Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vraag over ontslag na 2 jaar ziekte

<<

Anoniem298

Bericht 01 Nov 2018 13:07

Vraag over ontslag na 2 jaar ziekte

3 november ben ik twee jaar ziek en ga ik uit dienst bij mijn huidige werkgever. Ik heb per 19 november een nieuwe baan, dit heb ik bij werkgever gemeld en nu vraagt mijn werkgever om een ontslagbrief. Dat lijkt me niet de bedoeling toch? Ik ga sowieso al uit dienst ivm twee jaar ziekte, niet omdat ik een nieuwe baan heb. Wie weet wat de juiste procedure is?
<<

Anoniem246

Bericht 01 Nov 2018 13:24

Re: Vraag over ontslag na 2 jaar ziekte

Hij mag je niet ontslaan. Na twee jaar mag je een WIA uitkering aanvragen bij UWV. Maar in jouw geval gaat het niet op. Dus de werkgever hoeft de papierenrompslomp ook niet in te vullen. Jij gaat immers per 19 november ergens anders werken. Ik denk dat het een correcte vraag is of jij een ontslagbrief wil schrijven. Ook omdat je na de twee jaar ziektewet bij baas, geen recht hebt op een WW en direct een WIA zou moeten aanvragen. En dat laatste is door nieuwe werkgever bij jou niet aan de orde.
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 15:48

Bericht 01 Nov 2018 14:14

Re: Vraag over ontslag na 2 jaar ziekte

Dat jij 2 jaar ziek bent betekent niet automatisch dat je ook ontslagen bent. Alleen vervalt dan je ontslagbescherming en zou jouw werkgever een ontslagvergunning kunnen aanvragen plus hij is niet meer verplicht om jouw loon door te betalen. Dus als jullie verder niks overeen zijn gekomen over het beëindigen van jouw contract en jij hebt per 19-11 een nieuwe baan dan snap ik wel dat hij een ontslagbrief wil.
<<

Anoniem270

Bericht 01 Nov 2018 14:34

Re: Vraag over ontslag na 2 jaar ziekte

Het is heel gebruikelijk dat je werkgever vraagt om een ontslagbrief.
Dit hoeft maar een kort briefje te zijn. Datum uit dienst en reden. Een nieuwe baan.
Op internet zijn genoeg voorbeelden te vinden.
<<

Anoniem298

Bericht 01 Nov 2018 16:15

Re: Vraag over ontslag na 2 jaar ziekte

Maar ik zou sowieso ontslagen worden, wel of geen nieuwe baan. Ik ben dan toch niet degene die nu met een ontslagbrief moet komen? Mijn contract wordt hoe dan ook per 4-11 ontbinden (wel met wederzijdse goedkeuring). Plus als ik ontslag neem heb ik toch geen recht op ww? WIA-uitkering krijg ik niet (geen recht op, ook niet als ik nog geen baan zou hebben).
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3478

Geregistreerd: 11 Apr 2017 10:46

Bericht 01 Nov 2018 16:18

Re: Vraag over ontslag na 2 jaar ziekte

Heb je dat zwart op wit, dat je contract sowieso stopt?
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 01 Nov 2018 16:26

Re: Vraag over ontslag na 2 jaar ziekte

Jet schreef:Maar ik zou sowieso ontslagen worden, wel of geen nieuwe baan. Ik ben dan toch niet degene die nu met een ontslagbrief moet komen? Mijn contract wordt hoe dan ook per 4-11 ontbinden (wel met wederzijdse goedkeuring). Plus als ik ontslag neem heb ik toch geen recht op ww? WIA-uitkering krijg ik niet (geen recht op, ook niet als ik nog geen baan zou hebben).


Wat ik niet snap, waarom zou je WW willen als je toch ergens anders gaat werken? Volgens mij werkt dat allemaal niet zo simpel, het laten ontbinden van een contract. Dat is een hoop rompslomp, vooral voor de werkgever. Wil je dat? Je hebt nu toch een andere baan. Dus waarom zou je niet gewoon opzeggen en ergens anders in dienst treden?
Als je bang bent dat je nieuwe baan niet gaat ivm ziekte, dan zou ik als ik jou was advies vragen aan het UWV. Want misschien is het dan juist weer wel handig als het contract echt wordt ontbonden. Je hebt toch wel contact met het UWV neem ik aan?
<<

Vlaai

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1374

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:39

Bericht 01 Nov 2018 17:12

Re: Vraag over ontslag na 2 jaar ziekte

Na 104 weken ziekte stopt de loondoorbetaling van de werkgever, dit betekend niet dat je bent ontslagen.
Hiervoor kan de werkgever een ontslagvergunning aanvragen bij het UWV of middels een vaststellingsovereenkomst, werknemer is niet beschermd door ziekte.
Als de werkgever niks doet, blijf je gewoon in dienst bij werkgever maar zonder salaris. Als jij een andere baan heb, moet je zelf je baan opzeggen doormiddel van een opzegbrief.
Als je werkgever een ontslagvergunning heeft dan staat daar de datum in van ontslag en hoef je niks te doen. Als jullie een vaststellingsovereenkomst hebben dan staat daar je uit dienst datum in, wel kunnen daar aparte afspraken over in staan als je bijv eerder een nieuwe baan heb dan je uitdiensttreding.
<<

Anoniem298

Bericht 01 Nov 2018 17:17

Re: Vraag over ontslag na 2 jaar ziekte

Scandic schreef:Wat ik niet snap, waarom zou je WW willen als je toch ergens anders gaat werken? Volgens mij werkt dat allemaal niet zo simpel, het laten ontbinden van een contract. Dat is een hoop rompslomp, vooral voor de werkgever. Wil je dat? Je hebt nu toch een andere baan. Dus waarom zou je niet gewoon opzeggen en ergens anders in dienst treden?
Als je bang bent dat je nieuwe baan niet gaat ivm ziekte, dan zou ik als ik jou was advies vragen aan het UWV. Want misschien is het dan juist weer wel handig als het contract echt wordt ontbonden. Je hebt toch wel contact met het UWV neem ik aan?


Dat het ontbinden van mijn contract een hoop rompslomp is, is niet mijn probleem, maar dat van mijn werkgever. Ik ben niet bang dat mijn nieuwe baan niet gaat ivm ziekte. Op dit moment gaat het erom dat ik twee jaar ziek ben en dat betekent (zoals Jada aangeeft) dat de ontslagbescherming vervalt en dat ik dus ontslagen mag worden. Dit gaat ook gebeuren, heb ik overigens niet zwart op wit, maar ze hebben aangegeven mijn laatste loon te hebben betaald. Tijdens het re-integratietraject had ik sollicitatieplicht, waar onverwacht een onwijs leuke baan uit kwam rollen. Er zit wel een 'gat' van twee weken, waarin ik recht heb op WW. Wanneer ik nu ontslag neem, wat onzin zou zijn omdat mijn werkgever mijn contract ontbindt, heb ik geen recht meer op WW.

Anyway, ik heb inmiddels contact gehad met het UWV en de medewerkster die ik sprak zei dat ik absoluut geen ontslagbrief moet inleveren, met als reden bovenstaande. Mijn werkgever wil van mij af, het is niet zo dat ik daar weg wil, maar tijdens het hele traject is gebleken dat ik er niet meer pas en dus ander werk moest gaan zoeken.
Laatst gewijzigd door Anoniem298 op 01 Nov 2018 18:50, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem298

Bericht 01 Nov 2018 17:18

Re: Vraag over ontslag na 2 jaar ziekte

Vlaai schreef:Na 104 weken ziekte stopt de loondoorbetaling van de werkgever, dit betekend niet dat je bent ontslagen.
Hiervoor kan de werkgever een ontslagvergunning aanvragen bij het UWV of middels een vaststellingsovereenkomst, werknemer is niet beschermd door ziekte.
Als de werkgever niks doet, blijf je gewoon in dienst bij werkgever maar zonder salaris. Als jij een andere baan heb, moet je zelf je baan opzeggen doormiddel van een opzegbrief.
Als je werkgever een ontslagvergunning heeft dan staat daar de datum in van ontslag en hoef je niks te doen. Als jullie een vaststellingsovereenkomst hebben dan staat daar je uit dienst datum in, wel kunnen daar aparte afspraken over in staan als je bijv eerder een nieuwe baan heb dan je uitdiensttreding.


Zij ontbinden mijn contract per 4-11, mijn nieuwe baan start 19-11. Dan is het toch onzin om om een ontslagbrief te vragen?
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1936

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:18

Bericht 01 Nov 2018 18:18

Re: Vraag over ontslag na 2 jaar ziekte

Ik weet het niet zeker hoor. Misschien denk ik te wantrouwend. Maar in principe heeft de werkgever van Jet niks te maken met de nieuwe baan van haar. Tenslotte is ze al 2 weken uit dienst dan.
Ik denk dat het zich in de vingers kan snijden met het nemen van een eigen ontslag. Bijv als blijkt dat ze dadelijk opnieuw langdurig ziek is om welke reden dan ook. Of mogelijk kan de werkgever zo geld terug vorderen omdat ze hiermee kunnen bewijzen dat jet niet ziek is geweest voor 2 jaar? Ik zeg het al, misschien veel te wantrouwend. Maar ik zal zeker niet zonder verder te informeren bij uwv een ontslagbrief gaan schrijven.
Juli 2015
Maart 2017
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1936

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:18

Bericht 01 Nov 2018 18:18

Re: Vraag over ontslag na 2 jaar ziekte

Ik weet het niet zeker hoor. Misschien denk ik te wantrouwend. Maar in principe heeft de werkgever van Jet niks te maken met de nieuwe baan van haar. Tenslotte is ze al 2 weken uit dienst dan.
Ik denk dat het zich in de vingers kan snijden met het nemen van een eigen ontslag. Bijv als blijkt dat ze dadelijk opnieuw langdurig ziek is om welke reden dan ook. Of mogelijk kan de werkgever zo geld terug vorderen omdat ze hiermee kunnen bewijzen dat jet niet ziek is geweest voor 2 jaar? Ik zeg het al, misschien veel te wantrouwend. Maar ik zal zeker niet zonder verder te informeren bij uwv een ontslagbrief gaan schrijven.
Juli 2015
Maart 2017
<<

Oreo

Kletskop

Berichten: 790

Geregistreerd: 24 Mei 2018 21:22

Bericht 01 Nov 2018 18:19

Re: Vraag over ontslag na 2 jaar ziekte

Jet, ik ben het met je eens. Als jij niet had gemeld dat je een nieuwe baan hebt, had je ook geen ontslagbrief aan hoeven te leveren. Enige is dat je, ondanks je niet toekennen van je WIA, mogelijk wel ziek uit dienst gaat. En als je huidige werkgever eigen risico drager is, snap ik dat ze willen weten of je een nieuwe baan hebt. Heb je een vaststellingsovereenkomst getekend (omdat je zegt met wederzijds goedvinden)? Wat staat daarin? is daar iets over in opgenomen?
App me anders ff als je nog vragen hebt ;)
22112014 / 10042019
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3718

Geregistreerd: 01 Jan 2015 12:05

Bericht 01 Nov 2018 18:31

Re: Vraag over ontslag na 2 jaar ziekte

Heb je rechtsbijstand? Bel die even voor advies.
<<

Anoniem298

Bericht 01 Nov 2018 18:47

Re: Vraag over ontslag na 2 jaar ziekte

Fantine, die heb ook net gesproken. Sowieso zelf absoluut zelf geen ontslag nemen, als zij me niet ontslaan ontstaat er een 'slapend contract', wat betekent dat ik gewoon in dienst blijf zonder loonbetalingsplicht van mijn werkgever. Mochten ze met een vaststellingsovereenkomst komen (die heb ik nog niet gezien, een eventuele ontslagvergunning evenmin) moet ik die ook samen met een jurist doornemen voor ik teken.
<<

Vlaai

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1374

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:39

Bericht 02 Nov 2018 04:54

Re: Vraag over ontslag na 2 jaar ziekte

Jet schreef:
Vlaai schreef:Na 104 weken ziekte stopt de loondoorbetaling van de werkgever, dit betekend niet dat je bent ontslagen.
Hiervoor kan de werkgever een ontslagvergunning aanvragen bij het UWV of middels een vaststellingsovereenkomst, werknemer is niet beschermd door ziekte.
Als de werkgever niks doet, blijf je gewoon in dienst bij werkgever maar zonder salaris. Als jij een andere baan heb, moet je zelf je baan opzeggen doormiddel van een opzegbrief.
Als je werkgever een ontslagvergunning heeft dan staat daar de datum in van ontslag en hoef je niks te doen. Als jullie een vaststellingsovereenkomst hebben dan staat daar je uit dienst datum in, wel kunnen daar aparte afspraken over in staan als je bijv eerder een nieuwe baan heb dan je uitdiensttreding.


Zij ontbinden mijn contract per 4-11, mijn nieuwe baan start 19-11. Dan is het toch onzin om om een ontslagbrief te vragen?



Als zij jouw contract ontbinden hoef jij geen sollicitatiebrief in te leveren.
Weer je al hoe se je contract willen gaan ontbinden? En is dat werkelijk per 4-11? Want ontbinden en stoppen met loondoorbetaling zijn 2 verschillende dingen. Bij een slapend dienstverband moet je weer gaan werken bij je werkgever als je benutbare mogelijkheden heb.

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers