Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Rode wijn

<<

Anoniem284

Bericht 22 Jul 2019 23:34

Rode wijn

N.a.v. het topic van Savi over rosé. Welke rode wijn moet ik echt eens proberen en waarom?
<<

Anoniem284

Bericht 22 Jul 2019 23:38

Re: Rode wijn

Ik ben zelf fan van Neropasso en Fantini Sangiovese.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 23 Jul 2019 07:39

Re: Rode wijn

Oh lekker wijn om 8 uur 's ochtends! :smile: (dit is dus een grapje he)

Ik houd ook van rode wijn, hoewel ik na m'n zwangerschap duidelijk een voorkeur voor wit heb ontwikkeld.

Mijn favoriete druif is ook sangiovese. In z'n zwaarste vorm vind ik een brunello of vino nobile heerlijk, maar ook een lichtere sangiovese vind ik erg lekker in een goede chianti. Eén van onze favoriete 'huiswijnen' die prima betaalbaar is, is deze blend van sangiovese en merlot, de Nespolino:
https://www.vivino.com/poderi-dal-nespo ... /w/1205653
Hier kan je 'm kopen: https://www.wijnbroeders.nl/wijnshop/ne ... se-merlot/
Als jij sangiovese lekker vindt, zou ik deze zeker proberen Gympie! Een lekker toegankelijke sangio! Nog een leuke tip, maar misschien minder geschikt met deze blend, als je een sangiovese hebt, houdt het glas dan eens een beetje scheef en kijk in het licht naar de rand van de wijn in het glas. Je ziet dat het bij sangiovese een beetje oranje is.

Dit kan ook een goede sangiovese zijn denk ik, al ken ik de fles zelf niet. Wel het wijnhuis Frescobaldi, dat is een grote goede:
https://www.wijnbroeders.nl/wijnshop/fr ... ese-kopie/
Daar heb je ook deze Chianti van als je net boven een tientje wilt gaan:
https://www.gall.nl/shop/259683-frescob ... 2016-75cl/

En mocht je eens voor een mooie fles vino nobile willen gaan (bijv voor een cadeau maar waarom niet voor jezelf) dan is dit een goede, van Poliziano.
https://www.gall.nl/shop/257222-polizia ... lsrc=aw.ds

Ik heb nog véél meer tips over sangiovese maar laat maar weten als je meer wilt weten.


Sowieso vind ik Italiaanse wijn lekker. De zuidelijkere druiven steeds minder, primitivo, nero d'avola en negroamaro enzo. Dat smaakt me te veel naar echt zware kersen, die voelt te warm en is te hoog in alcohol qua smaak voor mij. Sowieso drink ik liever iets meer gekoelde rode wijn tegenwoordig. De 'huiskamer temperatuur' waarop rode wijn geserveerd wordt klopt echt niet meer. Dat is gebaseerd op dat huiskamers nog rond de 17 a 18 graden waren, niet 20 - 22.

Een minder bekendere druif in Italie is de aglianico, wat net ten zuiden van Napels groeit. Heel veel zuidelijker dan dat kom ik dus liever niet meer qua druiven. Daar hebben we net van de week een doosje van binnen gekregen.

Barolo vind ik ook lekker, en de andere wijnen uit de Piemonte ook zoals Barbera en Dolcetto, maar ik moet wel eerlijk toegeven dat ik die regio minder goed ken dan Toscane. Daar wil ik nog wel meer over leren!

Qua Spaanse wijn vind ik tempranillo absoluut het lekkerst. We hadden toevallig hele lekkere tempranillo's gedronken in Canada en Amerika, echt gebaseerd op de Spaanse tempranillo's.
https://www.gall.nl/shop/339571-vina-ma ... 2018-75cl/

Pinot Noir heb ik in Oregon uitgebreid geproeft maar is het toch net niet helemaal voor mij. Het is me iets te licht, mag wel iets krachtiger. Van de grote Franse druiven weet ik eigelijk niet zoveel, dat ga ik vast nog wel leren op m'n wijncursus over een paar maanden.
Let's discover the world together.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 23 Jul 2019 07:58

Re: Rode wijn

Ik ben totaal geen wijnkenner, maar onze voorraad was inmiddels zo flink gegroeid door flessen wijn uit kerstpakketten etc. dat we er maar mee zijn begonnen om ze op te drinken. Gisteren bij het eten een fles uit de Bordeaux regio uit 2012 open getrokken met 13,5% alcohol. Hij smaakte naar meer en dat heb ik niet vaak bij wijn, want ik ben meer van het bier.
Ik zal vanavond het merk opzoeken en posten voor de echte kenners.
<<

Anoniem313

Bericht 23 Jul 2019 08:09

Re: Rode wijn

Pinot noir word ik ook nooit heel blij van - sprak zij 2 dagen voor vertrek naar de Bourgogne :smile:

Misschien is voor jullie Sangiovese-liefhebbers de Zweigelt ook wel een leuke afwisseling. Veel fruit maar niet dat kersige van de primitivo (wt ik op z'n tijd wel erg lekker vind trouwens), en je drink 'm meestal ook iets gekoeld.

Australische shiraz drink ik ook graag, klein pepertje erin. En een stevige Malbec vind ik ook lekker, maar vaak wel bij eten. Dat mis ik eigenlijk wel nu ik geen vlees meer eet, dat combineert zo lekker met stevige rode wijn! Linzen zijn er gelukkig ook lekker bij.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 23 Jul 2019 08:19

Re: Rode wijn

Caulfield schreef:Pinot noir word ik ook nooit heel blij van - sprak zij 2 dagen voor vertrek naar de Bourgogne :smile:


Haha!

Ik vind Frankrijk een beetje eng qua wijn, het is zo groot en Fransen zijn zo... Frans, als het op hun wijn aan komt. Maar beetje bij beetje leren we het wel kennen. De Elzas was een groot succes als wijntripje. Ik spreek ook geen Frans, dat helpt ook niet (maar oké, ook geen Italiaans, dat is waar).

Veel plezier in de Bourgogne in elk geval.

Leuke tip van de Zweigelt. Ik geloof dat we daar nog eentje van in de wijnkelder hebben liggen, maar ik weet het niet zeker. M'n man beheert de voorraadstatus op z'n Vivino, niet ik.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem313

Bericht 23 Jul 2019 08:50

Re: Rode wijn

Ja, ik vind Frankrijk ook moeilijk qua wijn, het is zo ontoegankelijk allemaal. Een proeverij ook, je moet gewoon je best doen om iets te vinden, alles zelf vragen enzo - dat is in de VS toch wel heel anders. En met Franse wijnen moet je altijd in het wat hogere segment gaan zitten, terwijl veel andere landen echt lekkere voordelige wijn bieden. En dan die kurken altijd, gedoetje hoor.
Wat in de bourgogne makkelijk is: gewoon aan de cremant, altijd lekker!
<<

Anoniem284

Bericht 23 Jul 2019 10:33

Re: Rode wijn

Ik hoopte al op een reactie van jou, Marin haha! Ik ga achter jouw tips aan.

Caulfield, jaaaa vlees en rode wijn. Heerlijk. Ik ga jouw tip ook even opzoeken.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 23 Jul 2019 17:16

Re: Rode wijn

Inmiddels ben ik thuis geniet ik van het wijntje bij het eten. Het is de Cap Royal Bordeaux Supérieur uit 2015. Ik zag dat een flesje zo'n 13 euro kost. Hij smaakt lekker fruitig. Voor de kenners zal het vast een doorsnee wijntje zijn.
<<

Anoniem282

Bericht 23 Jul 2019 17:35

Re: Rode wijn

Als ik gewoon naar de Appie ga, kies ik voor Federico Paternina Rioja Reserve of Tilia Malbec. Beide vind ik echt heel zacht en lekker. Als ik echt naar iets bijzonders zoek, vraag ik een vriendin die vinoloog is. Maar ik weet het zo niet even meer uit mijn hoofd wat zij mij adviseerde.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 23 Jul 2019 17:42

Re: Rode wijn

Fred schreef:Inmiddels ben ik thuis geniet ik van het wijntje bij het eten. Het is de Cap Royal Bordeaux Supérieur uit 2015. Ik zag dat een flesje zo'n 13 euro kost. Hij smaakt lekker fruitig. Voor de kenners zal het vast een doorsnee wijntje zijn.


Ik ken de Bordeaux helemaal niet zo goed (ben nog aan het lezen over alle regionen daar) dus daar kan ik amper over oordelen, maar een wijn hoeft toch niet duur te zijn om goed te zijn? Jij vond 'm lekker, klaar! Niet minder maken dan dat het is, dat hoeft niet! En geniet er van!
Let's discover the world together.
<<

Anoniem313

Bericht 23 Jul 2019 21:57

Re: Rode wijn

Guattari schreef:Als ik gewoon naar de Appie ga, kies ik voor Federico Paternina Rioja Reserve of Tilia Malbec. Beide vind ik echt heel zacht en lekker. Als ik echt naar iets bijzonders zoek, vraag ik een vriendin die vinoloog is. Maar ik weet het zo niet even meer uit mijn hoofd wat zij mij adviseerde.


Die Tilia Malbec vind ik ook lekker ja! En nog biologisch ook.
Nog een AH tip is het Australische huis Camden Park. Die hebben een lekkere shiraz en een fijne carmeniere, zijn voor ons vaak de huiswijntjes.
<<

Anoniem313

Bericht 23 Jul 2019 21:59

Re: Rode wijn

Die Norton is ook lekker idd!

De Bordeaux ken ik ook niet zo goed eigenlijk. Wat ik zei over Frans en ontoegankelijk geldt voor mij heel erg voor Bordeaux.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 17 Dec 2019 16:13

Re: Rode wijn

Ik heb een paar weken terug etiketten zitten lezen bij de Sligro en toen deze fles gekocht

https://www.wijnendeclerck.be/clos-du-h ... -3834.html

Hij was erg lekker. Het was absoluut geen zware wijn (qua alcohol wel hahaha)
2015 💙
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 17 Dec 2019 16:26

Re: Rode wijn

Leuk Minx. Ook leuk dat je 'm komt tippen! Ik ga zaterdag naar de Sligro dus misschien haal ik wel een flesje.

Ik heb teveel lekkere wijn om tippen. Vandaag weer een doosje binnen gekomen voor de kerst haha.
Let's discover the world together.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 17 Dec 2019 17:04

Re: Rode wijn

Hahaha ja ik was helemaal blij met hoe de smaak was, was precies wat ik zocht. Trok wel gelijk Mn benen in hahaha. Sligro is voor ons zo ongeveer de tweede supermarkt. Die zit dichterbij dan de Lidl ??
2015 💙
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8451

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 17 Dec 2019 17:16

Re: Rode wijn

Momenteel vind ik de Malbec Syrah van Arrogant Frog heel lekker, verkrijgbaar bij Gall en Gall. Er is ook een wijn van Valdivieso die ik heel lekker vind maar ik weer even niet meer welke. Ik ben dus duidelijk geen echte wijnkenner maar houd van een volle, ronde smaak waar je mond niet teveel van samentrekt. Daar voldoet die Arrogant Frog in ieder geval aan :-)
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 17 Dec 2019 18:18

Re: Rode wijn

Marin schreef:
Fred schreef:Inmiddels ben ik thuis geniet ik van het wijntje bij het eten. Het is de Cap Royal Bordeaux Supérieur uit 2015. Ik zag dat een flesje zo'n 13 euro kost. Hij smaakt lekker fruitig. Voor de kenners zal het vast een doorsnee wijntje zijn.


Ik ken de Bordeaux helemaal niet zo goed (ben nog aan het lezen over alle regionen daar) dus daar kan ik amper over oordelen, maar een wijn hoeft toch niet duur te zijn om goed te zijn? Jij vond 'm lekker, klaar! Niet minder maken dan dat het is, dat hoeft niet! En geniet er van!


Grappig Fred, ik las dit berichtje net terug en nog geen tien minuten later zag ik de Cap Royal Bordeaux Superieur staan bij de Gall, weliswaar een jaar later (2016 dus). Het is dat ik vanavond m'n zinnen heb gezet op een bock biertje, anders had ik 'm geprobeerd.
En leuk om dit terug te lezen want intussen snap ik de Bordeaux best een beetje!

Teun, grappig, dat is precies wat ik juist niet zo lekker (meer) vind. Argentijnse Malbec blijkt niet echt m'n ding (en Carmerene uit Chili al helemaal niet).

Maar ben wel afgelopen zomer best Pinot Noir fan geworden dus niet alleen maar zware rode wijnen meer.
Let's discover the world together.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 17 Dec 2019 20:07

Re: Rode wijn

Heeft iemand tips hoe ik rode wijn kan leren drinken? Lijkt me zo gezellig.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 17 Dec 2019 20:15

Re: Rode wijn

Sam schreef:Heeft iemand tips hoe ik rode wijn kan leren drinken? Lijkt me zo gezellig.


Ik heb het leren drinken door tijdens etentjes bij wat betere restaurants waar ook een sommelier werkt te vragen naar een passende rode wijn. Dan krijg je de goede wijn spijs combi en is het zo lekker. En dan kun je ook een beetje uitzoeken wat je zelf lekker vind. En icm met het eten is de wijn sowieso lekker.
2015 💙
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 17 Dec 2019 20:19

Re: Rode wijn

Drink je het wel eens Sam? Zijn er dingen die je wel of niet lekker vindt? Kan je dat uitleggen of is dat lastig? Of zijn er misschien dingen die je denkt dat je lekker vindt?

Over 't algemeen zou ik zeggen: Begin met een beetje de zachte, ronde wijnen met niet te zware tannine (tannine geeft dat samentrekkende gevoel, komt uit de steeltjes en schil van de druif). Ik vind dat heel lekker maar ik denk dat het fijner is om te beginnen met een wat soepelere rode wijn. Beetje zoals Teun omschrijft ook!

Een Merlot kan daar een goeie voor zijn, die kunnen vrij soepel zijn. Of inderdaad een Malbec, hoewel die wel steviger is. En als je een wat fruitigere wil proberen is een Beaujolais misschien wel wat. Of dus een Pinot Noir, die ik lekker vind tegenwoordig (die zijn in lager budget maar ook heeeeul duur te krijgen), dat is ook een wat lichtere wijn. Spätburgunder is Duitse Pinot Noir, die vind ik ook erg lekker.
Wat misschien ook een prima instapwijn kan zijn is de Primitivo uit Puglia, uit de hak van Italië. Het is daar zo warm, dus het is een hele fruitige wijn, niet fris fruit zoals Pinot Noir of Beaujolais, maar meer gestoofd fruit, heel warm. Ook lekker voor de winter. Ik ben er zelf nu niet zo erg meer van (houd ook van m'n rode wijn iets gekoeld) maar ik snap wel waarom het lekker kan zijn.

Als je 't leuk vindt, wil ik je morgen wel een flesje opsturen als soort kerstcadeautje! Moet je even je adres pm' en.

Witte wijn kan overigens net zo gezellig zijn hoor, haha. Als je 't echt niet lekker vindt, kan je net zo goed gezelligheid hebben met witte wijn natuurlijk!
Let's discover the world together.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 17 Dec 2019 20:24

Re: Rode wijn

https://www.wijny.nl/shop/chocovine/22/329/6661/

Dit vond ik ook fijn om aan de rode wijnsmaak te wennen.
2015 💙
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 17 Dec 2019 20:28

Re: Rode wijn

Oo Marin wat een fijne uitleg. Ga ik me eens even in verdiepen.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem284

Bericht 17 Dec 2019 22:53

Re: Rode wijn

Ik vind zelf een caubernet sauvignon een fijne en gangbare rode wijn als beginner.
Volgende

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers