Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zomervakantie Zweden of Noorwegen

<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8837

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:17

Bericht 12 Jan 2019 13:44

Zomervakantie Zweden of Noorwegen

Wij willen in de zomervakantie naar Zweden of Noorwegen.
We gaan met z'n vieren, kinderen zijn dan bijna 7 en 3,5. En de hond gaat ook mee.

Ik ben op zoek naar leuke tips. Voor vakantiehuisjes maar ook voor bezienswaardigheden.
2012
2016
2020

Instagram
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:34

Bericht 12 Jan 2019 18:27

Re: Zomervakantie Zweden of Noorwegen

Ik zal later wat uitgebreider reageren met tips.

4 jaar geleden zijn wij 3 weken (met baby) door Noorwegen getrokken. Begonnen in Lillehammer, daarna naar Lom (is als dorp net niks maar we zaten er in een hutje midden in de bossen, dat was wel heel relaxt). Na Lom zijn we naar Valldall gegaan. Daar wilde ik graag in een design hotel overnachten. Erg duur, maar absoluut een aanrader qua belevenis en natuur). Vervolgens naar Ålesund en toen via Hamar terug naar Oslo om daar nog een paar dagen te zijn.

Dit jaar gaan we naar Zweden met tent. Qua route staan alle opties nog open.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1026

Geregistreerd: 08 Dec 2013 12:23

Bericht 12 Jan 2019 19:10

Re: Zomervakantie Zweden of Noorwegen

Wil je op één plek blijven of rondtrekken? Persoonlijk vind ik Noorwegen fantastisch, maar wel om rond te trekken.

Wij hebben alles bij elkaar zo'n 5000 km afgelegd in bijna 4 weken. Vanuit Denemarken overgevaren naar Stavanger. Van daaruit naar een hutje langs de kust (om van daaruit de Preikestolen te kunnen beklimmen). Vanuit Stavanger naar Voss (van daaruit hebben we o.a. Bergen bezocht en het treintje bij Flam). Vanuit Voss zijn we richting Andalsnes gegaan (prachtige route via Geiranger, Eidsdal en Valldal). Dit was ons noordelijkste punt tijdens onze reis. Van daaruit afgezakt naar Hemsedal. En als laatste 2 dagen in Oslo. Vanuit Oslo de nachtboot naar Kiel. We hebben onderweg in hutten geslapen, maar ook in appartementen. In Oslo hadden we een hotel. Ik moet zeggen dat we het oostelijke deel van Noorwegen het minst mooi vonden, maar misschien werden we er ook minder door geraakt. Alles wat we in de weken ervoor hadden gedaan was zo mooi, dat dit echt een beetje tegen viel.

We hadden een aantal lange reisdagen in ons programma. Maar door dan steeds weer een aantal dagen op een vaste plek te blijven, hadden we de kans om de omgeving verder te verkennen. Het was in één woord fantastisch. Ieder jaar verlangen we terug naar Noorwegen, maar we doen onze kids van 4 en 1 geen plezier met zoveel autokilometers. Daarnaast merkte ik aan mijzelf dat ik na 3,5 week niet meer euforisch werd van het natuurschoon en de prachtige watervallen. Kinderen zijn er nog eerder klaar mee denk ik;)
Maar als de kids groter zijn, willen we dolgraag nog eens terug.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3221

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 12 Jan 2019 19:34

Re: Zomervakantie Zweden of Noorwegen

Wij zijn vorige zomer naar Noorwegen geweest en hebben via AirBnB huisjes geboekt, dat beviel ons erg goed. De overtocht hebben we gemaakt vanaf Hirtshals-Langesund en zijn we richting Dalen en Stavanger gegaan (kleine rondreis). We hebben onder andere gewandeld en zijn naar een waterkrachtcentrale geweest. In omgeving van Dalen had je ook een leuk openluchtmuseum.

http://www.vest-telemark.museum.no/muse ... rg-p515293

De ene Airbnb die we hadden, waren bij toeval Nederlanders. Zelf hebben ze ook honden en katten rondlopen. Wel is het gehuurde gedeelte geheel afgeschermd en kun je er zelf koken (wel zo fijn ivm kosten).

Deze: https://www.airbnb.nl/rooms/18300477?guests=1&adults=1

Denemarken hebben we ook nog 2 dagen gedaan en staat nog op het lijstje om nog een keer te bezoeken. Dit leek ons ook erg leuk als onze dochter is groter is. In de omgeving waar we destijds zaten waren veel activiteiten die ook leuk waren met kinderen en ook nog niet grote afstanden uit elkaar (omgeving Hadsund).

Bedenk wel dat Noorwegen een stuk verder is qua reisafstand. Ik weet niet hoe je kinderen auto rijden vinden. Ook is Noorwegen een stuk duurder dan Denemarken. In Noorwegen uit eten is niet te betalen, terwijl dat in Denemarken nog wel te overwegen is.
08/2018
05/2021
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 12 Jan 2019 23:25

Re: Zomervakantie Zweden of Noorwegen

Leuk! Beide landen zijn zo fantastisch mooi, maar ook zo verschillend! Ben je naar iets specifieks op Zoek?
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Roodkapje

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 363

Geregistreerd: 14 Sep 2013 21:05

Bericht 13 Jan 2019 05:14

Re: Zomervakantie Zweden of Noorwegen

Jezzie: Ik zou kiezen uit 1 van die 2 landen. Het zijn behoorlijk grote landen en de afstanden rijdt je minder snel als hier in NL. Zoals je weet ben ik helemaal verzot op Zweden, maar Noorwegen is ook echt een plaatje. De Fjorden vooral. Ik vind regio Stavanger tot Bergen prachtig. Maar Noorwegen is ook echt (veel) duurder dan Zweden.

Bij Zweden is het zo, hoe hoger je komt, hoe mooier ;) Maar je hoeft niet helemaal naar het noorden voor mooie plekken hoor, maar Malmö is bijv niets. Migrantenproblematiek en de omgeving is weiland. Iets wat saai. De stad zelf is wel mooi, maar heb je in een ochtendje gezien. Kennis van mij woont in Ljungby en daar is het al heel mooi.

Hoeveel km wil je rijden, wil je een rondreis of liever op 1 plek blijven? Je kan voor huisjes op stugknuten.com kijken. Hier zetten veel Zweden hun (vakantie)huis op om te verhuren, vaak ook goedkoper dan de reguliere sites. Anders is Novasol ook nog een goede. Zweden is heel hondvriendelijk en die mogen dan ook bijna overal komen.

Mocht je gaan rondtrekken is combi Zuid Zweden (boot Grenaa- Varberg ( kijk eens op www.aferry.com) ) aan te raden. Die boot is ook praktisch als je in Zweden blijft, bijv. provincie Värmland is heel mooi qua natuur. Je komt dan meteen bij Göteborg uit en ten noorden ervan, richting de Noorse grens is het prachtig. Je kan dan de zuidkust van Noorwegen nemen, langs Oslo, via Telemark naar Stavanger( Preikestolen / Kjeragbolten) en dan richting Bergen. Vanaf daar kan je geloof ik weer naar Duitsland of Denemarken varen.

In Zweden vind ik voor kinderen in Vimmerby Astrid Lindgrens park leuk en in Stockholm Junibacken echt de leukste attracties. Ook het IKEA museum in Älmhult is aan te raden.

Wij hebben ons eigen huis op bijna 2500 km vanaf ons huis, dus vrij hoog in Zweden - 45 min van de Finse grens. We komen vooral bij het plaatselijke zwembad en zoeken bessen in onze tuin waar we oa jam van maken. Zwemmen in de meren, gaan naar de speeltuin in de stad, zoeken naar dierensporen in het bos etc. In de winter bouwen we een iglo in de tuin, bezoeken we de skipiste in onze stad. Dit jaar maakten we een uitje naar de Noordkaap in de zomer en afgelopen kerst zijn we bij de Kerstman op bezoek geweest in Finland. Zweden is heel kindvriendelijk en ze hebben het altijd ontzettend naar hun zin.

Beetje rommelig zo, maar als je meer wilt weten mag je het altijd vragen. Wie weet kan ik je helpen!
Travel is the only thing you buy that makes you richer.
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8837

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:17

Bericht 13 Jan 2019 12:08

Re: Zomervakantie Zweden of Noorwegen

Bedankt voor de tips en ideeën. Waarschijnlijk gaan we naar Zweden en dan naar 1 plek. Auto rijden vinden we niet erg, en de kinderen ook niet. Maar ik denk dat rondtrekken voor de kinderen niet leuk is.
Misschien dat we ook wel eerst naar Denemarken rijden, daar twee dagen blíjven en dan door naar Zweden gaan.
Ik ga jullie tips allemaal even rustig bekijken.
2012
2016
2020

Instagram
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 13 Jan 2019 16:54

Re: Zomervakantie Zweden of Noorwegen

Wat gaaf dat jullie daar gewoon een eigen huis hebben roodkapje! Ter hoogte van welke plaats is dat ongeveer? Ik ben het wel met je eens hoe hoger hoe mooier :)
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers