Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Insomnia

<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25111

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 29 Nov 2018 18:20

Insomnia

Mooi woord voor iets ontzettend vervelends. Ik heb regelmatig problemen met inslapen, meestal door een te vol/druk hoofd. Ik weet niet hoe dat bij anderen is, maar als ik in bed ga liggen, denk ik echt aan duizend dingen. Om gek van te worden! Dat gaat ongeveer zo: wat ga ik morgen op het werk doen - hé ik had dit vandaag nog moeten doen - wat zullen we gaan eten morgen - oh morgen even een mailtje naar die en die sturen - ieh die ene scène uit die serie was echt eng - wat zullen we allemaal gaan doen als we op vakantie zijn - hmm ik heb al lang niks van die vriendin gehoord - etc. etc. Doodvermoeiend.

Nu heb ik ook al jaren slaappillen die ik af en toe gebruik, in 'noodgevallen'. Ooit mee begonnen omdat m'n ex zo snurkte dat ik geen oog dichtdeed en daarna altijd gehouden voor het geval dat. Tijdens de zwangerschap natuurlijk niet gebruikt (dus soms ook halve nachten wakker gelegen), maar de laatste weken is het dagelijks vaste prik dat ik er één neem. Dat wil zeggen: een halve, want ik probeer de schade een beetje te beperken. Meestal slaap ik daar dan een paar uurtjes mee en dan word ik wakker en moet ik naar de wc. Eerst lukte inslapen dan wel weer, maar ook dat gaat momenteel niet goed, dus soms neem ik dan nog een halve. Inmiddels is het zo erg dat ik al zenuwachtig ben, omdat ik bang ben dat ik weer niet kan slapen. Ik ben gewoon zó moe en lig alsnog uren wakker met bonzend hart, omdat ik me zo lig op te naaien. Het lukt me zonder slaappil gewoon niet meer om in slaap te vallen momenteel en ben ook bang voor een verslaving. Maar als ik één of twee uur wakker heb gelegen, neem ik er toch weer eentje. Ik móét gewoon slapen 's nachts om nog een beetje te kunnen functioneren overdag, dus ik kom echt in een negatieve spiraal.

Het stomme is dat dit dus niet eens door m'n baby komt, want die slaapt meestal gewoon door! Ze hoest wel regelmatig, dus daar word ik soms ook wakker van, maar het probleem ligt toch echt bij mezelf. Ik heb al veel tips gelezen en moet het denk ik vooral zoeken in ontspanningsoefeningen om in bed te doen, maar ik vroeg me af of jullie nog ideeën hebben. Wat zijn jullie ultieme slaap- en ontspanningstips?

En ook nog even een vragenlijstje:
Val je makkelijk in slaap?
Pieker je veel in bed?
Hoeveel uur slaap je ongeveer per nacht?
Slaap je aan één stuk door of word je tussendoor weleens wakker?
Als je wakker bent geweest of eruit moet voor je kind, val je dan makkelijk weer in slaap?
Voel je je meestal uitgerust 's morgens?
❤ 7 juni 2018
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25111

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 29 Nov 2018 18:24

Re: Insomnia

Momenteel heb ik trouwens nog meer te piekeren, want ik zit in de ziektewet na m'n operatie van vier weken geleden. Ik ben wel weer aan het opbouwen, maar probeer me echt aan de afgesproken uurtjes met de bedrijfsarts te houden en meer werken lukt ook nog niet. M'n teammanager is echter best wel aan het pushen dat ik best meer mag werken als dat al lukt, voelt ook wel vervelend. Ik had zelf tegen de bedrijfsarts gezegd dat ik hoop per januari weer volledig aan de slag te gaan, maar ik weet nu niet of dat haalbaar is. TM zit daar alleen wel erg op te hameren steeds, terwijl ze eerst steeds zei dat gezondheid het belangrijkst is en dat het 'maar werk' is.
❤ 7 juni 2018
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8165

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 29 Nov 2018 18:26

Re: Insomnia

Val je makkelijk in slaap? Meestal wel ja
Pieker je veel in bed? Nee
Hoeveel uur slaap je ongeveer per nacht? Eeeh uurtje of 7 denk
Slaap je aan één stuk door of word je tussendoor weleens wakker? Soms wordt ik wel wakker tussendoor maar dat is echt niet vaak gelukkig
Als je wakker bent geweest of eruit moet voor je kind, val je dan makkelijk weer in slaap? Soms wel, meestal niet.
Voel je je meestal uitgerust 's morgens? Zelden.

Wat mij helpt savonds om in slaap te vallen als het niet lukt is bedenken wat ik de andere dag aan doe. Blijkbaar vind ik dat zo saai dat ik dan zo slaap.
30-04-2017
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 29 Nov 2018 18:31

Re: Insomnia

Val je makkelijk in slaap? Op zich wel, mawr tegenwoordig heb ik een wake-up light die ik ook kan gebruiken om in slaap te vallen en ik merk wel dat ik daar helemaal zen van wordt. En ook binnen de 15min die ik heb ingesteld in slaap val.
Pieker je veel in bed? Niet echt
Hoeveel uur slaap je ongeveer per nacht? Tussen de 6 &7 uur effectief (fitbit)
Slaap je aan één stuk door of word je tussendoor weleens wakker? Momenteel word ik 's nachts wakker las ik draai ivm met rugklachten en de pijnsteken die daar bij horen.
Als je wakker bent geweest of eruit moet voor je kind, val je dan makkelijk weer in slaap? Ik val normaal wel vrij gemakkelijk in slaap, maar val nu pas in slaap als ik iets van pijnstilling heb gepakt.
Voel je je meestal uitgerust 's morgens? Momenteel niet, maar ik weet waardoor het komt. Ik merk wel sinds ik mentor ben en mijn studie qua resultaten beter gaat dat ik onrustiger slaap en meer chaos in mijn hoofd heb wat mij nachtrust niet ten goede komt. Ook al slaap ik wel, ben onrustiger in mijn slaap
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6196

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 29 Nov 2018 18:32

Re: Insomnia

Ik ben een drama slaper en vind tips geven moeilijk omdat in mijn ervaring niks werkt, behalve me erbij neerleggen en niet nog meer in de stress schieten omdat ik niet slaap. Dat is moeilijk, maar lukt me inmiddels aardig. Na 32 jaar.


Val je makkelijk in slaap? Nee
Pieker je veel in bed? Nee
Hoeveel uur slaap je ongeveer per nacht? 5-8
Slaap je aan één stuk door of word je tussendoor weleens wakker? Sinds m'n zwangerschap wat vaker wakker, maar nog niet heel vaak. Als ik eenmaal slaap gaat het vaak wel goed.
Als je wakker bent geweest of eruit moet voor je kind, val je dan makkelijk weer in slaap?
Voel je je meestal uitgerust 's morgens? Nee

Als het in overleg met je bedrijfsarts per januari nog niet fulltime lukt, dan is dat zo. Ik zou naar tm ook terughoudend zijn met uitspraken doen over wanneer je denkt dat je er weer helemaal bent. Vervelend dat je door tm extra druk door ervaart. De meeste mensen vinden het zelf al vervelend genoeg om niet volledig te kunnen werken.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 29 Nov 2018 18:36

Re: Insomnia

Bliss, is het een idee om eens een app als Breathe te gebruiken, of een andere mindfulness app? Simpele oefeningen kunnen je helpen je hoofd leeg te maken, rust te ervaren, spanning los te laten.
#teammaple🍁
<<

Kaat

Kletskop

Berichten: 679

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:11

Bericht 29 Nov 2018 18:41

Re: Insomnia

Vervelend probleem en deels ook herkenbaar, al in wat mindere mate. Ik denk dat het van belang is dat je je patroon gaat doorbreken. Volgens mij makkelijker gezegd dan gedaan, dus misschien het overwegen waard om hulp erbij te zoeken?

Ik heb regelmatig problemen met inslapen. Ik probeer zoveel mogelijk rust te zoeken voor het slapen. Douchen helpt mij daarbij. Verder niet te druk doen (moet soms m’n partner ook echt vragen om even geen grapjes meer met mij uit te halen :’-) ). Ik hou er ook niet van om op een doordeweekse avond afspraken te hebben, omdat ik daarna echt tijd nodig heb om m’n hoofd tot rust te krijgen en in slaapstand te komen. Soms kom ik er niet onderuit en dat resulteert wel eens in letterlijk een slapeloze nacht.

Als ik in bed lig en ik merk dat ik ga piekeren of m’n gedachtes gaan alle kanten op, dan probeer ik ze bewust te sturen naar ‘rustige gedachtes’. Voor mij is dat bijvoorbeeld denken aan het strand en de golven in de zee. Verder prbeer ik bewust al m’n spieren te ontspannen. Merk dat ik onbewust toch nog aardig wat aanspan.

Voor m’n zwangerschap slikte ik wel eens melatonine, maar dat mag nu niet. Omdat ik nu vaak s nachts naar de wc moet, heb ik nog een extra inslaapmoment en dat is eigenlijk een problematischer moment, omdat ik rond 4 uur snachts ht grootste deel van de slaap al heb gehad en niet zo moe meer ben. M’n verloskundige gaf als tip om eventueel een paracetamol te nemen, omdat dat ook wat slaperiger zou maken. Dit heb ik tot nu toe maar 1x gedaan. Verder vraag ik nu sinds kort m’n partner om te knuffelen, hij slaapt gewoon door maar reageert wel op m’n vraag. Daar wordt ik ook weer rustig van door op zijn ademhaling te letten. Als ik dan merk dat ik weer slaperig wordt duw ik hem weg, want echt slapen kan ik alleen als ik niet aangeraakt wordt.

Misschien heb je wat aan m’n tips. Het is echt verschr8kkelijk, niet kunnen slapen. Je wordt er zo moedeloos van en gaat jezelf zo tegenwerken waardoor het alleen maar erger wordt.
03/2019
11/2020
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 16:48

Bericht 29 Nov 2018 18:49

Re: Insomnia

Dit is het lijstje hoe het nu is, toen ik in mijn burnout zat was het dramatisch.

Val je makkelijk in slaap? Ja
Pieker je veel in bed? Nee slaap meestal binnen 5 minuten.
Hoeveel uur slaap je ongeveer per nacht? Als ik geen vroege dienst heb gemiddeld 9 uur.
Slaap je aan één stuk door of word je tussendoor weleens wakker? Zo'n 98% van de tijd slaap in aan één stuk door. Gebeurd zelden dat ik wakker word.
Als je wakker bent geweest of eruit moet voor je kind, val je dan makkelijk weer in slaap? Voor 6.00 val ik heel makkelijk weer in slaap, na 6.00 een stuk moeilijker.
Voel je je meestal uitgerust 's morgens? Meestal wel.

Als ik het lijstje moet invullen hoe het tijdens mijn burnout was krijg je dit:

Val je makkelijk in slaap? Nee het duurt gemiddeld 3 uur voordat ik eindelijk slaap.
Pieker je veel in bed? Enorm veel.
Hoeveel uur slaap je ongeveer per nacht? Lig 12 uur in bed waarvan met een goede nacht 7 à 8 uur slaap, bij een slechte nacht zo'n 4 uur slaap.
Slaap je aan één stuk door of word je tussendoor weleens wakker? Zo'n 80% van de tijd slaap ik door.
Als je wakker bent geweest of eruit moet voor je kind, val je dan makkelijk weer in slaap? Nee zodra ik wakker word gaan mijn hersenen aan en begin ik weer te piekeren.
Voel je je meestal uitgerust 's morgens? Nee ben doodop.

Zoals je ziet een heel verschil en ik ben echt heel blij dat ik weer lekker kan slapen. In mijn burnout probeerde ik zo'n uur van te voren geen schermen meer te zien. In dat uur maakte ik mij klaar om naar bed te gaan, schreef ik alles nog op wat er in mijn hoofd zat op dat moment en dronk ik nog een kop thee. Dan ging ik in bed liggen en zette ik Headspace of Breathe op om mij daarop te kunnen focussen en te mediteren in de hoop dat ik daarvan in slaap viel. Soms zette ik ook asmr filmpjes of youtube filmpjes met natuurgeluiden op. Daar luisterde ik dan alleen naar, het focussen daarop en te blijven focussen op het geluid hielp wel om uiteindelijk in slaap te vallen. In het begin duurde dat dus echt uren, maar hoe verder ik kwam in mijn herstel hoe sneller ik in slaap viel.
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4503

Geregistreerd: 11 Sep 2013 18:02

Bericht 29 Nov 2018 19:01

Re: Insomnia

Val je makkelijk in slaap? Ja, volgens mij wel. Ik lees meestal een boek en dan vallen m'n ogen al snel dicht.
Pieker je veel in bed? Ja, de halve nacht ongeveer.
Hoeveel uur slaap je ongeveer per nacht? uurtje of 5/6 denk ik
Slaap je aan één stuk door of word je tussendoor weleens wakker? Ik word gemiddeld zo'n 4 keer wakker denk ik. Standaard om 1.00 uur, dan rond 3.00 uur meestal weer en dan rond 4.30 uur meestal weer. Ik lig dan ook kwartier tot half uur wakker en na 4.30 slaap ik eigenlijk niet echt meer. Soms val ik dan rond 6u weer in slaap, vlak voor m'n wekker.
Als je wakker bent geweest of eruit moet voor je kind, val je dan makkelijk weer in slaap? Nee dus
Voel je je meestal uitgerust 's morgens. Nee, ik val meestal juist 's ochtends pas echt in slaap.
<<

Chava

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3609

Geregistreerd: 23 Jun 2016 21:23

Bericht 29 Nov 2018 19:13

Re: Insomnia

Val je makkelijk in slaap? Nee
Pieker je veel in bed? Redelijk veel, ja.
Hoeveel uur slaap je ongeveer per nacht? Ik denk dat ik net aan de 6 uur kom.
Slaap je aan één stuk door of word je tussendoor weleens wakker? Soms word ik wakker.
Als je wakker bent geweest of eruit moet voor je kind, val je dan makkelijk weer in slaap? Nee, ik slaap dan ook niet meer goed door, maar word ieder uur wel weer even wakker.
Voel je je meestal uitgerust 's morgens? De laatste tijd niet.
To travel is to live
Mijn instagram
<<

Geel

Bericht 29 Nov 2018 19:18

Re: Insomnia

Heel herkenbaar, maar dan af en toe. Ik heb soms ineens van die tijden/dagen dat het niet lukt en dat mijn hoofd maar áán blijft. Na drie dagen ben ik dan vaak zo doodmoe dat de vicieuze cirkel gelukkig doorbroken wordt. Maar wat levert dat een spanning op, dus ik snap je zorg helemaal. Ik zou zelf absoluut niet aan de pillen gaan, tenzij er echt níets anders op lange termijn meer helpt, idd vanwege de verslaving. En die zit denk ik vooral in je hoofd, omdat je idd zo graag wilt slapen dat je toch weer naar die pil grijpt.

Wat bij mij altijd uiteindelijk helpt: bewust bijna al mijn schermtijd tot het minimum beperken. Die houden me namelijk wakker en alert, waardoor mn melatonine niet goed werkt. Verder praat ik vooraf van me af tegen mijn man, zodat ik m'n gedachten kwijt ben. En ik probeer niet in paniek te raken als het eenmaal donker is en ik dan toch weer niet in slaap val. Uiteindelijk ga ik altijd bewust die alerte regelgedachten uitzetten en gedachten forceren die gaan over iets wat al gebeurd is of iets waar ik me op verheug. Als ik dan weer in de regelmodus kom, stuur ik dat weer weg en dat doe ik zo een paar keer, tot het echt weg is en dan val ik uiteindelijk in slaap. De dagen erop doe ik hetzelfde, ook qua schermen, en dan zit ik er weer lekker in.

Hoop dat je hier iets aan hebt en er iets uit kunt halen! En sterkte!
<<

Anoniem246

Bericht 29 Nov 2018 19:38

Re: Insomnia

In 2006 raakte ik overspannen door thuissituatie. Ik heb er toen niets meegedaan, om verschillende redenen. Na tien jaar nog meer ellende en niet kunnen slapen, alleen kunnen slapen na consumptie van alcohol, was de maat voor mijn man vol. Ik ben in therapie gegaan en met slaappillen, waarvan ik nu nog maar een kwart gebruik, en Prozac, lukt het me steeds beter om een volledige nacht door te slapen. Maar alleen als mijn hoofd niet te vol is geraakt gedurende de dag. Het is echt afhankelijk van de dag, hoelang mijn nachtrust zal zijn. Pillen werken zes uur, dat haal ik meestal wel.

En ook nog even een vragenlijstje:
Val je makkelijk in slaap? Nee.
Pieker je veel in bed? Ja, heel erg veel. Maar ik had het nooit zo door.
Hoeveel uur slaap je ongeveer per nacht? Sowieso 6 uur en met geluk en rust max 9 uur
Slaap je aan één stuk door of word je tussendoor weleens wakker? Ik word elke nacht om 02.19u wakker. Waarom weet ik nog steeds niet. Behalve dan dat ik moet plassen.
Als je wakker bent geweest of eruit moet voor je kind, val je dan makkelijk weer in slaap? Om 02.19u nog wel, want dan ben ik nog onder invloed van medicatie.
Voel je je meestal uitgerust 's morgens? Zowel met zes als negen uur slaap voel ik me uitgerust. Maar mijn geest doet het overdag beter als hij weet dat hij veel heeft geslapen. Dat zit echt tussen de oren.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12143

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 29 Nov 2018 19:58

Re: Insomnia

Val je makkelijk in slaap? nee totaal niet
Pieker je veel in bed? ja beneden op de bank val ik bijna in slaap en op bed stuiter ik en pieker ik veel
Hoeveel uur slaap je ongeveer per nacht? 5 uurtjes
Slaap je aan één stuk door of word je tussendoor weleens wakker? steeds wakker.
Als je wakker bent geweest of eruit moet voor je kind, val je dan makkelijk weer in slaap? nee dan lig ik weer lang wakker
Voel je je meestal uitgerust 's morgens? nee helemaal niet


Ik ben echt een slechte slaper. Mijn ouders ook dus heb het helaas geërfd. Toen ik laatst 6 weken thuis zat had ik me voorgenomen om lekker lang uit te slapen. Laatste wat ik wakker werd was 6.30 de rest was ik elke dag om 6 uur al beneden. Ik slaap ergens anders ook super slecht. In het ziekenhuis niks geslapen. Als ik op vakantie ben slaap ik ook amper.

Bliss laat je niet gek maken door je werk. Je gezondheid is belangrijker.
Afbeelding
<<

Romee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 538

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:21

Bericht 29 Nov 2018 20:02

Re: Insomnia

.
Laatst gewijzigd door Romee op 17 Mei 2019 20:05, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 29 Nov 2018 20:02

Re: Insomnia

Ik heb hetzelfde.
Ik lig soms ook echt met een bonzend hart in bed. Het is bij mij begonnen na de geboorte van T.
Hij sliep niet door en gaf 's nachts vaak een piep/huiltje waardoor ik vol met adrenaline kwam te staan.
Ik slaap meestal van 22.00-01.00 en dan pas weer na 03.00. Komt ook omdat ik vaak moet plassen en dan niet meer inslaap. Paar nachten per week word ik pas na 03.00 wakker en dan heb ik dus goed geslapen vind ik zelf (5 a 6 uur achteren)
Gekmakend maar ik doe dit echt zelf. Ik kan de rust niet meer vinden. Maak me al druk voordat het bedtijd is.
Praten helpt bij mij het beste en als T weer een aantal nachten doorslaapt kan ik de rust weer beter vinden.
Vorige week huilde T iedere nacht eventjes. Het was echt maar 10 min. Maar dan lig ik de rest vd nacht wakker.
Up's en down's dus.

Ik nu overigens 2,5mg Melatonine en nu lukt inslapen meestal wel. Bij mij is het echt het doorslapen.
2016
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 29 Nov 2018 20:03

Re: Insomnia

Oja, T logeert af en toe op maandag bij mijn schoonouders ivm mijn werk. Dan slaap ik stukken dieper en meer uren.
2016
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5486

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 29 Nov 2018 20:17

Re: Insomnia

Ik ben eigenlijk een goede slaper, in mijn zwangerschap wel een paar nachten gehad dat ik de slaap niet kon vatten (na de bevalling trouwens ook 3 nachten niet kunnen slapen door de adrenaline). Ik wilde toen zo graag slapen dat ik me ook van te voren al ging opfokken en daardoor dus juist niet kon slapen. Gelukkig was dit maar een paar keer, ik heb toen een valeriaan pilletje genomen, geen idee of dat hielp maar ik kon weer slapen en het ritme was weer doorbroken. Heb je dat weleens geprobeerd?

Hoe ziet je avond eruit? Ben je je bewust van je slaaphygiene?

Verder qua piekeren, dat kan ik ook doen (gelukkig niet de hele nacht). Wat helpt:
- opschrijven wat er in je hoofd zit.
- de gedachten laten komen en gaan, i.p.v. ze niet willen hebben of proberen om aan niks te denken.

Tip 2 van Romee vind ik ook een goede.
Kan je overdag trouwens wel slapen? Om wat uurtjes in te halen?
En gezondheid is idd veel belangrijker dan werk!

Ik val wel makkelijk in slaap (als ik geen stress heb). Slaap ook eigenlijk altijd goed door (in zwangerschap altijd wakker om te plassen 1x p nacht maar kon daarna meteen weer slapen). Soms word ik wakker, kijk op de klok en slaap weer verder. Nu heb ik een baby dus ik word wel 1 a 2 a 3x per nacht wakker, ik val daarna wel weer in slaap. Ik heb gelezen dat borstvoeding geven je slaperig maakt en je kwaliteit van slaap vergroot, misschien nog een tip :wink: grapje natuurlijk.
Ik slaap momenteel ongeveer 5 tot 7 uur denk ik. Ik voel me in de ochtend nog wel redelijk uitgerust, in de middag kak ik in :).
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25111

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 29 Nov 2018 21:43

Re: Insomnia

Goh, nog best veel slechte slapers hier dus. UN, ik was inderdaad van de week al aan het kijken naar zo'n app, maar ik moet eerst m'n telefoon gaan opschonen, want het geheugen zit steeds vol.

Eerst deed ik vaak middagdutjes en dan was ik zo vertrokken, al was het maar een powernap van een halfuurtje. Maar ook dat lukt sinds een week ofzo niet meer. Ik kan gewoon heel slecht tegen weinig slaap, word daar gewoon ziekjes van. Strontverkouden en grieperig, bleh.

Teammanager is nieuw, nu bijna twee maanden bij ons, en eerst leek ze me heel leuk, maar ik begin er wat op terug te komen. Het is nogal een haaibaai en spreekt zichzelf vaak tegen merken we (niet alleen ik gelukkig, m'n collega's hebben ook wat moeite met haar. Ik hoop dat ik dit wel even los kan laten nu, want anders ga ik daar weer over liggen piekeren.

In elk geval moet ik m'n telefoon eerder weg doen. We kijken altijd nog tv in bed, dat is al niet zo goed weet ik, maar vind dat toch relaxed. Maar daarna liggen we altijd nog een poosje naar onze telefoon te staren en dat moet echt stoppen.

Melatonine heb ik ook geprobeerd, maar dat helpt dus echt niet. Heb nog wel pijnstillers liggen van na m'n operatie, met wat morfine erin, ik denk dat ik die nog maar eens probeer straks :laughcry: :drunken:
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem250

Bericht 29 Nov 2018 21:50

Re: Insomnia

Bliss schreef:
En ook nog even een vragenlijstje:
Val je makkelijk in slaap? Nee. Ik heb ook een vol hoofd.
Pieker je veel in bed? Het is niet eens piekeren. Ik krijg mijn hoofd niet stil. Ik blijf maar gaan.
Hoeveel uur slaap je ongeveer per nacht? 5 a 6 uur
Slaap je aan één stuk door of word je tussendoor weleens wakker? Ik word tussen de 3 en 5 keer per nacht wakker
Als je wakker bent geweest of eruit moet voor je kind, val je dan makkelijk weer in slaap? Nee. Het kan zomaar zijn dat ik om 3.00 uur wakker wordt en wakker lig tot half 7. Of ik lig een uur wakker, val weer een uur in slaap en word dan weer wakker.
Voel je je meestal uitgerust 's morgens? Nee


Ik heb net als jij slaappillen (ik heb temazepam, maar in principe werken alle pammetjes) en gebruik gemiddeld 1x per week een pil. Dat doe ik als ik al drie dagen te weinig heb geslapen en zó moe ben, maar tegelijkertijd nog met een bonzend hart en een overvol hoofd op de bank zit. Ik slik de pil een uur voordat ik ga slapen, zodat ik rustig en een beetje duf word. Ik pak nooit 's nachts nog wat bij. Ook niet als ik ondanks de pil nog wakker lig. Want als er niet minimaal 8 uur tussen de pil en weer opstaan zit, voel ik me de volgende dag nog beroerder. Je mag dan ook niet autorijden. Ik ben 5 jaar geleden gediagnosticeerd met ADD. Dat verklaart bij mij een hoop. Als ik 's avonds met mensen afspreek of met iemand bel, kan ik niet meer slapen. De gesprekken gonzen door mijn hoofd. Drukke series (Spaans bijvoorbeeld) kan ik niet volgen. Dan word ik ook druk in mijn hoofd. Ook de muziek pas ik aan. Ik kan uren wakker liggen door een irritant deuntje. Ik drink geen zwarte thee of koffie meer na 15.00 uur. Ik werk als de kinderen in bed liggen altijd nog 30 a 45 minuten om mails die zijn blijven liggen toch nog te beantwoorden, zodat ik niet in mijn bed lig te bedenken dat ik ze absoluut niet moet vergeten.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5486

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 29 Nov 2018 22:15

Re: Insomnia

Maar als je er echt zo’n last van hebt zou ik toch eens proberen geen tv te lijken, telefoon uit de slaapkamer of uitzetten en bijv. chille muziek opzetten en de kamer al wat donker maken. Is het wel waard toch? Ik functioneer ook slecht op weinig slaap, nouja ik kom de dag wel door maar word lekker labiel en daar heb ik een hekel aan.
<<

Anoniem315

Bericht 29 Nov 2018 23:18

Re: Insomnia

Ik slaap ook vrij slecht. Inslapen duurt minstens een uur, ik moet eerst lezen om helemaal tot rust te komen. In totaal slaap ik eigenlijk nooit meer dan 7 uren. In een slechte nacht is het een uurtje of 4. Ik word soms wakker en slaap dan heel slecht weer in. Als één van de kinderen wakker is 's nachts, ben ik de volgende dag vrij brak. Ik heb nog nooit iets geslikt, want dat vind ik eng. Wel probeer ik de schermtijd tijdig voor het slapen gaan te stoppen. Ook drink ik geen koffie op de middag, want daar lig ik geheid wakker van.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25111

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 30 Nov 2018 09:32

Re: Insomnia

Nou, vannacht uiteindelijk toch weer een halve slaappil genomen. Het was wel gek: het ging echt een stuk beter, ik was veel rustiger toen we gingen slapen. We hebben nog wel tv gekeken, maar daarna gewoon even rustig gechild nog en de lamp alvast uitgedaan. Dat werkte wel. Goed op m'n ademhaling gelegd. En toen gingen we slapen en had ik steeds het idee dat ik even wegzakte, maar toch niet sliep. Uiteindelijk om 1.15 uur die slaappil genomen. M'n vriend werd toen ook even wakker en zei dat ik al een tijd had liggen snurken, dus nu snap ik er niks meer van haha. Ik heb wel vaker gehad dat ik dacht dat ik steeds wakker lag, maar kennelijk toch even sliep, maar nu weet ik het echt niet. Daarna werd ik om 6.00 uur weer wakker van m'n dochter, speen gegeven en daarna gelukkig toch nog even in slaap gevallen. Wel weer te kort geslapen, maar het ging voor m'n gevoel wel iets beter dan de afgelopen tijd.

Wat ik me wel bedacht, is dat ik nog liever de rest van m'n leven elke nacht een (halve) slaappil neem dan dat ik elke nacht de halve nacht wakker lig. Daar kan ik gewoon écht niet tegen.
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem246

Bericht 30 Nov 2018 10:09

Re: Insomnia

Het nadeel van een slaappil is dat het zijn werking verliest als je het te lang gebruikt. Tenzij het melatonine is of het slaapprobleem vooral psychisch is.
<<

Anoniem321

Bericht 30 Nov 2018 10:14

Re: Insomnia

En ook nog even een vragenlijstje:
Val je makkelijk in slaap?
Ja, heel makkelijk, ik ben 's avonds altijd moe.

Pieker je veel in bed?

Wel gedaan, maar gelukkig de laatste tijd niet meer.

Hoeveel uur slaap je ongeveer per nacht?
Ongeveer 7 uren per nacht.

Slaap je aan één stuk door of word je tussendoor weleens wakker?
Ik ben altijd wel eens wakker en ik moet sowieso 1x per nacht naar de wc, soms ook vaker.

Als je wakker bent geweest of eruit moet voor je kind, val je dan makkelijk weer in slaap?
Nu wel weer. Heb maanden gehad dat ik heel slecht sliep en soms tot 4 uren wakker lag.

Voel je je meestal uitgerust 's morgens?

Ja, de laatste tijd wel weer gelukkig.

Na maanden van minstens de helft van de nachten wakker liggen gebruik ik nu nachtrust extra sterk tabletten van kruidvat met valeriaan en melatonine.
Als ik naar de wc moet en daarna weer in bed kruip, blijf ik voor mijn gevoel slaperiger en slaap ik vrij makkelijk weer in. Er zijn zo nu en dan wel eens uitzonderingen, maar ik lig niet meer 3 of 4 uren wakker. dan blijft het 'beperkt' tot 1 a 2 uren. En het komt veel minder vaak voor als voorheen.

Bliss, ik hoop voor jou dat de verbetering doorzet en dat je straks gauw weer van een goede nachtrust mag genieten.
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1303

Geregistreerd: 17 Dec 2014 21:51

Bericht 30 Nov 2018 10:43

Re: Insomnia

Hier ook een slechte slaper. Als ik 6 uur op een nacht slaap is dit een goede nacht. Maar aan de andere kant functioneer ik ook prima op die 6 uur. Sowieso ben ik 1 a 2 keer per nacht wakker en zodra ik iets anders doe dan naar de wc lopen, dan duurt het uren voordat ik weer in kan slapen. Als ik niet gestoord word in dit loopje en niemand tegen me praat slaap, niet naar de tijd kijk, slaap ik gemakkelijker weer in.

Sinds een jaar slaap ik overigens met oordoppen in. Zijn hele goede die mijn man van zijn werk mee krijgt. En sindsdien is het slapen zo enorm verbetert. Op de een of andere manier stopt het denken en piekeren erdoor en ben ik niet afgeleid door alle andere geluidjes die er kunnen zijn. Er ontstaat een soort geruis waardoor ik ineens gemakkelijk in slaap kom en dieper slaap.
Volgende

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers