Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Eigen huis gezamenlijk maken?

<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 05 Jan 2018 08:43

Eigen huis gezamenlijk maken?

Na de scheiding ben ik in dit huis gaan wonen. Fijne buurt, veel mogelijkheden in t huis, inmiddels ook verbouwd. Vriend is hierbij komen wonen, staat ook ingeschreven.
Vriend ziet graag dat we t huis op onze naam zetten, zodat we meer kunnen met de hypotheek. Hoewel ik denk dat we voor de dingen die we nog willen ook zo kunnen sparen. Hij zegt ook, en zeker terecht, ik stop nu geld ergens in wat niet van mij is. Maar stel dat t ooit over gaat, ben ik wel mn fijn huis kwijt, of schulden ofzo. Ik wil alles delen met hem, met liefde en plezier, hou van hem, zie de toekomst zeer positief in. Maar heb zoveel geluk gehad toen met dit huis..
Overigens hebben we t ook over trouwen. Dat alles gezamenlijk zou worden geen probleem. Maar nogmaals, dat huis..:
Laatst gewijzigd door Elroya op 05 Jan 2018 08:52, in totaal 1 keer gewijzigd.
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2522

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 05 Jan 2018 08:50

Re: Eigen huis gezamenlijk maken?

Als ik bij mijn vriend ga wonen ga ik alleen mee betalen aan de hypotheekrente en niet aan de hypotheek zelf. Precies om de redenen die jij noemt. Het is oneerlijk om mee te gaan betalen aan iets wat niet van mij is straks (was zijn idee trouwens gelijk al), en we willen ook er voor zorgen dat alles zo makkelijk mogelijk blijft mócht het toch fout gaan. We willen beide niet de ellende die je dan hebt met de 1 uitkopen etc. Verder gaan we alle andere lasten delen, maar puur het stukje hypotheek betaald hij dan volledig.
En mijn vriend is er ook heel duidelijk in "Het is ook jouw huis, alleen op papier dan niet". Maar dat veranderd niks aan het gevoel en dat ik straks evenveel inspraak heb in veranderingen etc. Dit is puur om het gewoon makkelijker te houden.
En dure veranderingen in het huis, zoals een uitbouw of wat dan ook, die zullen ook door hem betaald worden óf we leggen goed vast wat mijn aandeel is.
<<

Anoniem242

Bericht 05 Jan 2018 08:56

Re: Eigen huis gezamenlijk maken?

Ik snap jou vriend wel. Mijn vriend wilde destijds ook gaan kopen maar nog niet samen wonen. Maar dat zou betekenen dat ik dan daarna bij hem erbij mocht komen wonen. Nou weet ik dat het veiliger voelt maar voor mij was dat een no go. A omdat ik dan dus mooi met lege handen zou komen te staan stel dat het mis zou gaan, en B ik dan net als je vriend het gevoel heb ergens geld in te gaan steken wat niet van mij is. Dat ik inspraak in veranderingen zou hebben woog echt niet zo zwaar als tegen de andere 2 punten.
Ik denk dan ook dat je goed na moet denken wat je wilt. Wil je echt een toekomst samen? Dan zul je ook die angst los moeten gaan laten. Natuurlijk ben je nooit verzekerd of het goed blijft gaan. Maar je leven lang veilig stellen en de ander hiermee te kort doen waarmee je samen een leven deelt, is ook niet eerlijk.

Wij hebben uiteindelijk samen een huis gekocht. Ik was ook oprecht niet gaan samen wonen als hij het alleen kopen had door gezet.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9723

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 05 Jan 2018 09:01

Re: Eigen huis gezamenlijk maken?

Als hij kan bewijzen dat hij voor een x periode meebetaald heeft aan de hypotheek en bij jou inwoonde, dan heeft hij ook gewoon recht op een deel van je huis. Of hij nu op de hypotheek staat of niet. Dus als ik hem was, zou ik er niet te moeilijk over doen dat het op jouw naam staat.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2501

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 05 Jan 2018 09:04

Re: Eigen huis gezamenlijk maken?

Op zich snap ik wel dat hij erbij wil, maar dat is nog best prijzig als ik me niet vergis. Kun je een kleine klus mee financieren.

Ben je bang dit fijne huis kwijt te raken of het geld wat je erin gestoken hebt? Dat laatste kun je vast laten leggen bij de notaris. Hebben wij ook gedaan omdat vriends inleg groter was. Wellicht kun je ook vast laten leggen dat bij uit elkaar gaan jij de eerste optie op het huis hebt. Wij hebben dat zelf vast laten leggen over wat kleinere dingen, met vooral emotionele waarde.
<<

Anoniem304

Bericht 05 Jan 2018 09:11

Re: Eigen huis gezamenlijk maken?

Ik woon bij mijn vriend in zijn koophuis. Technisch gezien betaal ik inderdaad aan iets wat niet van mij is, maar dat zou ook zo zijn als ik alleen een andere woonruimte heb. Linksom of rechtsom komt het geld toch op dezelfde plek terecht. Of ik nou betaal onder het kopje 'hypotheek' of 'boodschappen en leuke dingen' bijvoorbeeld.
Ik erf de woning wel en geld wat ik erin gestoken heb qua verbouwing staat op papier.

Nou is het wel zo dat ik dit huis helemaal niet wil, mochten we uit elkaar gaan. Het staat namelijk naast m'n schoonouders. :razz:
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 05 Jan 2018 09:20

Re: Eigen huis gezamenlijk maken?

Ik vind het altijd een rare beredenering. 'Je stopt geld in iets wat niet van jou is'. Maar als je huurt, is iets ook niet ván jou. Het gaat dus puur om het bezit.

Ik heb het destijds ook niet gedaan. Mijn huis was van mij, en dat bleef zo. Hij betaalde mij een bepaald deel aan 'huur'. Het enige dat we nu wel merken, nu we echt een gezamenlijk huis hebben, is dat hij hierdoor meer een 'eigen' gevoel heeft. Dat had hij zich niet beseft toen hij met mij in dat andere huis woonde, maar voelt hij nu dus wel sterker. Daardoor voelt het meer als eigen, en ook wel alsof hij wat meer te zeggen heeft ofzo. Heel raar hoe dat werkt.

Het gaat dus uiteindelijk wel om gevoel. Je kan namelijk ook prima in de voorwaarden van het huwelijk laten opnemen, dat mocht je uit elkaar gaan, jij eerste optie hebt op dit huis. En dat je hem dan tegen een bepaalde prijs uitkoopt (of dat sluit je juist uit). Er zijn dus wel meer mogelijkheden dan de opties die jullie nu beiden aanhangen, jij bent bang dat als het stukloopt je zonder huis komt te staan. Nou, dat kan je laten vastleggen. En hij krijgt dan zijn naam op de hypotheek en jullie kunnen verbouwen. Overigens moet je daardoor altijd maar even kijken of bijlenen een optie is, maar goed. Dat is aan jullie :-).
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 05 Jan 2018 09:51

Re: Eigen huis gezamenlijk maken?

Hahaha cotton, dat snap ik ;)
En wat je schrijft klopt ook, als je alles/veel gezamelijk doet, maakt het ook niet veel uit.
Alleen zou het dan zijn dat mocht je uit elkaar gaan je nog wel iets hebt om op verder te gaan (in een hypotheek bouw je nog iets op, boodschappen niet haha)
Sawadee, dat is dus ook als hij mee zou betalen aan alleen de hypotheekrente. Dan zegt hij op zijn beurt, dan kan ik beter zelf een huis kopen, dan bouw ik nog iets op
En caro, daarom wil hij ook geen 'huur' betalen.
Overigens voelt dit wel echt als zijn huis. We hebben al verbouwd, dat heeft hij grotendeels zelf gedaan, dus voelt het wel eigen.

Tabbie, dat wist ik niet

Nan, we hebben het ook wel eens over een ander huis kopen. Maar we zitten hier zo goed. En een ander huis kopen komen ook extra kosten bij
Hij zegt ook, mochten we uit elkaar gaan dan mag jij in het huis blijven (dat kunnen we vast laten leggen). Maar dan zit je idd met uitkopen. En dan zegt ons pap; ik heb je 1x kunnen helpen financieel, dat kan niet nog een 2e x.


Het is gewoon lastig, vooral omdat we samengesteld zijn. We hebben een vakantie geboekt, ik vind het gek dat hij mee betaald voor 'mijn' dochter, hij vind dat niet erg. Opvangkosten dochter vind hij ook niet erg om mee te betalen, daarvan zegt hij, omdat ik ook werk moet ze naar de opvang (opvangkosten van zoon betalen we natuurlijk samen). Dat zijn allemaal dingen, daar doen we niet moeilijk over. Over de vaste lasten ook niet echt. Ik ben ook echt niet uit op zijn geld, ik zeg met zulke dingen juist vaak, dat betaal ik, want is voor dochter ofzo. Enige wat ik dus moeilijk vind is het huis op zijn naam zetten, in angst dat ik het kwijt raak mochten we uit elkaar gaan. Daarom even hier kijken of jullie iets weten;)
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem242

Bericht 05 Jan 2018 09:56

Re: Eigen huis gezamenlijk maken?

Bij ons was het ook puur een gevoelskwestie. Overigens was ik destijds ook niet op de hoogte van alle ins en outs wat het vast leggen betreft bij de notaris.
Maar mijn vriend reageerde uit angst. Bij zijn scheiding is hij het huis kwijt geraakt en hij wilde zich op alle manieren indekken. Ik paste voor mijn gevoel niet in dat plaatje. Maar ook ik was alles kwijt geraakt bij de scheiding en had alles opnieuw opgebouwd. Maar omdat mijn loon niet hoog genoeg was om te kopen (alleen) moest ik schikken naar alles. Dat ging mij echt een stap te ver.
Misschien is mijn situatie ook helemaal niet te vergelijken met dat van jou. Want ik snap jou ook helemaal. Natuurlijk is het jouw huis en wil je die helemaal niet kwijt stel dat....
Maar als je dat zo kan vast leggen zou ik dat zeker doen. Ik denk dat iedereen in deze maatschappij van tegenwoordig, zichzelf op alle fronten veilig wilt stellen. Maar bij een scheiding zal er altijd 1 de verliezer zijn wbt de woning.

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers