Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Opleidingsniveau in je relatie

<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:50

Bericht 08 Nov 2017 15:31

Opleidingsniveau in je relatie

Hoe zit het met het (verschil in) opleidingsniveau binnen je relatie? Is er een verschil? Heb je daar last van? Hoe reageert de buitenwereld hierop?

Mijn vriend is universitair opgeleid en ik heb HBO gedaan. Op zich geen groot verschil al merk ik wel vaak in discussies dat hij iets heel abstract maakt terwijl ik het juist heel erg concreet wil houden.

Mijn familie zou liever hebben dat ik geen slimme maar een handige vriend zou hebben. Ik kom uit een omgeving waar men vooral met de handen werkt in kwekerijen of de bouw. Mijn vriend heeft echt twee linkerhanden. De ‘andere’ kwaliteiten die hij heeft ziet men toch vooral als onnodig. Ik vind het wel heel vervelend als ik de licht afkeurende blikken zie, en zelf voelt mijn vriend die ook af en toe. Ik voel dan altijd de behoefte om hem te verdedigen terwijl dat natuurlijk nergens voor nodig is.
Gelukkig hebben wij samen geen last van de verschillen en zitten we prima op één lijn.

Hoe is dit bij jullie?
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 08 Nov 2017 15:37

Re: Opleidingsniveau in je relatie

Ik kom uit een familie van dokters: huisartsen, dermatologen, dierenartsen. En ik heb zelf een Alpha studie gedaan: communicatie. Maar wel universitair geschoold. Mijn vriend heeft MBO gedaan, wekt op HBO niveau en werkt vooral met zijn handen.

Dat vonden ze wel gek, maar ik denk dat dat ook te maken heeft met 'geld'. En dan vooral dat hij dus lager betaald krijgt dan ik wellicht ook vanuit vroeger gewend ben. Dat zorg ook wel voor een verschil, maar wij kunnen er goed mee omgaan.

De buitenwereld ziet nu vooral hoe goed hij voor me is, hoe zorgzaam hij is, en slim op andere gebieden. Nu zijn ze gek op hem, maar dat duurde wel een paar maanden.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 08 Nov 2017 15:42

Re: Opleidingsniveau in je relatie

Mjn vriend heeft een universitaire opleiding en ik ben daar mee bezig. Ik merk dat ik het prettig vind om bepaalde dingen daarvan te kunnen delen en dat hij snapt hoe dat in elkaar zit. Was dat niet het geval, dan had ik dat alsnog met vriendinnen kunnen delen. Mijn ex had geen opleiding afgemaakt, op dat vlak kon ik minder met hem delen, maar met hem deelde ik weer bepaalde interesses die ik met mijn huidige vriend minder deel.
Ik denk dat het belangrijk is om goed met elkaar te kunnen praten, ik vind het fijn dat mijn vriend en ik van elkaars inzichten kunnen leren (kon ik met ex ook) en dat je nooit 'alles' bij elkaar kwijt kan. Maar daar heb ik dan ook m'n andere vrienden voor! Opleidingsniveau hoeft daar wat mij betreft niks mee te maken te hebben.

Ik zie/zag in m'n omgeving wel dat er op geoordeeld wordt, ik vind dat stom! Vriendin WO en haar vriend destijds MBO, nou daar kreeg ze echt opmerkingen over. En m'n zusje waarvan de schoonfamilie het belachelijk en onnodig vond als ze na HBO nog verder zou gaan. Ik snap niet wat anderen bezielt daar over te oordelen.
<<

Anoniem315

Bericht 08 Nov 2017 15:52

Re: Opleidingsniveau in je relatie

Wij zijn allebei hbo-geschoold. We hebben wel aardig hetzelfde vermogen, alleen is hij meer wiskundig en ik talig aangelegd. Mooie combi, al zeg ik het zelf.

Mijn man komt uit een familie met veel universitair geschoolden. Zijn broer, vader, oom en opa zijn opvallend hoog intelligent. Mijn familie is juist gemiddelder en komt voort uit, platgezegd, boeren, haha! Maar ook zij hadden bij andere omstandigheden hogere studies aangekund, maar dat was toen geen logische keuze. Mijn broer en zus en veel neven en nichten hebben ook een hbo-denkniveau.

Om eerlijk te zijn omring ik me het liefst met mensen die wat te zeggen hebben, maar niet té abstract en wel met ruimte voor enige creativiteit. Opleidingsniveau zegt me niet alles, ik voel me aangetrokken tot mensen die een bepaald gevoel voor humor hebben, sarcastisch zijn, adrem, rap van tong en waarmee je een goed gesprek kunt voeren over uiteenlopende zaken. Maar waar die klik precies ligt, vind ik moeilijk uit te leggen. Is dit niet aanwezig, dan vind ik mensen al gauw niet mijn type en dan gaan ze in mijn irritatiezone zitten.

Een voorbeeld is mijn zwager. Hij is universitair geschoold en super intelligent. Met hem heb ik geen grote klik. Ik vind hem aardig en we tonen interesse in elkaar, maar ik kan niet urenlang met hem in gesprek zijn. Waarschijnlijk omdat hij voor mij te abstract denkt. Hij vertelt vaak ook niet meer dan nodig is.

Een ander voorbeeld is een ex vriendje. Hij is sbo geschoold. Dat ging in de communicatie al helemaal mis. Ik vond hem veel te simpel en inhoudsloos. Er zat niks 'bij'. Niet alleen was het een moeilijke leerder dus, hij had ook gewoon weinig kennis van de wereld en had weinig nieuws te vertellen. Voor mij een veel te simpel, klein wereldje.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:34

Bericht 08 Nov 2017 15:55

Re: Opleidingsniveau in je relatie

Mijn man is universitair geschoold, ik werk op HBO niveau maar heb ‘maar’ een MBO diploma.
In het dagelijks leven merken we geen verschil. In salaris wel :laughcry:

Het verschil tussen ons is dat ik van veel dingen net genoeg weet om me er mee te redden en hij weet van een paar dingen heel veel. Technisch is hij totaal niet. Toen ik hem leerde kennen kon ie echt niks qua klussen. Ik kom uit een gezin waar met de handen gewerkt wordt en ik heb mijn man nu zo langzamerhand wel het een en ander geleerd qua klussen bijv.

Mijn schoonouders vonden het volgens mij wel heel erg jammer dat ik ‘maar’ MBO heb. En ook nog eens in de architectenwereld werk (waar het erg slecht betaalt). Maar goed, zij zijn nogal materialistisch en zien het verschil in salaris vooral als teren op mijn mans geld...

In onze vriendenkring merk ik niks van het verschil in opleidingsniveau trouwens.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Anoniem222

Bericht 08 Nov 2017 16:01

Re: Opleidingsniveau in je relatie

Hmm, mijn vriend en ik zijn allebei universitair geschoold dus tussen ons is er geen verschil qua opleidingsniveau. Maar we denken allebei wel anders/benaderen problemen anders. Dus denk dat dat niet perse aan je opleidingsniveau ligt.

Maar in onze families merk je het wel. Hij is de eerste uit de familie die naar de universiteit ging (en vooralsnog de enige) en zijn familie begrijpt studeren soms ook echt niet. Zijn oma heeft wel eens letterlijk gevraagd waarom hij niet gewoon lekker ging werken, haha. Ze hebben daardoor ook nooit echt inhoudelijk interesse kunnen tonen, maar ze zijn wel heel trots.

Mijn familieleden zijn juist allemaal hoogopgeleid, veelal gepromoveerd. Mijn opa vroeg juist alleen maar naar onze studies en had volgens mij geen idee wat we qua werken deden of doen, haha. Dus dat zorgt wel echt voor andere gesprekken en discussies in beide families. Maar ik heb er geen last van, vind het allebei leuk.
Laatst gewijzigd door Anoniem222 op 08 Nov 2017 16:08, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 08 Nov 2017 16:05

Re: Opleidingsniveau in je relatie

Mijn man heeft een mbo diploma en ik een hbo diploma. Mijn man heeft volgens mij wel hbo werk- en denkniveau, maar in zijn familie werd het helemaal niet gestimuleerd om te studeren. Mijn ouders zijn allebei ook 'laag' opgeleid (mbo niveau) maar mijn moeder stimuleerde het juist enorm en hamerde er op dat mijn zus en ik een goede en zo hoog mogelijke opleiding moesten doen.

Ik merk niet echt niveauverschil tussen mij en mijn man. Ik ben wat handiger met taal en het regelen van administratie, hij is meer van de algemene kennis.

♥♥
<<

Anoniem304

Bericht 08 Nov 2017 16:42

Re: Opleidingsniveau in je relatie

Er is tussen ons een beetje niveau verschil.
Mijn vriend heeft MBO niveau, maar lang niet zoveel algemene kennis als ik. Ik heb alleen een VMBO diploma, want ik wist niet wat ik moest. Mijn werk is een hoog MBO niveau. Ik heb juist wel veel algemene kennis.
Maar ik vind het belangrijk dat mijn vriend goed voor me is en ik vind het extreem onaantrekkelijk als een man niks met zijn handen kan.
Wij vullen elkaar heel goed aan denk ik.
<<

Anoniem222

Bericht 08 Nov 2017 16:54

Re: Opleidingsniveau in je relatie

Opleidingsniveau zegt toch ook niet zoveel over of je wel of niet goed met je handen bent?
<<

Anoniem304

Bericht 08 Nov 2017 16:58

Re: Opleidingsniveau in je relatie

Harrison schreef:Opleidingsniveau zegt toch ook niet zoveel over of je wel of niet goed met je handen bent?

Nee, maar Carra heeft het over twee linkerhanden in haar openingspost en dat benoem ik ook even.

Al moet ik zeggen dat mijn HBO en uni collega's stuk voor stuk twee linkerhanden hebben en mijn MBO collega's juist niet. En in m'n omgeving is dat eigenlijk ook wel zo. Mijn broer (geen idee hoe die zo slim geworden is) heeft alle mogelijke hoge papiertjes, maar geen schroevendraaier in huis.
<<

Anoniem315

Bericht 08 Nov 2017 17:01

Re: Opleidingsniveau in je relatie

Mijn schoonfamilie is naast hoogintelligent ook nog eens super handig met elektra en timmeren. Dus het is zeker geen vaststaand feit dat intelligentie en handigheid met elkaar te maken hebben. Maar je ziet het wel vaak, inderdaad, dat de een handiger is met zijn hersens en de ander met zijn handen.
<<

Anoniem222

Bericht 08 Nov 2017 17:08

Re: Opleidingsniveau in je relatie

Ja, of meer gewend om die te gebruiken. Omdat je natuurlijk meer praktisch wordt opgeleid in mbo opleidingen bijv.

Maar mijn vader en mijn vriend zijn bijv. allebei hoogopgeleid en goed met hun handen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 08 Nov 2017 17:12

Re: Opleidingsniveau in je relatie

Wat naar om te lezen dat partners nog worden 'afgekeurd' om hun opleidingsniveau, of omdat ze een ander soort baan hebben dan de ouders graag hadden gezien.

Mijn man heeft niet gestudeerd, hij is na de middelbare school gaan werken, maar hij heeft wel een heel goede baan, hij heeft echt carrière gemaakt en heeft daarbinnen ook heel veel certificaten behaald. Ik heb een universitaire studie afgerond, maar ik doe nu helemaal niets met die studie. Ik denk niet dat het uitmaakt voor de manier waarop we met elkaar omgaan. We verschillen op wel meer vlakken, ik ben creatief en veel meer met taal bezig terwijl hij daar niet veel mee heeft, hij doet heel ingewikkelde dingen met computers en is dus meer goed op het technische/ICT-vlak. Ik vind het wel prima zo. Ik zou ook zeker geen voorkeur hebben gehad voor een man die ook schrijver is. Twee schrijvers samen, dan word je volgens mij gillend gek.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 08 Nov 2017 17:16

Re: Opleidingsniveau in je relatie

Mijn man en ik zijn allebei universitair geschoold maar wel in een totaal ander vakgebied. Daardoor vullen we elkaar toch aan of snappen we maar níet dat de ander een bepaald iets niet snapt soms. :laughcry:
Let's discover the world together.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 08 Nov 2017 17:19

Re: Opleidingsniveau in je relatie

Wij hebben beiden een vwo diploma en een hbo opleiding afgrond. Ik ben nu bezig met een universitaire opleiding. Verder zitten we qua niveau helemaal gelijk. Mijn familie heeft er geen mening over.
2015 💙
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6220

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 08 Nov 2017 17:20

Re: Opleidingsniveau in je relatie

Ik ben HBO opgeleid, vriend heeft alleen Havo afgemaakt. Daarentegen heeft hij verl management ervaring, waardoor we toch wel gelijkwaardig zijn naar mijn idee.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem252

Bericht 08 Nov 2017 17:30

Re: Opleidingsniveau in je relatie

In heb uni gedaan hij 2x hbo. Merk qua algemene kennis wel verschil, ik heb dat veel meer. Maar het interesseert hem ook gewoon vaak niet. Hij is een vakidioot die technisch heel goed onderlegd is.

Toen ik na mijn universitaire studie nog een hbo opleiding ging doen verklaarden heel veel mensen mij trouwens wel voor gek. Zooooooo zonde.. alsof ik naar de spinazieacademie ging ofzo :clown:
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3478

Geregistreerd: 11 Apr 2017 10:46

Bericht 08 Nov 2017 17:42

Re: Opleidingsniveau in je relatie

Ik heb hbo werk- en denkniveau, maar heb mbo afgerond. Vriend heeft hbo gedaan. Het voelt gelijkwaardig, we zijn beide wel breed georiënteerd en hebben een goede algemene kennis. Los daarvan zijn we beide enorm praktisch en kan vriend goed met handen werken.

Ik ben opgegroeid met een moeder met mbo en vader met universiteit, maar het draait wel een beetje om zo hoog mogelijk bij mijn vader, helaas. Beide zussen vwo en uni gedaan, eentje uiteindelijk hbo afgerond, ik voel me zelf niet anders of “dommer” maar zo wordt het wel, onbewust geschetst. Andersom bij schoonfamilie geen hoge / bijzondere opleidingen en vinden de ambitie van vriend soms beetje gek.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25047

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 08 Nov 2017 17:52

Re: Opleidingsniveau in je relatie

Wij hebben allebei een hbo-diploma; vriend kwam via de mavo en het mbo op het hbo en ik heb juist vwo gedaan. Qua intelligentie zijn we enorm aan elkaar gewaagd, al heeft hij meer algemene kennis denk ik. Vind het wel fijn dat we op één lijn zitten qua intelligentie. We deden zelfs een keer de IQ-test van BNN samen en hadden exact hetzelfde aantal fouten, vond ik wel grappig.

Onze families zijn trouwens allebei totaal niet veroordelend qua opleidingsniveau of wat dan ook. Zou ik ook wel vervelend vinden.
❤ 7 juni 2018
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:50

Bericht 08 Nov 2017 17:58

Re: Opleidingsniveau in je relatie

Harrison schreef:Ja, of meer gewend om die te gebruiken. Omdat je natuurlijk meer praktisch wordt opgeleid in mbo opleidingen bijv.


Ja zo bedoelde ik het ook. Het één sluit het ander natuurlijk niet uit. In ons geval is dat wel zo. :laughcry:
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 08 Nov 2017 19:08

Re: Opleidingsniveau in je relatie

Wij hebben allebei universiteit gedaan en we zitten ook wel echt op 1 lijn qua algemene ontwikkeling en denkniveau, al hebben we ook wel verschillende vakgebieden.
Onze familie heeft er denk ik geen mening over, het is geen issue, er is nog nooit iets over gezegd iig.
<<

ellibre

Kletskop

Berichten: 566

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:23

Bericht 08 Nov 2017 19:40

Re: Opleidingsniveau in je relatie

Wij hebben beiden een universitaire opleiding afgerond, ik ben daarnaast ook nog gepromoveerd (PhD).

Zelfde opleidingsniveau dus, maar ik merk wel een beetje verschil tussen ons. Mijn vriend is namelijk echt akelig intelligent, wat ik tegelijkertijd heel sexy en heel frustrerend vind. Ik denk wel dat ik het zo fijner vind dan andersom.

Mijn familie heeft er niet echt een mening over geloof ik. Mijn vader en al mijn ooms en tantes zijn allemaal universitair opgeleid, en m’n moeder heeft een HBO-opleiding gedaan - wat eigenlijk onder haar niveau is, maar haar ouders vonden het meer dan genoeg. Ik merk dat ze allemaal mijn vriend hoog hebben zitten en zijn advies bijna klakkeloos aannemen, waar het ook over gaat. Mijn zusje en haar man hebben trouwens een MBO-opleiding, maar dat zorgt niet echt voor verschillen. Wel is het zo dat wij geen interesses delen, waardoor we ook geen hele hechte band hebben,

Binnen de familie van m’n vriend heeft niemand meer dan de middelbare school afgerond, maar ze zijn wel allemaal handig. Z’n opa en ooms waren automonteurs en z’n vader is timmerman. M’n vriend vond het altijd fantastisch om mee te helpen, nu nog om te klussen, en daardoor is ie ook wel handig. Dingen als een vloer leggen, schilderen en kleine klusjes zal ie altijd zelf doen. Ik merk wel dat z’n vertrouwen op klusgebied wat afneemt. Hij zal niet zo snel meer een muur uitbreken en opnieuw opbouwen bijvoorbeeld, terwijl de man van m’n zusje (die niet met klussen opgegroeid is en ook minder ervaring heeft) daar z’n hand niet voor omdraait.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 08 Nov 2017 20:03

Re: Opleidingsniveau in je relatie

Wij hebben allebei mbo gedaan. M'n man had veel meer gekund als hij z'n prioriteiten op orde had gehad. Maar ik merk geen verschil tussen ons.
R. 2013
D. 2016
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 08 Nov 2017 20:11

Re: Opleidingsniveau in je relatie

Wij zijn allebei hbo geschoold, en werken nu ook op dat niveau. Mijn vriend is ook superhandig kan veel maken en bedenken hoe hij het wil hebben en maakt het dan zo.

Mijn vader moeder en zus hebben allemaal universiteit, maar ik word niet anders behandeld door hun. Ik had een gymnasium advies na groep 8.. ben daar ook gestart maar ik was echt niet blij, mijn ouders hebben toen ook gezegd dat het prima was als ik havo/vwo ging doen. Ze zagen dat ik naast studeren zoveel andere dingen leuk vond. Dus ik vond het prima zo. Ik heb na mijn hbo nog een post hbo gevolgd

Ik weet eigenlijk niet of mijn familie een mening over de scholing van mijn vriend heeft ik denk het niet eigenlijk.

Ik weet niet of mijn schoonouders een mening over mijn scholing hebben, ze vinden me sowieso niet goed genoeg dus denk dat ze niet eens weten wat mijn scholing is.
:heart: :heart: 2011
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 08 Nov 2017 20:32

Re: Opleidingsniveau in je relatie

Beiden een technische HBO-opleiding. Hij is heel goed in zijn vak, ik ben middelmatig met veel bredere interesse. We zijn allebei ook vrij handig, huis hebben we (deels, vanwege de snelheid paar dingen laten doen) zelf verbouwd, inclusief elektra. Dat laatste blijf ik overigens wel vanaf. We hebben allebei ook regelmatig maakprojectjes lopen. We hebben een kamer die uitpuilt met stukken stof, printplaten, 3D-printmateriaal en de bijbehorende apparaten. En dan de garage nog met het grotere spul. Als we iets willen hebben wat niet bestaat of duur is maken we het zelf wel.

In de familie was ik wel de eerste die ging studeren, maar mijn broers volgden ook. Die werkten alleen veel liever met hun handen. Andere kant zitten veel artsen en ik heb weleens het gevoel dat mijn vriend zijn werk daar stukken minder aanzien heeft.
Volgende

Terug naar Liefde, seks & relaties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers