Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Pescotarische (?) koolhydraatarme recepten

<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4488

Geregistreerd: 11 Sep 2013 17:02

Bericht 26 Jun 2018 10:45

Pescotarische (?) koolhydraatarme recepten

Hoi!

Ik eet nu bijna elke avond wat groente met een stukje zalm/vegaburger of een groente omelet met kaas en dat is een beetje saai. Iemand nog lekkere simpele recepten? Liefst iets wat ik voor meerdere avonden kan maken aangezien ik niet zo lang kan staan en dus niet elke avond wil koken :)

Alvast bedankt voor het meedenken!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 26 Jun 2018 10:52

Re: Pescotarische (?) koolhydraatarme recepten

Risotto van bloemkoolrijst met erwtjes en zalmsnippers! Ik maak de bloemkoolrijstrisotto met wat witte wijn, bouillon (kan je groentebouillon pakken als je dat oké vindt) en een klein beetje room (als je niet veganistisch eet). Dan wordt het echt wel smeeuig. Je kunt er natuurlijk ook andere groenten in doen zoals baby spinazie, asperges etc.

Of een kedgeree (Brits Indiase rijstschotel) van bloemkoolrijst met makreel of zalm en een eitje.

Fish tacos van baby romaine sla wraps.

Visschotel met bloemkoolpureelaag er bovenop.
Let's discover the world together.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 26 Jun 2018 11:55

Re: Pescotarische (?) koolhydraatarme recepten

In mijn geval gaat het dan over lunch maar ik kook vaak in het weekend vooruit voor de komende week. Dan maak ik twee pannen soep (pompoen, tomaten, courgette, kan van alles zijn) en haal ik allerlei ingrediënten in huis waar ik makkelijk salades van kan bouwen. Ingrediënten die ik vaak haal:
- Tonijn
- Gerookte Makreel
- Forel
- Garnalen
- Gerookte kip
- falafel
- vega burger
- geitenkaas
- feta
- haloumi
- bonen
- kikkererwten
- mango
- frambozen
- tomaten
- komkommer
- noten
- spinazie
- sla (verschillende soorten)
- chinese kool
- witte kool
- rode kool
- couscous
- spelt
- wortel
- courgette
- paprika
- broccoli

En dan maak ik gewoon 's ochtends even snel een bakkie. Is misschien voor jou ook wel een idee!
Verder vind ik de AH site echt prima voor makkelijke recepten voor door de weeks, zijn vaak ook dingen die je prima een paar dagen kunt bewaren en vooruit kunt koken :).
Laatst gewijzigd door Harrison op 26 Jun 2018 12:04, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 26 Jun 2018 11:59

Re: Pescotarische (?) koolhydraatarme recepten

Garnalen salade
Ingrediënten:
2 eetlepels kokosolie (bakken garnalen) + 1 eetlepel olijfolie (voor de salade)
2 uiten fijngesneden
1⁄2 kopje fijngesneden bosui
2 teentjes knoflook
Keltisch zeezout en peper naar smaak
Eventueel wat citroensap
Garnalen/gamba’s
1⁄2 / 1 kopje water
Gemixte sla en of verse spinazie
Fruit de ui, knoflook en bosui aan,. Voeg de gamba’s toe, bak ze
gaar en druppel steeds wat water erbij, totdat ze gaar zijn. Maak een bak klaar met daarin je
rauwkost. Voeg de gamba’s toe plus het laatste beetje olijfolie en een “splash”van citroensap.

Gebakken garnalen met roerbakgroente
Ingrediënten:
500gr garnalen of gamba’s gepeld
2 eetlepels kokosolie
3 theelepels verse fijngesneden gember (of meer)
2 teentjes knoflook
Zout&peper naar behoefte
500gr sugarsnaps of peultjes
1 courgette in kleinere stukjes
1 kopje gesneden paprika
3 uien gesneden
Extra: 2 theelepels sesamzaadjes
Mix de garnalen, kokosolie (gesmolten), de helft van de gember, knoflook en zout/peper samen en
laat dit maximaal 1 uur trekken (afhankelijk hoeveel tijd je hebt)
Roerbak eerst de garnalenmix en zet ze even opzij in een bakje of kom.
Voeg nu de helft van de kokosolie toe samen met de courgette, peultjes plus de rest van de kruiden.
Mix als laatste nog even de gamba’s er door heen voor een paar minuten.

Dit maar dan ook met gamba's ipv kip. Ik heb dan voor de dressing niet altijd alles in huis hoor, dan maak ik er zelf wat van
Ingrediënten:
Voor de salade:
Kip
Sla, salade naar keuze
Peultjes
komkommer
Voor de dressing
Glutenvrije sojasaus (naar smaak)
2 eetlepels rijst azijn
2 eetlepels olijfolie
1 eetlepel sesamolie
1 eetlepel dijon mosterd
1⁄2 theelepel gedroogde rode peper vlokken
1 eetlepel fijn geraspte verse gember
Bak de kipfilet in wat boter of kokosvet gaar. Maak ondertussen de dressing door alle ingrediënten
samen te voegen en te mengen. Verdeel de rauwkost over je bord. Doe de kip er overheen en giet de
dressing over de salade..

https://10xgezonder.nl/een-vegetarisch-stoofpotje/
Deze vind ik af en toe lekker. Kun je wel goed meer van maken.

Verder maakte ik als ik khdarm at vaak Indiaase of Thaise curry's. Kan met bloemkoolrijst maar ik at het vaak zonder rijst. Eerst even gek om het zo te eten, maar ik vind het wel lekker. Ook makkelijk om voor meerdere dagen te maken.
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4488

Geregistreerd: 11 Sep 2013 17:02

Bericht 26 Jun 2018 14:39

Re: Pescotarische (?) koolhydraatarme recepten

Ik kijk er vanavond even naar hoor! (nu te druk om netjes te reageren) superlief, al die ideeën :)
<<

Pandora

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3183

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:45

Bericht 27 Jun 2018 17:52

Re: Pescotarische (?) koolhydraatarme recepten

Heb je al eens op oahn’s kitchen gekeken? Staan ook fijne recepten op.
Remind yourself that it's okay not to be perfect....
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 16:13

Bericht 28 Jun 2018 19:14

Re: Pescotarische (?) koolhydraatarme recepten

Oh my god Harri. Je brengt me echt op ideeen.

Ik een nu een wek of 5 elke middag yoghurt met fruit (wel om de dag iets anders hahaha) maar het komt me nu al m'n neus uit. Hoe lekker om een soepje te maken of een salade.

We hebben alleen geen magnetron. Maar ik heb hier nog zo'n thermoskan staan. Gooi ik het daar in.

Snij jij dingen voor je salade wel de dag ervoor? Of ga je 's ochtends echt nog dingen staan snijden (komkommer, paprika, tomaat o.i.d?)
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 29 Jun 2018 10:47

Re: Pescotarische (?) koolhydraatarme recepten

Haha dat zou mij ook mijn neus uit komen. Ik denk dat een thermos ook prima werkt. Ik snij meestal 's ochtends even maar we hebben hier ook een prima keuken dus soms doe ik het hier op mijn werk. Ik heb van die salade bakken van systema met aparte vakjes, koelelement en bestek, is heel handig.
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4488

Geregistreerd: 11 Sep 2013 17:02

Bericht 01 Jul 2018 18:25

Re: Pescotarische (?) koolhydraatarme recepten

Dankjewel voor alle tips! Ik ga eens wat in elkaar knutselen met jullie ideeen!

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers