Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het afvallen wil niet lukken

<<

M@NDY

Noob

Berichten: 6

Geregistreerd: 03 Nov 2018 14:57

Bericht 03 Nov 2018 15:05

Het afvallen wil niet lukken

Hi!

Zoals jullie kunnen zien ben ik nieuw hier. Ik lees al wel eventjes mee maar ik had nog geen account aangemaakt. Nu wel :) En ook maar meteen een topic geopend want ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven.

Zoals de titel aangeeft wil het afvallen niet lukken en dat frustreert mij mateloos. Ik heb nu ruim een jaar ongeveer hetzelfde gewicht (86-88kg) terwijl de kilo’s er toch echt af moeten gezien mijn lengte (1.64) en vetpercentage (37%). Ik sport nu een jaar zo’n 3x per week bij een sportschool waar ik regelmatig een nieuw schema krijg. Ik doe 1-2x per week circuit training en 1-2x per week train ik zelf met een schema. Ik heb een zittend beroep dus die beweging kan ik goed gebruiken! Mijn voeding zou beter kunnen maar is niet dramatisch slecht als in dat het bestaat uit frituur, croissantjes en cola. Hoe ziet dan een gemiddeld eetdagje er bij mij uit? Nou zo:

Ontbijt: Twee boterhammen met beleg OF yoghurt met muesli. En een kop koffie (zwart)

Tussendoor een boterham met beleg

Lunch: Één of twee boterhammen met beleg, stuk fruit of een gekookt ei.

Tussendoor: Eiwitreep OF gekookt ei OF een boterham

Avondeten bestaat vaak uit aardappels (gekookt, gebakken of puree), groenten en vlees OF een overschotel OF bami/nasi/macaroni

Tussendoor rond 20.30: Vla
Drinken: 1-2 zwarte koffie, 3-4 glazen ranja en 500-750ml water
En ik heb een zwak voor snoep/chocola.. dagelijks eet ik wel iets. Dat wil ik zeker gaan minderen. Zo,niet gewoon helemaal niet meer maar het kan toch niet zo zijn dat ik daardoor niet afval?

Anyway ik slik geen medicijnen. Oja ik woon 2,5km van mijn werk af, en daar ga ik fietsend naar toe. Volgens mij heb ik alles wel verteld nu. Wat doe ik verkeerd?
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 03 Nov 2018 15:12

Re: Het afvallen wil niet lukken

Tuurlijk kan dat wel.
De vraag is ook, hoeveel aardappels/pasta etc eet je dan? En hoeveel vla? En hoeveel chocola/chips?
Zolang jij evenveel of meer calorieën binnenkrijgt als je verbruikt, zul je niets afvallen.

Dus ja, je zult het snoepen moeten minderen, en misschien de hoeveelheid eten ook.
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 03 Nov 2018 15:14

Re: Het afvallen wil niet lukken

Als je verder gezond bent, dan is de enige reden dat je niet afvalt dat je niet meer verbruikt dan je inneemt aan calorieën. Je avondeten zegt me ook niet heel veel, want je noemt geen hoeveelheden. Ik zou als ik jou was hulp vragen of zelf eens berekenen wat jij met je zittende beroep verbruikt op een dag. Op basis daarvan wat lager dan dat aantal gaan zitten in calorieën en de calorieën eerlijk bijhouden in een app zoals MyFitnessPal of FatSecret. Dus ook wat je snoept. Dat kan heel snel oplopen en dan val je dus inderdaad niet af. Als je calorieën bijhoudt, kun je er ook voor zorgen dat je stuk chocolade gewoon past binnen je budget. Dan geniet je er misschien nog wel meer van. Een diëtist om raad vragen lijkt me voor jou ook fijn. Of op een andere manier zorgen voor helder advies en een stok achter de deur. Succes!
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 03 Nov 2018 15:38

Re: Het afvallen wil niet lukken

Welkom :-)

Ik denk dat je nog veel winst kan halen uit je voeding.

Wat voor beleg doe je bijvoorbeeld op je brood? Dat kan echt enorm schelen. Sowieso vind ik dat je vrij veel brood eet. Je zou als tussendoortjes ook eens kunnen variëren met bijv een couscous- of volkoren pastasalade met veel groenten. Dat eet mijn man ook als tussendoortje in de middag. 's avonds eten wij geen koolhydraten maar je kunt ook prima goede koolhydraten eten zoals volkoren pasta en zoete aardappel.

De vla 's avonds zou ik sowieso gaan vervangen voor Magere kwark. Dat is sowieso beter als je veel sport, minder suiker en meer eiwitten.

Je zou zeker baat kunnen hebben bij een diëtiste die een goed voedingsprogramma voor je opstelt op basis van jouw lichaam.

Succes!
Let's discover the world together.
<<

Anoniem249

Bericht 03 Nov 2018 15:44

Re: Het afvallen wil niet lukken

Je eet sowieso veel te veel boterhammen op een dag. En dan ook nog aardappelen bij je avondeten. Wat voor beleg eet je erop?
Vla is heel vet, dat zou ik alvast schrappen.

Ik zou ontbijten met magere kwark + fruit (dus geen muesli want ook dat zijn koohlydraten)
Lunch max 2 boterhammen. Gekookte eitjes kunnen geen kwaad.
Andere tussendoortjes kiezen bijv fruit (en dus geen boterhammen)
Heel goed kijken naar het beleg wat je op je boterham doet.
<<

M@NDY

Noob

Berichten: 6

Geregistreerd: 03 Nov 2018 14:57

Bericht 03 Nov 2018 16:11

Re: Het afvallen wil niet lukken

Dankjewel voor jullie snelle reacties! De hoeveelheden zijn ook belangrijk inderdaad, dat was ik vergeten er bij te melden.

Wat betreft brood eet ik altijd tarwe en beleg kies ik vaak voor paté (van Linera), smeerkaas, gewone kaas of pindakaas. Nu ik dit zo zie kan ik volgens mij beter voor kipfilet oid kiezen? De hoeveelheden aardappels, groente weet ik niet precies maar ik schat dat het beide rond de 80-100gr ligt. Met bami/spaghetti houdt ik altijd 70gr pp aan. Yoghurt (200ml) eet ik altijd soja omdat ik die lekkerder vind en vla (ook 200ml) heb ik altijd luchtig toetje van Campina. Wat betreft snoep/chocola: 4 blokjes chocola bijv..

Maar jullie zeggen dus het brood schrappen? Helemaal of minder?
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 15:20

Bericht 03 Nov 2018 16:15

Re: Het afvallen wil niet lukken

Mijn advies zou zijn om contact op te nemen met een dietist die samen met jou kan kijken naar jouw eetkeuzes en waar ruimte is voor verbetering.

Er zijn mensen die zo min mogelijk koolhydraten eten en daarbij vetter eten (bijvoorbeeld volle producten). Er zijn ook mensen die nog wel redelijk wat koolhydraten eten (dus brood, pasta, aardappel etc), maar die eten minder vet (bijv. kipfilet op brood).

Ik vind het inderdaad een goede tip om eens op te schrijven wat je daadwerkelijk eet en daarbij ook de hoeveelheden te wegen. Ik mag van mijn dietist bijvoorbeeld wel vla eten voor de hoeveelheid zuivel, maar dan wel zonder vet en weinig suiker.

Succes!
<<

Chipa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1443

Geregistreerd: 02 Sep 2013 19:14

Bericht 03 Nov 2018 16:17

Re: Het afvallen wil niet lukken

Ik zou niet gelijk al je boterhammen schrappen. Sowieso ben ik niet zo vn het uitsluiten van koolhydraten. Ik denk dat je ongemerkt toch teveel binnenkrijgt. 4 glazen ranje is al snel 150cal. Een paar snoepjes ook al snel 50 tot 100 cal. Je zou volvette kaas kunnen vervangen door 30plus kaas of idd magere vleeswaren oid. Zo'n eiwitreep lijkt vaak gezond maar zit ook vaak bomvol cal. Ik denk dat je op dit soort dingen de meeste winst kan behalen. En niet dagelijks snoepen maar 1x pw en dan iets kleins
<<

Anoniem249

Bericht 03 Nov 2018 16:21

Re: Het afvallen wil niet lukken

Brood minder. Het gaat erom dat je een goede verdeling binnen krijgt tussen vetten, koolhydraten en eiwitten. Kaas, pindakaas, pate, smeerkaas etc zitten allemaal veel vetten in. Je krijgt gedurende een dag dus teveel vetten en koolhydraten binnen en veel te weinig eiwitten.

Ik zou als beleg kijken naar kipfilet (kalkoenfilet nog beter), huttenkase etc.
Overall dus minder brood en beter brood. Ik zou gaan voor volkoren spelt brood. Daar krijg je langer een vol gevoel van.
Ontbijt wisselen naar magere kwark (zitten veel eiwitten in, daar mag je echt veel van eten op een dag).
Tussendoor een banaan of een appel met wat kaneel, worteltjes met humus. Dat soort dingen.

Door de apps die June aanraadt te gebruiken, krijg je een goed inzicht van wat je binnenkrijgt op een dag en waar het dus misgaat.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 03 Nov 2018 16:46

Re: Het afvallen wil niet lukken

Ja eens met Claire en ook wat June zegt. Inzicht is je eerste stap. Je kunt moeilijk klakkeloos wat aanpassen als je niet weet wat en waarom.
En je hoef denk ik zeker niet te stoppen met al het brood of koolhydraten maar denk dat er zeker een betere balans mogelijk is. Helemaal eens met Claire betreft beleg tips.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem272

Bericht 03 Nov 2018 17:20

Re: Het afvallen wil niet lukken

Je sport veel (vind ik knap!!!) maar zou je ook nog iets kunnen met minder intensieve, dagelijkse beweging?

Bijvoorbeeld vaker de fiets pakken i.p.v. de auto, of wandelend een boodschapje doen. Op je werk de trap nemen in plaats van de lift. Wandelen tijdens de koffiepauze. Of thuis na het eten een klein rondje door de wijk wandelen, dat soort dingen?
<<

Anoniem249

Bericht 03 Nov 2018 21:36

Re: Het afvallen wil niet lukken

Filoria, dat kan natuurlijk helemaal geen kwaad maar een blokje om of een paar km op de fiets gaat echt het verschil niet maken. Je moet wel enorm ver fietsen of wandelen om wat calorieen kwijt te raken. Je kunt beter minder naar binnen werken, dan je nodig hebt. Dan zie je een stuk sneller effect.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15897

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 04 Nov 2018 11:10

Re: Het afvallen wil niet lukken

M@NDY schreef:Dankjewel voor jullie snelle reacties! De hoeveelheden zijn ook belangrijk inderdaad, dat was ik vergeten er bij te melden.

Wat betreft brood eet ik altijd tarwe en beleg kies ik vaak voor paté (van Linera), smeerkaas, gewone kaas of pindakaas. Nu ik dit zo zie kan ik volgens mij beter voor kipfilet oid kiezen? De hoeveelheden aardappels, groente weet ik niet precies maar ik schat dat het beide rond de 80-100gr ligt. Met bami/spaghetti houdt ik altijd 70gr pp aan. Yoghurt (200ml) eet ik altijd soja omdat ik die lekkerder vind en vla (ook 200ml) heb ik altijd luchtig toetje van Campina. Wat betreft snoep/chocola: 4 blokjes chocola bijv..

Maar jullie zeggen dus het brood schrappen? Helemaal of minder?


Nee, brood hoef je niet te schrappen hoor! Ik heb na mijn zwangerschap hetzelfde probleem en ben onlangs bij de diëtiste geweest. Haar best tip was: alles wat je in je mond stopt moet voedzaam zijn.

Als ik jou was zou ik in ieder geval je tarwebrood gaan vervangen naar volkoren brood. Pasta ook alleen maar volkoren en probeer die glazen ranja te schrappen. Pindakaas met mate en kaas alleen 30+. Voor de rest gewoon eten volgens de schrijf van vijf en eens per week een cheatmoment. Dan zou je een eind kunnen komen. Maar een diëtiste is wel een aanrader hoor. En als je aanvullend verzekerd bent, krijg je drie uren vergoed (wel eigen risico!).

Ik sport ook fanatiek, drie keer per week krachttraining, waarvan een keer per week met een personal trainer. Als je portemonnee het toelaat, dan zou ik zeker een personal trainer nemen! Die zijn echt goud waard.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 04 Nov 2018 13:39

Re: Het afvallen wil niet lukken

Chipa schreef:Ik zou niet gelijk al je boterhammen schrappen. Sowieso ben ik niet zo vn het uitsluiten van koolhydraten. Ik denk dat je ongemerkt toch teveel binnenkrijgt. 4 glazen ranje is al snel 150cal. Een paar snoepjes ook al snel 50 tot 100 cal. Je zou volvette kaas kunnen vervangen door 30plus kaas of idd magere vleeswaren oid. Zo'n eiwitreep lijkt vaak gezond maar zit ook vaak bomvol cal. Ik denk dat je op dit soort dingen de meeste winst kan behalen. En niet dagelijks snoepen maar 1x pw en dan iets kleins


Helemaal eens. En ik denk dat je dan nog heel coulant rekent. Als je bijvoorbeeld karvan cevitam volgens aanwijzingen gebruikt zijn 4 glazen al het dubbele. Dat is dus 300 (kan iets meer of iets minder zijn als TO veel of weinig siroop gebruikt). Protein bars zitten ook meestal rond de 200 kcal. De vla is weer 200 kcal. En dan nog de snoep/chocola er bovenop, dat zal ook niet minder dan 150 kcal zijn. Dat is dus totaal 850 kcal (en miss wel meer) aan tussendoortjes bovenop de normale maaltijden op een gemiddelde dag, waarbij er vast ook uitschieters zijn naar ongezondere dagen en waarbij we het gewone eten (beleg, boter/olie, sausjes, hoeveelheden) ook nog niet eens uitgeplozen hebben. Heb je wel eens het programma secret eaters gekeken TO? Je schrikt je een ongeluk hoe snel dingen optellen.

Ik denk dat het vrij duidelijk is waar je de meeste winst kunt behalen. Ik zou het jezelf niet te moeilijk gaan maken met allemaal keuzes qua voedingsmiddelen etc. nu in 1x. Maar ik zou beginnen met 1) geen ranja meer en 2) streng zijn qua snoepen/snaaien en dan dus niet dagelijks (of echt maar 1 klein ding per dag) aan de kcal rijke onzin tussendoortjes. Dus niet en vla en protein bar en chocola en ranja, maar of een blokje chocola bij je thee en 's avonds weer fruit of idd dat gekookte ei of een stuk fruit in de middag en 's avonds een bakje vla. En eigenlijk dat niet eens iedere dag als je echt af wilt vallen.
<<

Anoniem248

Bericht 04 Nov 2018 15:39

Re: Het afvallen wil niet lukken

Er is al heel wat over het brood gezegd, maar ik zou het brood denk ik beperken tot één maaltijd. Dus óf lunch, óf ontbijt. En dan max 2 boterhammen en wat rauwkost on the side zegmaar. Stel, je doet brood als lunch dan zou ik bij het ontbijt voor kwark gaan, met fruit en muesli oid. En één tussendoortje fruit en de andere tussendoortjes rauwkost, gekookt ei of iets in die richting. Ik vind ook niet dat koolhydraten uitgebannen moeten worden en denk ook dat je lichaam die gewoon nodig heeft, máár het gevaar van koolhydraten is wel dat een teveel aan koolhydraten wordt omgezet in vet. Bij eiwitten heb je dat niet. Plus dat je 3x in de week sport en je lichaam daarom heel erg gebaar is bij eiwitten, voor je spieropbouw en spierherstel. Eiwitten zitten in ei, vlees, gewone witte kwark, en verre vissoorten.
Oh en bij je avondeten de hoeveelheid koolhydraten (aardappels/rijst/pasta) beperken, eten van een kleiner bordje om zo de hoeveelheden die je opschept ook te beperken en toch optisch een flink vol bord te hebben. En zilvervliesrijst en volkorenpasta.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15897

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 04 Nov 2018 17:21

Re: Het afvallen wil niet lukken

Ik zou brood dan weer echt niet vervangen door muesli. Muesli is totaal niet voedzaam, tenzij je echt muesli koopt zonder enige toevoeging. Maar volgens levert het je dan alsnog niet veel goeds op.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem248

Bericht 04 Nov 2018 17:26

Re: Het afvallen wil niet lukken

Ik heb de laatste tijd deze, op basis van haver. Is misschien al iets voedzamer. Maargoed, ik heb niet heel veel andere opties momenteel :laughcry:
Afbeelding
<<

Anoniem249

Bericht 04 Nov 2018 17:34

Re: Het afvallen wil niet lukken

Daat zit ook nog een chocolade in Maple...! Zou ik echt afraden. Zelfde redenen als Lady aangeeft.
<<

Anoniem248

Bericht 04 Nov 2018 17:37

Re: Het afvallen wil niet lukken

Ja joh stelletje afvalgoeroes hahaha. Ik gebruik een paar eetlepels he, niet de halve zak. Hij is er trouwens ook met rood fruit. Natuurlijk zijn er gezondere opties maar dit is ook geen vergif hoor.

Edit: overigens mocht ik om af te vallen altijd gewone muesli gebruiken van m’n diëtiste. Dus een beetje muesli is vast geen probleem.
<<

Anoniem249

Bericht 04 Nov 2018 17:40

Re: Het afvallen wil niet lukken

Nee maar het helpt natuurlijk niet om minder boterhammen te gaan eten en 't dan te vervangen voor muesli. Dan eet je nog steeds (bijna) evenveel koolhydraten. Je denkt dan misschien gezonder te eten omdat er vegan en bio op staat, maar er zit nog steeds een bommetje koolhydraten in.
Nogmaals koolhydraten zijn niet ongezond, je moet er alleen niet teveel van eten op een dag.

Het eten van muesli is ook geen probleem. Maar dan moet je dus ergens anders koolhydraten schrappen.
<<

Anoniem248

Bericht 04 Nov 2018 17:52

Re: Het afvallen wil niet lukken

Ik eet het niet omdat er vegan en bio op staat, ik eet het omdat ik momenteel een heel ander dieet volg dan TO waarbij ik heel veel ingrediënten vanwege darmklachten niet mag. En al die ingrediënten die zitten hier toevallig niet in. Mooie aanname dat je ervan uit gaat dat ik denk gezonder te eten omdat er vegan en bio op staat.

Ik raad het TO aan omdat haver het hoofdingredient is en dat voedzamer is dan tarwe. En ja, er zit chocolade in. Maar poehpoeh, dat daar meteen met een massa puntjes en een uitroepteken over gevallen moest worden, dat vind ik dan ook weer een beetje overdreven. Twee eetlepels van dit door je kwark is denk ik altijd nog voedzamer dat twee tot drie tarweboterhammen bij je ontbijt. Want wat je zegt, koolhydraten hoeven inderdaad niet volledig geschrapt.
<<

Anoniem249

Bericht 04 Nov 2018 18:06

Re: Het afvallen wil niet lukken

Je neemt het wel erg persoonlijk Maple. Ik ga niet in op jouw dieet, het gaat om het advies naar TO. Een boterham inwisselen voor museli vind ik geen slimme stap en dan al helemaal niet als er chocolade in die muesli zit.
Per 100gram Leev muesli zit er 60gram koolhydraten in. In 100 gram spelt brood zit maar 46 gram. Dan ga je er in principe niet veel mee vooruit, ook al zal je minder gram muesli eten dan brood in de ochtend je blijft dan steken op wat je al doet.
<<

ChiQ

Bericht 04 Nov 2018 19:03

Re: Het afvallen wil niet lukken

Ja Maple, waarom neem je het zo persoonlijk op de laatste tijd? Claire geeft gewoon iets logisch aan.
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3185

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:39

Bericht 04 Nov 2018 19:18

Re: Het afvallen wil niet lukken

En als je nu eens optimel vanille yoghurt neemt. Is maar 38 kcal per 100ml en 5,6 gram kh. Ik neem dit nu bv ivm zwangerschapsdiabetes. Ivm de kh. Maar kcal is ook niet veel. Dan zit je aan 76kcal per 200ml. Al stukken minder.
D. 💙14-01-2019💙
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 04 Nov 2018 19:44

Re: Het afvallen wil niet lukken

Het lijkt me sowieso nogal verwarrend voor TO als er allemaal mensen nu gaan bediscussieren hoe ze haar macro's het beste in kan delen. Ik wil dus vooral niet deel gaan nemen aan die discussie. Ik denk dat ze vooral kcal moet gaam beperken en ik denk dat die vooral in de snacks zitten en niet in die paar boterhammen meer of minder.
Volgende

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers