Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Input gevraagd: bijeenkomst mbt stress

<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3221

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 27 Nov 2017 19:34

Input gevraagd: bijeenkomst mbt stress

Op het werk zien we (ik en collega's) een grote groep met mensen die met gelijksoortige stressgerelateerde problemen kampt. Hiervoor willen we een soort van 'deel je ervaring' bijeenkomst (2 uur) houden. De bedoeling is een veilige omgeving te creëren, waarbij we niet voortdurend iets staan te vertellen maar interactie stimuleren. Enkel zijn we nu zoekende hoe we dit willen invullen. Hebben jullie ervaringen / tips?
08/2018
05/2021
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 27 Nov 2017 19:47

Re: Input gevraagd: bijeenkomst mbt stress

Wat wil je bereiken met de bijeenkomst? Want alleen met elkaar bespreken dat je zo gestresst bent gaat waarschijnlijk niet heel ontspannend werken. Of misschien hooguit een beetje herkenning en fijn maar niet echt changing...

Ik denk dat het misschien leuk is om samen na te gaan waar je de stress door voelt. Te onderzoeken of mensen het zichzelf moeilijk maken doordat ze harder zijn voor zichzelf dan ze voor een ander zijn (bijvoorbeeld een fout die je recent gemaakt hebt en wat je daar van vond van jezelf en wat je zou zeggen als een goede vriendin zou zeggen dat zoiets haar overkomen was). Of of er weerstand is tegen dingen. Of juist positieve gevoelens te stimuleren. Wij deden laatst op mindfulness zelfcompassie zo'n hele simpele oefening van allemaal in een paar minuten 10 dingen opschrijven waar je dankbaar voor bent (en dan niet alleen major grote dingen maar ook thee, mijn nieuwe sokken of het feit dat ik vanmiddag een capuchon had toen het zo hard regende). En dat daarna met elkaar delen door gewoon om en om random steeds iets te zeggen. Krijg je ook hele leuke positieve energie van en gelukkigheid.

Naja ik zou dus ook proberen wat dieper te graven.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 27 Nov 2017 19:53

Re: Input gevraagd: bijeenkomst mbt stress

Hoe ik het zou doen:

Inleiding met feiten en cijfers.

Dan groepjes maken en mensen vragen wat triggers kunnen zijn voor stress.

Dit dan bespreken en presentatie weer oppakken.

Dan een stukje over signalen herkennen bij jezelf. Weer in groepjes brainstormen.
Ook de onopvallende.

Dit bespreken

Eventueel ervaringsverhaal van iemand die te ver is gegaan.

Even snel voor zichzelf opschrijven wat ze ontspanning geeft.

Simpele ontspanningsoefening aanleren
2015 💙
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3221

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 27 Nov 2017 19:59

Re: Input gevraagd: bijeenkomst mbt stress

We willen allereerst sowieso herkenning initiëren, maar ook iets meer dan dat. Vandaar hier ook de vraag, omdat ik zelf niet zo goed weet hoe. Naast stress zijn het ook wel mensen met depressie/faalangst en nog wat psychische problemen.
Aangezien het een eerste sessie is, moet het laagdrempelig zijn. Daarna een eventuele vervolgbijeenkomst.

Het idee positieve gevoelens stimuleren (omdenken) had ik in het hoofd. Dat noem jij ook wel op Whatever.
Ik dacht zelf ook om de mensen een lijstje te laten maken met dingen waar ze blij van worden (muziek, hobby etc.), maar dat kan ook wel breder door 'dankbare' dingen op te schrijven. Het idee om iets te delen waarin je hard voor jezelf bent, maar een ander dat niet vind is ook goed idee! Hier kan ik zeker wat mee, dankjewel!
08/2018
05/2021
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3221

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 27 Nov 2017 20:01

Re: Input gevraagd: bijeenkomst mbt stress

@Minx, alles voor eerste moment voor circa 2 uur is misschien wat veel. Waarschijnlijk starten we ook kort met wie is wie.

Ervaringsverhaal hebben we het ook al over gehad, er is een wat ouder iemand die mogelijk wel zijn situatie wil delen. (Durfde niet de drempel over van een gebouw bijvoorbeeld). Het in groepjes dingen bespreken wil ik ook graag doen.
Stukje opschrijven van ontspanning had ik hierboven ook al beetje benoemd.
08/2018
05/2021
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 27 Nov 2017 20:03

Re: Input gevraagd: bijeenkomst mbt stress

Happy list is ook een goeie ja. Heb ik recent ook gedaan! En ik denk dat met zulk soort dingen (en ook met die oefening van een fout) het goed is dat je zelf een paar kleine voorbeeldjes noemt om mensen te helpen op idee en te komen. Dus voor zo'n happy lijstje of dankbaarheidslijstje. Een beginnetje om op voort te borduren. Ik weet niet welke beter is, ze zijn allebei prima en vergelijkbaar denk ik en voor de een werkt het een beter en voor de ander het ander. Met van die lijstjes is wel ook vooral het delen nog een extra stapje van gemeenschappelijke herkenning en positieve energie.

En inderdaad groepjes is ook altijd een goeie. Je kunt ook bijvoorbeeld zo'n vraag over een fout en wat je zou zeggen tegen jezelf en tegen een goede vriendin daarna weer in een groepje bespreken.

Inderdaad alles natuurlijk met wat background info van jullie zelf.

Tof idee!

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers