01 Okt 2018 22:16 door Pluis
Aan de ene kant vind ik het erg voor de fabrikant, aan de andere kant kijk ik wel een beetje met een schuin oog richting de fabrikant.
Mijn vriend bouwt machines en kermisattracties en is ook nauw betrokken bij de keuringen van bijvoorbeeld attracties. Ook daarin worden mensen vervoerd en bijvoorbeeld een draaimolen haalt bij wijze van dezelde snelheid als een stint. Echter neemt een draaimolen geen deel uit van het verkeer en heeft in die zin geen last van omverwachte factoren uit het verkeer. Deze attracties moeten worden voorzien van een start/stop systeem, snelheidregeling en daarbovenop een noodstop zodat er in geval van nood een directe veilige stop gemaakt kan worden en de attractie spanningsloos zodat er niet per ongeluk weer gestart kan worden. Dit wordt jaarlijks gekeurd en afkeur is sluiten en pas weer open als aangetoond is dat er een veilige oplossing voor is.
Wat ik er van begrepen heb is de stint goed gekeurd in 2011 met noodstop en zijn er later modellen gekomen zonder noodstop omdat er geremd kon worden met een handrem net als met een fiets maar wordt het elektrisch circuit niet onderbroken zolang het stuur vast wordt gehouden. Dit is in mijn optiek, vanuit mijn referentiekader, geen veilige oplossing. Een stint weegt behoorlijk meer dan een fiets, zeker met 10 kinderen, waardoor je best zware remmen moet hebben om die massa binnen een bepaalde tijd veilig te kunnen stoppen. Dan hebben we het nog niet over storingen omdat bijvoorbeeld een signaal van de electronica wordt weggedrukt door een signaal van een trein dat opgepakt moet worden door de overgang zodat de bomen naar beneden gaan.