Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Boerenkool

<<

Lovely

Kwebbel

Berichten: 497

Geregistreerd: 04 Jan 2019 16:03

Bericht 06 Jan 2019 10:15

Boerenkool

Misschien een beetje knullig maar ik heb nog nooit boerenkool gemaakt.

Heeft iemand een goed recept? Ook qua verhoudingen. Graag gewoon een simpele versie.
Ik wil het toch vandaag gaan proberen.
<<

Romie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1128

Geregistreerd: 02 Sep 2013 12:38

Bericht 06 Jan 2019 10:18

Re: Boerenkool

Ik kook het met de aardappelen mee en maak er stamppot van, meestal doe ik er dan een bouillonblokje door en melk en een klontje boter.
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:26

Bericht 06 Jan 2019 10:22

Re: Boerenkool

Met zoete aardappel ivp gewone aardappel is ook lekker.

En dan in de snelkookpan, beetje water erbij en 10min onder druk koken. En dan stampen maar (met een scheutje melk erdoorheen)!
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
<<

Lovely

Kwebbel

Berichten: 497

Geregistreerd: 04 Jan 2019 16:03

Bericht 06 Jan 2019 10:29

Re: Boerenkool

Romie schreef:Ik kook het met de aardappelen mee en maak er stamppot van, meestal doe ik er dan een bouillonblokje door en melk en een klontje boter.

Maar hoeveel aardappelen tov een zak boerenkool?
En kook je dan de boerenkool tegelijk als de aardappelen? Of langer/korter?
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 06 Jan 2019 10:29

Re: Boerenkool

Ik kook eerst de aardappelen en na 10 doe ik de boerenkool erbij.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem268

Bericht 06 Jan 2019 11:40

Re: Boerenkool

Silly-One schreef:Ik kook eerst de aardappelen en na 10 doe ik de boerenkool erbij.

Oh ik pleur alles bij elkaar, maar snijd mijn aardappelen redelijk fijn zodat het 15 minuten koken is.
<<

Anoniem282

Bericht 06 Jan 2019 12:33

Re: Boerenkool

Op de zak boerenkool staat de dubbele hoeveelheid aardappelen, maar dat vind ik zelf niet zo lekker. Ik doe meestal 150 aardappelen meer. Dus bij 300 gram boerenkool maak ik 750 gram aardappelen.
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3185

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:39

Bericht 06 Jan 2019 13:23

Re: Boerenkool

Geloof dat wij meestal kilozakken boerenkool hebben en dan staat er geloof ik 750 gram aardappelen op. Ik denk dat ik er meestal een stuk of 3/4 grote schil. Ik kook het apart omdat het anders maar net aan in een pan kan. En we bakken er ook spekjes bij voor erdoor.
D. 💙14-01-2019💙
<<

Anoniem282

Bericht 06 Jan 2019 14:14

Re: Boerenkool

JustMeDaan schreef:Geloof dat wij meestal kilozakken boerenkool hebben en dan staat er geloof ik 750 gram aardappelen op. Ik denk dat ik er meestal een stuk of 3/4 grote schil. Ik kook het apart omdat het anders maar net aan in een pan kan. En we bakken er ook spekjes bij voor erdoor.


Dit lijkt me eerlijk gezegd geen smakelijke verhouding. Het is toch altijd de dubbele hoeveelheid aardappelen t.o.v. de boerenkool? Zo staat het in recepten op internet en de zakken van de Appie (daar doe ik boodschappen).
<<

Anoniem269

Bericht 06 Jan 2019 15:18

Re: Boerenkool

Ik koop altijd zo’n grote zak fijngesneden boerenkool bij de Plus of AH (500 gram) en een kilozakje kruimige aardappelen. De aardappelen doe ik in een pan water. Een laag dat ze ongeveer een cm helemaal ondergedompeld zijn. En daar doe ik een groentebouillonblokje bij. Dan die zak boerenkool erbovenop en koken tot alles zacht is. Evt afgieten, klontje boter erbij en fijnstampen. Ik door er ook altijd gebakken spekjes door en we eten het altijd met een magere rookworst.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 06 Jan 2019 15:39

Re: Boerenkool

Guattari schreef:
JustMeDaan schreef:Geloof dat wij meestal kilozakken boerenkool hebben en dan staat er geloof ik 750 gram aardappelen op. Ik denk dat ik er meestal een stuk of 3/4 grote schil. Ik kook het apart omdat het anders maar net aan in een pan kan. En we bakken er ook spekjes bij voor erdoor.


Dit lijkt me eerlijk gezegd geen smakelijke verhouding. Het is toch altijd de dubbele hoeveelheid aardappelen t.o.v. de boerenkool? Zo staat het in recepten op internet en de zakken van de Appie (daar doe ik boodschappen).
Ik neem ook minder aardappelen dan dat de recepten aangeven. Heb m’n boerenkool liever met meer boerenkool dan aardappel.
#teammaple🍁
<<

Anoniem279

Bericht 06 Jan 2019 15:42

Re: Boerenkool

Guattari schreef:
JustMeDaan schreef:Geloof dat wij meestal kilozakken boerenkool hebben en dan staat er geloof ik 750 gram aardappelen op. Ik denk dat ik er meestal een stuk of 3/4 grote schil. Ik kook het apart omdat het anders maar net aan in een pan kan. En we bakken er ook spekjes bij voor erdoor.


Dit lijkt me eerlijk gezegd geen smakelijke verhouding. Het is toch altijd de dubbele hoeveelheid aardappelen t.o.v. de boerenkool? Zo staat het in recepten op internet en de zakken van de Appie (daar doe ik boodschappen).


Ik heb eigenlijk ook nog nooit kilozakken boerenkool gezien, dat zijn vast enorme zakken. Hier verkopen ze alleen 300 en 500 gram. Wij hebben meestal een zak van 300 gram met zijn tweetjes.
<<

Anoniem282

Bericht 06 Jan 2019 15:56

Re: Boerenkool

Urban Naked schreef:
Guattari schreef:
JustMeDaan schreef:Geloof dat wij meestal kilozakken boerenkool hebben en dan staat er geloof ik 750 gram aardappelen op. Ik denk dat ik er meestal een stuk of 3/4 grote schil. Ik kook het apart omdat het anders maar net aan in een pan kan. En we bakken er ook spekjes bij voor erdoor.


Dit lijkt me eerlijk gezegd geen smakelijke verhouding. Het is toch altijd de dubbele hoeveelheid aardappelen t.o.v. de boerenkool? Zo staat het in recepten op internet en de zakken van de Appie (daar doe ik boodschappen).
Ik neem ook minder aardappelen dan dat de recepten aangeven. Heb m’n boerenkool liever met meer boerenkool dan aardappel.


Dat hoor ik idd wel vaker dat mensen niet de dubbele hoeveelheid aardappelen doen t.o.v. de boerenkool, maar in deze verhouding (1000 gram boerenkool en 750 gram aardappelen) zou ik zelf de verhouding niet meer lekker vinden.
<<

Anoniem313

Bericht 06 Jan 2019 16:41

Re: Boerenkool

Mijn vriend is hier chef stamppot, en die doet bij boerenkool een verhouding van 1:1. Hij kookt de boerenkool apart.
<<

Viva

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:42

Bericht 06 Jan 2019 16:50

Re: Boerenkool

Ik gebruik de dubbele hoeveelheid aardappelen tov de boerenkool.

Tegenwoordig gebruik ik diepvriesboerenkool, 675gr (1,5 verpakking) en dan ongeveer 1300 gr aardappelen. In 1 grote pan, aardappelen onder, daarop de boerenkool en daarop de rookworst.

Als de aardappelen gaar zijn bijna al het water afgieten, half zakje boerenkool kruiden van versteegen erdoor en dan stampen (zonder worst natuurlijk).
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:18

Bericht 06 Jan 2019 16:52

Re: Boerenkool

Ik maak het altijd met puree, vind ik lekkerder. En dan 1 zakje puree speciaal voor stamppot. En dan ongeveer 400 gram boerenkool.
De boerenkool kook ik met een rundvlees bouillonblokje 10 min a een kwartiertje in een klein laagje water zodat de boerenkool net niet onder water staat. Deksel op de pan.

Daarna de puree erdoorheen stampen. En lekker mosterd eroverheen!
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8837

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:17

Bericht 06 Jan 2019 17:12

Re: Boerenkool

Ik doe een kilo aardappels op 500 gram boerenkool.
Samen met een bouillonblokje ( groente of rundvlees.
Stampen met een beetje melk en een klontje boter.
2012
2016
2020

Instagram
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3185

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:39

Bericht 06 Jan 2019 22:01

Re: Boerenkool

Guattari schreef:
JustMeDaan schreef:Geloof dat wij meestal kilozakken boerenkool hebben en dan staat er geloof ik 750 gram aardappelen op. Ik denk dat ik er meestal een stuk of 3/4 grote schil. Ik kook het apart omdat het anders maar net aan in een pan kan. En we bakken er ook spekjes bij voor erdoor.


Dit lijkt me eerlijk gezegd geen smakelijke verhouding. Het is toch altijd de dubbele hoeveelheid aardappelen t.o.v. de boerenkool? Zo staat het in recepten op internet en de zakken van de Appie (daar doe ik boodschappen).


Had ook geen zak in huis zit maar 400 gram ofzo in haha. Ben slecht in schatten.
D. 💙14-01-2019💙
<<

Anoniem294

Bericht 07 Jan 2019 06:42

Re: Boerenkool

Ik vind de boerenkool ook belangrijker dan de aardappelen. Anders krijgen de kinderen ook te weinig vitamines binnen van de boerenkool als er zoveel aardappel door zit.
Ik gebruik 900 gram boerenkool (2 doosjes uit de diepvries) op 1 kg aardappelen en stamp de aardappelen met een scheutje melk. Ik doe er meestal blokjes kipworst door, al eten we het ook vaak zonder vlees, dan krijgen ze er appelmoes bij.

Ik kook het apart van elkaar. Als er kipblokjes door gaan zonder zout en als er geen kipblokjes door gaan met wat zout.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 07 Jan 2019 10:27

Re: Boerenkool

Ik doe altijd maar wat en qua smaak vind ik het allemaal niet zoveel uitmaken geloof ik. Ik gooi alles in 1 pan ongeveer 1 op 1 en leg de rookworst er ook bovenop. Die haal ik er na het koken uit en dan stamp ik de boerenkool met een scheutje ( het liefst warme) melk en een klontje boter en breng het op smaak met peper en zout. In een andere pan bak ik een uitje en spekjes en dat gooi ik er door heen en dan aan tafel gooien we het zoet/zure nat van de augurken er over heen, maar een scheutje azijn door de boerenkool kan ook.
Mijn man is niet dol op boerenkool, ik denk dat we het twee keer per jaar eten en dan probeer ik er voor hem nog iets van te maken dus dan eten we aangeklede boerenkool met allemaal schaaltjes op tafel met augurk, Amsterdamse uien, blokjes (komijnen) kaas, mini gehaktballetjes met goede jus en uiteraard wat rookworst.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 08 Jan 2019 20:56

Re: Boerenkool

Wij doen ongeveer 3 op 2 aardappels tov boerenkool met wordt en spekjes. Een tijdje terug hadden we de stamppot variatie van de Lidl daar zitten pepertjes door en dat is echt heel erg lekker.
2015 💙
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:39

Bericht 09 Jan 2019 07:08

Re: Boerenkool

Ik doe vaak ook mosterd door de aardappels heen als ik ze stamp en een beetje boter.
De verhouding die ik gebruik is op 500gram boerenkool 750gram aardappels.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:20

Bericht 09 Jan 2019 09:49

Re: Boerenkool

De verhoudingen weet ik niet precies, maar ik kook de boerenkool en aardappels altijd apart. Van de aardappels maak ik dan puree met wat melk, een klontje boter en een snufje zout. Daarna stamp ik aardappels en boerenkool door elkaar (uiteraard wel na eht afgieten). De rookworst warm ik altijd mee in de pan met boerenkool. De tip van het bouillonblokje ga ik onthouden.
<<

Japie

Major Yipyapper

Berichten: 3667

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 09 Jan 2019 12:47

Re: Boerenkool

Ik doe altijd op de gok aardappels erbij. Soms heb ik iets teveel, maar die haal ik er dan uit voor het stampen. Ik stop alles in 1 pan en laat het dan een poos opstaan.
Ik giet er altijd klein beetje melk bij en roer er spekjes doorheen. Ook altijd een Hema worst erbij.
Geluk hoef je niet te verdienen, je hebt er recht op.
<<

Lovely

Kwebbel

Berichten: 497

Geregistreerd: 04 Jan 2019 16:03

Bericht 09 Jan 2019 18:45

Re: Boerenkool

Ik heb van bovenstaande reacties allemaal wat meegenomen.
Het was super lekker.

Binnenkort de variaties hierboven eens uitproberen.
Volgende

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers