Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Waar zijn de vrijwilligers?

<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 784

Geregistreerd: 11 Jan 2022 11:02

Bericht 30 Apr 2022 08:03

Waar zijn de vrijwilligers?

Hoe kijken jullie aan tegen verenigingen die draaien op vrijwilligers? Denk aan:
- een sportvereniging met vrijwillige trainers
- scouting
- muziekvereniging
- poppodium, filmtheater
- organisaties die activiteiten in een stad of buurt regelen: straatspeeldag, koningsdag, hardloopwedstrijden, zomerkamp voor kinderen etc.

Hebben die verenigingen nog de toekomst? Of past dit niet meer bij de huidige tijd? (Ouders die allebei werken, druk druk druk...)
T (2008) en I (2013)
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 30 Apr 2022 08:18

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

Zonder vrijwilligers geen verenigingen. Ik vind het dan ook jammer dat een hoop mensen wel gebruik maken van de lusten, maar vaak niet willen dragen in de lasten.
Zelf ben ik al jaren vrijwilliger. Bij verschillende tennisverenigingen, motor vereniging, verkeersregelaar bij evenementen en binnenkort start ik in het bestuur van een volgende tennisvereniging.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem327

Bericht 30 Apr 2022 08:31

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

Ik ben vrijwilliger, maar ik zou bijvoorbeeld niet elk weekend op een voetbalveld willen staan, dat is niets voor mij. Het dwingende karakter van verenigingen staat mij tegen, waar je als ouder opdraait voor alle rotklussen. Ik wil dan liever meer betalen dan nog werk moeten doen in mijn vrije weekend.

Het zou optioneel moeten zijn. Of je doet vrijwilligerswerk, of je koopt het af. Ik vind het inderdaad niet meer van deze tijd om dit van mensen te verwachten die toch al druk zijn en vaak overbelast. Vroeger werkten mensen veel minder, dus toen was het beter te doen.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 784

Geregistreerd: 11 Jan 2022 11:02

Bericht 30 Apr 2022 08:42

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

Ik moest aan dit thema denken door het studieschuld-topic, waarin het over financiële afhankelijkheid gaat.

In mijn ogen hebben we een keuze met zijn allen:

Willen we meer uren betaald werk doen, om een dure sportinstructeur en een dure muziekleraar voor individuele lessen te betalen?

Of willen we meer uren vrijwilligerswerk doen, om bij te dragen aan een plaats waar mensen samen sporten, samen muziek maken in een orkest, samen activiteiten organiseren? En waarbij dat betaalbaar is voor iedereen, dus ook voor mensen met lagere inkomens.

Ikzelf ben voorstander van dat laatste. Ben bestuurslid bij twee verenigingen en steek wekelijks zo'n 6-10 uur in vrijwilligerswerk. Maar het is zo lastig mede-vrijwilligers te vinden. Ik doe nu in mijn eentje allerlei dingen die je eigenlijk met drie man zou moeten doen. Dat maakt het eigenlijk te zwaar. Maar als ik zou stoppen, krijgt de vereniging het nóg moeilijker. Het begint steeds meer een dilemma te worden voor mij.
T (2008) en I (2013)
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 30 Apr 2022 08:47

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

Ik snap je Filoria. Ik vind eigenlijk het sociale van vrijwilligerswerk ook belangrijk. Er is gelijk een bepaalde sociale controle en sociale omgang met andere mensen. Het is niet alleen je inzetten voor een vereniging, maar veel meer dan dat.

Plus wat ik vaak merk is dat er vaak geklaagd wordt dat iets binnen een vereniging niet goed gaat, maar zelf de handen uitsteken is teveel moeite. We raken steeds meer in een ik-ik-Ik cultuur. Waarbij er geen oog meer is voor de medemens. Ik ben daar geen voorstander van. Plus als je klaag. Dan zelf ook mee denken met de oplossing is mijn visie
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem327

Bericht 30 Apr 2022 08:50

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

Ik doe graag vrijwilligerswerk, maar ik wil zelf kunnen kiezen wat ik doe en niet gedwongen worden door een vereniging. Ik heb genoeg verplichtingen in mijn leven en daar hoeft niks meer bij te komen. Ik vind overigens dat ik al voldoende bijdraag aan de maatschappij, de zorg voor mijn kinderen, mantelzorg voor mijn ouders en mijn betaalde baan heeft ook nog een maatschappelijke waarde.

Ik denk dat meer werkende ouders hier zo over denken. Ik ga bewust niet bij een vereniging, omdat ik geen zin heb in al het gedoe eromheen.
Laatst gewijzigd door Anoniem327 op 30 Apr 2022 08:51, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem327

Bericht 30 Apr 2022 08:51

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

Oef, ja, dat is een lastige. Klinkt ook wel echt als veel uren die je erin steekt, Filo.
Ik heb me daar als teammanager van mijn zoons voetbalteam zó aan gestoord, dat ik elke week zo veel moest aansporen in de groepsapp en dat er dan altijd ouders zijn die het domweg vertikken om te fluiten/trainen/etc. Nee Henk, ik heb er ook geen zin in om zaterdag 8h in de regen op het veld te staan, maar als we ons allemaal zo opstellen als jij, kunnen onze kinderen geen competitie spelen 😡 Doe je kind dan op een andere sport!
Jouw tweede optie klinkt heel mooi, en voor mij een soort ideaalbeeld. De werkelijkheid voor mij persoonlijk is alleen dat ik met een fulltime werkweek en 2 kinderen niet zoveel vrijwilligerswerk doe als ik wel zou willen. Dan zou ik het liever kunnen afkopen. Al vind ik het beeld van yuppenouders die niks zelf doen en overal iemand voor inhuren ook weer weinig aantrekkelijk. Maar patat bakken in de kantine wil ook ook niet!
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 784

Geregistreerd: 11 Jan 2022 11:02

Bericht 30 Apr 2022 08:55

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

Silly-One: ja, dat sociale is zo belangrijk!

Bij de dure sportschool, waar mijn dochter karate doet, zet ik mijn kind bij de voordeur af en ga ik boodschappen doen.

Bij de klimvereniging kent iedereen elkaar, sturen we een kaartje als er iemand ziek is, houden we samen dat ene kind in de gaten dat wat extra aandacht nodig heeft. Laatst was mijn zoon zijn telefoon kwijtgeraakt in de klimhal en hielpen er vier mensen zoeken. Dat zie ik bij de sportschool niet gebeuren. Daar is iedereen na de les gauw weg.
T (2008) en I (2013)
<<

Anoniem327

Bericht 30 Apr 2022 08:57

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

Ik heb juist al genoeg sociale omgang met anderen en wil in mijn vrije tijd niet gedwongen worden om nog meer uren sociaal te moeten doen.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 784

Geregistreerd: 11 Jan 2022 11:02

Bericht 30 Apr 2022 09:21

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

Dan denk je dus alleen aan jezelf, en niet aan waar anderen in jouw woonplaats behoefte aan hebben. Vind je het niet mooi om iets voor anderen te kunnen betekenen?

Niet iedereen legt makkelijk contact. Voor sommige mensen is zo'n vereniging hun enige sociale bezigheid. Bijvoorbeeld voor mensen met autisme is een vereniging een fijne plek. Omdat je een concrete activiteit doet én sociaal bezig bent.

Dat effect is weg als mensen alleen voor de activiteit komen en daarna gauw weer naar huis gaan.
T (2008) en I (2013)
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:50

Bericht 30 Apr 2022 09:26

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

Ik heb door de jaren heen af en toe vrijwilligerswerk gedaan maar ik vind de verplichting ook wel een ding. Om elke week weer op te komen draven. Ik snap ook wel dat het van je gevraagd wordt, maar ik merk wel dat ik daar vaak op afhaak.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 30 Apr 2022 09:31

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

Wij zijn lid van een zwembad waar elk gezin tussen de 4 en 6 uur vrijwilligerswerk per seizoen moet doen. Ik plan het het liefste zo snel mogelijk in het seizoen in dan ben ik er maar van af. Als je lid bent van een vereniging vind ik dat niet gek om te doen. Vaak gezellig zelfs. Voor het zwembad heb ik er weinig zin aan. Ik verwacht zo 2 uur naar baantjes zwemmende mensen te kunnen kijken. Ik denk nl niet dat het extreem druk gaat zijn nu.
2015 💙
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 30 Apr 2022 09:39

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

Ik vind dit heel lastig Filoria. Ik ben het eigenlijk met jou eens, maar ik vind het makkelijk praten van mezelf.
Zelf wil ik actief betrokken zijn in de toekomst bij de hobby's van mijn kinderen. Ik vind vrijwilligerswerk belangrijk en leuk vanwege het sociale. Ik werkte ooit 4 dagen zodat ik ruimte bleef houden voor vrijwilligerswerk (ging uiteindelijk studeren), en de ruimte voor vrijwilligerswerk wil ik altijd houden naast m'n werk. Daardoor besteed ik dan minder tijd aan betaald werk dan zou kunnen.
Waarom ik dat makkelijk praten vind van mezelf; ik wil dit omdat ik het leuk vind. Zo wil ik mijn leven inrichten. Met ook ruimte om in de zin van vrijwilligerswerk iets voor anderen te doen. Maar ik doe dat dus eigenlijk ook voor mezelf.
Dat andere mensen andere keuzes maken mbt hoe ze hun leven inrichten en dat er vaak weinig ruimte en zin is om tijd aan vrijwilligerswerk te besteden, daarvan vind ik niet dat je ze het kwalijk kunt nemen. Maar het is wel jammer :).
Ik snap voor mensen zoals bijv Holden, dat het erbíj komt en een last is. Zulke mensen heb je wel echt nodig als je kinderen wilt laten sporten. En de houding van de mensen die Holden beschrijft is dan ook stuitend
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 784

Geregistreerd: 11 Jan 2022 11:02

Bericht 30 Apr 2022 09:45

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

Dat omschrijf je goed. Ik neem het mensen niet kwalijk, maar vind het wel jammer.

Ben niet boos maar teleurgesteld :eyes:
T (2008) en I (2013)
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2076

Geregistreerd: 08 Nov 2018 15:38

Bericht 30 Apr 2022 09:48

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

Ik zou mijn kind nooit op een sport doen waarbij het vrijwillig helpen verplicht is. Is nogal krom. Dochter van een vriendin van me zit op hockey, moeten zij als vrijwilliger werken, veel van de coaches zijn vrijwilligers, voor van alles moet extra voor betaald worden, kind zelf moet fluiten en andere zaken doen. En denk niet dat het dan goedkoop is om op hockey te zitten. Kost ook gewoon nog klauwen vol met geld. Vrijwilligers heel leuk hoor maar het moet wel vrijwillig blijven. Ik werk en heb zelf genoeg te doen. Ik wil niet meegezogen worden in een vereniging en daarmee nog meer verplichtingen op mn hals halen.

Dat gezegd hebbende vind ik het echte vrijwillige vrijwilligerswerk een mooi ding. Maar wat ik zeg, ik werk zelf al 4 dagen in de week. Ik geef me vaak wel op voor eenmalige zaken als ik dan kan.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 30 Apr 2022 09:51

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

Wat ik trouwens jammer vind van het afkopen van bepaalde taken binnen verenigingen is dat dit weer zoiets is wat de kloof tussen arm en rijk weer zo duidelijk maakt. Niet iedereen zal dit makkelijk kunnen afkopen, en dan moet je de taken wel doen terwijl je het wellicht al veel zwaarder in het leven hebt ivm wat dan ook.
Ik snap dat het voor veel werkende ouders een uitkomst. En ik ben ook niet fel op tegen oid. Maar dit is dan zoiets waarvan je die immer groeiende kloof tussen arm en rijk dan bij verenigingen ook weer zo duidelijk ziet. En dat vind ik een beetje pijnlijk.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 784

Geregistreerd: 11 Jan 2022 11:02

Bericht 30 Apr 2022 09:58

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

Joey: helemaal mee eens.

DronkenTaart: dat maakt het anders he? Als het verplicht is. Ik zou dat ook niet fijn vinden.

De verenigingen waarbij ik betrokken ben verplichten niks. Nadeel daarvan is, dat er veel te weinig vrijwilligers zijn.

Ik weet gewoon niet zo goed wat de oplossing is.

Sommige hockeyclubs werken met een bedrijfje dat studenten hockeytrainingen laat geven. Die rijden met een autootje door het land om her en der betaald hockeytraining te geven. Ik hoorde van een hockeymoeder dat dat regelmatig misgaat en diegene niet op komt dagen. Ze hebben natuurlijk ook helemaal geen binding met de club en met de kinderen.
T (2008) en I (2013)
<<

Anoniem326

Bericht 30 Apr 2022 10:01

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

Ik vind het heel lastig omdat ik graag iets doe, maar het praktisch onuitvoerbaar is. Ik ben klassenouder, draai diensten in de schoolbieb, rijd elke zaterdag met de meisjes paard (lease constructie), breng kinderen heen en weer naar alle sporten. Mijn dochter is gescout voor ballet dus daar komt ook nog heel veel extra bij. Ik kan het er gewoon echt niet bij hebben om bardiensten te draaien. Dat betekent opvang regelen voor de anderen en dan moet opvang ook de andere twee naar hun sporten brengen. Ik zou best een nieuwsbrief willen schrijven of mee willen denken/plannen met een open dag, maar fysiek ergens dagdelen staan is onhaalbaar.

Ik koop dan dus af
<<

Anoniem327

Bericht 30 Apr 2022 10:04

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

Joey schreef:Wat ik trouwens jammer vind van het afkopen van bepaalde taken binnen verenigingen is dat dit weer zoiets is wat de kloof tussen arm en rijk weer zo duidelijk maakt. Niet iedereen zal dit makkelijk kunnen afkopen, en dan moet je de taken wel doen terwijl je het wellicht al veel zwaarder in het leven hebt ivm wat dan ook.
Ik snap dat het voor veel werkende ouders een uitkomst. En ik ben ook niet fel op tegen oid. Maar dit is dan zoiets waarvan je die immer groeiende kloof tussen arm en rijk dan bij verenigingen ook weer zo duidelijk ziet. En dat vind ik een beetje pijnlijk.


Dit dus! Dat weerhoudt mij er ook van. En dus doe ik wel wat voor de vereniging, en voor school, maar wel uit plichtsbesef en vaak met wat tegenzin. En erger ik me dus aan ouders die niets doen.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 30 Apr 2022 10:19

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

Sadie schreef:Ik heb juist al genoeg sociale omgang met anderen en wil in mijn vrije tijd niet gedwongen worden om nog meer uren sociaal te moeten doen.

Dit bedoel ik dus ook met de ik-cultuur. Allen maar je eigen bubbel en niet iets voor een andere persoon doen buiten je eigen bubbel. Dat sociale zien we steeds minder, waardoor de eenzaamheid ook groter en groter wordt. Ook onder jongere
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem327

Bericht 30 Apr 2022 10:22

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

Filoria schreef:Dan denk je dus alleen aan jezelf, en niet aan waar anderen in jouw woonplaats behoefte aan hebben. Vind je het niet mooi om iets voor anderen te kunnen betekenen?

Niet iedereen legt makkelijk contact. Voor sommige mensen is zo'n vereniging hun enige sociale bezigheid. Bijvoorbeeld voor mensen met autisme is een vereniging een fijne plek. Omdat je een concrete activiteit doet én sociaal bezig bent.

Dat effect is weg als mensen alleen voor de activiteit komen en daarna gauw weer naar huis gaan.

Ik doe al genoeg. Ik doe namelijk al vrijwilligerswerk en op mijn werk krijg ik ook te maken met allerlei mensen met heel verschillende achtergronden die ik help.

Ik wil niet gedwongen worden om in mijn vrije tijd ook nog weer voor anderen te zorgen, daar ben ik namelijk echt al ontzettend veel mee bezig. De zorg voor mijn kinderen, de mantelzorg voor mijn ouder wordende ouders, de zorg voor buren, vrienden en bekenden (want iedereen heeft zo zijn issues), de zorg voor mijn cliënten en collega's.

Er moeten ook momenten van rust zijn. Nieman heeft er iets aan als ik volledig leegloop en niet voor mezelf zorg, want dan heb ik niks meer te geven. Zeker als introvert heb je dit nodig om op al die andere momenten met anderen bezig te zijn.

Genoeg is genoeg en ik wil zeker niet gedwongen worden om nog meer te doen. Je kunt niet al het leed van de wereld op je nemen.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 784

Geregistreerd: 11 Jan 2022 11:02

Bericht 30 Apr 2022 10:27

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

Het was niet mijn bedoeling om een 'Sadie moet meer vrijwilligerswerk gaan doen' betoog van dit topic te maken hoor. Snap helemaal dat het er voor jou niet bij kan. Je hoeft je daarin ook niet te verdedigen.

Maar je kunt er zelf geen tijd voor hebben én respectvol praten over mensen die die tijd wel hebben / vrijmaken. Toch?
T (2008) en I (2013)
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 30 Apr 2022 11:05

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

Ik heb jarenlang als penningmeester in het bestuur van een sportclub gezeten. Nu bewust niets meer, maar dat wil niet zeggen dat ik niets doe. Als er wat wordt georganiseerd zorg ik bijv voor de bekers etc...

Zonder vrijwilligers inderdaad geen sportclub.
<<

Anoniem327

Bericht 30 Apr 2022 11:49

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

Filoria schreef:Het was niet mijn bedoeling om een 'Sadie moet meer vrijwilligerswerk gaan doen' betoog van dit topic te maken hoor. Snap helemaal dat het er voor jou niet bij kan. Je hoeft je daarin ook niet te verdedigen.

Maar je kunt er zelf geen tijd voor hebben én respectvol praten over mensen die die tijd wel hebben / vrijmaken. Toch?

Maar ik maak toch tijd vrij? Ik doe al jaren vrijwilligerswerk (helpen bij de opvang van vluchtelingen). Of moet het per se op een vereniging zijn?
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 14:05

Bericht 30 Apr 2022 11:56

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

Ik denk dat ik prima bardiensten zou kunnen draaien als we een kind op voetbal of hockey hebben. Lijkt me wel gezellig.
Mijn vriend is jarenlang jeugdtrainer geweest bij diverse voetbalverenigingen. Hij merkt dat het zo ontzettend lastig is om vrijwilligers te vinden. Voor de trainingen, maar ook voor allerlei facilitaire diensten. Een vereniging valt of staat met vrijwilligers, afkopen zou een mooie optie zijn, maar geld maakt nog geen handen die noodzakelijk werk uitvoeren. Nu kan hij helaas ook geen teams meer trainen omdat het niet te combineren valt met zijn onregelmatige werk, maar anders had hij het zeker nog gedaan.

Sadie, zou je wel bereid zijn om eens in de zoveel maanden wasmoeder te zijn? Want ook dat is natuurlijk vrijwilligerswerk. En vrijwilligerswerk betekent niet een wekelijkse verantwoordelijkheid. Al doe je maar eens in de maand iets. Als iedere ouder er zo in zou staan, dan is de belasting voor iedere vrijwilliger minimaal, en kan je kind de sport doen die hij of zij zo fijn vindt.
Volgende

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers