Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wat eten om aan te komen?

<<

Anoniem247

Bericht 01 Okt 2018 18:04

Wat eten om aan te komen?

Mijn oudste zoon begint door zijn medicatie (Ritalin) teveel af te vallen en ondergewicht te creëren. Omdat hij eigenlijk zijn medicatie niet kan missen moeten we op de momenten tussen de medicatie door zorgen dat hij veel caloriën naar binnen krijgt. Omdat ze op school het “eet gezond en snoep en koek zijn verboden” beleid hebben moet het eigenlijk ook nog eens gezond ogen. En thuis wil ik hem ook niet iedere avond een ongezonde vette hap voorschotelen. We hebben het geluk dat hij bijna alles lust. Iemand tips? Dingen zoals volle melk ipv halfvolle melk krijgt hij al en op brood krijgt hij dubbeldik beleg.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43536

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 01 Okt 2018 18:11

Re: Wat eten om aan te komen?

Ah wat vervelend voor hem (en jou).

Ik zou hem niet volstoppen met suikers maar zeker wel wat lekkers geven als ie uit school komt. Misschien kan je zelf bananenbrood met noten (eieren, boter en noten helpen daar wel bij) bakken of dat soort andere cakes/koeken die echt lekker (en beetje vet) zijn maar niet bomvol suiker zitten. Courgettebrood of worteltaart kan ook echt gezond maar toch lekker zijn. Zo krijgt ie wel z'n vet maar niet kilo's suiker binnen.

Verder kan je denken aan extra avocado op brood of een schep guacamole bij z'n eten als ie dat lekker vindt.
Let's discover the world together.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 01 Okt 2018 18:32

Re: Wat eten om aan te komen?

Plakjes worst en kaas meegeven?
Thuis wat noten geven?
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6184

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 01 Okt 2018 18:36

Re: Wat eten om aan te komen?

Pindakaas als beleg, vette vleeswaren of kaas. Als hij het op kan misschien naast de gewone lunch eens iets extra's geven zoals een beschuit of crackers met lekker beleg. Of eens een extra bakje volle yoghurt.
<<

Orchidee1

Noob

Berichten: 81

Geregistreerd: 02 Sep 2016 09:41

Bericht 01 Okt 2018 19:13

Re: Wat eten om aan te komen?

Roomboter op brood, volle melk, plakje kaas of worst extra.
Plakje cake ipv een koekje.
Volle kwark als toetje of tussendoortje. Handje noten als tussendoortje.
<<

Anoniem272

Bericht 01 Okt 2018 21:36

Re: Wat eten om aan te komen?

Heeft hij genoeg eetlust? Bij ons zit ondergewicht in de familie, en wij merken allemaal dat we veel meer eetlust hebben als we flink bewegen. Hardlopen, fietsen etc. Lijkt onlogisch als je aan wil komen, maar je krijgt er trek van :)

Qua eten: avocado's, Griekse yoghurt. Geen appels (het schijnt dat het eten van een appel ongeveer net zoveel calorieën verbrandt als dat er in een appel zitten).
Vindt hij die repen toevallig lekker met noten, dadels en fruit? Naked, heet het merk geloof ik. Misschien handig voor mee naar school.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2522

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 02 Okt 2018 07:00

Re: Wat eten om aan te komen?

Filoria; het nadeel van ritalin (of andere adhd medicatie) is dat het je eetlust wegneemt.
Ik had vaak wel honger (Rond 1 uur, na een ochtend niks gegeten te hebben) maar totaaal geen eetlust en kon dan ook niks weg krijgen.

Kan je niet op school regelen dat hij een extra tussendoor momentje krijgt? Lijkt me dat als je het uitlegt er wel iets te regelen moet zijn?
En anders bij de apotheek van die pakjes drinken kopen waar voldoende kcal inzitten, welke gelijk staan aan een maaltijd?
<<

Anoniem246

Bericht 02 Okt 2018 07:14

Re: Wat eten om aan te komen?

Ik zeg misschien het meest domme wat ik op dit moment kan zeggen, maar mijn man is een tijdje bij gevoed met Nutrilon. Een ontzettend calorierijk drankje, niet per definitie lekker, maar misschien wel handig om het ondergewicht tegen te gaan? Ik kan me namelijk voorstellen dat als je moet eten, omdat het moet, je er absoluut geen zin in hebt en het eten je helemaal tegen gaat staan? Dan zou Nutrilon helpen? Er zitten naast kcal ook eiwitten e.d. in.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 02 Okt 2018 07:37

Re: Wat eten om aan te komen?

Ik zou ook Nutrilon adviseren, maar eigenlijk zou ik eerst om raad vragen bij je huisarts of bij degene die de medicatie voorschrijft. Het probleem wat jij aangeeft is niet op zichzelf staand, veel kinderen hebben last van gewichtsverlies bij die medicatie. Dus daar hoort vast een goed voedingsadvies bij dat een professional je kan geven. Succes!
#teammaple🍁
<<

Anoniem246

Bericht 02 Okt 2018 07:54

Re: Wat eten om aan te komen?

Het is inderdaad wel handig om eerst een afspraak te maken bij de Huisarts. Misschien kan hij je doorverwijzen naar een diëtist en als het niet nodig is, als hij dat vindt, dat hij Nutrilon voorschrijft? Ik heb geen idee of het vrij te verkrijgen is in een drogist? Maar ik denk dat raad van huisarts handig is.
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 10:10

Bericht 02 Okt 2018 08:43

Re: Wat eten om aan te komen?

Ik zou de huisarts vragen om een verwijzing naar de diëtiste.

Volle producten en roomboter gebruik je vast al, door zijn eten zou je een beetje zonnebloem olie kunnen doen (proef je niet wel wat extra calorieën).
Mocht je uitkomen op dieetvoeding kun je als hij de drankjes niet lekker vind vragen om de neutrale smaak, daarmee kun je koken (kan door sauzen, soepen, gebakken eitje, pannenkoek). Je hebt ook energieverreikte toetjes, smaken een beetje als danoontjes, die zijn wel te doen.

Op school kun je hem misschien zijn brood dubbel belegd meegeven, bananenbrood meegeven, hier krijgen de meiden ook vaak noten mee, misschien extra blokjes kaas of zo of een eitje. Ondanks zijn mindere eetlust eet hij misschien wel heel goed als hij zijn lunch wat verschillende dingen meekrijgt.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Anoniem250

Bericht 02 Okt 2018 12:00

Re: Wat eten om aan te komen?

Juist geen snoep en koek geven. Daar zitten misschien wel calorieën in, maar daardoor eet hij waarschijnlijk de andere maaltijden minder. Mijn kinderen hebben ondergewicht en mijn oudste dochter heeft erg ondergewicht. Ik zou inderdaad een doorverwijzing vragen naar een diëtist. Ik geef haar, op advies van kinderarts, volle producten. Volle melk, roomboter, volle yoghurt, volle kaas, vette vis, noten, avocado, maar juist helemaal geen snoep en koek tussendoortjes. Tips van Femm vind ik ook erg goed.
<<

Anoniem247

Bericht 02 Okt 2018 21:15

Re: Wat eten om aan te komen?

We moeten idd met hem naar een diëtist alleen is dat pas over 2 weken. Tot die tijd moet ik zelf even wat dingen verzinnen om hem niet verder af te laten vallen. Pinda’s/pindakaas vind hij gelukkig heel lekker en hij krijgt tussendoor wel eens een plak kaas, een gekookt ei of een bifi worstje. Avocado heeft hij eigenlijk nog nooit op. Maar dat kan ik hem wel eens geven op een cracker met wat peper en zout. Dat vind ik zelf wel lekker. Hij is verder ook heel actief en voordat hij begon met de medicatie at hij al ontzettend veel en bleef hij nog heel erg slank. Nu eet hij de helft minder en valt hij dus af plus zit hij erg in de groei.

Filoria door de Ritalin is zijn eetlust bijna helemaal weg. Hij moet om de 4 uur één tabletje. En hij moet er eigenlijk drie op een dag. We zijn zelf al gestopt met het laatste tabletje want anders ging er geen eens avondeten in. Nu krijgt hij tegen etenstijd enorme honger en eet een flink bord eten. En een uur later heeft hij weer flinke honger. Dan gaan er meestal nog twee boterhammen in.

Sawadee zijn tweede tabletje pakt hij na de lunch rond 12 uur. Dan eet hij eerst zijn broodtrommel leeg en dan neemt hij een tabletje. Voor en na die tijd heeft hij dus geen eetlust. Dus een extra tussendoor momentje daar heeft hij niks aan.

Ik zal eens gaan informeren voor die Nutrilon. Bedankt!
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 10:10

Bericht 03 Okt 2018 10:09

Re: Wat eten om aan te komen?

O ik vergat nog iets. Fantomalt. Dat is energieverrijkt poeder dat je door al het vloeibare kunt doen. Dus ook door zijn drinken. Wederom iets dat je niet proeft maar wel wat extra calorieën geeft aan drinken/sauzen/soepen/stamppotten
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 03 Okt 2018 10:13

Re: Wat eten om aan te komen?

Ik zou persoonlijk wachten met die Nutridrink (Nutrilon is voor baby's/peuters) op de diëtiste. Ten eerste is het behoorlijk duur, daarnaast is het niet lekker om te drinken en wij (werk in een apotheek) verstrekken het ook niet zomaar aan mensen. Die twee weken is nog wel te overbruggen met normaal voedsel lijkt me.
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 10:10

Bericht 03 Okt 2018 12:11

Re: Wat eten om aan te komen?

Zoals ik het lees wacht ze daar ook mee toch? Maar als je er al veel aan doet met normale voeding is er een grote kans dat een diëtiste dat adviseert.

Ik zou het ook niet zelf gaan halen bij de apotheek maar altijd in overleg doen.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Anoniem247

Bericht 03 Okt 2018 13:08

Re: Wat eten om aan te komen?

Oh nee dat ga ik inderdaad niet doen. Ik moet voor mezelf vrijdag naar de huisarts en dan wilde ik het eens vragen of dat straks evt een optie kan zijn en of dat via een recept moet etc.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 03 Okt 2018 13:12

Re: Wat eten om aan te komen?

Oke (gelukkig) verkeerd begrepen :)
<<

Geel

Bericht 03 Okt 2018 13:31

Re: Wat eten om aan te komen?

Ik heb er niet zo héél veel verstand van, maar mijn man is ook dun en al bijna een jaar bezig met aankomen. Het lukt wel, maar gaat heel traag. Wat hij doet: bunkeren. 's Ochtends Brinta als ontbijt met een boterham of ei erbij. Uur later weer twee boterhammen. 's Middags vaak warm eten met iets van pasta met groenten en vlees. 's Middags weet ik eigenlijk niet wat hij doet, maar bij het avondeten schept hij ook een flink bord vol, toetje erachteraan en dan eet hij 's avonds ook altijd nog twee boterhammen of gebakken eieren oid. Hij probeert inderdaad niet te snoepen, maar het vooral te vullen met brood, pasta etc. Misschien mag je zoon in overleg met school wel meer eten en 's middags een warme hap nemen?
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6799

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 03 Okt 2018 13:37

Re: Wat eten om aan te komen?

Bunkeren is wel lastig als een kind ADHD medicatie heeft en daardoor pas eetlust krijgt als het tabletje bijna uitgewerkt is.

Ik zou dan inderdaad ook door een diëtiste een goed ontbijt en lunch laten opstellen.
2016
<<

Misoe

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 633

Geregistreerd: 22 Jun 2017 12:15

Bericht 03 Okt 2018 13:49

Re: Wat eten om aan te komen?

Mijn zoon heeft er ook wel enigszins last van dat hij weinig eetlust heeft, maar is daarnaast ook nog een hele lastige eter, en heeft hij bijna ondergewicht en gaat zijn groei te langzaam. Gelukkig lust jouw zoon wel graag van alles. Overigens zou ik hem liever 3 broodjes geven dan 2 dikker belegd. Als hij dat opeet tenminste. Liever veel koolhydraten dan veel vetten. Vetten verteren veel langzamer dan vetten, waardoor hij langer vol zit, maar je wilt juist dat hij sneller trek krijgt.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6799

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 03 Okt 2018 17:38

Re: Wat eten om aan te komen?

Oh en Wisselen van medicatie?
Dexamfetamine zou wellicht een alternatief kunnen zijn als je er niet uitkomt met een dieet.
2016

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers