Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wat te doen met overwaarde woning?

<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4381

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 28 Feb 2018 22:03

Wat te doen met overwaarde woning?

Belastingtechnisch bedoel ik dan. De officiele route schijnt te zijn dat je de overwaarde moet aflossen op je nieuwe hypotheek (als je hypotheekrenteaftrek wilt behouden) en als je het wilt gebruiken voor een verbouwing dat je dan weer een tweede hypotheek moet afsluiten voor de verbouwing. Nu hoor ik van meerdere mensen, waaronder onze hypotheekadviseur, dat de overwaarde ook zo gebruikt kan worden voor de verbouwing, als je de bonnen maar goed bewaart voor je belastingaangifte. Is de belastingdienst echt zo streng dat het via de officiele route moet? Dat is namelijk een hóóp extra gedoe. Wie heeft hier ervaring mee? Mag ook via PB!
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2863

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:15

Bericht 28 Feb 2018 22:33

Re: Wat te doen met overwaarde woning?

Wij hebben ook overwaarde en gaan deze gebruiken voor de verbouwing in ons nieuwe huis(als de verkoop van onze woning doorgaat tenminste). Van de week bij de bank geweest en die heeft het niet gehad over een tweede hypotheek afsluiten. We krijgen gewoon 1 hypotheek. En voor het bedrag van de overwaarde is het inderdaad zaak om de bonnetjes goed te bewaren voor het geval de bd ons gaat controleren.
<<

Anoniem294

Bericht 28 Feb 2018 23:03

Re: Wat te doen met overwaarde woning?

Je moet de bonnen inderdaad goed bewaren zodat je kunt aantonen dat je het geld aan je huis hebt uitgegeven, anders heb je over dat bedrag geen recht op hra.
Wij hebben ervoor gekozen om het bedrag niet aan het huis wat we net gekocht hebben te besteden (behalve de keuken dan) gezien de lage rente . Wij hebben het in wat anders geïnvesteerd waar we veel meer winst uit halen over een paar jaar.
Ik ga er dus vanuit dat wij over dat bedrag geen hra gaan ontvangen.
<<

Anoniem294

Bericht 28 Feb 2018 23:17

Re: Wat te doen met overwaarde woning?

Wat bedoelde hij eigenlijk met een tweede hypotheek voor de verbouwing? Een bouwdepot?
Dat kun je overwegen, dat ligt eraan hoeveel overwaarde je hebt en wat je verbouwing gaat kosten en of je nog speling hebt ivm uitlopende kosten.

Als jullie bijv 20k overwaarde hebben en voor 18k gaan verbouwen kun je ervoor kiezen voor het geval, better safe than sorry, een bouwdepot te nemen voor die 18k en de overwaarde op je priverekening uit te laten keren voor het geval het toch uitloopt naar bijv 22k qua verbouwkosten en je die 4k daarvan kunt betalen (als je je huidige spaargeld op hebt na het kopen of niet in de verbouwing wilt steken) zodat je niet halverwege niet verder kunt met de verbouwing.
Daarna kun je er dan voor kiezen om de overige 16k terug te storten in je hypotheek. Dan krijg je alsnog over die 20k hra als je van doe 4k bonnetjes/facturen hebt.
Laatst gewijzigd door Anoniem294 op 28 Feb 2018 23:17, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4381

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 28 Feb 2018 23:34

Re: Wat te doen met overwaarde woning?

Coco, ja een bouwdepot heet het ook wel denk ik. Zoals het me nu is uitgelegd zit het zo: stel je hebt 50k overwaarde, dat wordt na verrekening bij de notaris op je rekening gestort (of automatisch afgelost als je daar voor kiest). Dat geld los je dus af op de hypotheek. Vervolgens sluit je dus bij de bank een tweede hypotheek af (bouwdepot) waar je de verbouwing van gaat betalen. Dat schijnt dus de route te zijn wat de belastingdienst graag wil, maar het is ontzettend omslachtig en het is veel duurder omdat je weer advieskosten moet betalen aan de bank.
<<

Anoniem294

Bericht 28 Feb 2018 23:50

Re: Wat te doen met overwaarde woning?

Hmm nee zo werkte het bij ons niet. Wij hebben gewoon een bouwdepot bij hypotheek 1 in en die kunnen we dus met eigen geld wel over 6 mnd bijv inlossen en dan krijgen we alsnog de hra.
Ik heb de hypotheek gewoon zelf afgesloten zonder adviseur en het was heel simpel.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 28 Feb 2018 23:54

Re: Wat te doen met overwaarde woning?

Onze hypotheekadviseur heeft nooit gesproken over een tweede hypotheek voor de verbouwing wij hebben daar gewoon de overwaarde voor gebruikt ( en ook voor een lage hypotheek hoor), ik heb zelf later de belastingdienst nog gebeld om te vragen of het geld uit onze spaarbankrekening verplicht in de hypotheek gestort moest worden maar daar werd gewoon eerst de hypotheek mee afgelost waardoor we meer overwaarde hadden om in de verbouwing te stoppen en daarvoor moeten we gewoon alle bonnen bewaren ook van kleinere dingen zoals verf ed. Je hebt dan een half jaar om de overwaarde alsnog in de verbouwing van je nieuwe huis te stoppen, anders mag je daar bedrag niet meer aftrekken. Je kan het geld dus ook totaal ergens anders voor gebruiken, maar dan mag je voor dat bedrag geen hypotheekrente meer aftrekken, de hypotheekrente is nu heel laag dus zelfs dat zou financieel nog wel mee kunnen vallen.

Google eens op bijleenregeling!
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4381

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 28 Feb 2018 23:55

Re: Wat te doen met overwaarde woning?

Coco, dat komt in principe op hetzelfde neer natuurlijk, behalve dat dat bij ons niet op jouw manier kan omdat wij geen hogere hypotheek kunnen afsluiten. Dus dat zal wel de reden zijn dat het ons op deze manier is geadviseerd :-)
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 01 Mrt 2018 00:00

Re: Wat te doen met overwaarde woning?

Neem je de oude hypotheek mee? Zo niet, dan wordt gewoon eerst je oude hypotheek afgelost en kan je vervolgens bepalen hoe hoog je de hypotheek wil hebben op je nieuwe huis en welk deel je wil gebruiken voor je verbouwing en op je eigen rekening laat storten, je hebt dan dus vanaf het begin al een lagere hypotheek dan de aankoopprijs van de woning. Tegenwoordig mag je bij veel hypotheken boete vrij extra aflossen, dus dan kan je ruim reserveren voor je verbouwing en het geld dat over is alsnog later in je hypotheek stoppen.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4381

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 01 Mrt 2018 00:14

Re: Wat te doen met overwaarde woning?

minoessepoes schreef:Neem je de oude hypotheek mee? Zo niet, dan wordt gewoon eerst je oude hypotheek afgelost en kan je vervolgens bepalen hoe hoog je de hypotheek wil hebben op je nieuwe huis en welk deel je wil gebruiken voor je verbouwing en op je eigen rekening laat storten, je hebt dan dus vanaf het begin al een lagere hypotheek dan de aankoopprijs van de woning. Tegenwoordig mag je bij veel hypotheken boete vrij extra aflossen, dus dan kan je ruim reserveren voor je verbouwing en het geld dat over is alsnog later in je hypotheek stoppen.


We hebben een nieuwe hypotheek afgesloten + overbruggingskrediet voor drie weken, dat wordt inderdaad eerst afgelost. Dat hele bedrag wat overblijft krijgen we, ik ga dat nog even checken voor de zekerheid, op onze rekening gestort.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 01 Mrt 2018 09:22

Re: Wat te doen met overwaarde woning?

Wij hebben 2.5 week geleden de sleutel overdracht gehad bij de notaris en wij konden gewoon aangeven naar welke rekening het bedrag wat over bleef na de aflossing en het betalen van het overbruggingskrediet over gemaakt moest worden.
De bank stuurt de stukken van de oude hypotheek, de overbrugging ed door naar de notaris, dat wordt inderdaad eerst afgelost en dan blijft er dus automatisch een bedrag over, de notaris zal dan aan jullie vragen naar welke rekening dat geld over gemaakt moet worden.
Verder is het dan een kwestie van alle bonnetjes bewaren en eventueel een belastingadviseur volgend jaar mee laten kijken met het doen van de aangifte.

Je moet er wel rekening mee houden dat je de overwaarde pas krijgt nadat het oude huis gepasseerd is bij de notaris. Omdat jullie een overbruggingskrediet hebben van 3 weken ga ik er van uit dat jullie in die weken al willen klussen? In die weken heb je nog geen beschikking tot het geld. Bij ons moest de keuken bijvoorbeeld betaald zijn op de ochtend van de levering, ook de vloer moest aanbetaald worden, de aannemer vroeg ook om een eerste betaling in de tweede week toen de eerste grote dingen gedaan waren enz. Dat is wel iets om rekening mee te houden, dat zou je kunnen doen uit spaargeld en dat later weer aan kunnen vullen met de overwaarde ( niet alles hoeft natuurlijk vooraf betaald te worden), maar als je niet zoveel spaargeld hebt dan heb je misschien wel een bouwdepot nodig voor die paar weken.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4381

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 01 Mrt 2018 10:25

Re: Wat te doen met overwaarde woning?

Dat overbruggingskrediet hebben we omdat we niet de hele woning konden financieren, dat gedeelte betalen we dus (ook, want er blijft dus nog overwaarde over) met de overwaarde van ons huidige huis. We gaan over een paar maanden pas verbouwen :)
Ik heb de notaris maar even gemaild voor de zekerheid maar we moesten inderdaad ons rekeningnummer doorgeven.
<<

Anoniem317

Bericht 01 Mrt 2018 14:19

Re: Wat te doen met overwaarde woning?

Wij hebben de overwaarde van ons oude huis in onze nieuwe hypotheek van het nieuwe huis gedaan, zodat onze maandlasten ongeveer net zo hoog zijn als onze oude hypotheek van ons oude huis. Daardoor wonen we nu voor hetzelfde maandbedrag vrijstaand in plaats van in een tussenwoning. De verbouwing van ons nieuwe huis betalen we van ons spaargeld. Wij hebben dus geen bouwdepot.
<<

Anoniem294

Bericht 01 Mrt 2018 14:24

Re: Wat te doen met overwaarde woning?

Minoessepoes, kun je de verf etc er ook bij optellen wat je in je huis hebt gestoken voor de hra? Dat vraag ik omdat je aangeeft bonnetjes van verf te bewaren.
Ik dacht alleen voor de keuken en dat soort zaken maar we hebben ook al een lekkage gehad (klein bedrag) en defect in de cv. Al die kleine bedragen lopen uiteindelijk alsnog op natuurlijk. Al heeft het met de huidige rente niet zoveel zin, denk ik

Scandic, ja dan is het bij jullie inderdaad anders want wij hebben geen overbruggingskrediet gehad en zijn groter maar wel goedkoper gaan wonen dus hebben de overwaarde ook niet nodig gehad voor dit huis.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 01 Mrt 2018 14:40

Re: Wat te doen met overwaarde woning?

Een verbouwing mag gefinancierd worden met de overwaarde, dat kan dus alles zijn wat er bij een verbouwing hoort dus ook de stucadoor, de verf enz, zo heb ik het begrepen van de hypotheek adviseur.

Wij hadden trouwens wel een overbruggingskrediet omdat we een maand twee huizen hadden en dus de overwaarde van ons oude huis nog niet hadden. Dus toen de overwaarde vrij kwam is het overbruggingskrediet afgelost, we hebben een goedkoper huis terug gekocht dus we hebben ook een lagere hypotheek en de verbouwing gefinancierd met de overwaarde.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem294

Bericht 01 Mrt 2018 14:52

Re: Wat te doen met overwaarde woning?

Hoe ver zijn jullie met verbouwen Minoessepoes? Ik ben heel benieuwd naar jullie huis en keuken (mat zwart toch? Dat willen wij waarschijnlijk ook).
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:58

Bericht 01 Mrt 2018 15:06

Re: Wat te doen met overwaarde woning?

Coco, gaan jullie al beginnen met verbouwen?
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 01 Mrt 2018 15:25

Re: Wat te doen met overwaarde woning?

Eigenlijk is het echte verbouwen wel bijna klaar, gisteren is het aanrechtblad geplaatst, nu de tegels nog in de keuken.
We moeten nog wel enorm veel schilderen en kitten, dat moeten we zelf doen en kan eigenlijk alleen als de kinderen op bed liggen 's avonds. Of volgende week logeren we een weekend in het huis van mijn ouders die zelf op vakantie zijn, dan neemt mijn man de jongens daar mee naar toe en reis ik achter ze aan als ik de trap geschilderd heb, zodat de trap dus het weekend kan uitharden.

De keuken ben ik echt enorm blij mee, hij is inderdaad mat zwart, greeploos met een zwarte wasbak van Francke een zwarte kraan en de oven en afzuigkap zijn grafiet, het blad is wit composiet met een vleug er in, het lijkt net marmer. Het is een Bruynzeel keuken, ik denk dat je daar zoekt in google dat je hem wel vind. Ik heb alleen al een oudere foto voordat het blad er op zat ( de wasbak zit nu verzonken in het blad, de lampen hingen nog niet en er moeten dus nog tegeltjes tegen de muur
Laatst gewijzigd door minoessepoes op 01 Mrt 2018 20:41, in totaal 2 keer gewijzigd.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2390

Geregistreerd: 08 Sep 2016 16:43

Bericht 01 Mrt 2018 15:37

Re: Wat te doen met overwaarde woning?

Wauw minoes! :love:
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17373

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 01 Mrt 2018 17:07

Re: Wat te doen met overwaarde woning?

Gaaf zeg! Wat origineel eigenlijk!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 01 Mrt 2018 17:57

Re: Wat te doen met overwaarde woning?

Dank je wel! Ik ben er ook echt heel blij mee, eigenlijk is het gewoon omgedraaid van wat de meeste mensen hebben ( wit met een donker blad), dus niet enorm origineel maar wel anders dan anders. Het oogt op deze foto wel wat donker maar dat is het in het echt totaal niet.

(let niet op de spotjes die uit het plafond hangen :palm: , die zitten inmiddels op zijn plek)

En het zwart komt terug in de kozijnen en ensuite deuren ( hier nog niet volledig geschilderd), dus er zit ook wel een eenheid in denk ik.

Dit zijn overigens foto's die ik tussendoor even snel gemaakt heb om door te sturen om te laten zien hoe het geworden is, dus let niet op het speelgoed en het flesje ed. Ik haal ze straks wel weer weg.
Laatst gewijzigd door minoessepoes op 01 Mrt 2018 20:41, in totaal 1 keer gewijzigd.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15967

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 01 Mrt 2018 18:11

Re: Wat te doen met overwaarde woning?

Wat een prachtig huis! Die vloer is ook echt heel mooi. Ik heb achteraf wel spijt dat wij niet voor visgraat gekozen hebben, het staat zo chique.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4381

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 01 Mrt 2018 18:13

Re: Wat te doen met overwaarde woning?

Heel mooi Minoessepoes, wij gaan ook voor een visgraat vloer :heart:
<<

Anoniem313

Bericht 01 Mrt 2018 18:14

Re: Wat te doen met overwaarde woning?

Heel mooi! Is dat een echte houten vloer?
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 01 Mrt 2018 18:17

Re: Wat te doen met overwaarde woning?

Nee, het is PVC, leek ons met de kinderen wel de meest praktische optie!
25-11-2014 & 09-06-2017
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers