Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Eierstokcyste (of toch iets anders?)

<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25010

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 18 Apr 2018 07:30

Eierstokcyste (of toch iets anders?)

Afgelopen zaterdag is er bij toeval een behoorlijk grote cyste op mijn eierstok ontdekt bij een echo (9 x 7 x 7 cm). Na een paar stressvolle dagen lijkt dit volledig onschuldig te zijn, al vind ik het wel een naar en eng idee dat er zo'n groot ding in me zit dat er niet hoort. Ze denken aan een endometriosecyste, al heb ik nooit klachten in die richting gehad (en daarom vind ik het wel vreemd).

Heeft iemand hier ook weleens een cyste gehad? Wat voor soort was dat en wat heb je ermee gedaan? Moest-ie weggehaald worden of is-ie vanzelf verdwenen? Of is-ie blijven zitten? Want dat schijnt ook gewoon te kunnen.
Laatst gewijzigd door Bliss op 30 Jul 2018 14:38, in totaal 1 keer gewijzigd.
❤ 7 juni 2018
<<

ChiQ

Bericht 18 Apr 2018 07:52

Re: Eierstokcyste

Hmm, wat is nu het plan wat betreft monitoren? Kijk, je bent natuurlijk ook nooit zwanger geweest, en icm hormomen zou het de groei kunnen verklaren. Ik snap dat je angstig bent, ik merk ook wel aan je en aan je reacties dat je vrij snel angstig bent als iets onverwachts is. In dit geval zou ik ook angstig zijn maar goed, de reden daarvoor zal jou niet perse geruststellen. Meh.. soms zou ik gewoon een camera willen dat naar binnen kijkt en gewoon automatisch zegt: erg - niet erg. I mean is toch 2018, je zou denken by now dat dat wel kon.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25010

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 18 Apr 2018 07:58

Re: Eierstokcyste

Over drie weken krijg ik weer een echo en een consult bij de gynaecoloog, dus daar ga ik nog wel een hoop vragen aan stellen. Daarna wil ik ook dat het opgevolgd blijft worden en ik wil dat ding ook een keer weg hebben. Desnoods halen ze m'n eierstok erbij weg, die kan ik wel missen.
❤ 7 juni 2018
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25010

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 18 Apr 2018 08:03

Re: Eierstokcyste

Het is trouwens besproken en bekeken in het gynaecologieteam, dus ik zal nu wel op hun deskundige oordeel moeten vertrouwen (al was het maar voor mijn eigen gemoedsrust). Bovendien lees ik op internet ook dat dit soort cystes bijna altijd onschuldig zijn.
❤ 7 juni 2018
<<

ChiQ

Bericht 18 Apr 2018 08:03

Re: Eierstokcyste

Bliss schreef:Over drie weken krijg ik weer een echo en een consult bij de gynaecoloog, dus daar ga ik nog wel een hoop vragen aan stellen. Daarna wil ik ook dat het opgevolgd blijft worden en ik wil dat ding ook een keer weg hebben. Desnoods halen ze m'n eierstok erbij weg, die kan ik wel missen.


Hmm, een eierstok weghalen doen ze niet zomaar, zeker bij jonge vrouwen niet. Maar grote kans dat je nadat de baby er is niets meer van ziet!
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 18 Apr 2018 08:25

Re: Eierstokcyste

Heel veel vrouwen hebben soms een of meerdere cystes. Meestal merken ze dit niet en wordt dit toevallig gezien bij een echo. Zo'n cyste groeit onder invloed van hormonen en is meestal de volgende cyclus weer weg. Operatief verwijder kan als de vrouw er veel last van heeft maar zoals ik al zei merken de meeste vrouwen er niets van. Eierstok verwijderen is dan echt niet nodig.

Wat bij jou nu anders is dan in de meeste gevallen, is dat dit tijdens de zwangerschap is. Dat kan natuurlijk als je precies bij een ronde met cyste zwanger bent geraakt waardoor je lichaam nog geen tijd heeft gehad om de cyste op te ruimen. De cyste heeft maanden de tijd gehad om te groeien waardoor het allemaal veel erger klinkt.
Afbeelding
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1925

Geregistreerd: 23 Apr 2015 09:55

Bericht 18 Apr 2018 08:35

Re: Eierstokcyste

Ik heb een cyste aan mijn eierstok gehad, maar dat was voordat ik aan kinderen begon. Ik had al een tijdje links pijn onderin mijn buik ongeveer ter hoogte van mijn liezen. De gynaecoloog kwam er met een echo achter dat er een cyste zat. Iets kleiner qua formaat dan die van jou. Omdat ik er zo'n last van had hebben ze de cyste m.b.v. een kijkoperatie weggehaald. Ze konden op de echo niet zien in hoeverre de cyste verkleefd was met de eierstok, dus de gynaecoloog zou tijdens de operatie beslissen of de eierstok kon blijven zitten. Dit kon gelukkig. Daarna heb ik, zover ik weet, nooit meer last gehad van cystes. De gynaecoloog vertelde mij toentertijd dat veel vrouwen cystes krijgen op de eierstokken, maar dat je daar in de meeste gevallen niets van merkt en dat ze uit zichzelf meestal weer verdwijnen.
2011 2012 2017
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25010

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 18 Apr 2018 08:36

Re: Eierstokcyste

Maar het vreemde is, deze cyste is alleen met een inwendige echo te zien en die heb ik met twintig weken ook gehad. Daar hebben ze niks gezien (anders hadden ze het wel gezegd). Dus óf hij was toen nog heel klein, of hij was er überhaupt niet. Hij is dus wel snel gegroeid in de afgelopen (maximaal) drie maanden.
❤ 7 juni 2018
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 18 Apr 2018 09:02

Re: Eierstokcyste

Of het zat er al wel maar is niet opgemerkt. Ze hebben dan zoveel andere dingen om op te letten en een cyste is niet een van de standaard checks.
Dingen waar je niet op let zie je makkelijk over het hoofd, zelfs als het heel groot en/of opvallend is.
Afbeelding
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2522

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 18 Apr 2018 11:54

Re: Eierstokcyste

Bekende van me had het ook, hebben ze tijdens de keizersnede gelijk verwijderd. (Ze mocht ook niet normaal bevallen).
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25010

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 18 Apr 2018 12:08

Re: Eierstokcyste

Sawadee schreef:Bekende van me had het ook, hebben ze tijdens de keizersnede gelijk verwijderd. (Ze mocht ook niet normaal bevallen).


Ha dat zei ik bij wijze van grap nog wel tegen m'n vriend, dat dat wel lekker efficiënt zou zijn. Maar in principe krijg ik geen keizersnede, tenzij over een paar weken iets anders blijkt natuurlijk. Wist niet dat dat kon!
❤ 7 juni 2018
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2522

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 18 Apr 2018 12:10

Re: Eierstokcyste

Ja ze lag toen toch al open, en ivm gevaar op knappen mocht ze niet natuurlijk bevallen.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25010

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 18 Apr 2018 12:31

Re: Eierstokcyste

Wel handig, ik zou bijna om een keizersnede gaan vragen. Heb namelijk ook weinig zin om een paar maanden na de bevalling weer een operatie te ondergaan. Maar goed, eerst de volgende afspraak maar weer eens afwachten!
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem260

Bericht 28 Apr 2018 09:21

Re: Eierstokcyste

Denk dat een cyste weg laten halen (waarvan de vraag of dat nodig is) een stuk minder ingrijpend is dan een keizersnee
<<

Anoniem243

Bericht 28 Apr 2018 10:45

Re: Eierstokcyste

Ik heb er ook één. Ontdekt tijdens de zwangerschap van J. en hij zit er nog steeds. Is niet zo groot als bij jou denk ik want er hoeft niks aan gedaan. Gyn dacht wel ook aan iets endometriose-achtigs.
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 29 Apr 2018 09:29

Re: Eierstokcyste

Ik heb er ook 1 gehad tijdens mijn zwangerschap van de jongste.
Ook per toeval ontdekt bij een echo een toen doorgestuurd naar de gyn.

Hij was bij mij 9 bij 7 cm dacht ik. Ik weet niet meer of hij in een eierstok zat of gewoon in mijn baarmoeder.
Maar na de zwangerschap is hij verdwenen. Heb er toen nog 1 keer een controle echo voor gehad tijdje na de bevalling.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25010

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 07 Mei 2018 12:30

Re: Eierstokcyste

Goed om te lezen, Dolphinne!

Ik heb vanmorgen weer een echo gehad en daarna consult bij de gynaecoloog. Gelukkig was de cyste niet gegroeid, hij was precies even groot gebleven. Verder hoef ik me nu nergens druk om te maken en krijg ik over een maand of vier weer een echo + consult. Ik ga het nu dan ook maar even helemaal loslaten (had ik eigenlijk de afgelopen weken ook al gedaan) en zie het dan over een paar maanden wel. Mocht-ie er dan nog zitten, dan wil ik 'm wel weg laten halen.
❤ 7 juni 2018
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25010

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 06 Jul 2018 14:24

Re: Eierstokcyste

Even een update. Vier weken geleden ben ik bevallen en m'n dochter kon er niet goed uit, er leek iets in de weg te zitten, mogelijk toch deze cyste. Het werd dus een keizersnede en de gyn heeft toen gekeken of ze die cyste er misschien meteen uit kon halen. Echter, toen m'n buik eenmaal open was, zag ze het ding nergens meer. Wel zag ze m'n eierstokken en daar zat de cyste dus niet op!

Nu ben ik vanmorgen weer bij haar geweest voor controle, ze heeft weer een (inwendige) echo gemaakt en de cyste zat er nog en was nog even groot. Ze weet alleen niet goed waar hij nou zit en wat het precies is, dus ik moest bloed laten prikken en krijg binnenkort een CT-scan. Ik vind het inmiddels weer doodeng en er spoken al allerlei doemscenario's m.b.t. kanker en dat soort enge dingen door m'n hoofd. Ik moet natuurlijk niet van het ergste uitgaan, maar ik ben nou eenmaal een doemdenker en vind dit gewoon heel eng. Op het labformulier zag ik ook afkortingen staan die met kanker en tumormarkers te maken hebben, dat helpt ook niet mee. Maar ze moeten natuurlijk ook dingen uit kunnen sluiten. Nou ja, wordt vervolgd dus. (Niet quoten graag.)

Ik loop nu trouwens in een ander ziekenhuis dan eerst, omdat ik hierheen moest met de bevalling omdat er in het andere ziekenhuis geen plek was. Dus ben nu maar hier gebleven. In principe zou ik bij het eerste ziekenhuis ook nog een consult krijgen, maar blijf nu maar gewoon hier denk ik.
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem284

Bericht 06 Jul 2018 15:28

Re: Eierstokcyste

Oh bah, ik zou dit ook eng vinden Bliss. Sterkte met het wachten op meer informatie.
<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2587

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:32

Bericht 06 Jul 2018 16:06

Re: Eierstokcyste

Ik snap heel goed dat je het eng vindt Bliss. Zeker als ze niet weten wat het is. Die afkortingen helpen dan ook al niet mee.

Sterkte met wachten en de onderzoeken.
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25010

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 06 Jul 2018 16:21

Re: Eierstokcyste

Heb net de assistente gesproken om afspraken in te plannen. Ik krijg 30 juli de scan en 8 augustus bespreek ik de uitslag met de gyn. Kon niet eerder i.v.m. vakanties, maar goed, dat is dan maar zo. Ik vroeg nog hoe het met de labuitslagen zat en daarvoor zou ik woensdag een belafspraak krijgen. Ik zei dat ik me daar wel zorgen om maakte. Even later belde ze nog terug, ze had de gyn nog even aangeschoten en zij heeft de uitslagen bekeken. Dat zag er voor nu goed uit, ik hoefde me daar geen zorgen om te maken. Dat is in elk geval een opluchting! Ik ga proberen het de komende weken een beetje uit m'n hoofd te zetten en dan eerst die scan maar af te wachten. Ik probeer me voor te houden dat als het kanker zou zijn, er wel verhoogde waardes gezien zouden moeten zijn in m'n bloed en kennelijk is dat niet zo, dus daar moet ik dan maar op vertrouwen.
❤ 7 juni 2018
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43536

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 06 Jul 2018 21:05

Re: Eierstokcyste

Snap dat je 't wel eng vindt Bliss. Ik zou zelf ook graag antwoorden willen. Ik hoop dat je die ook krijgt.
Let's discover the world together.
<<

Islandgirl

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1155

Geregistreerd: 08 Aug 2017 06:14

Bericht 06 Jul 2018 21:15

Re: Eierstokcyste

Ik denk dat als er in je bloed niets vreemds gevonden is, je niet aan een enge ziekte hoeft te denken. Maar ik snap ook wel dat je het eng vindt. Is toch ook vreemd dat er op de echo wel iets is te zien maar bij je keizersnede weer niets was te zien. Blijft toch een beetje vreemd.
11-4-2018
Instagram

Afbeelding
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6113

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 06 Jul 2018 21:18

Re: Eierstokcyste

Dat zou ik ook akelig vinden joh. Fijn dat ze je nog even heeft teruggebeld. Sterkte!
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6938

Geregistreerd: 11 Dec 2013 11:19

Bericht 06 Jul 2018 21:26

Re: Eierstokcyste

Oh ik snap ook heel goed dat je het toch maar eng vindt allemaal hoor. Gek dat ze de cyste niet konden vinden tijdens de keizersnede. Als er geen verhoogde waardes zijn in je bloed, denk ik ook wel dat je niet direct aan enge ziektes hoeft te denken.
2012 & 2016
Volgende

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers