Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Juffen, wat wil jij anders doen aankomend jaar?

<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 08 Jul 2015 20:53

Juffen, wat wil jij anders doen aankomend jaar?

Elk jaar fantaseer ik in de vakantie een beetje over het volgend schooljaar.
Wat wil ik anders aanpakken? Wat wil ik beter doen, wat doe ik al goed?

Ik krijg aankomend jaar een groep 3, met (tot nu toe) nog maar 17 leerlingen.

Ik heb dit jaar een teach like a champion cursus gevolgd (een bepaalde manier van lesgeven en de kinderen benaderen) en wil deze technieken gelijk aan het begin van het jaar inzetten.
Ook wil ik gestructureerder gaan werken, dingen beter opbergen (raak nog al eens wat kwijt), en bijv mijn mailbox opruimen en mailtjes ordenen (ben nu soms een uur aan het zoeken).
Samen met mijn duo ga ik het overdrachtsboek bestellen, eens kijken of ons dat bevalt!

En jij?
<<

Anoniem131

Bericht 08 Jul 2015 21:03

Re: Juffen, wat wil jij anders doen aankomend jaar?

Ik ben geen juf aan de basisschool maar ik wel dingen aanpassen/aanscherpen.

-handtekening aan het begin bij binnenkomst en anders ben je afwezig (ren elke dag een kwartier achter ze aan)
- geen telefoons meer
- geen eigen taal (tenzij er toestemming is)
- geen geloofsgezeik (valt samen met bovenstaande)
- samen opstarten
<<

Aristoteles

Noob

Berichten: 116

Geregistreerd: 25 Apr 2015 12:56

Bericht 08 Jul 2015 21:13

Re: Juffen, wat wil jij anders doen aankomend jaar?

Ik krijg groep 1/2 weer. Maar het aantal kinderen is nog onduidelijk want er zijn ook afmeldingen. Ik wil minder werk naar huis meenemen en ook minder rommelig werken.
Ik ben ook benieuwd hoe het verder met de stichting gaat waarvoor ik werk want ik heb het idee dat het daar niet zo heel goed mee gaat, als ik de verhalen mag geloven.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25121

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 08 Jul 2015 21:17

Re: Juffen, wat wil jij anders doen aankomend jaar?

Ik ga weer een eigen groep draaien (nou ja, op de woensdag na) na twee jaar twee groepen te hebben gedaan. Vind het wel weer spannend. In elk geval wil ik op tijd dingen signaleren en ouders goed op de hoogte houden. Dit vond ik een paar jaar geleden nog wel eens lastig, dus dat is mijn grootste aandachtspunt. Pff maar eerst vakantie, ik SNAK ernaar! Alleen morgen nog een dagje werken.
❤ 7 juni 2018
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 08 Jul 2015 21:31

Re: Juffen, wat wil jij anders doen aankomend jaar?

Oh ik heb goede voornemens. Ik ga bij al m'n klassen vooraf een studieplanner geven met daarin ook de beoordelingsmomenten opgenomen, en twee weken voor die momenten geef ik dan de beoordelingscriteria aan de leerlingen. In een soort rubrics.
Verder ga ik m'n administratie per klas nog beter bijhouden zodat ik niet elke keer tijdens een rapportperiode loop te stressen omdat ik niet al m'n papieren goed bij elkaar heb.
#teammaple🍁
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 08 Jul 2015 21:34

Re: Juffen, wat wil jij anders doen aankomend jaar?

herkenbaar UN! Dat heb ik dus ook..

Heb net een agenda gekocht en de jaarplanning voor volgend jaar is al binnen, dus ga die alvast invullen! En sowieso meer met mijn agenda werken (digitaal werkt voor mij gewoon niet), het kwam nog al eens voor dat ik een afspraak bleek te hebben die ik niet genoteerd had haha!
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 08 Jul 2015 21:40

Re: Juffen, wat wil jij anders doen aankomend jaar?

Spannend Bliss, dat is ook wel weer fijn!
<<

Aristoteles

Noob

Berichten: 116

Geregistreerd: 25 Apr 2015 12:56

Bericht 08 Jul 2015 21:42

Re: Juffen, wat wil jij anders doen aankomend jaar?

Dat van in de telefoon zetten met afspraken gaat bij mij ook altijd verkeerd. Ik moet nog een agenda kopen. Nog tips?
Leuk Bliss, dat je weer je eigen groep krijgt.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25121

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 08 Jul 2015 21:47

Re: Juffen, wat wil jij anders doen aankomend jaar?

Ja vind het wel fijn, werd een beetje moe van dat overdragen steeds haha. Was trouwens wel op mijn eigen verzoek dat ik werd opgesplitst, maar nu ook weer op eigen verzoek één groep. Lekker overzichtelijk :)
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem129

Bericht 08 Jul 2015 21:56

Re: Juffen, wat wil jij anders doen aankomend jaar?

Ik heb voor komend schooljaar een hele fijne agenda gekocht. Ik ben de eerste helft van het schooljaar met zwangerschapsverlof maar daarna hoop ik er veel plezier van te hebben. Daar wil ik alles in opschrijven in plaats van in een los schriftje en losse blaadjes:)

http://www.bekkingblitz.com/p/q/docente ... 016/KA6900
<<

Anoniem156

Bericht 08 Jul 2015 22:13

Re: Juffen, wat wil jij anders doen aankomend jaar?

M'n administratie beter bij gaan houden, ik heb er een hekel aan waardoor ik er veel te lang tegenaan zit te hikken en alles de avond voor het ingeleverd moet zijn afmaak.
Ik wil een weektaak op verschillende niveaus aanbieden.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25121

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 08 Jul 2015 22:16

Re: Juffen, wat wil jij anders doen aankomend jaar?

Bij ons staat de weektaak nog in de kinderschoenen, maar uiteindelijk moeten wij hem ook wel op verschillende niveaus gaan aanbieden idd. Collega deed dit nu al geloof ik en ik krijg komend jaar haar groep, dus ff vragen hoe ze dat precies deed.
❤ 7 juni 2018
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 08 Jul 2015 22:17

Re: Juffen, wat wil jij anders doen aankomend jaar?

Aristoteles schreef:Dat van in de telefoon zetten met afspraken gaat bij mij ook altijd verkeerd. Ik moet nog een agenda kopen. Nog tips?
Leuk Bliss, dat je weer je eigen groep krijgt.


er is een speciale leerkrachten agenda, waarvan ook het overdrachtsboek is:
http://www.leerkrachtorganizer.nl/ misschien is dat wat?


weektaak hebben wij ook, maar is er door het enorm zwakke niveau van de groep het laatste jaar echt bij ingeschoten. wil dat consequenter gaan gebruiken ook ja!
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 09 Jul 2015 13:18

Re: Juffen, wat wil jij anders doen aankomend jaar?

In ieder geval proberen mijn bureau geordender te houden en mijn gespreksverslagen bij te houden. Verder wil ik proberen meer visueel te maken. En ipc (de zaakvakken en expressie in projectvorm) beter laten lopen, nu verwatert het meestal aan t eind van een project.
Laatst gewijzigd door Rebecca op 10 Jul 2015 12:32, in totaal 1 keer gewijzigd.
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25121

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 09 Jul 2015 21:22

Re: Juffen, wat wil jij anders doen aankomend jaar?

Rebecca schreef:In ieder geval proberen mijn bureau geordender te houden en mijn gespreksverslagen bij te houden. Verder wil ik proberen meer visueel te maken. En ipc (de zaakvakken en expressie in projectvorm) beter laten lopen, nu verwaterd het meestal aan t eind van een project.


Misschien je spelling weer een beetje bijspijkeren? ;)
❤ 7 juni 2018
<<

Nina

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 653

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:13

Bericht 09 Jul 2015 21:31

Re: Juffen, wat wil jij anders doen aankomend jaar?

Ik ben danwel niet helemaal juf, wel lerares.

Maar ik wil volgend jaar aan het begin streng zijn op het vergeten van boeken/schriften. Ik wil strenger zijn op het meenemen van schriften. (dat is nl extra maar is wel nodig voor aantekeningen)
Ik wil weer duidelijke afspraken maken met mijn mentorklas, dat is afgelopen jaar super goed gegaan dus ik hoop dat we deze afspraken kunnen doorzetten in hun tweede klas.
Ik wil ook duidelijker zijn na al mijn leerlingen dat als ze een toets mailen, ze mij moeten mailen, wanneer ze die inhalen. Het initiatief moet meer bij de leerling liggen.

En ik wil meer werk op school doen dus 's middags langer doorwerken dat ik 's avonds vrij ben. Nu ga ik nog wel eens om 14/15 uur naar huis maar dan moet ik vaak 's avonds werken en dan ben ik teveel/telang met het werk bezig.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11843

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 09 Jul 2015 21:35

Re: Juffen, wat wil jij anders doen aankomend jaar?

Ik wil dit jaar meer tijd besteden aan mijn voorbereidingen. In elk geval van alle lessen een overzichtelijke ppt maken, periodeplanningen maken etc.
Daarnaast huiswerk beter controleren en nakijken.

Ik krijg dit jaar voor het eerst een examenklas, wel een beetje spannend dus die klassen wil ik qua wiskunde echt goed afleveren. Dus daar ga ik echt tijd in steken. Ik kan nog niet bij alle gegevens, want bij de editie van getallen en ruimte hebben voorgangers al complete voorbereidingen liggen. Die wil ik dus wel even doorkijken.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Nina

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 653

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:13

Bericht 09 Jul 2015 21:53

Re: Juffen, wat wil jij anders doen aankomend jaar?

Silly-One schreef:Ik krijg dit jaar voor het eerst een examenklas, wel een beetje spannend dus die klassen wil ik qua wiskunde echt goed afleveren. Dus daar ga ik echt tijd in steken. Ik kan nog niet bij alle gegevens, want bij de editie van getallen en ruimte hebben voorgangers al complete voorbereidingen liggen. Die wil ik dus wel even doorkijken.

Oh ik snap dat je het spannend vindt. Ik heb dit afgelopen schooljaar voor het eerst gedaan. Dit jaar weer 2 (van hetzelfde niveau als afgelopen jaar). Ik was ook blij toen ik een WOLF-rapportage kreeg waarin stond dat het landelijk gemiddelde op het examen 6,7 was en mijn klas een 6,8 had gescoord. Gaf me een goed gevoel, een soort van bevestiging dat ik het goed gedaan had.
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 10 Jul 2015 12:32

Re: Juffen, wat wil jij anders doen aankomend jaar?

Bliss schreef:
Rebecca schreef:In ieder geval proberen mijn bureau geordender te houden en mijn gespreksverslagen bij te houden. Verder wil ik proberen meer visueel te maken. En ipc (de zaakvakken en expressie in projectvorm) beter laten lopen, nu verwaterd het meestal aan t eind van een project.


Misschien je spelling weer een beetje bijspijkeren? ;)


Oh oeps...dat is wel echt heel erg! Ik wijt 't maar aan slaaptekort icm steeds onderbroken worden met 't typen van een bericht omdat een klein meisje aandacht nodig heeft, maar eigenlijk mag 't niet!
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:47

Bericht 14 Jul 2015 12:50

Re: Juffen, wat wil jij anders doen aankomend jaar?

minder overuren maken ,maar dat moet lukken want krijg volgend jaar een goede duo-collega zodat het werk weer verdeeld gaat worden.

meer investeren in structureel direct contact met ouders, dit loopt bij ons via de kliniek maar ik mis hierdoor teveel essentiële informatie en ouders geven ook aan dit te missen.
<<

Zoethout

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 702

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 14 Jul 2015 14:23

Re: Juffen, wat wil jij anders doen aankomend jaar?

Ik ben benieuwd hoe een weektaak op verschillende niveaus eruit ziet. Hoeveel niveaus verwerken jullie? En wat zijn de overeenkomsten en wat niet?
En voor degenen die geen weektaak met niveaus hebben: wat staat er bij jullie allemaal in de weektaak?
Leven en laten leven
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 14 Jul 2015 14:27

Re: Juffen, wat wil jij anders doen aankomend jaar?

Zoethout schreef:Ik ben benieuwd hoe een weektaak op verschillende niveaus eruit ziet. Hoeveel niveaus verwerken jullie? En wat zijn de overeenkomsten en wat niet?
En voor degenen die geen weektaak met niveaus hebben: wat staat er bij jullie allemaal in de weektaak?



Wij hebben 3 niveaus, een A-, B- en C groep.
Alle dagen van de week staan er op, met per dag welke vakken en wat ze kunnen doen als ze klaar zijn.
Voor alle groepen staat alles op 1 weektaak.
Dus bij rekenen staat bijv dat de A groep alle rijtjes moet maken, en de C groep maar 1.
ook staat er op wat ze kunnen maken als ze klaar zijn.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11843

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 14 Jul 2015 14:30

Re: Juffen, wat wil jij anders doen aankomend jaar?

Lejow schreef:
Zoethout schreef:Ik ben benieuwd hoe een weektaak op verschillende niveaus eruit ziet. Hoeveel niveaus verwerken jullie? En wat zijn de overeenkomsten en wat niet?
En voor degenen die geen weektaak met niveaus hebben: wat staat er bij jullie allemaal in de weektaak?



Wij hebben 3 niveaus, een A-, B- en C groep.
Alle dagen van de week staan er op, met per dag welke vakken en wat ze kunnen doen als ze klaar zijn.
Voor alle groepen staat alles op 1 weektaak.
Dus bij rekenen staat bijv dat de A groep alle rijtjes moet maken, en de C groep maar 1.
ook staat er op wat ze kunnen maken als ze klaar zijn.


maar dit is toch niet echt werken op niveau? Dit is in mijn ogen meer variëren in snelheid van werken. Ik zou er juist voor kiezen om bij de betere leerlingen te kiezen voor meer inzichtsopdrachten. Terwijl de mindere leerlingen vooral inoefenen op reproduceren. De mindere leerlingen zullen daar op het VO veel meer mee werken terwijl de betere leerlingen vaak toch naar een hoger niveau doorstromen waar meer inzicht en koppeling wordt gevraagd met de geleerde theorie.
Bij rekenen zou je er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om de betere leerlingen redactiesommen te geven, hiermee moeten ze gelijk begrijpend lezen en veel meer competenties combineren.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem315

Bericht 14 Jul 2015 14:32

Re: Juffen, wat wil jij anders doen aankomend jaar?

Zoethout schreef:Ik ben benieuwd hoe een weektaak op verschillende niveaus eruit ziet. Hoeveel niveaus verwerken jullie? En wat zijn de overeenkomsten en wat niet?
En voor degenen die geen weektaak met niveaus hebben: wat staat er bij jullie allemaal in de weektaak?


Ik heb per groep 4 niveaus: intensief, basis, meer en eigen leerlijn. 8 niveaus in totaal dus in mijn combigroep. Deze verwerk ik in Klasseplan. Het verschil zit in de doelen en in de hoeveelheid werk. Ook is er per kind verschil in 'klaar'werk. De meergroep heeft tevens levelwerk. Dit verwerkt Klasseplan keurig in individuele weektaken.
<<

Zoethout

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 702

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 14 Jul 2015 19:18

Re: Juffen, wat wil jij anders doen aankomend jaar?

Ah oké. Dan doe ik het dus nog niet zo slecht met mijn weektaak ;)

Ik wil volgende jaar anders doen: een vast contract binnen slepen, haha! Nee, geintje. Dat gaat toch niet gebeuren, maar zou wel weer een baan willen hebben na de vakantie. Ik had groep 8 afgelopen jaar en zou dat aankomend jaar ook wel weer willen. Heb zoveel geleerd in mijn eerste jaar voor het 'echie' ;)
Leven en laten leven
Volgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers