hebben. Hier zijn wisselende ervaringen mee, omdat deze ook kan ‘verdwijnen’.

Je zou je het beste bij een verloskundige of huisarts even voor kunnen laten informeren.
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4567

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:35

Bericht 03 Feb 2021 09:48

Re: Spiraaltje

Mijn verloskundige plaatst spiraaltjes, dus dat is wel fijn. Heb met haar destijds al een gesprek over gehad, maar dat is alweer bijna een jaar geleden.

Ik ga haar sowieso hierover nog bellen, maar ik wilde ook graag jullie ervaringen lezen.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 03 Feb 2021 10:02

Re: Spiraaltje

Ja mijn verloskundige ook. Het fijne daarvan is dat je er direct een echo bij krijgt als controle. Dat is bij de huisarts natuurlijk niet.
Let's discover the world together.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 03 Feb 2021 10:07

Re: Spiraaltje

Ik heb een mirena. Dat had ik al 10 jaar voor ik zwanger werd en nu weer omdat het goed beviel. Voornamelijk omdat je dan niet dagelijks aan de pil hoeft te denken en het wat minder hormonen zijn. Mijn huisarts heeft hem gezet, dat ging alle keren heel goed en scheelt een hoop knaken. Mijn verloskundige doet het ook en inderdaad handig dat je dan meteen een echo kunt doen om te checken.
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11205

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:38

Bericht 03 Feb 2021 13:27

Re: Spiraaltje

Ik heb ook de mirena laten zetten door een verloskundige. Zij raadde me deze aan, omdat ik best hevig en lang ongesteld was steeds. Ik heb hem sinds september, de eerste weken veel spotting, maar nu al maanden nergens last van, heerlijk! Ik kreeg zes weken na het plaatsen ook een controle-echo en ze checkte ook gelijk of alles er rustig uitzag daarbinnen. Vond ik ook wel fijn zo tussen de uitstrijkjes in. Als er dan toch geprutst wordt, dan ook gelijk alles maar goed bekijken.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Rayna

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 995

Geregistreerd: 23 Feb 2016 21:09

Bericht 03 Feb 2021 13:34

Re: Spiraaltje

Ik heb een mirena gehad voordat ik zwanger werd van de oudste. Na de jongste heb ik een kyleena laten plaatsen. Hier zitten nog minder hormonen in dan bij een mirena. Volgens mij heb ik wel langer bloedverlies gehad bij deze maar verder merk ik zelf weinig verschil. Ik vind het zelf wel een prettig idee dat er minder hormonen in zitten en een koperspiraal leek me niet fijn.
<<

Valerie

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 653

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:25

Bericht 03 Feb 2021 20:22

Re: Spiraaltje

Mirena, want: wilde niet weer aan de pil gaan.
Mijn zus heeft koper spiraal gehad en vertelde dat ze best hevig bloedverlies had. Daarom en omdat ik een beetje hormoon wel wilde (want heb sinds ik moeder ben, veel meer last van pms), gekozen voor Mirena.
Dit jaar moet hij vervangen worden en ik merk nu dat ik ik de laatste paar maanden wat meer bloedverlies heb (alsnog weinig), maar in de jaren hiervoor niks. Alleen af en toe wat spotting. (En het eerste half jaar, meer bloedverlies maar toen moest mijn lichaam er denk ik nog aan wennen).

Mijn man was de eerste maanden minder enthousiast. Want de touwtjes waren waarschijnlijk te kort afgeknipt waardoor hij, wanneer hij in mij kwam werd geprikt in zn eikel. Hierdoor stond ik op het punt om hem te verwijderen maar gelukkig bleek dat probleem zichzelf opgelost te hebben, hoe geen idee.

Anyway: vind het zelf een aanrader.
Make happy memories
<<

Toetie

Kletskop

Berichten: 695

Geregistreerd: 11 Feb 2021 19:06

Bericht 11 Feb 2021 21:20

Re: Spiraaltje

Mijn cyclus is normaal 5,5 week en daarvan ben ik minstens 2,5 ziek. Een halve week met de eisprong, een week pms klachten en een week van de menstruatie.
Morgen heb ik een belafspraak staan met de dokter om de mogelijkheid van een spiraaltje te bespreken. Wat moet ik zeker vragen of niet vergeten?
Ik hoop dat hij mij helpt om mijn pms klachten al voor de helft te minderen.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 11 Feb 2021 21:27

Re: Spiraaltje

Toetie, ik denk dat het moeilijk is om er vooraf iets over te zeggen, dus dat je het gewoon moet proberen. Mijn ervaring is dat veel vragen die je hebt vooraf niet beantwoord kunnen worden omdat het per vrouw zó verschillend is. Sommige vrouwen vinden het plaatsen heel pijnlijk, anderen niet. Sommige vrouwen hebben er geen profijt van, andere heel veel. Denk dat proberen de enige optie is..
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15895

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 11 Feb 2021 23:07

Re: Spiraaltje

Ik heb sinds oktober weer een hormoonspiraal (Mirena) ivm hevige pms klachten. Dit helpt, mijn klachten zijn er daadwerkelijk door afgenomen. Er is trouwens een groot spiraaltjes-topic.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Meg

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1750

Geregistreerd: 20 Sep 2013 10:14

Bericht 12 Feb 2021 07:40

Re: Spiraaltje

Marin schreef:Dit is mijn derde hormoonspiraal. Twee keer heel tevreden geweest en gewoon een cyclus behouden zonder echt grote menstruatie. Alleen nu niet echt tevreden omdat ik al weken bloed.

Dit heb ik ook een lange tijd gehad bij het spiraal na de geboorte van N. Maar het bloeden stopte op een gegeven moment en nu weer net zo blij mee als de twee keren er voor
🩷 jan '16
💙 nov '18

instagram.com/draag_handgemaakt
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 12 Feb 2021 10:00

Re: Spiraaltje

Hier nu sinds 2 jaar. Ik was heel bang voor de hormonen, maar de huisarts zei dat ik daar geen last van kon hebben omdat t minimaal was. heb er wel last van gehad.. en t eerste jaar ook nog gewoon iedere 3-4 weken ongesteld. Nu ben ik eigenlijk niet meer ongesteld.
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Loïs

Kletskop

Berichten: 713

Geregistreerd: 14 Aug 2019 20:51

Bericht 13 Feb 2021 18:24

Re: Spiraaltje

Ik heb in november een Mirena laten plaatsen. Eerste 6 weken bijna dagelijks licht bloedverlies gehad, soms ook een gewone menstruatie van een paar dagen. Na de nacontrole met 6 weken geen tussentijds bloedverlies gehad, wel een keer een gewone menstruatie maar dat is nu ook al wel even geleden.
Van de hormonen merk ik niets, bij de pil had ik daar wel last van.
<<

Plien

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2410

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:03

Bericht 13 Feb 2021 20:08

Re: Spiraaltje

Housebird, jij bedoelt denk ik de kyleena. Die heb ik en laten plaatsen bij de vk. Deze heeft idd nog minder hormonen dan de mirena. Ik weet niet meer waarom, maar vk raadde mij de hormoospiraal aan.

Ik had de eerste maanden bijna constant bloedverlies. Daarna kreeg ik een keurige cyclus met hele lichte menstruatie en sinds ik ben afgevallen helemaal geen menstruatie meer. Ideaal😁
J: 7-16💙 & C: 6-19💟
<<

Anoniem332

Bericht 13 Feb 2021 21:55

Re: Spiraaltje

Ja klopt die bedoel ik
<<

Viva

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:42

Bericht 13 Feb 2021 21:57

Re: Spiraaltje

Plien, fijn dat hij goed bevalt. Mijn huisarts raadde die af voor mij omdat hij meer geschikt zou zijn voor tieners/iemand die nog nooit bevallen is, maar dat strookt dan niet met dat jij hem hebt. Apart. (Van mijn ha)

Ik heb de koperspiraal omdat ik geen hormonen meer wilde na jaren de pil geslikt te hebben. We gebruiken ook condooms omdat, komtie, er op internet wisselende berichten staan of de koperspiraal een aborterend effect heeft of dat hij alleen het zaad inactief maakt.
Mijn man wil over een poosje zich laten steriliseren dus voor die tussenpoos hou ik mijn spiraal nog in en doen we het extra veilig.
<<

Plien

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2410

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:03

Bericht 13 Feb 2021 22:26

Re: Spiraaltje

Op internet staat idd dat hij geschikter kan zijn voor tieners omdat hij kleiner is en daardoor misschien beter passend is... maar volgens mijn vk daardoor niet ongeschikt voor al bevallen vrouwen. Hij werkt vooralsnog iig prima 😄
J: 7-16💙 & C: 6-19💟
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11205

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:38

Bericht 14 Feb 2021 08:00

Re: Spiraaltje

Mijn vk zei juist dat ze Kyleena het vaakst adviseert. Maar omdat ik een nogal heftige menstruatie had, raadde ze mij de mirena aan. Ben er zo blij mee! Ik voel af en toe wel dat het de tijd is van mijn menstruatie, maar echt menstrueren heb ik al maanden niet gedaan.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2886

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 14 Feb 2021 12:06

Re: Spiraaltje

Ik heb een Mirena spiraal, hormonen dus. Voor kinderen altijd aan de pil geweest, tussen de twee kinderen door alleen condooms. Maar daarna wilde ik echt geen kinderen meer tenzij we er bewust voor zouden gaan (ooit, heel misschien). De tijd zonder pil was me heel goed bevallen (hoger libido, veel minder hoofdpijn) en condooms alleen voelde niet veilig genoeg. Voor hormoonspiraal gegaan omdat koper erom bekend staat om menstruatie en menstruatiepijn te kunnen verergeren en zonder anticonceptie had ik daar al enorm last van. Nu bijna zes jaar een spiraaltje (sinds een jaar dus mijn tweede) en het enige dat ik anders zou willen is dat ie langer kon blijven zitten, het zetten vind ik namelijk echt heel erg pijnlijk. Maargoed, daarna dus (voor mij) telkens vijf jaar geen pijn, geen menstruatie, geen zwangerschap. Dus dat is het me meer dan waard.
<<

Toetie

Kletskop

Berichten: 695

Geregistreerd: 11 Feb 2021 19:06

Bericht 28 Feb 2021 08:08

Re: Spiraaltje

Ik krijg deze week mijn menstruatie volgens mijn berekening dus ik krijg deze week de spiraal. Normaal heb ik echt veel last van pms klachten en nu nog helemaal niets. Dus ben benieuwd of ik wel menstrueer.
<<

Anoniem325

Bericht 10 Jul 2021 13:35

Re: Spiraaltje

Even ouder topic omhoog halen, zit er in een mirena spiraal echt minder hormonen dan in bijvoorbeeld de pil? Ik kan heel slecht tegen de pil, word daar letterlijk soort van depressief van, dus zit een spiraal te overwegen. Maar ben beetje bang dus voor de hormonen.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 10 Jul 2021 14:59

Re: Spiraaltje

Ik denk dat je dit beter aan je huisarts kan vragen.
Mij is toen verteld dat er minder hormonen in zitten omdat het al op de goede plek van bestemming zit. De pil moet via het spijsverteringskanaal en daar aan het bloed de hormonen afgeven.
Maar.... nogmaals, check dit even bij je ha.
Volgende

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers