Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Edit

<<

Anoniem186

Bericht 10 Apr 2017 08:49

Edit

Edit:
Nou, ik heb er een nachtje over nagedacht. En jullie hebben gelijk. Het was niet het meest verstandige om dat te doen. Even voor de goede orde. Ik heb het gewoon gehad van iemand, niet van m'n werk. Die onduidelijkheid wil ik graag uit de wereld helpen.
Het liefst had ik dit topic verwijderd, maar dat mag niet. Mochten jullie je post willen wissen, dan zou ik dat super erg waarderen. :)
Laatst gewijzigd door Anoniem186 op 11 Apr 2017 08:43, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 10 Apr 2017 09:05

Re: Ritalin

Ik vind dat je bizar bezig bent, dat je geen ritalin zelf moet gaan proberen (zeker niet als je dat blijkbaar op zon onprofessionele manier doet) en verder adviseer ik je contact met je huisarts op te nemen met de vraag "ik herken veel ADHD klachten zou ik dat kunnen hebben".
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:49

Bericht 10 Apr 2017 09:05

Re: Ritalin

Edit: reactie verwijderd
Laatst gewijzigd door MissBitchy op 11 Apr 2017 11:12, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 10 Apr 2017 09:08

Re: Ritalin

Je neemt het twee maal per dag en dan dus niet om 8 en 11 even een paar er achteraan (echt ik vind het te bizar voor woorden) en je begint met 2x5 en probeert dat een tijdje en bouwt dan langzaam op als je niet afdoende effect hebt. Maar 2x 15 is een heel normale volwassen dagelijkse einddosis en dat heb jij nu dus al achter je kiezen. Maar je stelt uberhaupt eerst een diagnose. Het zijn vrij serieuze medicijnen om even mee te klooien. Ook belachelijk van je kennis dat ie dat aan je meegeeft, helemaal als jij er blijkbaar niet verstandig mee om kan gaan.

En verder ttek ik me hier terug want ik will hier niet aan meewerkrn.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2526

Geregistreerd: 02 Jan 2016 16:21

Bericht 10 Apr 2017 09:38

Re: Ritalin

Ritalin moet je langzaam opbouwen! Je kan er hele nare bijwerkingen van krijgen als je dat niet verstandig doet. Ik kreeg enorme tics en voelde me heel naar toen ik opbouwde met Dexamfetamine.
Daarnaast merk je pas echt iets als je op de juiste dosis zit. En je merkt niet zo zeer dat je ineens een ander persoon wordt. Je merkt dat bepaalde dingen net ff wat makkelijker gaan.
En ook al heb je ADHD hoeft het nog niet zo te zijn dat Ritalin iets doet. Bij mij werkte het niet terwijl andere ADHD medicatie wél werkt.
Laatst gewijzigd door Sawadee op 10 Apr 2017 09:41, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 10 Apr 2017 09:38

Re: Ritalin

Ik sluit me aan bij Whatever. Ik heb wel een officiële diagnose ADHD en als ik nu weer zou willen beginnen met Ritalin dan zou ik eerst 5 mg per keer nemen, dat langzaam opbouwen naar 10. Van in één keer 20 mg zou ik echt een enorme klap krijgen, zeker als ik het zo dicht op die eerste 10 mg zou nemen. Jij zegt dan wel dat je niks merkt, maar je neemt wel een heel stom risico met je gezondheid door zomaar zo met die pillen te experimenteren en in één keer zo'n grote dosis te nemen.

Verder ben ik sowieso niet erg voor dat zelf diagnoses stellen en zelf pillen regelen, op die manier komen dus de verhalen de wereld in dat iedereen tegenwoordig iets heeft, dat diagnoses makkelijk worden uitgedeeld en dat pillen worden geslikt alsof het snoepjes zijn. Als je wil weten of je ADHD hebt, laat het dan gewoon onderzoeken en laat die medicatie na de diagnose door een arts/psychiater voorschrijven. Sowieso moet je eerst worden gewogen, je bloeddruk moet worden opgenomen, et cetera. Je kunt gewoon niet zomaar aan zoiets beginnen, dat is echt oerstom.

Waarom het bij jou geen effect heeft: geen idee.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2526

Geregistreerd: 02 Jan 2016 16:21

Bericht 10 Apr 2017 09:39

Re: Ritalin

Whatever schreef:Je neemt het twee maal per dag en dan dus niet om 8 en 11 even een paar er achteraan (echt ik vind het te bizar voor woorden) en je begint met 2x5 en probeert dat een tijdje en bouwt dan langzaam op als je niet afdoende effect hebt. Maar 2x 15 is een heel normale volwassen dagelijkse einddosis en dat heb jij nu dus al achter je kiezen. Maar je stelt uberhaupt eerst een diagnose. Het zijn vrij serieuze medicijnen om even mee te klooien. Ook belachelijk van je kennis dat ie dat aan je meegeeft, helemaal als jij er blijkbaar niet verstandig mee om kan gaan.

En verder ttek ik me hier terug want ik will hier niet aan meewerkrn.


2x15? Heb je het dan niet over Concerta? Ritalin werkt na 3u weer uit ongeveer, moest dat 4x per dag nemen (4x 20mg).
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 10 Apr 2017 09:57

Re: Ritalin

Sawadee schreef:
Whatever schreef:Je neemt het twee maal per dag en dan dus niet om 8 en 11 even een paar er achteraan (echt ik vind het te bizar voor woorden) en je begint met 2x5 en probeert dat een tijdje en bouwt dan langzaam op als je niet afdoende effect hebt. Maar 2x 15 is een heel normale volwassen dagelijkse einddosis en dat heb jij nu dus al achter je kiezen. Maar je stelt uberhaupt eerst een diagnose. Het zijn vrij serieuze medicijnen om even mee te klooien. Ook belachelijk van je kennis dat ie dat aan je meegeeft, helemaal als jij er blijkbaar niet verstandig mee om kan gaan.

En verder ttek ik me hier terug want ik will hier niet aan meewerkrn.


2x15? Heb je het dan niet over Concerta? Ritalin werkt na 3u weer uit ongeveer, moest dat 4x per dag nemen (4x 20mg).


Nee hoor. Er zijn grote persoonlijke verschillen natuurlijk zowel qua dosis als qua schema; de een doet het prima op 2 medicatie momenten en de ander gaat teveel schommelen en hakt het in 3en of 4en. Maar er zijn genoeg volwassenen waarvoor 30-40 in 2x een prima einddosis is.
Laatst gewijzigd door Whatever op 10 Apr 2017 10:04, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 17:13

Bericht 10 Apr 2017 10:03

Re: Ritalin

Ik schrik hier ook wel echt van hoor en het klinkt echt ontzettend impulsief.

Mijn zus is het hele traject van ADHD doorgegaan een aantal jaren geleden (volgens mij was ze 29/30) en dat is echt een heel traject. Ik weet niet of ze nog medicatie heeft maar ze heeft wel ontzettend veel gesprekken gehad en andere bijeenkomsten om met zichzelf en haar ADHD om te gaan.

Volgens mij is er echt wel meer nodig dan 'even een pilletje slikken' om met je 'nieuwe' zelf te leren omgaan.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4381

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 10 Apr 2017 10:10

Re: Ritalin

Joh dit kan echt niet, dit zijn geen medicijnen om mee te expirimenteren. Daarnaast lees ik vaker dingen van jou waarbij ik het gevoel krijg dat je niet lekker in je vel zit, neem contact op met een prof. beginnend bij de huisarts, die kan je in deze fase van je leven begeleiden.
<<

Uiltje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 767

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:01

Bericht 10 Apr 2017 10:43

Re: Ritalin

Ik moet zeggen dat ik hier van schrik.
Je zou toch denken dat als je zelf in de psychiatrie werkt wel beter moet weten.
Krijg er ook een beetje een naar gevoel over dat je dit zomaar met medicatie gaat experimenteren zonder inlichting van een arts. Het is niet voor niets op recept verkrijgbaar.
Als je echt zoveel herkent en dit hebt opgezocht zou je het beter voor kunnen leggen aan je huisarts en vanuit daar verdere stappen ondernemen.


Edit : Nu lees je andere ervaringen met Ritalin, hoop niet dat je met hun voorbeeld verder gaat experimenteren.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 10 Apr 2017 10:47

Re: Ritalin

Ik schrik er vooral van dat als je dan in de psychiatrie werkt, zelfdiagnostiseerd en toegang hebt tot medicatie. Dat je dan niet de verantwoordelijkheid hebt om even uit te zoeken wat de normale startdoseringen en opbouwschemas zijn en je dan ook daaraan te houden, maar om met medicijnen die enorme effecten op je lichaam in het geheel en hart en het bijzonder zo belachelijk onprofessioneel en onverantwoordelijk om te springen.

Ik ben echt niet heilig. Ik heb ook best vaak gezelfdiagnostiseerd en (in overleg met mijn vader die wel arts is - maar ook dan, eigenlijk zou ik ook gewoon zelf naar de huisarts moeten gaan, maar gemak enzo) zelf medicatie opgezocht/uitgezocht/gebruikt, maar dan altijd netjes volgens protocol wat je van een arts ook zou krijgen.
<<

Uiltje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 767

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:01

Bericht 10 Apr 2017 10:56

Re: Ritalin

Eens met Whatever.
<<

Anoniem186

Bericht 10 Apr 2017 11:43

Re: Ritalin

Oh even voor de goede orde. Ik heb geen toegang tot medicatie hoor. Ik heb het gehad.
Kan me wel voorstellen dat sommige van jullie het heftig vinden, maar ik heb ooit in m'n leven wel ergere medicatie gehad.
Ik ken mensen die ritalin zomaar voor de grap innemen of het zelfs snuiven. Dat zou ik niet doen.
Ik was gewoon benieuwd wat voor effect het zou geven. Maar niks dus, helemaal niks. Naderhand ook niet. Die persoon waar ik ze van had adviseerde me ook om contact op te nemen met een professional, omdat ik er dus niks van merkte. Dat was ik ook zeker van plan.

Ik heb niet helemaal geen onderzoek gedaan hoor. Ik heb aan de mensen in m'n omgeving die het gebruiken voor hun adhd gevraagd hoeveel ze innamen. Maar ik kreeg nogal wat verschillende reacties. Van alleen maar af en toe 5 mg tot structureel veel hogere doseringen. En na wat googlen kwam ik een filmpje tegen van bnn van drugslab. En die meid was helemaal van de wap na 30 mg. Dus toen snapte ik helemaal niet meer waarom ik helemaal niks merkte.
Dat ik nogal impulsief kan zijn klopt overigens wel.
Laatst gewijzigd door Anoniem186 op 11 Apr 2017 08:44, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem278

Bericht 10 Apr 2017 12:09

Re: Ritalin

Natuurlijk verwijder ik op verzoek!
Laatst gewijzigd door Anoniem278 op 11 Apr 2017 09:57, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1964

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:58

Bericht 10 Apr 2017 12:16

Re: Ritalin

Het is ook niet zo dat je even een pilletje kan slikken en je dan meteen verschil merkt. M'n zusje heeft maanden moeten proberen met allerlei doseringen in overleg met haar psychiater en heeft die steeds moeten verhogen tot de maximumdosering, die te hoog voor haar bleek te zijn. Ze slikt nu de een-na-hoogste dosering Concerta en dat werkt prima voor haar.
<<

Anoniem316

Bericht 10 Apr 2017 12:17

Re: Ritalin

Ik had je toch echt wel wat hoger ingeschat Jans.. Wat ontzettend onverantwoord.
<<

Anoniem186

Bericht 10 Apr 2017 12:30

Re: Ritalin

Dee schreef:Ik had je toch echt wel wat hoger ingeschat Jans.. Wat ontzettend onverantwoord.


Wat een overtrokken reactie. Volgens mij kennen wij elkaar helemaal niet.

Maar anyway, jullie advies zal ongetwijfeld goed bedoeld zijn, maar het is niet nodig.
Dus ik zou het fijn vinden als er verder alleen antwoord op m'n vraag gegeven wordt, anders heeft dit topic geen zin.
Laatst gewijzigd door Anoniem186 op 11 Apr 2017 08:45, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 10 Apr 2017 12:40

Re: Ritalin

Joh Jans, ik denk eigenlijk dat jij nu degene bent die overtrokken reageert met 'anders heeft dit topic geen zin'. Als de reacties in dit topic jou laten inzien dat je niet slim bezig bent en ervoor zorgen dat je hulp inschakelt heeft het topic wel degelijk zin gehad. Misschien is het niet het resultaat wat jij graag wilt zien, maar wel het resultaat dat nodig is, lijkt mij.
Ik heb al langer het idee dat je in een experimentele fase in je leven zit en dat is prima, maar je lijkt de ene na de andere grens op te zoeken en ik maak me daar oprecht zorgen over. Goed om te lezen dat je therapie hebt, misschien kun je dit onderwerp daar ook aankaarten? En als je denkt dat je ADHD hebt zou ik dat bij de huisarts voorleggen.

♥♥
<<

Anoniem186

Bericht 10 Apr 2017 12:53

Re: Ritalin

Nou dat vind ik niet. Mensen mogen zich zorgen maken, prima. Mensen mogen het onverantwoord vinden, ook prima. Maar als iemand zegt dat die mij hoger had ingeschat, terwijl diegene me helemaal niet kent, dan vind ik dat overtrokken
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 10 Apr 2017 12:55

Re: Ritalin

Volgens mij worden er een aantal hele duidelijke adviezen gegeven Jans. 1) niet zelf rotzooien maar naar een arts gaan en 2) langzaam opbouwen vanaf 5 mg.

Ervaringen zoals de jouwe zul je denk ik niet snel krijgen omdat niet veel mensen het op die manier gebruikt zullen hebben. Ik heb ook als tiener wel ritalin gehad en ook gewoon lange periodes opbouwen. En op een gegeven moment ga je langzaam aan verschil merken. Het is geen drug nu ben ik nuchter en nu voel ik me onder invloed. Juist ook niet als je het medicamenteus gebruikt.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 10 Apr 2017 13:00

Re: Ritalin

Het hele "ritalin werkt als je ADHD hebt rustgevend en als je dat niet hent als speed"-verhaal schijnt een beetje achterhaald te zijn overigens. Het schijnt een bepaalde balans te zijn en erg veel mensen schijnen wel een bepaald concentrerend/stimulerend effect ervan te ondervinden, maar het is niet helemaal zo zwart wit dat als ritalen je rustig maakt je ADHD hebt en als je er van gaat stuiteren dus niet. Dat was ook een vraag van je geloof Ik?

Ik heb even geen tijd om achtergrond te zoeken nu, maar wellicht kun je zelf ook wel info vinden op pubmed of googlescholar als je zelf ook in de psychiatrie zit.
Laatst gewijzigd door Whatever op 10 Apr 2017 13:17, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3186

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:39

Bericht 10 Apr 2017 13:09

Re: Ritalin

Geheel eens met whatever. In de ouderenzorg word best wat morfine/oxycodon enz gebruikt maar toen ik het een paar jaar geleden zelf kreeg voorgeschreven door een arts nog wel was ik toch zeer terughoudend. Het is een zwaar medicijn en ook nog eens verslavingsgevoelig waardoor ik het echt niet zag zitten dat te gaan gebruiken. Ik heb het uiteindelijk door goede uitleg en begeleiding van de arts wel gedaan maar na operatie direct gestopt. Vind het echt onverantwoord dat je dit zomaar hebt gebruikt in hoge dosering en zelf werkzaam bent in dat discipline. Je zou er misschien zelfs nog problemen mee kunnen krijgen zo in je werkgebied al is het privé gebeurd.
D. 💙14-01-2019💙
<<

Anoniem250

Bericht 10 Apr 2017 14:51

Re: Ritalin

Waarom stel je deze vraag hier als je zelf in de psychiatrie werkt? En wat voor reacties, anders dan zelfmedicatie is verkeerd, had je hier verwacht? En wat voor waarde had je eraan gehecht? Als je in de psychiatrie werkt weet je toch dat na diagnose het juist afstellen van medicatie een hele zoektocht is? En dat wat bij de een groot effect heeft, bij een ander niets doet. Zo ook met bijwerkingen. Ik vind vooral het openen van dit topic vreemd.
<<

Anoniem186

Bericht 10 Apr 2017 15:00

Re: Ritalin

Whatever, ja dat was inderdaad mijn vraag. Zo was het mij namelijk wel uitgelegd. Goed om te lezen dat dat dus niet zo is. Ik ga dat nog even verder opzoeken!
Volgende

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers