Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Onevenredige inbreng bij aankoop huis

<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25116

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 12 Mrt 2019 20:14

Onevenredige inbreng bij aankoop huis

Wie heeft dit ook en hoe hebben jullie dat geregeld? Wij hebben een flinke overwaarde op ons huidige huis die we gebruiken voor het nieuwe huis, maar de overwaarde is natuurlijk eigenlijk van m'n vriend. Mochten we onverhoopt uit elkaar gaan, dan moet hier iets voor geregeld zijn. Hoe hebben jullie dit vast laten leggen of wat zijn de afspraken hieromtrent?
❤ 7 juni 2018
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9778

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 12 Mrt 2019 20:21

Re: Onevenredige inbreng bij aankoop huis

Wij hebben dit op papier staan. Dat vond ik zelf fijn, aangezien ik meer inlegde. Als wij uit elkaar gaan, krijgt hij dus minder bij een eventuele verkoop van het huis.
<<

Anoniem313

Bericht 12 Mrt 2019 20:28

Re: Onevenredige inbreng bij aankoop huis

Wij zijn zelf blanco begonnen maar ik zou dit zeker op papier laten zetten. Hij brengt dit bedrag in, dat is zijn geld. Sowieso lijkt het me verstandig om het allemaal goed uit te zoeken, omdat hij een kind heeft (toch?).
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10385

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 12 Mrt 2019 20:35

Re: Onevenredige inbreng bij aankoop huis

In een testament.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 12 Mrt 2019 20:41

Re: Onevenredige inbreng bij aankoop huis

Ik heb nul inbreng in het huis dus wij hebben dit zeker goed vastgelegd zodat ik hier kan blijven wonen of zelf goed kan verhuizen, voor scheiding maar ook overlijden. Zeker goed vastleggen hoor, dat soort dingen. Is alleen maar verstandig. Testament en huwelijkse voorwaarden.
Let's discover the world together.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25116

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 12 Mrt 2019 20:42

Re: Onevenredige inbreng bij aankoop huis

Tabbie schreef:Wij hebben dit op papier staan. Dat vond ik zelf fijn, aangezien ik meer inlegde. Als wij uit elkaar gaan, krijgt hij dus minder bij een eventuele verkoop van het huis.


Ja precies, dat is bij ons dus ook zo, alleen ben ik degene die minder krijgt. Heb jij dat ook in een testament laten vastleggen?
❤ 7 juni 2018
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9778

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 12 Mrt 2019 21:06

Re: Onevenredige inbreng bij aankoop huis

Bliss schreef:
Tabbie schreef:Wij hebben dit op papier staan. Dat vond ik zelf fijn, aangezien ik meer inlegde. Als wij uit elkaar gaan, krijgt hij dus minder bij een eventuele verkoop van het huis.


Ja precies, dat is bij ons dus ook zo, alleen ben ik degene die minder krijgt. Heb jij dat ook in een testament laten vastleggen?


Nee, wij hebben geen testament (kost geld ;) ). Maar bij de notaris een schuldbekentenis concept gekregen. Zolang die door ons beide ondertekend werd (en goed bewaren dus), is dat gewoon rechtsgeldig kregen wij te horen.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 12 Mrt 2019 23:09

Re: Onevenredige inbreng bij aankoop huis

Notaris, in een samenlevingscontract en testament. Zeker nu je een kind van hem hebt zou ik daar gelijk ook zaken voor regelen. Dat je dochter wel bepaalde zaken erft etc...

Stel hij zou overlijden dan gaat zijn vermogen naar zijn kind en helemaal niets naar jou als je niets regelt. Tevens kan je ook regelen dat bijv familie iets krijgt etc.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25116

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 12 Mrt 2019 23:34

Re: Onevenredige inbreng bij aankoop huis

Wij zijn geregistreerd partners Fred, dus wat jij zegt klopt niet helemaal geloof ik. Volgens mij ben ik eerste erfgenaam.
❤ 7 juni 2018
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:55

Bericht 13 Mrt 2019 03:04

Re: Onevenredige inbreng bij aankoop huis

Bliss schreef:Wij zijn geregistreerd partners Fred, dus wat jij zegt klopt niet helemaal geloof ik. Volgens mij ben ik eerste erfgenaam.


Dan heb je het erf gebeuren inderdaad al geregeld.

Wij hebben de ongelijke inbreng laten vastleggen bij aankoop. Het deel dat hij meer heeft ingelegd blijft van hem en de rest wat er dan overblijft wordt 50/50 verdeeld.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25116

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 13 Mrt 2019 08:13

Re: Onevenredige inbreng bij aankoop huis

Prosecco schreef:
Bliss schreef:Wij zijn geregistreerd partners Fred, dus wat jij zegt klopt niet helemaal geloof ik. Volgens mij ben ik eerste erfgenaam.


Dan heb je het erf gebeuren inderdaad al geregeld.

Wij hebben de ongelijke inbreng laten vastleggen bij aankoop. Het deel dat hij meer heeft ingelegd blijft van hem en de rest wat er dan overblijft wordt 50/50 verdeeld.


Ja precies, dat willen wij dus ook. Kan dat in de aankoopakte worden opgenomen?
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem335

Bericht 13 Mrt 2019 08:32

Re: Onevenredige inbreng bij aankoop huis

Ben je geregistreerd partner in gemeenschap van goederen? Dan is toch alles van jullie samen? Al zijn de regels hierin wel gewijzigd. Ik zou even een notaris bellen voor advies.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2513

Geregistreerd: 26 Mei 2016 19:46

Bericht 13 Mrt 2019 08:44

Re: Onevenredige inbreng bij aankoop huis

Wij hebben het bij de notaris in het samenlevingscontract laten zetten.

Stel, hij brengt 30.000 in en jij 10.000. Verschil is dus 20.000. Over een aantal jaar verkoop je. Dan mag hij eerst zijn 20.000 pakken. Wat daarna overblijft -zowel winst als verlies- verdeel je evenredig.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11578

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 13 Mrt 2019 09:45

Re: Onevenredige inbreng bij aankoop huis

Het huis staat volledig op naam van mijn vriend, er zit echter wel een deel van mijn geld in. De notaris is nu bezig met een samenlevingscontract waarin we dit ook opnemen dat dat geld altijd van mij blijft. Verder hebben we beiden een testament. Ik ben zijn eerste erfgenaam en mocht ik komen te overlijden gaat het deel wat er dan nog van over is naar zijn familie. J is mijn eerste erfgenaam en mocht hij komen te overlijden gaat het deel wat over is naar mijn familie. Voor mijn vriend voelt het nog niet goed om J in de erflijn te hebben en ik wil mijn ex helemaal uitsluiten. Dus dat zijn lekker ingewikkelde testamenten.
2015 💙
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 13 Mrt 2019 10:12

Re: Onevenredige inbreng bij aankoop huis

Je kunt een schuldbekentenis opstellen, dat is niet zo duur als testament (bij ons 7 jaar terug 80 euro). Daarin verklaar je dat na verkoop van dit huis een x bedrag van jou partner is en de rest half half.
Juli 2015
Maart 2017
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25116

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 13 Mrt 2019 13:38

Re: Onevenredige inbreng bij aankoop huis

Kexter schreef:Ben je geregistreerd partner in gemeenschap van goederen? Dan is toch alles van jullie samen? Al zijn de regels hierin wel gewijzigd. Ik zou even een notaris bellen voor advies.


Per vorig jaar is dit beperkte gemeenschap van goederen, dus dit gaat niet helemaal op.
❤ 7 juni 2018
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3726

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 13 Mrt 2019 18:52

Re: Onevenredige inbreng bij aankoop huis

Ik zou naar de notaris gaan. Wij hebben een samenlevingscontract en testament laten opstellen en alles vast laten leggen ook mbt ons koophuis. Zij kunnen jullie ook informeren hoe het werkt wanneer jouw vriend komt te overlijden mbt het huis en zijn kind uit een andere relatie qua erven. Of hebben jullie dit al vastgelegd? En natuurlijk vast leggen dat dit zijn inleg is en het geld naar hem gaat bij scheiden. Had dit niet in de huwelijkse voorwaarden gemoeten?
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:55

Bericht 13 Mrt 2019 20:32

Re: Onevenredige inbreng bij aankoop huis

Bliss schreef:
Prosecco schreef:
Bliss schreef:Wij zijn geregistreerd partners Fred, dus wat jij zegt klopt niet helemaal geloof ik. Volgens mij ben ik eerste erfgenaam.


Dan heb je het erf gebeuren inderdaad al geregeld.

Wij hebben de ongelijke inbreng laten vastleggen bij aankoop. Het deel dat hij meer heeft ingelegd blijft van hem en de rest wat er dan overblijft wordt 50/50 verdeeld.


Ja precies, dat willen wij dus ook. Kan dat in de aankoopakte worden opgenomen?


Ik geloof dat het bij ons in het samenlevingscontract contract staat. Volgens mij is de koopakte niet zo uitgebreid. Maar voor de koop heb je sowieso een notaris nodig, dus ik zou deze vraag gewoon daar stellen, dan weet je precies waar het in vermeld moet worden.
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 09:52

Bericht 13 Mrt 2019 22:18

Re: Onevenredige inbreng bij aankoop huis

Is het dan niet slim om het in percentages vast te leggen en niet in absolute bedragen?

Stel dat waarde van t huis enorm keldert, dan is t niet helemaal fair dat hij z’n volledige overwaarde-bedrag terugkrijgt en daarna pas de rest verdeeld wordt?
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25116

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 13 Mrt 2019 22:28

Re: Onevenredige inbreng bij aankoop huis

SophieZMY schreef:Is het dan niet slim om het in percentages vast te leggen en niet in absolute bedragen?

Stel dat waarde van t huis enorm keldert, dan is t niet helemaal fair dat hij z’n volledige overwaarde-bedrag terugkrijgt en daarna pas de rest verdeeld wordt?


Ja volgens mij werkt het ook wel zo hoor. Of dat je kijkt wat bijvoorbeeld het verlies is en dat daarvan de helft van zijn inleg wordt afgetrokken.
❤ 7 juni 2018
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 12:19

Bericht 17 Mrt 2019 00:50

Re: Onevenredige inbreng bij aankoop huis

Ik heb ook meer ingelegd bij de aankoop van ons huis. Mijn man wilde dit zelf ook graag vast laten leggen zodat we er nooit gedoe over zouden krijgen. We hebben dit bij de notaris vast laten leggen.
2012 & 2016

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers