Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


burenoverlast

<<

Anoniem223

Bericht 10 Okt 2017 14:15

burenoverlast

Wij hebben een probleem en ik denk dat er niks aan te doen is. Mijn buurman is muziekleraar. Sinds zijn vrouw is gestorven een jaar of 2 geleden horen we de muziek veel harder dan voorheen. Hij is ook minder buiten de deur gaan werken en er wordt veel meer muziek gemaakt bij hem thuis.

Momenteel heb ik er zoveel last van, dat ik echt geen rust meer vind in mijn huis. Ik heb enorm de behoefte om zo nu en dan in stilte te zijn, boek lezen ofzo. Dat gaat vaak dus niet. Het zijn geen belachelijke tijden, hij maakt muziek tussen 9.00 (in het weekend hoor ik soms wel de piano om 7.00) tot ca 21.30. Overdag ben ik niet thuis dus dan maakt het me niet uit.

Ik heb al wat rond gekeken, maar onze muren laten isoleren is erg duur en kost 10 cm van onze kamer. Dan komen we in de problemen bij de keuken en de leidingen.

Wij hebben een koophuis en de buurman een huurhuis. Zou het zin hebben de woningbouwvereniging te bellen? Hij is ongeveer 85 dus ik zit al 7 jaar te hopen dat hij eindelijk stopt met lesgeven of dat hij naar een gelijkvloerse woning gaat.
<<

Anoniem245

Bericht 10 Okt 2017 14:23

Re: burenoverlast

Hoi Ell, ik ben ook muzikante maar ik heb nog nooit van mijn buren gehoord dat ze er last van hebben.
Vanaf 9u en dan tot 21.30 vind ik eerlijk gezegd wel belachelijke tijden, en in het weekend om 7u vind ik eigenlijk gewoon asosiaal.
Ik speel zelf pas vanaf een uur of 11 en tegen etenstijd vind ik dat ik het ook niet meer kan maken nog te spelen. Als het al eens voorkomt is dat echt maar eens in de zoveel tijd en verder probeer ik zoveel mogelijk mijn buren niet tot last te zijn. Mijn zoon drumt en voor hem geldt ook, niet voor een bepaalde tijd en na een uur of 17u helemaal niet meer.
Ik denk dat je best kunt vragen of hij rekening kan houden met jouw werktijden en dan dus les te geven en voor vooral de vroege ochten, en de avond een andere accomodatie te zoeken.
<<

Anoniem223

Bericht 10 Okt 2017 14:39

Re: burenoverlast

Hij geeft thuis les, de leerlingen komen bij hem thuis. Dat is op maandag- en dinsdagaovond. De lessen zijn al bezig als ik om 17.00 uur uit mijn werk kom. Om ca 21.00 komt de laatste leerling. Op maandag zijn het vooral saxofoons, die hoor je echt heel goed. Ik hoor precies wanneer ze een not verkeerd spelen en dus opnieuw beginnen. Zo heb ik laatst maar liefst een half uur una Paloma blanca aangehoord in slakkentempo. Word je niet vrolijk van.

Hij stopt natuurlijk wel om 21.30, dat is geen belachelijke tijd. Daarom vind ik het ook wel lastig om er iets van te zeggen. Het is wel zijn werk (op zijn 85ste, maar toch), wat ik ook wist toen ik het huis kocht. Hij heeft zelf wel een keer geklaagd omdat er in mijn huis geklust werd overdag, maar hij moest toen lesgeven en had last van de schuurmachine. Wij zijn toen gestopt met schuren. Als ik toen had geweten hoeveel last ik van zijn muziek ging krijgen had ik dat nooit gedaan.

We hebben een keer gevraagd of zijn tv wat zachter kon, dar bleef hij vervolgens op terugkomen, dat hij helemaal niet hard stond en dat hij al 30 jaar op dat volume stond (wat ik me niet kan voorstellen, hij wordt zelf namelijk steeds slechthorender).
Omdat hij dus onredelijk is (klaagde bv ook over overlast van spelende kinderen op mijn betegelde voortuin) hoopte ik het op te kunnen lossen via bijvoorbeeld de verhuurder. Zelf isoleren vind ik echt te duur.

Gelukkig willen we gaan verhuizen, maar we moeten het huis nog bouwen (en de grond nog kopen) dus dat gaat even duren.
<<

Anoniem243

Bericht 10 Okt 2017 14:44

Re: burenoverlast

Toen ik nog keyboardles had was dat ook bij iemand thuis, maar die had zelf de betreffende kamer geisoleerd zodat de buren er geen last van konden hebben. Vond ik eigenlijk niet meer dan logisch gezien hij ook veel 's avonds lesgaf. Ik zou toch ook het gesprek aangaan. Zo vroeg in het weekend, en 's avonds na etenstijd vind ik eigenlijk niet dat je het nog kunt maken zoveel geluidsoverlast te bezorgen.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10385

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 10 Okt 2017 16:22

Re: burenoverlast

Ik zou bij hem aankloppen, en anders bij de huurvereniging.
Lijkt me heel irritant.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 16:48

Bericht 10 Okt 2017 17:09

Re: burenoverlast

Ik zou de APV er ook eens op naslaan, daar staat wellicht ook wel het één en ander in vermeld.
Hier een voorbeeld van een APV van een gemeente over deze situatie:

2. Muziekles/-praktijk
Als één of meerdere voorzieningen aanwezig zijn, geldt een meldingsplicht. Dit houdt in dat zodra er één of meer instrumenten (zowel akoestisch als versterkt c.q. elektrisch) bespeeld wordt, er een melding gedaan moet worden als gevolg van de geluidsnormen. De hiervoor geldende geluidsnormen worden vaak snel overschreden en daarmee kan er overlast voor de omgeving ontstaan. Bij klachten dient de gemeente handhavend op te treden en kunnen reductiemaatregelen ten aanzien van het geluid (zoals isolatie) opgelegd worden aan de uitoefenaar van het bedrijf (de bewoner ofwel de muziekleraar).

Ik zou overigens zelf eerst eens met de buurman om tafel gaan om het te bespreken.
<<

Anoniem223

Bericht 12 Okt 2017 18:58

Re: burenoverlast

Ik zit hier dus weer huilend op de bank. Nu heeft hij zijn tv weer zo hard staan dat ik bijna kan volgen waar hij naar kijkt. Ik wil echt zo graag even een moment in stilte kunnen zitten. Van de tv hebben we al ooit iets gezegd, maar hij beweert dat hij die de afgelopen 30 jaar niet harder heeft gezet.
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1952

Geregistreerd: 23 Apr 2015 10:55

Bericht 12 Okt 2017 20:03

Re: burenoverlast

Ga nu naar hem toe en vraag of de tv zachter mag. Ik weet dat je hiervoor een enorme drempel over moet, maar echt doen! Geluidsoverlast heeft zoveel invloed op je woongenot. Ik heb het een paar jaar terug meegemaakt en het is echt vreselijk. Heb je al contact opgenomen met de huurvereniging?
2011 2012 2017
<<

Anoniem223

Bericht 14 Okt 2017 10:48

Re: burenoverlast

Mijn vriend is al ooit naar hem geweest ivm de tv. Hij was not amused en beweerde dat zijn tv al 30 jaar op dat volume staat en dat hij er niks aan kon doen.
Momenteel is hij weer aan het toeteren. Ik heb de radio maar keihard gezet en heb net de woningbouwvereniging gemaild. In het APV van onze gemeente staat niks over geluidsoverlast. Als de woningbouwvereniging niks kan doen, ga ik denk ik de gemeente vragen zo'n onderzoek te doen.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4381

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 14 Okt 2017 11:17

Re: burenoverlast

Ik zou in het geval van de tv vooral bij hem langs gaan, als hij je niet geloofd hem dan ter plekke laten luisteren in jouw huis. Ik weet precies hoe het is helaas, alleen was het bij mij ook ‘s nachts dus toen kon ik de politie laten komen.
<<

Anoniem223

Bericht 14 Okt 2017 11:27

Re: burenoverlast

Scandic schreef:Ik zou in het geval van de tv vooral bij hem langs gaan, als hij je niet geloofd hem dan ter plekke laten luisteren in jouw huis. Ik weet precies hoe het is helaas, alleen was het bij mij ook ‘s nachts dus toen kon ik de politie laten komen.


Dat hebben we dus gedaan, maar hij hoort het zelf niet. Hij is een jaar of 85 en werkelijk elke zin moet je herhalen omdat hij het niet heeft verstaan. Niet gek dus dat zijn tv zo hard staat en hij het dan zelf bij ons niet hoort.
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 16:20

Bericht 14 Okt 2017 11:46

Re: burenoverlast

Hoe vervelend ook, ik zou eerst bij hem zelf langsgaan. Vaak als je met een situatie bij de woningbouw aanklopt vragen ze wat je er zelf aan hebt gedaan om de situatie op te lossen. Verder wil je adviseren om een "klachten dagboek" bij te houden. Wanneer heb je last, hoe lang, waar heb je last van etc. Het is een vorm van dossieropbouw.

Sterkte met de situatie! Ik weet helaas hoe je je voelt.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 14 Okt 2017 11:47

Re: burenoverlast

Ik zou de wijkagent eens benaderen voor hulp/bemiddeling. Ouderen kunnen gevoelig zijn voor een stukje autoriteit.
L2014 & H2017
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 14 Okt 2017 11:56

Re: burenoverlast

Normaal gezien zou ik het overigens eens zijn met Girli, maar ik geloof niet dat de dove buurman haar gaat geloven. Mijn buurman is ook zo.
L2014 & H2017
<<

Anoniem221

Bericht 14 Okt 2017 13:13

Re: burenoverlast

Ik ken het en ik ken je gevoel. Je wordt er toch ook gewoon wanhopig van? Een keertje overlast is niet erg. Iedereen hoort elkaar wel een keertje, maar keer op keer? Ik ben er ziek van geworden. Alles aangrijpen om maar te kunnen slapen, om maar geen geluid om me heen te horen. Deze buurman huurt dan wel, maar hij huurt van zijn vader wat hem indirect huiseigenaar maakt en hem uit huis krijgen is niet mogelijk.

Wij hebben zeer nauw contact met de wijkagent. Hij kent de buurman al jaren en weet ook dat het een lastpost is. Maar na acht jaar is er nog niets concreets gekomen. Wel gaf de agent aan dat als hij had gehuurd, ze hem allang uit huis hadden geplaatst. Als jouw buurman niet wil wikken en niet wil meewerken, dan zou ik de woningbouwvereniging en/of politie benaderen. De woningbouw heb je nu gedaan en ik hoop dat er verbetering komt. Niets zo irritant als geen rust in eigen huis hebben.

Maar wat ook een man om te denken dat hij thuis gewoon muziekles kan en mag geven. Hij is 85 en moet toch weten dat je elkaar niet tot last mag zijn?
<<

Anoniem245

Bericht 14 Okt 2017 13:22

Re: burenoverlast

Fedora je mag gewoon muziekles geven in je eigen huis. Mijn vader deed dat ook, en ik geef ook wel eens thuis les alleen je moet dan wel rekening houden met je buren. Ik vind dat logisch en sociaal gedrag maar blijkbaar vindt deze man dat niet.
<<

Anoniem221

Bericht 14 Okt 2017 13:28

Re: burenoverlast

Kira schreef:Fedora je mag gewoon muziekles geven in je eigen huis. Mijn vader deed dat ook, en ik geef ook wel eens thuis les alleen je moet dan wel rekening houden met je buren. Ik vind dat logisch en sociaal gedrag maar blijkbaar vindt deze man dat niet.


Ik snap dat je thuis les mag geven. Dat lijkt me ergens ook wel logisch. Maar als je buren er last van hebben, dan zoek je toch samen naar oplossingen i.p.v. stug te blijven beweren dat het wel meevalt. Nu staat het er niet in haar tekst, maar ik krijg het gevoel dat het hem eigenlijk niet boeit wat zij voelt. Hij heeft het altijd gedaan, dus dan is het goed.

Het zou hem sieren om een oplossing te zoeken met zijn buren. Mijn buurmeisje speelde piano, inmiddels verhuisd, en zij gaf aan dat ze een uurtje per dag zou oefenen. Prima, ook geen last van gehad. Dat wisten we, dat was prima. Maar ze zei wel gelijk dat als we echt last van haar hadden, dat we dan samen even moesten nadenken over een oplossing. Dat is gewoon netjes.
<<

Anoniem245

Bericht 14 Okt 2017 13:35

Re: burenoverlast

Ja zo heb ik het ook altijd gedaan met mijn buren.
<<

Anoniem223

Bericht 14 Okt 2017 13:37

Re: burenoverlast

Vroeger was hij veel weg, hij gaf toen ook les op een andere locatie. Maar sinds een jaar of 2 alleen nog maar thuis. Hij is dus zelf ook veel meer thuis en gaat dan muziek maken of tv kijken. Ik werkte vroeger ook naast mijn werk nog 3 avonden, dus kreeg er veel minder van mee.
<<

Anoniem316

Bericht 14 Okt 2017 14:02

Re: burenoverlast

Wat lijkt me dat frustrerend Ell. Je geeft aan dat in gesprek gaan waarschijnlijk niet veel uit haalt. Zijn er wellicht kinderen van hem die je er op aan kan spreken? En anders moet je het inderdaad maar spelen via de gemeente o.i.d. Lastig hoor!
<<

Anoniem221

Bericht 14 Okt 2017 14:03

Re: burenoverlast

Maar als je thuiskomt wil je toch gewoon met de beentjes op de bank, zonder de angst dat de buurman elk moment zijn televisie kan aanzetten of muziek produceert? Het veroorzaakte bij mij dusdanig veel stress dat ik me niet thuis voelde in eigen huis. Ik moest het ook vooral niet wagen een keer de griep te krijgen en op bed te gaan, want de kans was groot dat elk moment de muziek aanging en ik het vanuit mijn bed letterlijk kon meezingen. Zo wil je niet thuis zijn. Terwijl thuis de veilige haven moet zijn. Maar dat is wel mijn persoonlijke mening natuurlijk.

We hebben nu het geluk dat de buren wel hun mond opentrekken en ook zelf de politie bellen als het hier weer muzikaal uit de hand dreigt te lopen. Zoals afgelopen donderdag, toen de buurman in zijn boxer het portiek bij elkaar schreeuwde, was het eindelijk een ander die de politie belde. (En die buurman is knettergek, maar zelfs zijn verplichte opname heeft hij afgebroken en de politie weet het daardoor ook niet meer.)

Als ik jou was zou ik nog één keer proberen te overleggen en als dat niet werkt inderdaad de woningbouw en in het extreme geval de politie. Meestal zijn de ouderen meer van politie onder de indruk, dan het jonge stel naast hun.
<<

Anoniem223

Bericht 14 Okt 2017 14:58

Re: burenoverlast

Dee schreef:Wat lijkt me dat frustrerend Ell. Je geeft aan dat in gesprek gaan waarschijnlijk niet veel uit haalt. Zijn er wellicht kinderen van hem die je er op aan kan spreken? En anders moet je het inderdaad maar spelen via de gemeente o.i.d. Lastig hoor!


Zijn kinderen ken ik niet, maar volgens de buurvrouw aan de andere kant hebben ze geen contact meer met elkaar. Er komt nooit iemand op bezoek (tenminste niet dat ik het zie) die ik even kan aanspreken.
<<

Anoniem247

Bericht 14 Okt 2017 16:31

Re: burenoverlast

Heeft je buurvrouw aan de andere kant ook zoveel last van hem? Anders zou ik eens samen met haar bij je buurman aankloppen. Ben wel duidelijk maar ook mild voor die man. Hij is 85 en waarschijnlijk is muziek zijn lust en zijn leven en het enige sociale contact dat hij nog heeft. En dat die tv zo hard staat zal zijn dat hij het anders niet goed hoort. Bedenk gelijk oplossingen als je voor de deur staat. Dan voelt hij zich waarschijnlijk meer begrepen. Bijv. of hij de tv meer van de muur kan plaatsen en de tv wat dichterbij zijn stoel kan zetten. En als hij muziek gaat maken het na 9.00 uur wil doen en proberen om het na 20.00 niet meer te doen.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 14 Okt 2017 16:44

Re: burenoverlast

Wat vervelend zeg! De tv zachter zetten lijkt me lastig voor je buurman, want dan hoort hij het niet en kan hij net zo goed niet kijken. Mijn dove Opa gebruikte een speciale koptelefoon voor het tv kijken, misschien is dat iets voor je buurman? Als je met een werkbare oplossing naar hem toe gaat is dat hopelijk een fijner gesprek dan dat je er alleen met een klacht heen gaat.

Mijn Opa had zoiets:
https://www.beterhoren.nl/hooroplossingen-tv-audio
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 14 Okt 2017 19:20

Re: burenoverlast

Ell schreef:
Dee schreef:Wat lijkt me dat frustrerend Ell. Je geeft aan dat in gesprek gaan waarschijnlijk niet veel uit haalt. Zijn er wellicht kinderen van hem die je er op aan kan spreken? En anders moet je het inderdaad maar spelen via de gemeente o.i.d. Lastig hoor!


Zijn kinderen ken ik niet, maar volgens de buurvrouw aan de andere kant hebben ze geen contact meer met elkaar. Er komt nooit iemand op bezoek (tenminste niet dat ik het zie) die ik even kan aanspreken.


Haha, die zijn vast over een gehoorapparaat begonnen! Zo heeft mijn buurman ook weken niet met z'n dochter gesproken :laughcry:.

Wat een bedachtzame, lieve suggestie Ava!
L2014 & H2017
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron