Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Onnodige antibiotica slikken?

<<

Hope

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1556

Geregistreerd: 28 Jun 2014 15:08

Bericht 10 Mrt 2018 16:17

Onnodige antibiotica slikken?

Een week geleden werd ik ziek. Ik kreeg koorts, keelpijn en werd flink verkouden.
Afgelopen dinsdag werd ik ineens wakker met een dikke wang en veel pijn aan de binnenkant van mijn wang. Ik kon nauwelijks meer praten, eten en drinken.
Ik heb het eventjes aangekeken en ben donderdag naar de huisarts geweest. Deze dacht aan de bof, maar wilde me graag vrijdag weer terug zien.
Ik ben vrijdag weer terug gegaan en inmiddels had ik ook geen koorts meer. De huisarts ging dus twijfelen of het wel de bof is of dat het alleen een ontstoken speekselklier is. Ik kreeg 2 opties: Bloedprikken en speeksel inleveren om de bof uit te sluiten of antibiotica gaan slikken. De antibiotica helpt niet tegen de bof, dat is een virus en gaat vanzelf over.
Ik koos voor de antibiotica en besloot vanmorgen te gaan slikken. Gisteravond had ik al stuk minder pijn, maar vanmorgen toch maar mijn 1e pil genomen. Maar nu ben ik eigenlijk pijnvrij. Ik kan gewoon weer eten en praten, het is nog wel gevoelig dan, maar pijn is het niet meer. Zal het dan toch de bof zijn geweest waar antibiotica dan niet voor helpt?
En wat kan ik nu beste doen met de rest van de antibiotica? Ik weet dat er altijd gezegd wordt dat je de kuur altijd moet afmaken, maar ook als je er nog maar 1 hebt geslikt? En is het niet schadelijk om antibiotica te gaan slikken zonder dat je dat nodig hebt?
Normaal zou ik de huisarts hierover bellen natuurlijk, maar aangezien het weekend is, gaat dat niet.
Ik vroeg me dus af wat jullie zouden doen. Mijn antibioticakuur duurt 7 dagen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 10 Mrt 2018 16:43

Re: Onnodige antibiotica slikken?

De bof is volgens mij ook gewoon een speekselklierontsteking, alleen dan viraal. Het is voor de huisarts denk ik sowieso heel moeilijk te beoordelen of het een virale of een bacteriële ontsteking is, dus er is bijna altijd een risico dat je antibiotica voor niks slikt. Ik zou die kuur persoonlijk gewoon afmaken. Dat je nu snel opknapt wil volgens mij niet zeggen dat het geen bacteriële ontsteking kan zijn, en ook niet dat alle bacteriën nu weg zijn.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Hope

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1556

Geregistreerd: 28 Jun 2014 15:08

Bericht 10 Mrt 2018 16:47

Re: Onnodige antibiotica slikken?

Ja klopt dat dat ook speekselklier ontsteking is.
Bedankt voor je antwoord. Ik ga hem dan maar gewoon afmaken. Heb er gewoon zo'n hekel aan, want kan zo slecht pillen slikken en krijg er altijd schimmelinfecties en maagpijn van :12:
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 10 Mrt 2018 16:51

Re: Onnodige antibiotica slikken?

In dat geval zou ik het toch even overleggen. Bij ons kun je de huisartsenpost ook gewoon bellen met een vraag. Als je zoveel last krijgt van die kuren dan vind ik het niet gek dat je daarmee belt en niet wacht tot maandag, als je al een heleboel pillen verder bent en misschien niet meer zo makkelijk unt stoppen terwijl dat nu heel misschien nog wel had gekund.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 10 Mrt 2018 16:52

Re: Onnodige antibiotica slikken?

Je zou ook de dienstdoende apotheek kunnen bellen als de huisartsenpost geen optie is. Die hebben denk ik een wat minder druk bezette lijn, en die weten natuurlijk ook wel het een en ander van antibiotica.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 10 Mrt 2018 16:57

Re: Onnodige antibiotica slikken?

Vervelend dat je in een tussen situatie zit qua klachten. Om resistentie te voorkomen moet je de antibiotica kuur afmaken. Juist doordat mensen een kuur niet afmaken krijg je te maken met resistentie tegen antibiotica.
Succes ermee.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:18

Bericht 11 Mrt 2018 19:52

Re: Onnodige antibiotica slikken?

Hope schreef:Ja klopt dat dat ook speekselklier ontsteking is.
Bedankt voor je antwoord. Ik ga hem dan maar gewoon afmaken. Heb er gewoon zo'n hekel aan, want kan zo slecht pillen slikken en krijg er altijd schimmelinfecties en maagpijn van :12:


Waarom heb je dan voor AB gekozen en ben je niet gewoon gaan bloed prikken?? :confused:


Persoonlijk ben ik echt geen fan van antibiotica slikken als dit niet nodig is. Gelukkig staat mijn huisarts er net zo in en doet altijd eerst uitgebreid onderzoek om te kijken of iets viraal is of niet.
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers