Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Juffen, wat mag je verwachten van een langdurige invaljuf?

<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 15 Okt 2015 20:04

Juffen, wat mag je verwachten van een langdurige invaljuf?

Afgelopen maandag ben ik weer begonnen met werken na mijn zwangerschapsverlof. De inval leerkracht die voor mijn groep stond, heeft vorig jaar het schooljaar met mijn oude groep afgesloten en nu mijn nieuwe groep opgestart. In eerste instantie zou zij ook mijn duo worden voor de rest van dit schooljaar, minder dan 2 weken voordat ik weer zou beginnen was voor haar duidelijk dat zij dit toch niet zou doen.
Ik ben ontzettend slecht in loslaten, ik heb vorig schooljaar dan ook een zeer uitgebreide overdracht geschreven, gezorgd dat de planning tot de zomervakantie op papier stond, alles piekfijn tot in de puntjes geregeld was en mijn lokaal spik en span.

Maandag hadden we studiedag. Dinsdag stond ik voor 't eerst weer voor de klas. Mijn lokaal is 1 grote puinzooi. 't is chaos, vies en ik mis vanalles. Ik heb een combinatiegroep 6/7. Voor de groep 7 zijn er groepsoverzichten, voor de groep 6 niet (het is een nieuw samengestelde combinatiegroep). De overdrachten van de vorige leerkrachten zijn er niet. Er zijn geen groepsplannen of handelingsplannen gemaakt, toetsen zijn op een heel andere manier dan gebruikelijk geregistreerd. De kinderen hebben aan het begin van het schooljaar geen nieuwe materialen gekregen.
De schoolbrede afspraak is dat we tot aan de herfstvakantie besteden aan groepsvormende activiteiten, iets dat zeker in een nieuw gevormde groep zo ontzettend belangrijk is, maar ook dat is niet gedaan. We werken met blokjes voor zelfstandig werken, dat vond ze niet nodig, de afspraak is gebruik van vulpennen (is zelfs nog in een bouwvergadering waarbij ze aanwezig was uitgebreid ter sprake geweest), alle kinderen gebruiken een balpen.
Voor mij stond alleen voor dinsdag op papier welke lessen ik moest geven, en dan ook alleen maar voor rekenen, taal en spelling (en spelling was een les die al gedaan was), de woensdag was helemaal blanco.

Dinsdag na schooltijd heb ik zitten huilen omdat ik zo slecht gestart was en het me allemaal ontzettend aanvloog. Ik heb het gevoel dat ik alles wat ik normaal in die eerste 8 weken doe nu in een week ofzo nog weer op poten moet zien te krijgen. Gelukkig kwamen een paar collega's me helpen met de ergste chaos ordenen. Zij gaven ook aan dat ik direct contact moest leggen met de schoolleider. Die heb ik dinsdag nog gebeld en mijn verhaal gedaan. Ze ging er toen niet echt op in, maar zou gistermiddag bij me komen. Dat heeft ze niet gedaan (en ik kon haar zelf ook niet opzoeken omdat ze veel in overleg was). Een collega is vandaag nog met de schoolleider in gesprek gegaan hierover. Die gaat nergens op in, maar zegt dat het een gevalletje van andere verwachtingen van elkaar hebben is. En ik ben er zo boos om! Heb ik nu echt zulke hoge verwachtingen als ik verwacht dat iemand die mijn groep 7 weken fulltime draait 't netjes achterlaat, de zaken die bij de start van 't nieuwe schooljaar gedaan moeten worden op orde heeft en iets verder heeft doorgepland dan een halve dag?
Ik heb nu een dag in de vakantie met mijn nieuwe duo afgesproken om dingen op orde te gaan krijgen. Fijn dat 't kan zo, maar ik baal ervan dat ik verplicht ben een vrije dag naar school te gaan, omdat een ander de dingen zo achter laat.
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Anoniem156

Bericht 15 Okt 2015 20:17

Re: Juffen, wat mag je verwachten van een langdurige invalju

Ik vind de manier waarop je teamleider dit oppikt al heel slecht, maar van die vervanger helemaal.
Er zijn nou eenmaal afspraken waar zij (hij?) zich aan moet houden. Het is nog altijd jouw groep en jij moet nu, zonder al teveel moeite voor doen, meteen verder kunnen met je groep.
Ik vind dat je teamleider dit wel echt veel serieuzer moet nemen, want de manier waarop dit gaat is gewoon niet ok.
Laatst gewijzigd door Anoniem156 op 15 Okt 2015 20:40, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem315

Bericht 15 Okt 2015 20:32

Re: Juffen, wat mag je verwachten van een langdurige invalju

Slecht! Ik kan me je gevoel helemaal voorstellen en ik vind ook echt dat je mag verwachten dat een invaller zich aan gewoontes en regels houdt en een nette, volledige overdracht regelt.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25107

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 15 Okt 2015 20:35

Re: Juffen, wat mag je verwachten van een langdurige invalju

Ja, eens met mijn voorgangers! Ik zou hier ook heel slecht tegen kunnen. Snap dat dit niet fijn terugkomen is zo.
❤ 7 juni 2018
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6227

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 15 Okt 2015 20:48

Re: Juffen, wat mag je verwachten van een langdurige invalju

Ik kan me alleen maar bij bovenstaande reacties aansluiten. Nu moet ik zeggen dat ik bij een vervanging niet doorgepland heb ik de map, maar wel uitgebreid heb overgedragen hoe en wat. Ik vind dit een hele slechte situatie, zowel hoe de invaller gewerkt heeft als hoe jouw zorgen wordne opgepakt.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 16 Okt 2015 11:11

Re: Juffen, wat mag je verwachten van een langdurige invalju

Mijn leidinggevende en mijn vervangster zijn ooit duo's van elkaar geweest en kunnen heel goed met elkaar. Het lijkt alsof de invalster daardoor niets verkeerd kan doen in haar ogen, maar ze houdt haar voor mijn gevoel nu toch echt veel te veel haar hand boven het hoofd en neemt mijn gevoel niet serieus. Ik snap gewoon niet dat als je als leidinggevende door 1 van de leerkrachten huilend wordt opgebeld, dat je daar dan de dag erna niet even tijd voor vrijmaakt.
Mijn leidinggevende was ook bang dat de inval nu halsoverkop alle plannen nog zou gaan maken. Raar vind ik 't dat ze daar bang voor is, maar het schijnbaar wel normaal vindt dat ik dat nu nog halsoverkop moet gaan doen. Ik ben heel benieuwd of ze er na de vakantie nog op terugkomt bij mij, anders doe ik dat zelf wel.

Ik heb qua groep nu het gevoel dat ik eerst flink aan de slag moet gaan met verkeerde regels/gewoontes af te leren, en daarna pas weer vanaf 0 kan beginnen om alles op te bouwen.
Helix, op zich snap ik dat wel, dat je bij een vervanging niet hebt doorgepland in de map, maar ik had toch minstens wel verwacht dat 't voor deze week klaar zou liggen, ook omdat de kinderen eigenlijk aan het begin van de week een weektaak hoorden te krijgen met daarop de planning.

Fijn in ieder geval om te lezen dat 't niet aan mijn verwachtingen ligt.
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11563

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 16 Okt 2015 21:41

Re: Juffen, wat mag je verwachten van een langdurige invalju

Je verwacht absoluut niet te veel. Ik werk dan wel in een andere branche maar dat je invalt betekend niet dat je de helft van het werk niet hoeft te doen.
2015 💙
<<

GeKKiE

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4997

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:30

Bericht 17 Okt 2015 08:16

Re: Juffen, wat mag je verwachten van een langdurige invalju

Wat vreselijk zeg om zo terug te moeten komen.
Ik hoop niet dat het jou teveel stress oplevert op deze manier.

Ik vraag mij af, heeft de IB'er zich er dan ook helemaal niet mee bemoeid?
Ik heb namelijk voor de herfstvakantie al een groepsbespreking en leerlingbespreking gehad.
Ze is ook al komen kijken in de klas, naar een les en naar leerlingen.
Groepsplannen/handelingsplannen controleert zij ook.

Erg vreemd allemaal dat ik zomaar zo heeft kunnen gebeuren.
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 17 Okt 2015 09:46

Re: Juffen, wat mag je verwachten van een langdurige invalju

We hebben sinds dit schooljaar een nieuwe IB-er, van onze oude IB-er weet ik inderdaad dat zij er bovenop zat en controleerde of iedereen zijn plannen wel af had. De IB-er die we nu hebben werkt voor de 5 scholen van ons cluster, dus zij zal er sowieso al minder zijn dan de 2,5 dag in de week dat we normaal IB hadden. Groepsbespreking en leerlingbespreking hebben we volgens mij vanaf dit schooljaar niet meer, probleemgevallen moeten we in de bouwvergadering gaan bespreken.

Qua hoeveelheid stress…ik ben sowieso nogal perfectionistisch, leg de lat hoog voor mezelf. Ik probeer dit soort dingen altijd zoveel mogelijk in de laatste vakantieweek nog af te hebben, zodat het er is en ik lekker aan de slag kan. Nu moet het dus allemaal nog, maar wil ik toch ook meer gaan loslaten, ik ben niet van plan 's avonds nog uren te werken en de dagen dat ik vrij ben wil ik toch echt gewoon met mijn dochter zijn.
Wat ik nu vooral heel lastig vind, is dat ik geen idee heb wie ik meer uitdaging moet bieden en wie er extra instructie nodig heeft. Ik weet totaal niet waar ik aandacht voor moet hebben, juist iets dat wel belangrijk is goed in beeld te hebben!
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Anoniem164

Bericht 17 Okt 2015 11:16

Re: Juffen, wat mag je verwachten van een langdurige invalju

Jouw verhaal is echt een schrikbeeld voor mij, ik sta al een paar jaar fulltime voor de klas en ik zie er best tegenop om parttime te gaan werken als er (hopelijk) kindjes gaan komen. Ik ben zo gewend om mijn eigen dingetjes te doen en ik zou mijn klas ook moeilijk los kunnen laten als ik eventueel met verlof zou gaan. Dus dat ten eerste: ik voel met je mee :ja:
Ik vind het niet kunnen dat de directeur zo de hand boven het hoofd van de invalster houdt, maar ook dat is herkenbaar, mijn directeur stopt ook teveel in de doofpot. Het is dan erg moeilijk om aan te geven wat je stoort en waar je tegenaan loopt. Als ik jou was zou ik een mail schrijven met zaken die volgens jou niet kloppen, en deze naar de directeur sturen met de IB'er in CC, dan weten zij dat je klassenorganisatie een puinhoop is en dat je nu dus keihard moet knokken om de boel op de rit te krijgen, ik neem aan dat je dan ontzien wordt wb andere taken die in je normjaartaak staan. Kom voor jezelf op in ieder geval, de makkelijkste weg is om maar te gaan bikkelen om alles op de rit te krijgen naast je andere taken, maar zo werkt het natuurlijk niet! Succes.....
<<

Mikado

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 870

Geregistreerd: 22 Sep 2013 19:25

Bericht 17 Okt 2015 12:37

Re: Juffen, wat mag je verwachten van een langdurige invalju

Oh wat erg! Ik herken je gevoel, ik vond het ook lastig terugkomen na mijn verlof maar dat viel in het niet met de puinzooi die jij aan hebt getroffen. Vooral omdat je invalster de start met de groep heeft gemaakt, maakt het nog een stuk lastiger instappen zo.

Ik vind de IB eigenlijk ook verantwoordelijk, wat zonde dat er geen/weinig controle is geweest. Ik zou dan ook z.s.m. een afspraak met IB en eventueel je directie plannen om te kijken wat de volgende stappen zijn en hulp vragen bij het maken van je plannen.
2014 2016 2019
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 20 Okt 2015 19:05

Re: Juffen, wat mag je verwachten van een langdurige invalju

Vandaag een dag flink geknald met mijn nieuwe duo. Vooral nog opruimen en klassenmanagement dingetjes, net alsof we maandag gewoon een heel nieuw schooljaar starten. Er moet nog veel gebeuren, maar ik heb wel weer het vertrouwen dat 't goed gaat komen en we 't op de rit gaan krijgen. We hebben veel duidelijke afspraken gemaakt, heel fijn.

Ik wil in ieder geval nog met de directie in gesprek, want dit is echt niet leuk terugkomen zo en in een goed lopende klas was het ook niet nodig geweest dat we met zijn tweeën een dag van 9-5 moesten werken in de vakantie (en op zich is er nog genoeg om nog een volledige dag te vullen, maar dat gaat me echt te ver!)
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 22 Okt 2015 14:21

Re: Juffen, wat mag je verwachten van een langdurige invalju

Werd ik net gebeld door een collega, mijn inval heeft handelingsplannen en de overdracht op een verkeerde plek opgeslagen, waardoor deze voor ouders te lezen was :s.
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Anoniem164

Bericht 22 Okt 2015 16:29

Re: Juffen, wat mag je verwachten van een langdurige invalju

Oeps....en nu?
<<

Lenthe

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1277

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:10

Bericht 23 Okt 2015 22:01

Re: Juffen, wat mag je verwachten van een langdurige invalju

Dat meen je niet Rebecca. Wat ontzettend nalatig! Ik zou dit zeker met de directie opnemen.
Wat was de reactie van je vervanger? Denk je nog veel ouders op bezoek te krijgen?
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 24 Okt 2015 08:54

Re: Juffen, wat mag je verwachten van een langdurige invalju

ai... wat slordig!
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 30 Okt 2015 10:41

Re: Juffen, wat mag je verwachten van een langdurige invalju

We moesten er van de leidinggevende niet te zwaar aan tillen :S.
Reactie van de inval weet ik niet, die heb ik niet meer gezien/gesproken.
Inmiddels heb ik er weer een werkweek opzitten, de eerste week dat de inval niet meer voor de groep staat. Ik heb al 2 oudergesprekken gehad en de volgende 5 staan ook al gepland, pfffff….
19 juni 2015
2 februari 2017

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron