Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Voor alle hondenbezitters:

<<

Geel

Bericht 19 Jul 2018 11:05

Voor alle hondenbezitters:

Met het risico dat ik word gezien als CBL's opvolger, wil ik het volgende bericht graag even delen.

Fietsen met hond? 'Met deze hitte kan het je huisdier fataal worden'

De Dierenbescherming waarschuwt hondenbezitters om tijdens deze warme dagen vooral niet met hun hond te gaan fietsen. Zeker niet op het heetste moment van de dag. "Een hond kan z'n warmte niet goed kwijt, en kan daarom al binnen een kwartier oververhit raken."


Een rondje fietsen is voor veel mensen de ideale manier om tijdens deze warme zomerdagen een beetje af te koelen. Maar volgens de Dierenbescherming is het mee laten rennen van je hond bij deze temperaturen 'zeer onverstandig'.

Hond kan niet zweten
"Een hond kan niet zweten. De enige manier waarop-ie de warmte kwijt kan raken is door te hijgen of via zijn poten", zegt Dik Nagtegaal van de Dierenbescherming. "Maar omdat de lucht zo warm is heeft dat hijgen geen zin, en het asfalt waarop de hond rent is vaak zo warm, dat ook dat niet helpt om af te koelen. Sterker nog: vaak verbranden honden hun poten door het hete asfalt."

Dat de hond niet af kan koelen, kan heftige gevolgen hebben. "Een hond kan al heel snel oververhit raken, soms binnen een kwartier. Dat kan leiden tot ademhalings- of hartproblemen, die soms zelfs fataal kunnen zijn."

Zo herken je oververhitting bij je hond
Oververhitting heeft volgens de Dierenbescherming vier fases:
Fase 1: De hond hijgt, zoekt schaduw of een koel plekje en is onrustig;
Fase 2: De hond hijgt hard, kwijlt, braakt en/of heeft diarree;
Fase 3: De slijmvliezen van je hond kleuren bleek;
Fase 4: De hond reageert niet meer op prikkels, staart voor zich uit en verkeert in shock.
Voor alle fases geldt dat je de hond het beste zo snel mogelijk naar een koelere plek kunt brengen. Vanaf fase 2 raden we je aan je dierenarts te bellen. Je kunt al wel vast wat lauw water over de buik laten stromen, of natte doeken op de buik leggen. Let op: gebruik geen ijskoud water, dat kan gevaarlijk zijn! Probeer de hond een beetje te laten drinken.

De Dierenbescherming wordt niet overspoeld met meldingen van honden die oververhit zijn geraakt omdat ze met hun fietsende baasje moesten meerennen, maar zien wel dat veel hondeneigenaren zich niet voldoende bewust zijn van de risico's. "We krijgen af en toe een telefoontje en weten dat het gebeurt. Ook via social media zien we dat mensen het signaleren. Als je het zelf een keer ziet: spreek de eigenaar van de hond er op aan. Vaak is het onwetendheid. Mocht iemand het consequent blijven doen, maak dan melding bij 144."

'Maak een korte wandeling'
Volgens de Dierenbescherming moeten hondenbezitters oppassen met te veel inspanning bij hun viervoeter. "Ga bij deze temperaturen gewoon niet fietsen met je hond. Maak in plaats daarvan een niet te lange wandeling, zo kan je hond zelf het tempo bepalen. En als je toch per se wil fietsen met je hond, doe het dan vroeg in de ochtend of 's avonds laat. Dan zijn de lucht en het asfalt koeler."

Linkje: https://www.rtlnieuws.nl/nederland/fiet ... aal-worden
Ik wil zo graag dat zo veel mogelijk mensen dit weten.

Onlangs zag ik ook een filmpje n.a.v. mensen die hun hond in de auto laten zitten terwijl die in de zon staat, hoe ontzettend slecht dat is. Een man ging ter experiment ook in de kofferbak zitten in die hitte met de ramen en deuren dicht, en dan kijken wat er met z'n functies gebeurde. Dat ging sneller fout dan hij had verwacht. Vond 't zo erg om te zien!
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 19 Jul 2018 13:55

Re: Voor alle hondenbezitters:

Heel goed! Mensen doen soms echt dingen waarvan ik denk :wtf:
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem301

Bericht 19 Jul 2018 14:44

Re: Voor alle hondenbezitters:

Goed zo Geel!
<<

Geel

Bericht 19 Jul 2018 16:17

Re: Voor alle hondenbezitters:

Ja toch!
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 20 Jul 2018 07:11

Re: Voor alle hondenbezitters:

Jammer dat dit nog geplaatst moet worden eigenlijk... Net zoals honden en kinderen in de auto laten :palm:
Er moet toch gewoon een moment komen dat iedereen in ieder geval daar over logisch na kan denken?
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 20 Jul 2018 21:39

Re: Voor alle hondenbezitters:

Goed dat je het plaatst. Inderdaad jammer dat het nog steeds geplaatst "moet" worden.

Ik laat de hond nu absoluut niet in de auto. Anders soms wel even. Maar ook nooit lang.
2014 2016
<<

Anoniem239

Bericht 21 Jul 2018 09:06

Re: Voor alle hondenbezitters:

Goed bericht!

Hier lopen we nu alleen kleine stukjes en gaan 2x per dag naar het meertje zodat hij in het water kan koelen. Hij heeft het echt zo warm nu.

Als ik nu trouwens een lang stuk wil lopen dan lukt dat niet. Onze hond gaat gewoon zitten en verplaatst zich pas weer als ik richting huis loop.. haha
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 21 Jul 2018 10:25

Re: Voor alle hondenbezitters:

En toch zag ik gister aan het eind van de middag weer iemand fietsen met de hond. Het is dat ik te ver weg was (zij op de weg en ik in het veld), anders had ik er zeker wat van gezegd. Ik snap het echt niet! Wij lopen nu overdag alleen kleine rondjes (3x) en dan ‘s avonds maken we de lange grote rondes (2x).
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Geel

Bericht 21 Jul 2018 10:59

Re: Voor alle hondenbezitters:

Ja, ik snap het ook wel, je denkt snel: o lekker, even uitwaaien, vindt die hond vast ook fijn. Niet dus.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3293

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:20

Bericht 23 Jul 2018 07:19

Re: Voor alle hondenbezitters:

Heel goed dat je het plaatst hoor! Wat zijn mensen oerstom als ze niet kunnen bedenken dat fietsen met de hond nu niet handig is. Blijkbaar zijn er toch nog mensen die het doen. Net zoals dat er nog steeds veel mensen zijn die hun hond in de auto laten.
<<

Anoniem236

Bericht 23 Jul 2018 07:57

Re: Voor alle hondenbezitters:

Ik heb dan wel geen hond, en zou er ook nooit een hebben, maar ik zou dan wel oerstom kunnen zijn. Ik vind het dus erg goed dat er gewaarschuwd wordt extra, ik had dat niet kunnen bedenken hoor dat dat gevaarlijk is voor een hond. Misschien ook wel om dat ik geen hond heb, maar nooit geweten joh.

In de auto achter laten vind ik een heel ander verhaal. Dat voel je zelf ook wel als je nu de auto in stapt

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers