Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


N.a.v. CITO score

<<

Nina

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 653

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:13

Bericht 23 Apr 2017 14:07

N.a.v. CITO score

Is het voor jou op DIT moment in je leven belangrijk wat voor middelbare school diploma je hebt gehaald? Waarom wel/niet?

Hoe kijk je terug op de middelbare school? Wat vond je leuk? Wat vond je niet leuk?

Hebben leraren een (belangrijke) rol gespeeld in jouw leven?
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 23 Apr 2017 14:26

Re: N.a.v. CITO score

Het diploma zelf op zich niet, dat heb ik op dit punt in mijn leven niet per se ergens voor nodig, maar de kennis die ik daar heb opgedaan natuurlijk wel.

Ik vond mijn middelbare schoolperiode niet zo heel leuk, ik vond het niet echt een leuke school. Veel van die populaire types die niet erg aardig waren, je viel makkelijk buiten de groep. Ik heb natuurlijk ook wel leuke herinneringen, maar ik vond het er niet geweldig.

Aan sommige leraren heb ik wel veel gehad, er waren er ook bij die ik helemaal niks vond.

Een herinnering die me nog heel erg bijstaat was van een geschiedenisleraar die SO's had nagekeken en net deed of het heel slecht was gemaakt. Hij gaf een paar leerlingen hun cijfer terug. 'Hier, jij een zes.' 'Jij een zes min.' Leerlingen opgelucht natuurlijk. Toen hij dat gedaan had, zei hij: 'En dan gaan we nu door met een paar echte cijfers.' Bleek dat de rest van de klas juist een hoog cijfer had, allemaal zevens, achten en negens. Ik heb echt nooit begrepen waarom hij dat nou zo leuk vond om te doen, waarom hij die paar leerlingen met die zes zo nodig te kakken moest zetten. Dat was sowieso ook echt een leraar van niks, het grootste deel van het jaar zat je documentaires te kijken die hij van Discovery opnam. Zelf vertelde hij amper ooit iets. Onze andere geschiedenisleraar was wel verschrikkelijk goed, hij kon fenomenaal vertellen. Wel was hij extreem streng.

Een ander incident met een leraar: dat we in de proefwerkweek te laat kwamen bij een proefwerk economie, het lokaal was blijkbaar net te klein en er waren geen plekken meer, de leraar zei: 'Ga maar weg, je hebt een zeven.' Het kwam mij wel goed uit, economie was niet mijn beste vak, het was ook mijn laatste proefwerk economie ooit want ik liet het daarna vallen, maar het was natuurlijk wel heel raar.

In dezelfde proefwerkweek haalde ik een tien voor scheikunde terwijl dat mijn allerslechtste vak was. Was echt een gelukstreffer. Ik was er zo slecht in dat mijn rapportcijfer alsnog niet boven de zes uitkwam, maar het was wel een leuke afsluiter (ik liet scheikunde daarna ook vallen, gemiste kans misschien).

De mentor die ik van de derde tot en met de zesde heb gehad was echt een heel opvallend mens, toen we puber waren vonden we haar maar raar, later ging je haar vanzelf meer waarderen (dat had ik wel met meer leraren, ook met bovengenoemde leraar geschiedenis). Zij zal me echt altijd bijblijven. Helaas is zij inmiddels overleden.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem313

Bericht 23 Apr 2017 14:53

Re: N.a.v. CITO score

Ik vond de middelbare school niet bijzonder leuk. Ik voelde me nooit helemaal op m'n plaats, altijd een beetje de vreemde eend in de bijt - dat is natuurlijk een hele normale puberale gedachtegang, maar eenmaal op de uni voelde ik me veel meer op m'n plaats. Aan mijn studententijd heb ik ook heel veel leuke herinneringen, en daar heb ik veel vriendschappen aan overgehouden, dat heb ik met de middelbare school veel minder. Ik had wel vriendinnen, werd ook niet gepest ofzo, maar het is allemaal niet zo blijven hangen. De leraren ook niet, ik denk er eigenlijk nooit aan. Heb ook nooit de behoefte gevoeld naar een reünie te gaan.
<<

Geel

Bericht 23 Apr 2017 14:59

Re: N.a.v. CITO score

Ik vond het over het algemeen leuk om te leren en er zijn bepaalde docenten waarvan ik veel geleerd heb. Dat waren altijd de mensen die stof praktisch maakten. Ik hield ervan om goed te presteren en was best wel serieus. Tegelijk had ik weinig vriendinnen en hoorde ik niet bij de groep. Zeker op de mavo paste ik er totaal niet bij. Op de havo werd dat gelukkig wel beter. Ik ben ook blij dat ik een havo-diploma heb gehaald, omdat ik wist dat er meer in zat. (No offence.)
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 23 Apr 2017 15:02

Re: N.a.v. CITO score

Ik ben nog wel trots op mijn vwo-diploma, ook al doe ik er weinig mee verder en ben ik ook niet naar de universiteit gegaan. Verder vond ik de middelbare school wel oké, maar ik was een onzeker, grijs muisje, zeker in de eerste jaren. Kijk er niet echt met een fijn gevoel op terug, terwijl ik het toen volgens mij best leuk had. Ik ging alleen vooral om met mensen van de havo en toen die van school gingen en ik nog een jaar moest, was dat wel even lastig. Ik hoorde er voor m'n gevoel niet echt bij, al ben ik nog wel met negen andere meiden van het vwo op vakantie geweest na de examens.

Er zijn geen leraren die een belangrijke rol hebben gespeeld voor mij, wel zaten er een aantal markante figuren tussen (zowel positief als negatief).
❤ 7 juni 2018
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 23 Apr 2017 15:05

Re: N.a.v. CITO score

Mijn middelbare school tijd was een chaos. In de brugklas hebben mijn ouders, op verzoek van school, laten testen op dyslexie. Ik bleek een vorm te hebben, die eigenlijk op de kleuterklas al naar voren had moeten komen. Wat mijn ouders ook al jaren hadden aangegeven, maar vanwege omstandigheden op de basisschool is er niks mee gedaan.
Vervolgens na 2 jaar touwtrekken op middelbare school nummer 1 is er, op advies van mijn mentor een overstap gemaakt naar het Speciaal onderwijs. Daar waar ik, volgens de orthopedagoog niet thuis zou horen, omdat mijn niveau te hoog zou zijn. Toch de stap gemaakt en hierdoor in 4 jaar middelbare school op 2 scholen gezeten.
Op het speciaal onderwijs voerde ik geen klap meer uit, het was mij te gemakkelijk. Bepaalde docenten zijn mij nog wel bij gebleven, maar niet op een hele bijzondere manier.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Chava

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3589

Geregistreerd: 23 Jun 2016 20:23

Bericht 23 Apr 2017 15:22

Re: N.a.v. CITO score

Mijn middelbareschooldiploma's zijn niet (meer) zo belangrijk voor me. Ik heb mijn vervolgopleiding er door kunnen doen, maar na die tijd heeft niemand er ooit nog naar gevraagd.

Mijn tijd op de middelbare school was een hel.
Na vier jaar Mavo hoopte ik dat het op de Havo beter zou worden, omdat dat daar over het algemeen toch een ander soort leerling zit (niet beledigend bedoeld). Had ik het even mis!

Er zijn geen leraren die voor mij een belangrijke rol hebben gespeeld, maar een aantal zal ik mijn hele leven niet meer vergeten (in positieve en negatieve zin).
To travel is to live
Mijn instagram
<<

Anoniem249

Bericht 23 Apr 2017 15:50

Re: N.a.v. CITO score

Mijn middelbare school diploma is zeker wel belangrijk voor het werk dat ik nu doe. Anders had ik niet naar het HBO gekund en zonder dat papiertje had ik deze carriere niet kunnen hebben.

Ik vond de middelbare school overigens fantastisch. Ik leerde heel makkelijk en had met gemak VWO kunnen doen, maar ik vond het sociale aspect aan de middelbare school veel interessanter. Ik spijbelde veel, zat continu in de kroeg en heb met 2 vingers in m'n neus uiteindelijk de HAVO afgerond. Ik had die periode in m'n leven niet over willen slaan.
<<

Anoniem249

Bericht 23 Apr 2017 15:52

Re: N.a.v. CITO score

Caulfield schreef:Ik vond de middelbare school niet bijzonder leuk. Ik voelde me nooit helemaal op m'n plaats, altijd een beetje de vreemde eend in de bijt - dat is natuurlijk een hele normale puberale gedachtegang, maar eenmaal op de uni voelde ik me veel meer op m'n plaats. Aan mijn studententijd heb ik ook heel veel leuke herinneringen, en daar heb ik veel vriendschappen aan overgehouden, dat heb ik met de middelbare school veel minder. Ik had wel vriendinnen, werd ook niet gepest ofzo, maar het is allemaal niet zo blijven hangen. De leraren ook niet, ik denk er eigenlijk nooit aan. Heb ook nooit de behoefte gevoeld naar een reünie te gaan.
Dit heb ik ook niet. Sta je daar met allemaal mensen die je al jaren niet meer hebt gezien. Dan ga je vervolgens allemaal oppervlakkige gesprekken houden. Nee, dat lijkt me niks.
<<

Anoniem315

Bericht 23 Apr 2017 18:13

Re: N.a.v. CITO score

De eerste twee jaren werd ik vrij veel gepest, dus heel leuk vond ik het niet. Wel haalde ik heel goede cijfers, dus daar hield ik me maar aan vast.

Het derde jaar was oké. Het vierde jaar was ook oké en het vijfde jaar vond ik leuk. Had er ook mee te maken dat ik van meisje in jonge vrouw veranderde en in de belangstelling kwam te staan van jongens. Ik heb die meiden die mij destijds pestten toen echt met open mond het nakijken gegeven. Ook wat jongens voor hun neuzen weggekaapt enzo. Heerlijk! Goede periode van bloei in zelfvertrouwen.

Ik vond het hebben van mijn diploma heel belangrijk, want ik wilde zo snel mogelijk naar het HBO.
Het HBO heb ik ook in 4 jaar doorlopen, daarna 1 jaar een master en toen lekker aan het werk. Nee, ik had dat niet anders gewild.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 23 Apr 2017 18:15

Re: N.a.v. CITO score

Een reünie lijkt me ook erg ongemakkelijk ja, totaal geen behoefte aan!
❤ 7 juni 2018
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 16:13

Bericht 23 Apr 2017 18:23

Re: N.a.v. CITO score

Ik heb de eerste jaren wel echt een toptijd gehad op mijn middelbare school. Had heel veel vriendinnen, vriendjes en was geloof ik best populair. Ik was laatst oude agenda's aan het doorlezen en daar stonden soms verhaaltjes in van meiden uit mijn klas of jaarlaag die het heel tof vonden dat ze in mijn agenda mochten schrijven haha.

Ik zag mezelf helemaal niet zo trouwens. Ik kon gewoon met veel mensen overweg en trok mijn eigen plan. Ik denk dat dat ook de reden is geweest dat ik niet veel vertrouwen kreeg van leerkrachten. Ik denk dat ik wel bekend stond als iemand die haar eigen plan trok en niet veel hulp of vertrouwen nodig had. Dat had ik dus juist wel, helemaal als het aankwam op schoolzaken.

Ik merk dat (nu ik ouder ben) ik echt veel op zoek ben naar bevestiging en vaak onzeker ben op studie vlak of op momenten dat ik beoordeeld word. Ik heb daar behoorlijke last van en ervaar daar op die momenten ook best veel stress van. Ik ben dan ook heel blij als ik klaar ben met stage (en de pabo). Geen aftekenlijsten meer en niet meer beoordeeld worden met een cijferlijst en al.
<<

Anoniem250

Bericht 23 Apr 2017 18:40

Re: N.a.v. CITO score

.
Laatst gewijzigd door Anoniem250 op 23 Apr 2017 20:24, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem250

Bericht 23 Apr 2017 18:43

Re: N.a.v. CITO score

.
Laatst gewijzigd door Anoniem250 op 23 Apr 2017 20:25, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem315

Bericht 23 Apr 2017 19:26

Re: N.a.v. CITO score

Holly, dat klinkt heel erg als 13 reasons.. Maar dan zonder die slechte afloop.

Ik schijn ook een wat gekke reputatie gehad te hebben, terwijl ik nooit iets anders heb gedaan dan een beetje zoenen. Hoe dat de wereld in gekomen is? Gelukkig was er toen nog geen sociale media..
<<

Anoniem221

Bericht 23 Apr 2017 19:45

Re: N.a.v. CITO score

Ja, dat is nog steeds belangrijk. Het heeft mijn hele leven beïnvloed. Zelfs al heb ik alles achteraf weer rechtgetrokken, ik heb er echt problemen mee dat ik zoveel leed heb meegemaakt door foutieve plaatsing op de middelbare school.
<<

Anoniem250

Bericht 23 Apr 2017 19:54

Re: N.a.v. CITO score

.
Laatst gewijzigd door Anoniem250 op 23 Apr 2017 20:25, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 23 Apr 2017 20:35

Re: N.a.v. CITO score

Op dit moment maakt mijn middelbare school weinig uit. Ik ben afgestudeerd als fysio maar daarin wil en kan ik niet verder zonder dat het veel geld kost. De laatste jaren ben ik heel erg veranderd en weet ik hoe ik over sommige dingen denk. Ik ga in augustus starten met een nieuwe opleiding (dat is de bedoeling) en morgen begin ik met een proefplaatsing in een hele andere setting als ik eerder gewekt heb.

Leraren hebben eigenlijk geen rol gespeeld in mijn leven. Geen bijzondere leraren oid.

Op de middelbare school had ik nooit echt een grote groep ik hoorde nergens echt bij en ergens vond ik dat ook wel lekker. Ik miste de echte klik. Wel ben ik heel erg benieuwd hoe het met een aantal oud klasgenoten gaat.
Wat ik wel heel erg jammer vind is dat ik nooit echt geleerd heb om te leren. Pas in de 6e liep ik daar een beetje tegenaan. Er had meer ingezeten dan dat ik er uit heb gehaald.
2015 💙
<<

Anoniem286

Bericht 23 Apr 2017 21:04

Re: N.a.v. CITO score

Fedora schreef:Ja, dat is nog steeds belangrijk. Het heeft mijn hele leven beïnvloed. Zelfs al heb ik alles achteraf weer rechtgetrokken, ik heb er echt problemen mee dat ik zoveel leed heb meegemaakt door foutieve plaatsing op de middelbare school.


Je had toch gewoon kunnen switchen van niveau?
<<

Anoniem221

Bericht 23 Apr 2017 21:22

Re: N.a.v. CITO score

Highway schreef:
Fedora schreef:Ja, dat is nog steeds belangrijk. Het heeft mijn hele leven beïnvloed. Zelfs al heb ik alles achteraf weer rechtgetrokken, ik heb er echt problemen mee dat ik zoveel leed heb meegemaakt door foutieve plaatsing op de middelbare school.


Je had toch gewoon kunnen switchen van niveau?



Nee, dat kon helaas niet. Ik was niet goed in alle vakken. Wat mij bijstaat is dat ik niet goed was in handenarbeid en lichamelijke opvoeding, maar er zal vast een vak zijn waar ik ook geen zeven op heb gehaald. Overgaan kon niet met een 6.7 (En ergens herinner ik me vaag dat ik zwak was in biologie). En ik wist ook dat ik niet slim genoeg was voor alle vakken, maar ik had mijn diploma gehaald als ze me gewoon hadden geplaatst waar ik geplaatst wilde worden n.a.v. mijn cijfers lagere school/CITO. Doordat ik extreem gepest werd wilde ik uit de klas en als ik niet omhoog kon, dan maar omlaag. Als ik maar van die mensen verlost was. Ik had gewild dat ik voor mezelf gekozen had. Daarom achtervolgd het me ook. Ik kon beter, wist beter en ik heb het niet gedaan.

Ja, later. Maar het had zoveel leed gescheeld.
<<

Anoniem286

Bericht 23 Apr 2017 21:24

Re: N.a.v. CITO score

Voor mij is het wel belangrijk, ik had mijn werk wat ik nu doe anders niet hoeven doen. Sommige leraren hebben wel een rol gespeeld, vooral het vertrouwen wat zij wel in mijn hadden en mijn ouders destijds niet meer. Ik had het zwaar thuis en werd goed opgevangen op school. Ik vond de middelbare school trouwens niet zo leuk, maar dat lag er meer aan dat ik niet goed in mijn vel zat. Ik werd gepest maar was ook wel vrijwillig 'anders' , door kledingkeuze en muzieksmaak etc. Ik koos er ook voor om er niet bij te passen. In de beginjaren was dat lastiger dan later, toen werd ik wat meer geaccepteerd en kreeg ik ook vriendinnnen.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 23 Apr 2017 21:38

Re: N.a.v. CITO score

Ik begon onzeker, dik en veel te speels op de middelbare school. Ik moest in de eerste week in korte broek naar school want het was hartstikke warm. Dat was in 1999 echt not done dus echt een vreselijke start. Ook had ik geen eastpack of kipling tas en kort haar.

De eerste twee jaar voelde ik me echt vreselijk buiten de boot vallen. Toen viel ik veel af, koos m'n eigen kleding en liet m'n haar groeien. En vanaf toen was het wel oké. In de vierde had in het hartstikke leuk en m'n examen was een makkie.

Ik heb helemaal niks met m'n opleidingen gedaan dus het is verder niet bepalend geweest. Ik ging op de basisschool altijd net over, eigenlijk te speels maar de cijfers te hoog om te blijven zitten. Achteraf had ik echt een jaartje extra basisschool moeten doen, ik was echt nog veel te speels en lang niet zelfstandig genoeg.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem221

Bericht 23 Apr 2017 21:57

Re: N.a.v. CITO score

Kiplingtas? Ik had er één en werd erdoor getreiterd tot het niet meer kon. Ik haat tot de dag van vandaag Kipling, terwijl ik dat aapje aan de zijkant zo schattig vond. En vind. Love het aapje. Hate Kipling.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 24 Apr 2017 06:03

Re: N.a.v. CITO score

Fedora schreef:
Highway schreef:
Fedora schreef:Ja, dat is nog steeds belangrijk. Het heeft mijn hele leven beïnvloed. Zelfs al heb ik alles achteraf weer rechtgetrokken, ik heb er echt problemen mee dat ik zoveel leed heb meegemaakt door foutieve plaatsing op de middelbare school.


Je had toch gewoon kunnen switchen van niveau?



Nee, dat kon helaas niet. Ik was niet goed in alle vakken. Wat mij bijstaat is dat ik niet goed was in handenarbeid en lichamelijke opvoeding, maar er zal vast een vak zijn waar ik ook geen zeven op heb gehaald. Overgaan kon niet met een 6.7 (En ergens herinner ik me vaag dat ik zwak was in biologie). En ik wist ook dat ik niet slim genoeg was voor alle vakken, maar ik had mijn diploma gehaald als ze me gewoon hadden geplaatst waar ik geplaatst wilde worden n.a.v. mijn cijfers lagere school/CITO. Doordat ik extreem gepest werd wilde ik uit de klas en als ik niet omhoog kon, dan maar omlaag. Als ik maar van die mensen verlost was. Ik had gewild dat ik voor mezelf gekozen had. Daarom achtervolgd het me ook. Ik kon beter, wist beter en ik heb het niet gedaan.

Ja, later. Maar het had zoveel leed gescheeld.
Ik snap het niet goed Fedora, maar misschien kun je het verduidelijken. Een middelbare school bepaalt niet welk niveau jij gaat doen, dat niveau wordt bepaalt door je basisschooladvies icm de eindtoets (Cito, al wordt die niet overal gegeven en tegenwoordig wordt het advies al gegeven vóór de eindtoets).
Als jij een bepaald niveau had als advies, hoe ben je dan fout geplaatst?

Als je zegt dat je makkelijk je diploma had kunnen halen maar dat je niet alle vakken goed kunt, dan geeft dat toch eigenlijk al aan dat dat niveau te hoog is? Want een niveau zegt iets over het gemiddelde van alle vakken helaas. (Ik zeg helaas omdat ik het persoonlijk superjammer vind dat kinderen niet sommige vakken op een hoger niveau mogen afsluiten.)
#teammaple🍁
<<

Anoniem304

Bericht 24 Apr 2017 06:43

Re: N.a.v. CITO score

Fedora schreef:Kiplingtas? Ik had er één en werd erdoor getreiterd tot het niet meer kon. Ik haat tot de dag van vandaag Kipling, terwijl ik dat aapje aan de zijkant zo schattig vond. En vind. Love het aapje. Hate Kipling.

Een aantal jaren later was het wel in ;)
Volgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers