Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Slecht gehoor. Tips?

<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2351

Geregistreerd: 16 Apr 2021 14:46

Bericht 09 Apr 2022 18:13

Slecht gehoor. Tips?

Ik merk dat ik sinds een tijdje slecht hoor. Wanneer iemand onverwacht iets tegen me zegt moet ik altijd vragen of diegene het wil herhalen, omdat ik het simpelweg niet versta. Ook als ik in gesprek ben met iemand moet ik diegene echt aankijken om hem of haar goed te kunnen verstaan. Ik vind het best vervelend, niet alleen voor mezelf, maar ook voor de ander die steeds moet herhalen wat hij of zij zei.

Ik wil hier dus iets mee. Eerst naar de huisarts om oren laten uitspuiten oid? Een afspraak met een audicien vind ik gelijk wel rigoureus namelijk.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11578

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 09 Apr 2022 18:16

Re: Slecht gehoor. Tips?

Ik zou idd eerst langs de huisarts gaan mijn vriend had na de verbouwing zoveel zooi in z’n oor dat hij daardoor minder hoorde. Huisarts kan je dan ook helpen de juiste richting op als uitspuiten het probleem niet oplost.
2015 💙
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 09 Apr 2022 18:29

Re: Slecht gehoor. Tips?

Huisarts inderdaad. Bij mij is het meestal na een keer uitspuiten weer verholpen, ik heb het jaarlijks.
<<

Anoniem323

Bericht 09 Apr 2022 20:08

Re: Slecht gehoor. Tips?

Ik heb toevallig van de week een afspraak staan bij een opticien die ook een gehoortest aanbiedt. Mijn oren heb ik een paar maanden geleden laten controleren en die waren schoon.
Ik heb ook nog eens tinnitus. Dus dat maakt het ook lastiger.

Is het sinds je een corona besmetting hebt gehad?
<<

Danny

Kletskop

Berichten: 634

Geregistreerd: 07 Mei 2021 08:54

Bericht 10 Apr 2022 18:05

Re: Slecht gehoor. Tips?

Ik ben gelijk naar een oorwinkel gegaan omdat die een gratis test aanbood..nu heb ik een schattig paars apparaatje.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 10 Apr 2022 21:10

Re: Slecht gehoor. Tips?

Ik zou eerst eens met de huisarts bespreken inderdaad en evt je oren uit laten spuiten. En als dat niets doet toch eens bij een audicien langs.
Moet ik eigenlijk ook al jaren hoor. Ik hoor helemaal niet zo goed.
Let's discover the world together.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 10 Apr 2022 21:58

Re: Slecht gehoor. Tips?

Vervelend dat je daar last van hebt. Ik heb al mijn hele leven oorklachten en mijn gehoor was ook altijd wat minder goed dan bij leeftijdsgenoten, maar heel lang viel dat allemaal binnen de grenzen. Op een gegeven moment ben ik via de huisarts bij de KNO arts geweest en toen kwam er uit de gehoortest dat ik met mijn ene oor wel al een gehoorapparaatje ‘mocht’ maar met de andere nog wel binnen de normen viel. We hadden er een heel gesprek over en de KNO-arts raadde het toen min of meer af, want ik was nog jong dus ik kon dat allemaal wel compenseren.
Drie jaar later ben ik toen weer bij een KNO-arts geweest en toen bleek mijn gehoor flink achteruit gegaan te zijn en toen ‘mocht’ ik wel voor beiden oren een gehoorapparaat.
Ik ben vervolgens naar de audicien gegaan en die vertelde me dat ik al lang baat had kunnen hebben bij gehoorapparaten, die grens die de KNO-arts aanhield is een grens van de zorgverzekering, vanaf 35db gehoorverlies kom je in aanmerking voor vergoeding door de zorgverzekering.
Maar wat blijkt nou, de zorgverzekering is nogal karig voor gehoorapparaten, ze vergoeden alleen bepaalde apparaten in de klasse waar jij in valt. Ik heb een aantal van die apparaten uitgeprobeerd en hoewel ik gelijk al merkte dat ik niet meer zonder wilde waren de verschillen onderling groot en geen van allen hadden ze álles wat ik prettig vond. Ook had ik bijvoorbeeld last van feedback (piepgeluid) als ik ging zingen, wat ik juist zo graag doe en er was ook een apparaat waarmee ik voortdurend een ruis hoorde. Die vergoedingen zijn bovendien gebaseerd op een hele kleine groep ouderen die ooit eens onderzocht is maar dat is helemaal niet representatief voor wat jongere mensen nodig hebben.

Uiteindelijk heb ik een ‘vrije markt’ gehoorapparaat geprobeerd. Bij die gehoorapparaten is niks bespaard en heel veel onderzoek gedaan naar technieken. Het apparaat wat ik gekozen heb (de Phonak Marvel) was echt vele malen beter dan de andere gehoorappraten, het deed veel minder zeer aan mijn oren, ik kon gewoon zingen, ik hoorde beter dan met de andere apparaten. Voor mij was het dus heel duidelijk, die wilde ik.

Maar, er is wel een hele dikke maar. Die vrije markt apparaten die moet je dus helemaal zelf betalen, daar krijg je geen vergoeding voor, ook niet het deel wat je anders aan een gehoorapparaat uit die klasse zou krijgen, je krijgt dus helemaal niks.

Ondanks dat ben ik echt zó blij met mijn apparaatjes. Ik heb 45 db verlies aan mijn rechteroor en 37 db aan mijn linkeroor (tenminste een aantal jaar geleden), ik was al jaren continu aan het liplezen, zodra iemand onverwachts tegen me praatte, of de andere kant op, of met iets voor het gezicht, verstond ik er niks meer van. Met gehoorapparaten hoor ik tenminste gewoon wat mijn man tegen me zegt als ik op de bank zit en hij roept wat uit de keuken, ik kan veel beter gesprekken volgens en voeren. Het wordt wel moeilijker naarmate er meer omgevingsgeluid is en als het echt heel lawaaiig is om me heen vind ik het ook wel heel vermoeiend. In de supermarkt met mondkapje én scherm is het voor mij wel redelijk onmogelijk om te verstaan, maar in heel veel situaties waaronder 1 op 1 ben ik er kilometers op voorruit gegaan.
<<

Parel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2448

Geregistreerd: 21 Mrt 2015 12:30

Bericht 13 Apr 2022 10:41

Re: Slecht gehoor. Tips?

Even een huis- tuin- en keukenoplossing, mijn dochter haar oor zat ontzettend verstopt en ik heb waterstofperoxide 3% met een evenredig deel water gemengd en in haar oor gedruppeld. Dat bruist wel intens, maar daarna heb ik er water in gedaan (onder de douche bijv even uitspoelen) en dan loopt alles er zo uit. Het is een soort van ontstopper voor je oor, en een ouderwets foefje. Daarna heb ik haar er nooit meer over gehoord, en is haar oor weer open.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 13 Apr 2022 18:51

Re: Slecht gehoor. Tips?

Waterstofperoxide lost inderdaad oorsmeer op, ik heb dat in huis om onderdelen van mijn gehoorapparaat mee schoon te maken. Net als alcohol om ze te ontsmetten. Ik blijk alleen vrij weinig oorsmeer aan te maken dus gebruik de waterstofperoxide eigenlijk zelden (je kunt een onderdeeltje daar in leggen en dan lost het oorsmeer op).
Ik weet alleen niet zeker of ik wel waterstofperoxide in mijn oor zou durven druppelen.
<<

Sublimo

Yipyapper

Berichten: 1612

Geregistreerd: 20 Jul 2015 12:32

Bericht 13 Apr 2022 19:39

Re: Slecht gehoor. Tips?

Poeh nee dat zou ik ook niet snel doen. Ik moet mijn oren zelf regelmatig uitspuiten omdat ik vrij smalle gehoorgangen heb en het oorsmeer niet goed weg kan. Ik druppel dan een paar dagen s ochtends en s avonds bepaalde oordruppels in m’n oren (op oliebasis) om het oorsmeer smeuïg te maken, en daarna is het een kwestie van met zo’n waterspuit schoonspuiten onder de douche. Eigenlijk hetzelfde als wat de huisarts doet, maar dan gewoon zelf thuis.

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers