Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Van baan veranderen... Hoe pak je zoiets aan?

<<

DaMax

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 38

Geregistreerd: 11 Jan 2019 14:43

Bericht 01 Feb 2019 13:33

Van baan veranderen... Hoe pak je zoiets aan?

Op dit moment werk ik een jaar of 9 in de zorg, als Helpende.
Ik moet zeggen dat ik mijn werk best leuk vind, maar het onregelmatige en het verzorgen begin ik eigenlijk wel een beetje zat te worden. Heb er al aan zitten denken om de vig te gaan doen, maar dan zit ik nog in het verzorgen.
Nu ben ik al een tijdje aan het rond kijken naar vacatures en soms zie ik wel dingen waarvan ik denk, dat lijkt me nou leuk. Maar ik heb dan 0,0 ervaring. En een winkel bijv dat verdiend gewoon niet echt. Waar zou ik op kunnen solliciteren?
Ik ben dus Helpende en heb een diploma mbo 3 detailhandel.
Denk niet dat ik er zo heel veel anders mee zou kunnen of wel?
Wie kan me op weg helpen? Hoe kan ik dit aanpakken?
<<

Rejoy

Kwebbel

Berichten: 319

Geregistreerd: 15 Dec 2018 23:18

Bericht 01 Feb 2019 14:11

Re: Van baan veranderen... Hoe pak je zoiets aan?

Sta je ervoor open om bijvoorbeeld via zelfstudie, bbl of deeltijd weer te gaan leren?
<<

Pollepel

Kwebbel

Berichten: 298

Geregistreerd: 25 Okt 2018 18:14

Bericht 01 Feb 2019 14:11

Re: Van baan veranderen... Hoe pak je zoiets aan?

Je kan gewoon gaan solliciteren. Je kan ook kiezen om weer een opleiding te doen. Die kan je als hij niets met je huidige baan te maken heeft,zelf bekostigen. Anders kan je met werkgever in gesprek gaan.
Heb je gedachte over iets anders al eens besproken met je LG?
En wellicht kan je nog een beroepskeuzetest doen. Zodat je wat gerichter kan gaan zoeken en kiezen
<<

DaMax

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 38

Geregistreerd: 11 Jan 2019 14:43

Bericht 01 Feb 2019 14:15

Re: Van baan veranderen... Hoe pak je zoiets aan?

Rejoy schreef:Sta je ervoor open om bijvoorbeeld via zelfstudie, bbl of deeltijd weer te gaan leren?

Ja, daar sta ik zeker voor open!
Kijk daar ook wel naar. Via indeed kijk ik vaak.
Maar zie zoiets toch haast nooit voorbij komen hier in de buurt.
Jij nog leuke suggesties?
<<

DaMax

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 38

Geregistreerd: 11 Jan 2019 14:43

Bericht 01 Feb 2019 14:17

Re: Van baan veranderen... Hoe pak je zoiets aan?

Pollepel schreef:Je kan gewoon gaan solliciteren. Je kan ook kiezen om weer een opleiding te doen. Die kan je als hij niets met je huidige baan te maken heeft,zelf bekostigen. Anders kan je met werkgever in gesprek gaan.
Heb je gedachte over iets anders al eens besproken met je LG?
En wellicht kan je nog een beroepskeuzetest doen. Zodat je wat gerichter kan gaan zoeken en kiezen

Nee nog niet besproken idd. Misschien zou ik dat eens kunnen doen...
Opleiding kan idd, maar dan wel bbl bijv.
Moet toch een beetje inkomen binnen komen :ja:
<<

Rejoy

Kwebbel

Berichten: 319

Geregistreerd: 15 Dec 2018 23:18

Bericht 01 Feb 2019 14:44

Re: Van baan veranderen... Hoe pak je zoiets aan?

DaMax schreef:
Rejoy schreef:Sta je ervoor open om bijvoorbeeld via zelfstudie, bbl of deeltijd weer te gaan leren?

Ja, daar sta ik zeker voor open!
Kijk daar ook wel naar. Via indeed kijk ik vaak.
Maar zie zoiets toch haast nooit voorbij komen hier in de buurt.
Jij nog leuke suggesties?



Je had het bijvoorbeeld over de VIG-opleiding. Ben je al wel eens met je leidinggevende in gesprek geweest of er binnen jullie team of binnen de instelling opleidingsplekken zijn? Als je je wensen kenbaar maakt, dan kun je er ook voor zorgen dat je een soort netwerk maakt, via-via kom je ook nog wel eens aan opleidingsplekken die nooit extern gepubliceerd worden. Zeker in de zorg, waar een tekort is, zijn ze blij met mensen die willen leren en daarna inzetbaar zijn lijkt me.

Ik heb me een aantal jaren terug ook omgeschoold. Ik ben gewoon begonnen met een opleiding via afstandsleren en via de stage toen een baan aangeboden gekregen. Mijn ervaring is dat je gewoon ergens moet beginnen, als het balletje eenmaal rolt, dan blijft ie vaak ook wel rollen.
<<

Fanta

Noob

Berichten: 88

Geregistreerd: 05 Nov 2016 02:22

Bericht 01 Feb 2019 15:48

Re: Van baan veranderen... Hoe pak je zoiets aan?

Is er geen mogelijkheid voor een MMZ opleiding via je werkgever.
Die worden bij mijn werk veel aangeboden. Is niet zoveel aan het bed en is meer begeleiding/groepsverzorging
*2009*2011*2013*
<<

DaMax

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 38

Geregistreerd: 11 Jan 2019 14:43

Bericht 02 Feb 2019 20:16

Re: Van baan veranderen... Hoe pak je zoiets aan?

Rejoy schreef:
DaMax schreef:
Rejoy schreef:Sta je ervoor open om bijvoorbeeld via zelfstudie, bbl of deeltijd weer te gaan leren?

Ja, daar sta ik zeker voor open!
Kijk daar ook wel naar. Via indeed kijk ik vaak.
Maar zie zoiets toch haast nooit voorbij komen hier in de buurt.
Jij nog leuke suggesties?



Je had het bijvoorbeeld over de VIG-opleiding. Ben je al wel eens met je leidinggevende in gesprek geweest of er binnen jullie team of binnen de instelling opleidingsplekken zijn? Als je je wensen kenbaar maakt, dan kun je er ook voor zorgen dat je een soort netwerk maakt, via-via kom je ook nog wel eens aan opleidingsplekken die nooit extern gepubliceerd worden. Zeker in de zorg, waar een tekort is, zijn ze blij met mensen die willen leren en daarna inzetbaar zijn lijkt me.

Ik heb me een aantal jaren terug ook omgeschoold. Ik ben gewoon begonnen met een opleiding via afstandsleren en via de stage toen een baan aangeboden gekregen. Mijn ervaring is dat je gewoon ergens moet beginnen, als het balletje eenmaal rolt, dan blijft ie vaak ook wel rollen.

Rejoy, wat deed jij hiervoor dan?
En wist je toen al heel zeker dat je docent wilde worden?
Heb je toen een soort van thuis studie gedaan?
Er zijn wel opleidingsplekken, maar de vig.... Ik weet niet of ik dat dan wel wil...de zorg.... Het trekt me niet meer zo.
En wat anders lijkt me ook wel heel leuk. Er zijn genoeg dingen die mij leuk lijken.
Alleen dan denk ik, hoe kom ik er?
Laatst gewijzigd door DaMax op 02 Feb 2019 20:17, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

DaMax

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 38

Geregistreerd: 11 Jan 2019 14:43

Bericht 02 Feb 2019 20:16

Re: Van baan veranderen... Hoe pak je zoiets aan?

Fanta schreef:Is er geen mogelijkheid voor een MMZ opleiding via je werkgever.
Die worden bij mijn werk veel aangeboden. Is niet zoveel aan het bed en is meer begeleiding/groepsverzorging

Dat weet ik niet. Zou ik idd achteraan kunnen gaan.
Bedankt iig voor je tip!
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1384

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:24

Bericht 02 Feb 2019 21:35

Re: Van baan veranderen... Hoe pak je zoiets aan?

https://www.fnv.nl/themas/ontslag/fnv-werken-aan-werk/

De FNV begeleidt mensen die een nieuwe baan willen vinden, of je nou lid bent of niet. Misschien dat eens checken?
<<

Rejoy

Kwebbel

Berichten: 319

Geregistreerd: 15 Dec 2018 23:18

Bericht 03 Feb 2019 12:27

Re: Van baan veranderen... Hoe pak je zoiets aan?

DaMax schreef:
Rejoy schreef:
DaMax schreef:Ja, daar sta ik zeker voor open!
Kijk daar ook wel naar. Via indeed kijk ik vaak.
Maar zie zoiets toch haast nooit voorbij komen hier in de buurt.
Jij nog leuke suggesties?



Je had het bijvoorbeeld over de VIG-opleiding. Ben je al wel eens met je leidinggevende in gesprek geweest of er binnen jullie team of binnen de instelling opleidingsplekken zijn? Als je je wensen kenbaar maakt, dan kun je er ook voor zorgen dat je een soort netwerk maakt, via-via kom je ook nog wel eens aan opleidingsplekken die nooit extern gepubliceerd worden. Zeker in de zorg, waar een tekort is, zijn ze blij met mensen die willen leren en daarna inzetbaar zijn lijkt me.

Ik heb me een aantal jaren terug ook omgeschoold. Ik ben gewoon begonnen met een opleiding via afstandsleren en via de stage toen een baan aangeboden gekregen. Mijn ervaring is dat je gewoon ergens moet beginnen, als het balletje eenmaal rolt, dan blijft ie vaak ook wel rollen.

Rejoy, wat deed jij hiervoor dan?
En wist je toen al heel zeker dat je docent wilde worden?
Heb je toen een soort van thuis studie gedaan?
Er zijn wel opleidingsplekken, maar de vig.... Ik weet niet of ik dat dan wel wil...de zorg.... Het trekt me niet meer zo.
En wat anders lijkt me ook wel heel leuk. Er zijn genoeg dingen die mij leuk lijken.
Alleen dan denk ik, hoe kom ik er?


Ik had eerst een paramedisch beroep, ook in de zorg dus. Onderwijs leek me wel leuk, maar 't blijft altijd een gok natuurlijk. Ik heb toen de hbo-opleiding om docent te kunnen worden via de loi gedaan. Eerst heb ik dat gecombineerd met mijn paramedische beroep en tijdens mijn eerste stage heb ik een baan aangeboden gekregen in het onderwijs. Mijn vaste contract in de zorg opgezegd en met een tijdelijk contract in het onderwijs gaan werken.

En hoe je er komt? Doen! Een baan in een ander vakgebied komt je niet aanwaaien, daar moet je wat voor doen. Als je een baan wilt waar je een diploma voor nodig hebt, dan moet je op zoek gaan naar deeltijd opleidingen of bbl-opleidingen en andere studies zijn er ook wel in thuisstudies te vinden.

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers