Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Methylfenidaat (kind) vraag..

<<

Anoniem247

Bericht 19 Feb 2018 09:43

Methylfenidaat (kind) vraag..

Mijn oudste van 7 is vorige week gestart met Methylfenidaat. Hij mag 3x per dag 5 Mg. Nu ging het de eerste 6 dagen heel erg goed. Hij was rustiger en hij liet zelf weten dat hij ook wat rustiger in zijn hoofd is en dat dat fijn voelt. We hebben nu echt een heel ander kind! Fijn voor ons en fijn voor hem! Alleen nu had hij gisteren een iets minder rustigere dag. Hij werd een aantal keer goed boos en was weer wat drukker. Is dit normaal dat dit zo (tijdelijk) weer kan veranderen? Hij moest vandaag na een week vakantie weer naar school. Kan dat het er mee te maken hebben dat het wat spannend is? En is dan het aantal Mg wel genoeg?

En hij mag er dus drie per dag en hij begint om 8.00 en de volgende krijgt hij om 12.00. Deze tijden moeten omdat hij op school zit. Om 16.00 uur is de tweede dus uitgewerkt en als hij er dus weer een zou moeten zou die om 20.00 uur uitgewerkt zijn. Alleen ligt hij meestal om half 8 in bed en ik heb begrepen dat het ivm slapen dat niet goed is. In de vakantie hebben we er steeds twee gegeven. Hij nam de eerste dan pas om 10.00 uur ivm uitslapen :) en de tweede was dan uitgewerkt om 18.00. Deze tijd zou eigenlijk ideaal zijn. Zouden we de derde door de midden kunnen breken om dit effect te krijgen of werkt dat zo niet?
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2522

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 19 Feb 2018 09:47

Re: Methylfenidaat (kind) vraag..

Ik zou zeker bij kinderen niet zomaar zelf gaan spelen met de tijden en halveren bij methylfenidaat. En zeker niet als je net begint. Dit moet altijd in overleg met de psychiater die het voorschrijft.
Die kan ook eventueel melatonine voorschrijven voor het inslapen.
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1936

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:18

Bericht 19 Feb 2018 10:44

Re: Methylfenidaat (kind) vraag..

Ik denk dat het in ieder geval goed te weten is dat als je te laat bent (en dat ligt echt per kind verschillend hoe laat 't uit werkt) met de medicijnen dat hij dan een rebound krijgt. Dat is zeg maar een tijdelijke verdubbeling van alle klachten zoals ze zonder medicijnen zijn. Goed dus om te gaan uitzoeken wanneer die medicijnen bij hem uitwerken. Ik heb zelf ervaring met deze medicijnen en het kwam bij mij erg nauw, 10 minuutjes te laat maakte al enorme gekte in m'n hoofd.
En qua slapen was t in mijn geval beter om de rebound dan al gehad te hebben (duurde ongeveer half uur hier) anders sliep ik niet.
Juli 2015
Maart 2017
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 19 Feb 2018 11:19

Re: Methylfenidaat (kind) vraag..

E kreeg er om die reden maar twee, dus alleen 's morgens en rond het middaguur. Wij hebben ooit wel overlegd of we in de middag een halve dosering mochten geven en ik herinner me dat dat wel mocht.

Volgens mij is het trouwens niet zo erg om zelf ietsje te schuiven met tijden. In het weekend kreeg E zijn eerste methylfenidaat ook wel eens een uurtje later, dan moesten we natuurlijk wel zorgen dat de tweede aansloot. Over dat halveren van de derde zou ik voor de zekerheid wel even overleggen. Wij mochten dat overigens ook gewoon met de huisarts doen, hoefde niet per se met de kinderpsychiater.

Gebruik je merkloze methylfenidaat of Ritalin? Bij E maakte dat ook verschil. De hulpstoffen in Ritalin zijn net iets anders dan bij de merkloze variant.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem247

Bericht 19 Feb 2018 12:02

Re: Methylfenidaat (kind) vraag..

Sawadee : hij krijgt idd ook Melatonine. Ik wil ook niet zomaar aanrommelen met dit medicijn. De kinderarts die ons begeleid heeft tot donderdag vakantie en tot die tijd ga ik ook geen halve geven geven of iets degelijks. Ik ga sowieso donderdag even bellen voordat ik iets doe.

Pure : hij moet ze van ons ook stipt op tijd innemen want je merk het echt dat na 4 uur het gewoon uit is gewerkt. Maar die laatste is gewoon lastig. Stel hij neemt de derde dan is 20.30 alles uitgewerkt. Dat vind ik persoonlijk gewoon te laat voor een doordeweekse dag voor een 7 jarige. In het weekend zou het evt wel kunnen.

Susan : bij een halve dosering is die dan echt na twee uur uitgewerkt of werkte die dan voor 4 uur wat minder? Ik weet even niet hoe ik dat moet zien dan. Hij krijgt echt op de minuut af de volgende dosering. We hebben een wekkertje voor hem aangeschaft zodat hij zelf ook hoort wanneer de volgende moet. Op school zal dit wel iets ander zijn maar het zal geen kwartier later zijn. Zijn juf houdt het deze week allemaal goed in de gaten. Onze zoon heeft een merkloze versie. Is Ritalin wel beter?
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2522

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 19 Feb 2018 12:09

Re: Methylfenidaat (kind) vraag..

Hoelaat staat hij op? Je zou ook nog kunnen overleggen om om 7u te beginnen, dan 11u en dan 15u.
Maar dan zit je nog met uitwerktijd (+rebound) om 19u.

Het handigste zou inderdaad dan 2x per dag zijn of de retard versie, met vertraagde afgifte.
<<

Anoniem247

Bericht 19 Feb 2018 12:13

Re: Methylfenidaat (kind) vraag..

Nou op school beginnen ze om 12 uur met de lunch. Vandaar dat dit aangeraden werd om het zo te doen. Op schooldagen en de niet de werkdagen van mij gaat de wekker pas om half 8.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 19 Feb 2018 12:23

Re: Methylfenidaat (kind) vraag..

Wij hebben het uiteindelijk nooit gedaan, maar ik denk dat een halve dosering even lang werkt alleen wat minder sterk.

Als hij echt drie keer een hele nodig heeft dan zou ik overleggen of het 7.00, 11.00 en 15.00 kan zijn, desnoods met een klein koekje erbij of zo, als je niet wil dat hij het zonder iets inneemt (ik weet niet meer of je het met eten in moest nemen, volgens mij niet per se).

Ik vond merk-Ritalin wel beter, met die merkloze vond ik hem na het uitwerken best humeurig en met die merk-Ritalin niet meer. E kon ook niet echt aangeven of hij last had van bijwerkingen dus bij hem waren we extra voorzichtig.
Nadeel was dat die pilletjes alleen in 10 mg waren, dus we moesten we sowieso breken. Zou je halve doseringen gaan geven, dan moet je dus twee keer breken, dat wordt wel lastig, al zou het wel moeten kunnen lukken. Zou het even overleggen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Fanta

Noob

Berichten: 88

Geregistreerd: 05 Nov 2016 02:22

Bericht 19 Feb 2018 12:24

Re: Methylfenidaat (kind) vraag..

De oudste 2 krijgen ook methylfenidaat deze krijgen ze om 8 en 12 uur. Ze krijgen ze 2x omdat het net wat jij zegt met slapen betreft. Ze reageren hier redelijk goed op. We proberen om na 16.00 rustig aan te doen door middel van schermtijd of rustige spelletjes.

Ik zou wachten op de dokter omdat je ook een op/afbouwschema hebt.
*2009*2011*2013*
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6219

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 19 Feb 2018 15:17

Re: Methylfenidaat (kind) vraag..

Ava schreef:Nou op school beginnen ze om 12 uur met de lunch. Vandaar dat dit aangeraden werd om het zo te doen. Op schooldagen en de niet de werkdagen van mij gaat de wekker pas om half 8.


Maar dit lijkt me geen heilige tijd: als het voor jouw kind niet werkt moet dat (in overleg idd) toch anders? Wij hebben op school meerdere kinderen met medicatie en veel verschillende tijden..
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem247

Bericht 19 Feb 2018 15:30

Re: Methylfenidaat (kind) vraag..

Voor hem is het belangrijkste dat hij het juist krijgt onder schooltijd. Daarvoor krijgt hij het oa ook omdat hij zich niet goed kan concentreren op school. Als hij een werkje of toets moet doen is hij erg snel afgeleid (hoestend kind, vuilniswagen voor de school, pratende kinderen op de gang etc) en daardoor krijgt hij het vaak niet af en wordt onzeker en verdrietig. Dus tussen half 9 en kwart over 2 moet hij het dus zeker hebben. Voor thuis ook wel maar school is voor nu het belangrijkste.
<<

Anoniem331

Bericht 19 Feb 2018 15:38

Re: Methylfenidaat (kind) vraag..

Ik ben dan wel geen kind, maar gebruik het ook sinds een aantal maanden. Alleen op werkdagen of wanneer ik een weekend vol kinderen heb. Ik gebruik er ook 2 per dag. Ik heb het in de avond niet nodig, en vind de rebound zo laat op de dag niet prettig.
Ik ben ook begonnen met 5mg. Maar zatoch na 2 weken toch snel al op 10mg, daar heb ik veel meer naar bij dan de 5mg.

.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 19 Feb 2018 15:45

Re: Methylfenidaat (kind) vraag..

Ik zou dan met de behandelend arts overleggen of je mag eindigen met een halfje en toch ook of je het eventueel een half uurtje naar voren kan schuiven. Eventueel breng je hem een half uur voor het opstaan vast een crackertje op bed en laat je hem in bed nog even een boekje lezen of een filmpje kijken of wat dan ook voor hij echt opstaat, dan kan hij dan meteen die pil nemen. Dan is het 's avonds een half uurtje eerder uitgewerkt. Die lunchtijd lijkt mij ook niet zo heilig, het zal wel eens vaker voorkomen dat een kind medicijnen moet nemen en dat het niet precies samenvalt met de lunch.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem247

Bericht 21 Feb 2018 18:09

Re: Methylfenidaat (kind) vraag..

Nou vandaag heb ik toch gebeld en kreeg haar vervanger te pakken want hoe het de eerste dagen was is het nu niet meer zo helaas. Wat ik nu moet doen is hem maandag 2,5 Mg meer geven in de ochtend en in de middag gewoon 5 Mg. De juf moet dan kijken of er een verschil is tussen de ochtend en de middag. Stel het is zo moet ik hem 2,5 Mg meer blijven geven. Als het niet zo is moet ik hem 2 dagen niks geven en dan moet zijn juf en wij thuis kijken of hij veranderd qua gedrag. Of dat hij weer drukker is en sneller afgeleid. De 5e heb ik weer een belafspraak staan hoe dit allemaal is gegaan. Ik moet voor nu even dezelfde tijden aanhouden doordeweeks. 8.00, 12.00 en 16.00.

Wbt de tijd na 16.00 uur (als nummer 2 is uitgewerkt) mogen we hem een half tabletje geven en dan Melatonine erbij een uurtje voor het slapen gaan. Om half 7 want om half 8 gaat hij naar bed.
<<

Anoniem247

Bericht 21 Feb 2018 18:10

Re: Methylfenidaat (kind) vraag..

Hoelang duurde het eigenlijk bij jullie voordat het juiste medicijn en de dosering werd gevonden?
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 21 Feb 2018 18:16

Re: Methylfenidaat (kind) vraag..

E mocht maximaal 20 mg per dag, we zijn geloof ik begonnen met 2,5 mg per keer, daarna opgebouwd naar 5 mg, daarna opgebouwd naar 7,5, maar daarvan werd hij té rustig en niet meer zichzelf. Dus weer teruggegaan op 5 mg en het daarbij gehouden. Volgens mij hangt de dosering zowel van lichaamsgewicht als van leeftijd af en E is nogal klein en licht.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Daarom

Noob

Berichten: 195

Geregistreerd: 17 Apr 2017 21:58

Bericht 21 Feb 2018 21:26

Re: Methylfenidaat (kind) vraag..

Ik slik het zelf ook, maar ik ben ook weer zoekende hoor. Had in het begin de kortwerkende maar mijn lever breekt heel snel af en had al heel snel een rebound en toen moest ik zoveel slikken om het goed te houden, zeker toen ik nog tot laat werkte.
Ik moet zeggen, heb iedere keer een andere variant van de apotheek en de een werkt beter dan de ander.
Dus probeer wel te zorgen dat je iedere keer dezelfde hebt.
Ik heb nu de langwerkende versie en nog werkt die geen 8 uur, wat zou moeten, maar een uur of 4.
Het is rotspul om de goede dosering en tijden te vinden erin.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5443

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 21 Feb 2018 21:55

Re: Methylfenidaat (kind) vraag..

Volgens mij kreeg mijn broertje het ook zo. In de middag nog een halfje en een uur voordat hij naar bed ging melatonine om slaaphormoon aan te maken omdat de medicijnen je niet slaperig maken. Dosering weet ik zo even niet. Later zijn ze overgestapt naar Concerta omdat dit gedurende de dag geleidelijker medicijn afgeeft en je zo geen pillen kunt vergeten (neem je maar 1x p dag). Dat bleek beter/makkelijker te werken.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5443

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 21 Feb 2018 22:02

Re: Methylfenidaat (kind) vraag..

De juiste dosering duurde trouwens wel een paar weken ja :). Weet ook nog dat hij altijd erg veel honger kreeg nadat zijn medicijn uitgewerkt was, het onderdrukt honger. Mensen die ik ken zijn er ook wat van afgevallen.
<<

Daarom

Noob

Berichten: 195

Geregistreerd: 17 Apr 2017 21:58

Bericht 21 Feb 2018 22:04

Re: Methylfenidaat (kind) vraag..

Lot schreef:De juiste dosering duurde trouwens wel een paar weken ja :). Weet ook nog dat hij altijd erg veel honger kreeg nadat zijn medicijn uitgewerkt was, het onderdrukt honger. Mensen die ik ken zijn er ook wat van afgevallen.


Ik ben inderdaad ook gigantisch afgevallen toen ik er net mee begon.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 21 Feb 2018 22:10

Re: Methylfenidaat (kind) vraag..

E at nog wel redelijk goed, wel iets meer nadat de tweede pil was uitgewerkt. Hij is van zichzelf altijd klein en fijn geweest, ook voor de periode dat hij methylfenidaat slikte en daarna, maar het heeft wel meegespeeld bij het besluit om er weer mee te stoppen, naast nog andere dingen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem247

Bericht 22 Feb 2018 09:02

Re: Methylfenidaat (kind) vraag..

Ik moet zijn gewicht ook goed in de gaten houden. Het is al een spin qua bouw. Normaal eet hij echt als een bootwerker en nu ietsjes minder. Wel gewoon goed zijn ontbijt, lunch en avondeten maar hij vraagt tussendoor minder. Maar als ik heb een bakje druiven voor zijn neus schuif gaat het wel op. Maar dat zal ook allemaal wel minder worden als de dosering hoger wordt.

Ik vind het trouwens wel echt stom dat Methylfenidaat wel vergoed wordt en Concerta weer niet. Tenminste dat zei de arts. Een klein procent vergoed het wel dus als we daar voor willen gaan dan moet ik dan nog eens goed nakijken. Maar de kans is klein.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2522

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 22 Feb 2018 09:52

Re: Methylfenidaat (kind) vraag..

Ava kijk eens bij "de regenboog apotheek" (online). Zij bereiden Methylfinidaat retard, dat is concerta onder de stofnaam.
Die wordt vaak wel vergoed! Ze hebben hele duidelijke info over welke verzekeringen met hun contracten hebben.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 22 Feb 2018 10:29

Re: Methylfenidaat (kind) vraag..

Ava bij Methylfenidaat retard moet je ook bijbetalen, wel minder dan bij Concerta. Het hangt van je aanvullende polis af of de bijbetaling wordt vergoed.

De methylfenidaat die Sawadee zegt is er ook gewoon bij de normale apotheek dus daar hoef je niet voor naar de regenboogapotheek, die apotheek wordt sowieso niet standaard vergoed.
<<

Pannetoet

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1551

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:10

Bericht 22 Feb 2018 11:12

Re: Methylfenidaat (kind) vraag..

Daarom schreef:Het is rotspul om de goede dosering en tijden te vinden erin.


Ik denk dat dat aan de persoon ligt, er zijn ook veel ADHD'ers waarbij medicatie niets doet (een vriendin van mij heeft dat) en bij één duurt het langer dan bij de ander. Ik werk op de administratie bij een zorgverlener waar mijn collega's veel te maken hebben met stoornissen en medicatie, maar gemiddeld duurt het zo'n 6 maand wanneer de medicatie goed is ingesteld. Zelf zie ik dat de meeste cliënten niet zo'n fan zijn van ritalin, juist omdat je het zo vaak moet innemen. En je vaker last hebt van de rebound en de kans op vergeten groot is. Wat ze hier vaak doen is smorgens bij het opstaan concerta en eind van de middag 20mg ritalin (om inderdaad de rebound te voorkomen). Maar ik weet niet hoe het zit met concerta en kinderen, zover ik weet is dat geen probleem maar ik ben natuurlijk geen arts. De bijbetaling van methylfenidaat concerta is per maand €11,-, wil de 'echte' dan betaal je €28,- per maand bij. Echter merken veel cliënten geen verschil tussen de 'echte' en de 'neppe'.

Ava: Is het niet een optie om hem concerta te geven ipv ritalin? Dan zit je ook niet met de tabletjes en tijden overdag.
Wat als het lukt
Volgende

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers