Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Herstellen van oververmoeidheid

<<

Anoniem241

Bericht 06 Sep 2018 20:49

Herstellen van oververmoeidheid

Doordat ik nu bijna 6 maanden niet meer langer dan 4 uur achter elkaar heb kunnen slapen (baby wordt elk uur wakker) ben ik oververmoeid. Ik merk het doordat ik wazig zie, me niet kan concentreren, heel zware en pijnlijke spieren heb, geen zin heb in sociale dingen, en tijdens autorijden vaak stukken “mis”.

Nu ze de laatste 2 weken een keer of 3 heeft doorgeslapen (of maar een keer of 2 a 3 wakker werd), kon ik een paar keer wel langer slapen. Het is net of ik na zo’n langere nacht (4 tot 6 uur aaneengesloten slapen) veel vermoeider ben dan wanneer ik gewoon elk uur opsta.

Stel dat ze nu steeds vaker gaat doorslapen, hoe lang heeft mijn lichaam dan nodig om van die oververmoeidheid af te komen? En is het juist goed om door de vermoeidheid heen te zetten en gewoon dingen te gaan doen, of beter rusten?
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 15:20

Bericht 06 Sep 2018 20:52

Re: Herstellen van oververmoeidheid

Ik denk niet dat daar een “vastgestelde” termijn voor is. Ik denk dat het iets is wat je zelf leert aanvoelen. Net als of je moet doorzetten of moet rusten. Probeer op je eigen gevoel te vertrouwen.

Veel sterkte gewenst.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 06 Sep 2018 21:05

Re: Herstellen van oververmoeidheid

Kunnen jullie de nachten niet afwisselen? Of is er geen mogelijkheid om overdag bij te slapen, ze gaat toch naar het Kdv of niet?

Hoelang dat duurt geen idee, maar ik zou het wel serieus nemen er er actie op ondernemen.
<<

Anoniem241

Bericht 06 Sep 2018 21:07

Re: Herstellen van oververmoeidheid

Mijn vriend wordt ‘s nachts helaas niet wakker. Ze gaat wel naar het kdv maar dan werk ik. En ik slaap overdag dus niet. Nog nooit in mijn leven gelukt, zelfs niet toen ik na de bevalling half dood was. Ik moet het dus echt van de nachten hebben. Maar er zit voorzichtig vooruitgang in, dus ik ga er vanuit dat het allemaal goed komt!
<<

Sublimo

Yipyapper

Berichten: 1605

Geregistreerd: 20 Jul 2015 11:32

Bericht 06 Sep 2018 21:10

Re: Herstellen van oververmoeidheid

Mijn ervaring is dat het na een paar nachten doorslapen al een heel stuk beter gaat. Maar voordat je je echt weer een beetje de oude voelt, zul je wel een paar maanden verder zijn...

Verder: als je de kans hebt om overdag wat extra slaap te pakken, zou ik pakken wat je pakken kan. Alle beetjes zijn meegenomen.

Heel veel sterkte, ik weet hoe zwaar het is. Ik heb een jaar lang dit soort nachten gehad (tot op het punt waarop ik inderdaad op mijn werk achter mijn computer letterlijk in slaap viel). Houd hoop, het komt uiteindelijk goed...
<<

Sublimo

Yipyapper

Berichten: 1605

Geregistreerd: 20 Jul 2015 11:32

Bericht 06 Sep 2018 21:12

Re: Herstellen van oververmoeidheid

Mijn vriend werd s nachts idd ook niet wakker. Wat ik deed was gewoon om 19.00 uur meteen met de kinderen mee naar bed gaan. Mijn vriend hield dan de wacht tot een uur of 23.00/00.00, dan had ik alvast wat slaap gehad.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 06 Sep 2018 21:14

Re: Herstellen van oververmoeidheid

Rusten kan ook helpen, gewoon op bed liggen, gordijnen dicht geen muziek of tv. Denk je dat je vriend ook niet wakker wordt als hij alleen met haar zou zijn? Vaak hoor je dat mannen dan ineens wel wakker worden omdat ze zich verantwoordelijk voelen.
<<

Anoniem247

Bericht 06 Sep 2018 21:22

Re: Herstellen van oververmoeidheid

Ik heb bijna 2,5 jaar zo geslapen en het heeft mij serieus bijna mijn baan gekost. Tegen een uur of 15.00 ging het vlammetje gewoon uit en toen moest ik nog drie uur.. Als ik terug denk aan die tijd weet ik echt niet hoe ik het allemaal draaiende heb kunnen houden. En ineens sliep meneer door en na een week of drie werd ik weer beetje bij beetje mezelf.

Ik ging zelf ook slapen als hij een middagslaapje deed. En als hij wakker was hield ik mezelf bezig. Ik probeerde ook vroeg naar bed te gaan. En verder dronk ik veel koffie of een blikje Red Bull om maar even een oppepper te krijgen.
<<

Anoniem313

Bericht 06 Sep 2018 21:39

Re: Herstellen van oververmoeidheid

Ell schreef:Mijn vriend wordt ‘s nachts helaas niet wakker. Ze gaat wel naar het kdv maar dan werk ik. En ik slaap overdag dus niet. Nog nooit in mijn leven gelukt, zelfs niet toen ik na de bevalling half dood was. Ik moet het dus echt van de nachten hebben. Maar er zit voorzichtig vooruitgang in, dus ik ga er vanuit dat het allemaal goed komt!


Als je hem een flink harde por geeft, wordt ie vast wel wakker toch?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 06 Sep 2018 21:59

Re: Herstellen van oververmoeidheid

Werk je alweer volledig? Heb je niet nog steeds mogelijkheden om iets minder te werken zodat je kunt herstellen van alles en dus ook je rust pakken?


Niet echt vergelijkbaar maar ik heb de eerste 2.5 maand nadat m'n zoon geboren was elke drie uur 's nachts de wekker moeten zetten om hem te voeden. Toen realiseerde ik me ook dat ik al die tijd niet doorsliep en dus nooit echt diep in slaap kwam. Ik was wel echt moe maar niet compleet oververmoeid (maar ik sliep wel vaak overdag nog eventjes). Ik kan me zelf niet herinneren hoe de overgang naar weer meer slaap ging, volgens mij pikte m'n lichaam dat vrij snel weer op.

Fijn dat ze nu wat meer lijkt te slapen. Ik zou zeker je lichaam daar ook weer aan laten wennen. Ik zou zeker die nachten dát je kunt slapen, gewoon slapen. Uiteindelijk wil je dat voor iedereen bij jullie thuis de rust terugkeert. Jij zit nu nog in een soort overlevingsstand en dat is logisch, maar uiteindelijk wil je daar toch uit komen.
Let's discover the world together.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 06 Sep 2018 22:46

Re: Herstellen van oververmoeidheid

(Kom ik weer). Ik herken het dus ook ;)
Wat ontzettend heerlijk dat ze nu af en toe doorslaapt! Vergeet niet dat je ook nog last hebt van trauma, je hebt lang in overlevingsstand gestaan en nu het beter gaat komt dat eruit.
Ik ben gestopt met borstvoeden toen hij 7.5 maand was, toen woog ik 48 kilo en ik was op. Toen ik het voeden stopte, nam man het over. Hij heeft hele poos op bank geslapen zodat ik ‘s nachts kon slapen. Ik ging ook 19 uur naar bed en dan wisselden we. Toen R door ging slapen bleef man nog op bank zodat ik weer een ritme kon bouwen. Want ik kón niet meer langer dan 3 uur achter elkaar slapen en met het trauma was ik doodop. R is nu 16 maand. Met valium en hulp van man slaap ik sinds hij 15 maand is weer door. En nu een maand zonder valium en man weer in bed ;)
Oftewel: trauma opbouw was 10 maanden, trauma afbouw 5 maanden, de helft dus. Durf nu te zeggen dat ik er helemaal overheen ben. En zelfs volgende week 24 uur ga vliegen met hem en met jetlag alles weer in de war maak haha.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem301

Bericht 07 Sep 2018 08:42

Re: Herstellen van oververmoeidheid

Ik denk echt dat jouw man wat meer zijn best mag gaan doen Ell. En jij dat ook mag vragen van hem. Dit hoor je samen te doen, niet jij alleen. Het komt op mij vaak over dat hij best vaak weg is en dat het meeste op jou neer komt. En nu ook al dat hij niet wakker wordt, dan gaat hij er maar naast liggen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 07 Sep 2018 08:46

Re: Herstellen van oververmoeidheid

Carrie schreef:Ik denk echt dat jouw man wat meer zijn best mag gaan doen Ell. En jij dat ook mag vragen van hem. Dit hoor je samen te doen, niet jij alleen. Het komt op mij vaak over dat hij best vaak weg is en dat het meeste op jou neer komt. En nu ook al dat hij niet wakker wordt, dan gaat hij er maar naast liggen.


Eens. Ik lees ook al meerdere keren dat jij er helemaal doorheen zit en dat hij leuke dingen voor zichzelf doet en 's nachts doorslaapt. Hij zal ook ongetwijfeld wel iets doen, maar het komt toch over alsof al het zware op jou neerkomt. Als hij niet uit zichzelf wakker wordt, mag je hem best wakker maken. Jij hebt net zoveel recht op nachtrust als hij.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Burn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9453

Geregistreerd: 19 Jul 2014 16:27

Bericht 07 Sep 2018 08:53

Re: Herstellen van oververmoeidheid

Susan schreef:
Carrie schreef:Ik denk echt dat jouw man wat meer zijn best mag gaan doen Ell. En jij dat ook mag vragen van hem. Dit hoor je samen te doen, niet jij alleen. Het komt op mij vaak over dat hij best vaak weg is en dat het meeste op jou neer komt. En nu ook al dat hij niet wakker wordt, dan gaat hij er maar naast liggen.


Eens. Ik lees ook al meerdere keren dat jij er helemaal doorheen zit en dat hij leuke dingen voor zichzelf doet en 's nachts doorslaapt. Hij zal ook ongetwijfeld wel iets doen, maar het komt toch over alsof al het zware op jou neerkomt. Als hij niet uit zichzelf wakker wordt, mag je hem best wakker maken. Jij hebt net zoveel recht op nachtrust als hij.

Dit inderdaad.
08♡02♡2018
07♡04♡2020
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 07 Sep 2018 09:21

Re: Herstellen van oververmoeidheid

Burn schreef:
Susan schreef:
Carrie schreef:Ik denk echt dat jouw man wat meer zijn best mag gaan doen Ell. En jij dat ook mag vragen van hem. Dit hoor je samen te doen, niet jij alleen. Het komt op mij vaak over dat hij best vaak weg is en dat het meeste op jou neer komt. En nu ook al dat hij niet wakker wordt, dan gaat hij er maar naast liggen.


Eens. Ik lees ook al meerdere keren dat jij er helemaal doorheen zit en dat hij leuke dingen voor zichzelf doet en 's nachts doorslaapt. Hij zal ook ongetwijfeld wel iets doen, maar het komt toch over alsof al het zware op jou neerkomt. Als hij niet uit zichzelf wakker wordt, mag je hem best wakker maken. Jij hebt net zoveel recht op nachtrust als hij.

Dit inderdaad.


Ja, dit.
30-04-2017
<<

Anoniem243

Bericht 07 Sep 2018 09:51

Re: Herstellen van oververmoeidheid

Kees schreef:
Burn schreef:
Susan schreef:
Eens. Ik lees ook al meerdere keren dat jij er helemaal doorheen zit en dat hij leuke dingen voor zichzelf doet en 's nachts doorslaapt. Hij zal ook ongetwijfeld wel iets doen, maar het komt toch over alsof al het zware op jou neerkomt. Als hij niet uit zichzelf wakker wordt, mag je hem best wakker maken. Jij hebt net zoveel recht op nachtrust als hij.

Dit inderdaad.


Ja, dit.


Precies dit.
Ik begrijp niks van dat hele 'er niet wakker van worden' wat ik wel vaker lees, ook van anderen. Stel dat jij er een nacht niet bent, heus wel dat hij z'n kind hoort huilen hoor. Maar als jij steeds alles doet hoeft hij natuurlijk ook niks en de meeste mannen hebben inderdaad de gave om ofwel erdoorheen te slapen ofwel meteen weer in slaap te vallen als ze eventjes wakker zijn geweest. Totdat jij gewoon met oordoppen in ligt/er niet bent/hem een douw geeft. Dan moet hij wel.

Hoe lang het duurt voor je je weer ok voelt kan ik niet zeggen. Feit is dat je een chronisch slaaptekort hebt en dus heel veel 'slaapschuld' hebt opgebouwd. Dat vul je niet zomaar heel snel weer aan. Plus wat Marsy zegt, er zit nog wel wat meer achter dan alleen het slaapgebrek natuurlijk. Dus ik zou wel op weken tot maanden rekenen. Geef jezelf die tijd en rust!
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 07 Sep 2018 10:07

Re: Herstellen van oververmoeidheid

Ik zou trouwens wel die extra rust pakken, dus niet toch van alles gaan doen terwijl je eigenlijk te moe bent. Volgens mij wordt dat vooral aangeraden als je overspannen bent en wel genoeg uren slaapt, maar toch moe blijft, dan werkt het niet om in bed te blijven liggen, maar jij hebt gewoon echt slaaptekort, ook nu je weer wat langer slaapt, slaap je nog steeds heel weinig. En ik denk dat je ook nog steeds in de waakstand staat en er onbewust rekening mee houdt dat je ieder moment weer eruit moet. Daarom zou ik echt afspreken om de nachten af te wisselen. De ene nacht is je vriend aan de beurt om eruit te gaan, de andere nacht jij. Of: de eerste helft van de nacht hij, de tweede helft jij, of omgekeerd, net hoe het uitkomt. Als het dan jouw moment is om door te slapen, weet je dat je gewoon ongestoord kunt blijven liggen, ik denk dat je dan ook wel dieper slaapt en beter rust. Het is echt belangrijk dat jij niet 24/7 stand-by hoeft te staan, maar echt even niks aan je hoofd hebt. Misschien vind je het lastig om je vriend daarop aan te spreken, misschien ben je bang dat hij je een zeur vindt, maar dat ben je niet, en dit gaat echt niet zo. Hij moet toch ook zien dat jij doodop bent?

Extra rust pakken zou ik dus sowieso doen, ook overdag. En ook momentjes voor jezelf buiten het slapen om, want dat is ook heel belangrijk. Niet per se buiten de deur met vrienden als je daar te moe voor bent, maar al ga je maar even in bad zitten met een tijdschrift, een kop thee en een stukje chocola, of waar je dan maar van ontspant.

En zorgen dat je goed eet, goed drinkt, regelmatig even naar buiten gaat, al ga je maar een blokje om met de wagen, eventueel ijzer- en vitaminepillen slikt. En dan nog kan het even duren voor je je weer echt jezelf voelt.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 07 Sep 2018 10:12

Re: Herstellen van oververmoeidheid

O, en als je wel een keer zin hebt om met een vriendin af te spreken of in je eentje op pad te gaan en je hebt genoeg energie, dan moet je dat natuurlijk gewoon doen, het helpt ook echt om er af en toe even uit te zijn en me-time te hebben. Ik zou het alleen dus niet forceren, niet gaan als je het gevoel hebt te moe te zijn.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 07 Sep 2018 11:32

Re: Herstellen van oververmoeidheid

Ik las eens dat je op adrenaline draait als je structureel te weinig slaap hebt. Als je dan weer goed gaat slapen neemt de adrenaline af en blijf je een tijdje moe en suf. Voelt voor mij ergens wel logisch.

Wat Lot zegt zou ik proberen. Is een luisterboek iets? Dan kun je tijdens haar dutje even liggen en luisteren. Als je in slaap valt is dat een mooie bonus en anders heb je even fysieke rust gehad.
<<

Anoniem304

Bericht 07 Sep 2018 11:34

Re: Herstellen van oververmoeidheid

Klinkt idd logisch Nan. Ik was fitter toen we nog nachtvoedingen hadden, dan dat we nu de ene nacht perfect slapen en de andere dag steeds jengeltjes uit de babykamer horen komen. Die gebroken nachten zijn nu echt 10x zo zwaar.
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5349

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:12

Bericht 07 Sep 2018 11:42

Re: Herstellen van oververmoeidheid

Misschien een gekke vergelijking :
Mijn vriend heeft een ernstig slaap apneu, hij stopte 60x per uur met ademen en soms wel een minuut lang. Daardoor kwam zijn lichaam natuurlijk totaal niet tot rust, hij zat vol adrenaline.
Hij slaapt nu met een cpap masker waardoor hij gewoon door blijft ademen. De eerste weken dat hij met dit masker sliep, mocht hij niet werken en autorijden omdat hij toen pas echt in begon te storten, alsof alle vermoeidheid er toen uitkwam. Dit heeft echt een flink aantal weken geduurt, voordat zijn lichaam "hersteld" was.
10.04.17
<<

Anoniem318

Bericht 07 Sep 2018 11:46

Re: Herstellen van oververmoeidheid

Oh dat zou zoveel verklaren idd! Wij slapen steeds meer (van 7 keer eruit naar nu 2 a 3 keer eruit tijdens de nacht) en we worden alleen maar meer moe. Ik vind de nachten nu serieus zwaarder dan die van de eerste 2 weken.

Ell, ik dut ook heel moeilijk overdag, maar ik denk dat je jezelf echt moet dwingen. De eerste paar keren zul je misschien niet slapen, enkel rusten, maar ik denk dat na een paar keer, je zal leren toch in slaap te vallen. Ik zag dat iemand een luisterboek opperde, ik luister naar Podcasts, da's een beetje hetzelfde idee en daarmee val ik dus in slaap.

Verder eens met de rest wat betreft je vriend, al snap ik jou ook wel. Ik heb ook de neiging mijn vriend zoveel mogelijk te ontzien 's nachts, omdat hij werkt en ik nog niet. Maar jij werkt nu ook toch? En al werkte je niet, feit is dat je oververmoeid bent, dus je kan alle hulp gebruiken.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 07 Sep 2018 11:50

Re: Herstellen van oververmoeidheid

Nan schreef:Ik las eens dat je op adrenaline draait als je structureel te weinig slaap hebt. Als je dan weer goed gaat slapen neemt de adrenaline af en blijf je een tijdje moe en suf. Voelt voor mij ergens wel logisch.


Dit geloof ik ook. Dat moe en suf zijn zou ik als een teken zien dat je hormoonspiegels weer herstellen. Je kúnt je nu niet fit voelen na de afgelopen maanden, ook niet als je één nacht wel goed slaapt.
Als je je nu wel fitter voelt, leef je waarschijnlijk nog/weer op adrenaline en dat houd je nooit lang vol uiteindelijk.

Verder zou ik alles doen wat Susan zegt!
<<

Anoniem294

Bericht 07 Sep 2018 12:12

Re: Herstellen van oververmoeidheid

Ik heb 8 jaar lang nachten gehad waarin ik minimaal elke 1,5 uur wakker werd gemaakt (op 1 maand na 4 jaar geleden). Ik denk ook dat het klopt dat je dan op adrenaline draait.
Mijn jongste slaapt nu sinds 2 maanden 3 van de 7 nachten gemiddeld door en de andere 4 roept ze 1 keer. De eerste 1,5 maand van het beter slapen was ik echt doodmoe en voelde het alsof elke stap teveel was. Sinds een week of 2 begin ik nu wat fitter te worden en dat ik ook uit mijzelf om 6u ipv 7u opsta om even wat tijd voor mezelf te hebben in de ochtend en ook op de vrije dagen van mijn man (hij werkt parttime ) niet meer de behoefte heb om even 2 uurtjes bij te slapen overdag, wat ik normaal wel altijd deed.
Zelf vind ik dat al best snel heel veel verschil na 8 jaar structureel veel en veel te weinig slaap.
<<

Anoniem331

Bericht 07 Sep 2018 15:39

Re: Herstellen van oververmoeidheid

Ik denk ook dat het lastig is om te horen, maar ik zou ook zeker met je man om tafel Ell. Je gezondheid heeft er onder te lijden, dat kan toch de bedoeling ook niet zijn?
Verder zou ik bloed laten prikken, kijken of daar ook een deel van het probleem kan liggen. Altijd goed om uit te sluiten.
Volgende

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers