Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Huisdieren - kat

<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4569

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:35

Bericht 11 Jun 2022 21:56

Huisdieren - kat

Ik vroeg me af, voor de kattenbezitters, wat je voor je kat in huis hebt gehaald toen je ze in huis nam en wat je maandelijks aan kosten kwijt bent en waaraan.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4379

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 11 Jun 2022 22:10

Re: Huisdieren - kat

Wat ik in huis heb gehaald:
- Eet en drinkbak
- Krabpaal
- Reismandje
- Mandje voor in huis
- Speeltjes

Voor mijn ene kat ben ik rond de €30 per maand kwijt, voor de andere zo'n €50 in een goede maand, als hij naar de dierenarts moet (is regelmatig zo) dan is het €100-€150.
Niet goedkoop dus, maar ze krijgen duur voer (één kat heeft een speciaal dieet) en goed kattenbakgrind.
<<

Kira

Lady-post-a-lot

Berichten: 1099

Geregistreerd: 30 Apr 2022 07:39

Bericht 11 Jun 2022 22:19

Re: Huisdieren - kat

Ik heb dezelfde dingen in huis gehaald en denk dat ik zo'n 50 euro kwijt ben in totaal. Misschien iets minder, maar ik heb er drie.
Heb geen raskatten en ze zijn tevreden met niet het duurste voer, geen allergieën enzo. En qua dierenarts kosten mag ik ook afkloppen.
<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Berichten: 1302

Geregistreerd: 08 Feb 2021 15:35

Bericht 12 Jun 2022 13:15

Re: Huisdieren - kat

Ik had een Brits korthaar. Die kostte €80 uit het asiel. Ik kocht een krabpaal en een mandje, waar hij niks mee deed, haha. Wat speeltjes, een kattenluik (zou ii niet aanraden, dan gaat hij echt de hele tijd van binnen naar buiten en mijn kat snapte niet dat hij zelf dan weer naar binnen kon en ging dan midden in de nacht keihard staan miauwen).

Verder idd wat voerbakjes, gewoon bij action en elke zoveel tijd kocht ik nieuwe.

Kattenbak natuurlijk, en dan had ik bepaalde vulling die niet zo door het hele huis verspreid werd (bleef niet aan de pootjes hangen). Die vulling was wel duurder, maar kon ook langer in de bak blijven.

Al met al kom je met €50 al een heel eind denk ik. En dan de bijkomende kosten voor voer en kattenbakvulling. Ik heb meerdere merken geprobeerd, maar mijn kat had het liefst Lidl voer. Zo nu en dan van die kattensnoepjes, paar euro.

Dierenarts hadden we niet vaak nodig. Castratie werd nog door het asiel betaald (verplicht). Hij heeft een paar keer een injectie gehad voor een huidinfectie (paar tientjes denk ik?) en af en toe ontwormen en anti vlooien druppels.

Ik vond het allemaal wel meevallen qua kosten. Hij is 18 geworden en ik merk nu hij er niet meer is weinig verschil qua uitgaven.

Leuk een kat! Heb je al een idee wat voor een je wil? (Ras of niet, kitten of volwassen, poes of kater?).

Ooit wil ik weer een kater en dan het liefst weer zo’n aanhankelijk (luidruchtig) groot ras zoals een Brits korthaar of een Noorse boskat of een ragdoll.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1832

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 12 Jun 2022 13:22

Re: Huisdieren - kat

Hetzelfde als Sarah met daarbij een kattenbak, een kam en nagelknippertje. Onze kat komt namelijk niet buiten, dus we knippen elke 2-3 maanden haar nagels. De kam gebruiken we alleen in t verhaar seizoen.
De kat is inmiddels 12 (!) en heeft tegenwoordig speciaal dieetvoer. Dat bestellen we bij zooplus. Kost ongeveer 60 euro en doen we ongeveer 6 maanden mee. We kopen bij de supermarkt kattenbak grind en natvoer. Geen idee wat dat per maand kost, niet zoveel misschien 20 euro?
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1832

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 12 Jun 2022 13:26

Re: Huisdieren - kat

Oh ja wij hebben ook een kattenluik naar het balkon. De kattenbak staat daar ook. Onze kat snapt gewoon hoe dat werkt en kan lekker naar binnen/buiten wanneer ze zin heeft. Nooit problemen mee gehad.

Het kattenmandje voor thuis gebruikte ze de eerste 5 jaar nooit en toen ineens heeft ze 'm ontdekt. Nu slaapt ze er regelmatig in (vooral als de zon schijnt, hij staat op een zonnige plek op de verwarming). Als ze gaat logeren (als wij op vakantie zijn) is ze heel erg verknocht aan haar mandje de eerste dagen/week. Dan sleept ze ook haar speeltjes naar haar mandje toe.

En nog 1 ding vergeten: we hebben voor de kattenbak een uitloop mat. Dan blijft t grind in de mat hangen. Daarna moet ze nog een stukje over t balkon voordat ze naar binnen kan dus we hebben nooit grind binnen liggen.
<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Berichten: 1302

Geregistreerd: 08 Feb 2021 15:35

Bericht 12 Jun 2022 13:37

Re: Huisdieren - kat

Aah Max wat lief dat ze die speeltjes mee in het mandje neemt. Ik ben toch zo dol op die beesten. Ik heb alleen nog niet bedacht hoe we dat gaan doen straks, want als we naar bed gaan zetten we beneden het alarm aan (en de kat mag niet in ons bed).

Wij hebben echt staan proberen de kat door dat luikje naar binnen te duwen. Een binnen, een buiten en dan lokken en een beetje helpen. Maar volgens mij deed hij het gewoon expres haha. Later maar een keer hef luikje op slot gedaan, zo van binnen is binnen. Toen wist hij door hef luikje heen te breken en ging vervolgens buiten weer staan miauwen.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1832

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 12 Jun 2022 13:43

Re: Huisdieren - kat

Wij hebben in t begin het luikje open gehouden met een stokje zodat hij wagenwijd open stond. Dat vond ze wel interessant, beetje snuffelen en er heel voorzichtig doorheen stappen. Paar uurtjes later luikje dicht gedaan en dan een snoepje aan de ene of de andere kant gelegd en dr met rust gelaten.

Waarom gaan jullie t alarm aan zetten? Staat de kattenbak dan ook boven? Onze kat houdt niet van dichte deuren, die zou dat niet accepteren haha. Dan blijft ze rustig de hele nacht krabben/miauwen aan de dichte deur.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2087

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 12 Jun 2022 15:11

Re: Huisdieren - kat

Bedenk wel dat je een dierenarts wellicht niet vaak nodig hebt maar als dat wel het geval is, je ook best duur uit kunt zijn. Mijn kat had een operatie nodig, 1400 euro. Hoeveel mensen wel niet dachten dat ik haar dan maar in zou laten slapen was echt beschamend. Zo oud was ze nog niet en haar gezondheid is toch mijn verantwoordelijkheid? Ik ga haar niet in laten slapen als er gewoon een operatie mogelijk is waarna ze weer gezond is (ze had een pootje verbrijzeld). Laatst at ze niet meer en was een hoopje ellende. Half uurtje dierenarts en ik was 450 euro armer. En ja, dat is dan 2 keer geweest in haar inmiddels 16 jarige leventje maar je moet het geld er dan wel voor hebben. Verdere kosten vind ik redelijk meevallen. Inderdaad voer en kattenbakgrid. Dat kun je zo goedkoop of duur maken als je wilt. Tenzij ze een allergie heeft, dan kan dat ook veranderen natuurlijk.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4569

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:35

Bericht 13 Jun 2022 10:05

Re: Huisdieren - kat

Bedankt voor jullie reacties!

We hebben al eens eerder naar een kat gekeken, ook toen we nog geen kinderen hadden, maar het is altijd bij kijken gebleven. Ik was nooit zo van de katten (inmiddels wel), maar m'n man is ze wel gewend, komt van een boerderij, dus daar hadden ze altijd wel katten.

Ik ben zelf wel allergisch voor katten, maar merk dat als ik langer bij ze in de buurt ben, dit minder wordt.

Nu zag ik laatst een mooie kitten op de website van het asiel die qua beschrijving prima in ons huishouden zou passen, vandaar dat we er weer over begonnen na te denken. Maar inmiddels is deze geplaatst, dus we houden het in de gaten.

Gaat jullie kat mee op vakantie of breng je ze dan naar de opvang of ergens anders naar toe?
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 13 Jun 2022 10:15

Re: Huisdieren - kat

Wij vragen een buur of vriendin om elke dag even bij de kat te kijken/voeren. Wij zijn denk ik max 30 euro per maand kwijt aan de kat. Hij komt buiten, maar als wij werken of weg zijn is de kat binnen, dus hij gebruikt de kattenbak wel. We halen voer van Smolke. Beetje middenmoot dus.

1x per jaar krijgt hij vaccinaties. Geen idee eigenlijk wat dat kost. Rond de 50 euro denk ik. Een tijdje geleden was hij ziek. Hoge koorts. Toen waren we zo'n 200 euro aan de dierenarts.
<<

Danny

Kletskop

Berichten: 634

Geregistreerd: 07 Mei 2021 08:54

Bericht 14 Jun 2022 08:24

Re: Huisdieren - kat

Mijn oudje laat ik niet meer alleen..als ik bij mn vriend slaap,is 1 van de kleinkinderen bij m,maar hij blijft me evengoed zoeken.
Vakantie langer dan 2dagen doe ik m niet meer aan.
Ik mis t ook niet meer..mn laatste lange vakantie is meer dan 15 jaar geleden en dagjes weg met je true love is ook leuk .
Hoe ouder opa wordt,hoe meer hij aan me vastkleeft...ach gos.
<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Berichten: 1302

Geregistreerd: 08 Feb 2021 15:35

Bericht 14 Jun 2022 08:45

Re: Huisdieren - kat

Amandine, er zijn ook kattenrassen die hypoallergeen zouden moeten zijn (zoals labradoodle bij honden).

Als ik op vakantie ging, paste mijn buurman op de kat (hij had er zelf ook een). Als ik langer wegging, ging de kat naar mijn ouders. Als ik maar 1 of 2 nachten weg was, bleef hij gewoon alleen thuis. Hij had een voerbak en drinkbak met een fles erop, waar voer en water uit kwam als het bakje leeg was.
<<

Mara

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 216

Geregistreerd: 24 Sep 2020 11:58

Bericht 14 Jun 2022 22:10

Re: Huisdieren - kat

Wij hebben een Brits korthaar en mijn neefje die heel erg allergisch is heeft daar geen last van.
De kosten voor wat spullen en voer is het niet, maar de kosten komen als er wat met ze is. Mijne moest vorige maand onder narcose voor een röntgenfoto dan ben je €200 verder en vandaag geopereerd om een tumor te verwijderen, weer €200. Dat moet je op kunnen vangen.
💙 2016
💙 2020
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1964

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:58

Bericht 16 Jun 2022 11:02

Re: Huisdieren - kat

Niet echt representatief, maar qua kosten per maand voor onze kat:
- 20 euro insuline
- 3,50 euro spuitjes
- 16 euro aan voer (RC Diabetic)
- 8,75 euro voor een zak grit, maar daar doen we wel langer mee dan een maand. We hebben wel twee kattenbakken.
- 10 euro voor een pipetje Stronghold, tegen vlooien en wormen. Die geven we niet elke maand, hij komt niet buiten, maar vier keer per jaar ongeveer.

Verder eens per jaar een check-up en inentingen, zo'n 40-50 euro. Laatst uitgebreid bloedonderzoek, 150 euro. Gebitsreiniging is hier meestal 200-400 euro, afhankelijk van wat ze moeten trekken.

Onze kat gaat mee op vakantie of een vriendin komt logeren om op hem te passen.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1832

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 16 Jun 2022 11:14

Re: Huisdieren - kat

Als we 1 nachtje weg zijn dan redt ze zichzelf. 2 - 4 nachtjes komt de buurman eten geven. Langer dan 4 nachten gaat ze uit logeren bij vrienden. Ze houdt niet van alleen zijn en gaat dan de hele dag zitten mauwen bij de deur of erger op t balkon.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 26 Jun 2022 09:05

Re: Huisdieren - kat

Ik wilde dit topic nog beantwoorden maar ik denk dat je vrolijker wordt als ik m’n antwoord 2 weken geleden gegeven had 🥲
Normaalgesproken ben ik alleen brokjes, natvoer en kattenbakvulling kwijt, wat neerkomt op ongeveer €50 in de maand, waarschijnlijk nog iets minder. Maar deze maand is er eentje om snel over te slaan, ik heb van de week al met één kat bij de dierenarts gezeten, €250 in totaal armer, en over 3 weken moet ze terug voor nog een klein bloedonderzoek, totale kosten €90. En sinds gisteren heeft de ander ontzettend last van obstipatie dus dat zal ook wel weer een rondje dierenarts worden incl uitgebreid bloedonderzoek, zal ook al gauw ruim €150 zijn…
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1832

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 02 Aug 2022 19:10

Re: Huisdieren - kat

Ohhh mijn arme kat. Gister kwam ik thuis van werk en hing dr staart helemaal tussen de poten. We zijn naar een spoed dierenkliniek gegaan die 's avonds en 'snachts open is, omdat het al na 18:00 was. Een afspraak kost wel 165 euro, maar ja.... arm beestje. Daar dachten ze aan gebroken staart. Pijnstillers gekregen (a 100 euro). Vanochtend naar onze eigen dierenarts gegaan voor rontgenfoto's (a 160 euro). Gelukkig niet gebroken, maar we moeten haar nu observeren voor 24 uur.
Gelukkig lijkt het wat beter te gaan, maar ze is nog steeds zooooo zielig. Over 2 dagen gaan we terug voor een check up.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 02 Aug 2022 19:46

Re: Huisdieren - kat

Ach arm beestje… fijn dat hij niet gebroken is, konden ze vertellen wat er aan wel was? Waarschijnlijk gekneusd?

De oudste van mijn katten mag morgen weer naar de dierenarts. 3e keer bloedprikken in 9 weken. Lang leve een schildklieraandoening… ze doet het wat dat betreft wel heel veel beter, komt goed aan. Zei laatst nog tegen mijn vriend, ik denk dat we haar voor de dood hebben weg gehaald, zo mager en vel over been als ze nog was.

Ze drinkt (en plast) nu wel enorm veel dus ik ben wel bang voor haar nieren. Dan zou ik het eerlijk gezegd even niet weten, ik weet niet hoeveel geld ik nog in een beestje van 17 wil stoppen. Maar ik wil m’n gezellige en knuffelige Noov ook nog niet kwijt. Zou ook totaal niet fair richting haar voelen trouwens.
<<

Kira

Lady-post-a-lot

Berichten: 1099

Geregistreerd: 30 Apr 2022 07:39

Bericht 02 Aug 2022 22:01

Re: Huisdieren - kat

Bij honden bestaat zoiets als een Cold Tail, misschien kan dat bij katten ook? Ik zou 't eens googlen anders max!
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4379

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 03 Aug 2022 08:46

Re: Huisdieren - kat

Inmiddels zit mijn andere kat ook op dieetvoer na een tweede keer blaasontsteking. Natuurlijk ook net in het weekend, dure grap. Heb ook een echo laten maken om blaasstenen uit te sluiten, maar dat was het dus niet. Nu hopen dat het beter gaat met het nieuwe voer.
En de kosten... €300 😅
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4569

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:35

Bericht 03 Aug 2022 09:45

Re: Huisdieren - kat

Zijn jullie katten dan ook wat ouder? Oftewel, merk je dat de bezoekjes aan de dierenarts samenhangen met de leeftijd?
Mijn beeld is nu in ieder geval dat de gemiddelde kosten nog meevallen, maar dat zodra er een dierenarts in beeld komt dit (flink) kan oplopen.

Zelf hebben we nog geen kat in huis, maar kijken we wel regelmatig op de website van het dierenasiel.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4379

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 03 Aug 2022 09:54

Re: Huisdieren - kat

8 en bijna 14 zijn ze, dus valt nog wel mee (vooral die van 8 dan). Mijn kat van 14 heeft al zo'n 6 jaar issues (grove schatting, weet het niet meer precies) dus daar hebben we ook niet echt mazzel mee gehad.
Laatst gewijzigd door Scandic op 03 Aug 2022 09:56, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Kira

Lady-post-a-lot

Berichten: 1099

Geregistreerd: 30 Apr 2022 07:39

Bericht 03 Aug 2022 09:55

Re: Huisdieren - kat

Ik heb een kat van 16 en die heeft nog nooit een dierenartspraktijk gezien, ja toen ze kitten was.
Denk dat het afhankelijk is per kat.
Heb er ook 2 van 4 en die hebben ook nog nooit iets gehad.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 03 Aug 2022 12:16

Re: Huisdieren - kat

Amandine schreef:Zijn jullie katten dan ook wat ouder? Oftewel, merk je dat de bezoekjes aan de dierenarts samenhangen met de leeftijd?
Mijn beeld is nu in ieder geval dat de gemiddelde kosten nog meevallen, maar dat zodra er een dierenarts in beeld komt dit (flink) kan oplopen.


Kira schreef:Ik heb een kat van 16 en die heeft nog nooit een dierenartspraktijk gezien, ja toen ze kitten was.
Denk dat het afhankelijk is per kat.

Die van ons ook nooit. Maar daar kwam twee maanden geleden toch ineens verandering in. Super gezond als kitten en volwassen kat, maar ja ouderdom komt ook bij katten met gebreken... Ze is 17.
Katten van mijn ouders ook, toen ze 17/18 waren zaten ze ineens vaak bij de dierenarts. Voor die tijd nooit.

Ik denk dat het net als met mensen is. Sommige mensen hebben nou eenmaal een ziekte/aandoening waardoor ze vaker een doktersbezoek nodig hebben. Dat kan ook gewoon bij katten zo zijn natuurlijk :) Feit is inderdaad wel dat áls er eenmaal een dierenarts aan te pas moet komen, je dat inderdaad wel goed merkt aan je portemonnee. Zeker als ze regelmatig op controle moeten.
Bij eventuele volgende katten ga ik toch eens kijken wat een dierenziektekostenverzekering kost. Of ik die af ga sluiten weet ik nog niet, misschien stort ik dan wel een soortgelijk bedrag maandelijks op de spaarrekening. Als we het niet nodig zouden hebben is het een mooi spaarpotje.
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers