Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Niet lijnen maar opletten

<<

Elro

Gebruikers-avatar

Kerstboom

Berichten: 2849

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 28 Mrt 2017 18:32

Niet lijnen maar opletten

In de zwangerschap mag je niet lijnen, omdat het kind genoeg voedingsstoffen binnen moet krijgen.
Nu moet ik door mn zwangerschapsdiabetes wel opletten met het eten. En ik merk dat ik het nu wel moeilijk vind waar de grens is tussen lijnen en afvallen.
Met ontbijt of lunch kan ik maar 2 sneeen zoet of 3 sneeen zonder zoet, maar dat is als ik wil lijnen ook. Zo kan ik wel yoghurt pakken, maar niet teveel muesli, maar dat is met lijnen ook. Avondeten is opletten met koolhydraten, dat doe je ook met lijnen. En toetje sla ik nu ook maar over.
Ik vind het verplicht opletten al niet leuk, maar nu vind ik het gevoel ook dubbel omdat lijnen wer niet goed zou zijn
Afbeelding

Afbeelding
<<

Anoniem186

Bericht 28 Mrt 2017 18:37

Re: Niet lijnen maar opletten

Koolhydraten en suikers moet je dus mijden? Mogen vetten wel? Dan zou ik dus zorgen dat je daar wel ruim voldoende van binnen krijgt. Dat is niet lijnen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

Kerstlichtje

Berichten: 14371

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 28 Mrt 2017 18:42

Re: Niet lijnen maar opletten

Ja dat is een lastige grens tijdens de zwangerschap Elsa. Zeker als je vanwege je zwangerschapsdiabetes goed moet opletten, want dat is natuurlijk wel belangrijk. Hebben ze bij de verloskundige daar geen goede tips voor? Of vanuit het ziekenhuis, of misschien eens contact met een gespecialiseerde dietiste opnemen?

Ik heb zelf ook niet gelijnd, maar let wel heel erg op wat ik eet tijdens m'n zwangerschap. Dat komt met name omdat m'n man wél aan het afvallen is. Hij volgt een bepaald dieet van de sportschool en ik werk m'n weg er om heen. Zo eten we 's avonds geen tot weinig koolhydraten. Dat heb ik maandenlang eigenlijk tijdens de zwangerschap niet gedaan en ging prima. Dat doen we eigenlijk al langer en is negen van de tien keer prima ook tijdens de zwangerschap. Tot ik laatste paar weken wel echt af ging vallen, toen ben ik wel echt meer koolhydraten gaan eten, nu eet ik brood overdag en kook ik 's avonds vaak wat rijst of pasta voor mezelf.

Mijn zwangerschapscraving kwam ook 'handig' uit, broccoli en andere groene groente. Daar heb ik dus vooral in het tweede trimester enorm veel van gegeten. Dat helpt natuurlijk. En is hartstikke gezond voor de baby!

Ik denk dat je heel goed moet kijken naar welke voedingsstoffen wél goed zijn. Dus inderdaad wat Jans zegt: Goede vetten eten. Lekker veel avocado, veel vis (de vis die mag dan ten minste en dat is nog best veel). Lekker een eitje bij het ontbijt of lunch, veel groenten, noten, al die dingen zijn echt wel gezond en goed voor jou en je baby. Ik ben echt nog veel gezonder gaan eten sinds m'n zwangerschap, ook omdat ik me zo bewust ben van alles wat ik eet, de baby ook aan voedingsstoffen krijgt. Dat heeft wel echt geholpen. Ik zou het zo proberen te benaderen als ik jou was.
Lieve kleine man. 01-04-2017

Afbeelding
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Kerstkrans

Berichten: 1442

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 28 Mrt 2017 18:48

Re: Niet lijnen maar opletten

Kan je hiervoor niet beter advies inwinnen bij een diëtiste?
Ik denk dat het belangrijkste is dat je niet minder kcal in gaat nemen (lijnen), maar wel gezonde keuzes maakt. En daarin kan een diëtiste je begeleiden.
<<

Anoniem205

Bericht 28 Mrt 2017 18:50

Re: Niet lijnen maar opletten

Bij diabetes moet je idd op koolhydraten letten, suikers zijn ook koolhydraten. Of beter gezegd: koolhydraten zijn ook een vorm van suikers, want de koolhydraten worden omgezet in suikers. En wil je voorkomen dat je óf insuline wilt spuiten óf blijvende diabetes kunt ontwikkelen, zul je koolhydraten moeten tellen/opletten. Maar je kunt niet zonder koolhydraten, je hebt wel energie nodig.

Een boterham bevat gemiddeld 12 koolhydraten. Een koolhydraat arme boterham bevat er 9. Witbrood bevat per snee weer meer koolhydraten dan een volkoren boterham. Zoet beleg bevat veel suikers, dus dan is het zaak dat je beleg vindt dat per portie de minder koolhydraten bevat. Muesli is beter dan cruesli trouwens, maar het verschilt ook weer welk merk je hebt. Jordan's bevatten de minste koolhydraten per
Portie bijvoorbeeld.

Radler had/heeft een heleboel koolhydraat arme recepten. Dat kan je dus lekker eten, en toch beperkt koolhydraten eten.

Succes! Lijkt me knap lastig. Ik heb een vriend met diabetes type I, dus die vangt alles op met insuline.
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Kerstkrans

Berichten: 1310

Geregistreerd: 17 Jan 2016 10:10

Bericht 28 Mrt 2017 19:02

Re: Niet lijnen maar opletten

Kun je niet een afspraak maken met de vk of een diëtiste hierover? Of misschien kun je info gewoon doorgemaild krijgen. Ik kreeg ook een aantal punten per maaltijd en met dat boekje was er echt wel veel keuze en variatie.

Ik heb tijdens mijn 2 laatste zwangerschappen ook zwangerschapsdiabetes gehad. Bij mijn laatste zwangerschap waren mijn waarden ondanks het dieet (wat echt wel meeviel, al mocht ik niets met zoet en bij voorkeur bijvoorbeeld patat/pizza) niet goed en heb ik al vanaf vroeg in dec zwangerschap insuline moeten spuiten.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Elro

Gebruikers-avatar

Kerstboom

Berichten: 2849

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 28 Mrt 2017 21:30

Re: Niet lijnen maar opletten

Ttnx voor de reacties
Bij dochter heb ik het ook gehad, toen had ik ook af en toe wel een hogere waarde (idd bij een keer patat, of worstenbroodjes bij lunch of zo). Alleen toen deed de baby het ook goed. Nu lijkt het alsof de baby er meer last van heeft (meer vruchtwater) dus ben ik me nog bewuster. Mijn moeder heeft diabetes, en een bewoner oo het werk ook, dus ik weet er wel het een en ander van.
Maar juist omdat ik er nu Meer mee bezig ben dan bij dochter (door dus en de kennis en het vruchtwater) ben ik bang dat ik te moeilijk denk.
Ik weet heel goed waar de koolhydraten inzitten. En qua vetten mag ik dan wel weer kaas en vlees bijv (en groenten natuurlijk, maar daar kan ik niet oo leven)
Dietiste zou idd de volgende stap zijn. Normaal ga je daar ook meteen heen, maar daar ben ik bij dochter niet veel bij opgeschoten. Ik hou niet can een vast schema. Maar misschien daar dan toch een x contact mee opnemen.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Kerstkrans

Berichten: 1442

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 28 Mrt 2017 21:38

Re: Niet lijnen maar opletten

Mijn dietist (en de meeste volgens mij) werkt juist niet met een vast eetschema maar geeft gewoon vooral inzicht in de goede opties en laat mij daaruit vervolgens zelf keuzes maken.

Dus heb een hele lijst met opties en een schema in de zin van (fictief even nu) "ontbijt; 2 boterhammen met mager beleg", en dan heb ik die lijst met andere opties dan volkorenbrood wat kwa voedingsstoffen gelijkwaardig is, bijv 3 rijstwafels of 2 plakken roggebrood of 1 croissantje bijvoorbeeld (even fictief uiteraard weer). Zodat je zelf kan varieren maar wel binnen je hoeveelheden koolhydraten/vetten en kcal blijft.

En zo heb ik dus lijsten voor de hele dag en ook groepen voorkeur beleg, vlees, tussendoortjes etc, en daarnaast groep met wat net ff minder goed is en groep met wat je echt als uitzondering zou moeten kiezen.
Laatst gewijzigd door Sawadee op 29 Mrt 2017 07:27, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

Kerstlichtje

Berichten: 14371

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 28 Mrt 2017 21:49

Re: Niet lijnen maar opletten

Omdat dit toch redelijk medisch is zou ik dus zeker wel contact zoeken met iemand die er verstand van heeft, of dat nou een diëtiste is of een ander iemand.
Lieve kleine man. 01-04-2017

Afbeelding
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Kerstkrans

Berichten: 1310

Geregistreerd: 17 Jan 2016 10:10

Bericht 29 Mrt 2017 05:44

Re: Niet lijnen maar opletten

Oh ik zou zeker wel naar de diëtiste gaan. Hier maakten we 1x een dag menu en kreeg ik dus een boekje mee waardoor ik eindeloos kon variëren. Het dieet is medisch, en als je merkt dat er nu toch al klachten zijn zou ik alles willen doen om de kans dat je insuline moet gaan gebruiken zo klein mogelijk te houden

En ik wist ook echt wel wat van diabetes af (ben verpleegkundige en kwam er veel mee in aanraking op mijn werk) maar in combinatie met een zwangerschap en hormonen is het toch echt wel anders dan iemand die diabetes heeft die niet zwangerschap gerelateerd is.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Kerstboom

Berichten: 5578

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 29 Mrt 2017 07:52

Re: Niet lijnen maar opletten

Ik zou ook echt hulp inschakelen omdat je er overduidelijk niet uitkomt. Ik denk oprecht ook dat je moet kijken naar je zin 'op groenten kan ik niet leven hoor!'. Dat is echt beetje onzin, als je creatief omgaat met de recepten kan je juist enorm lekker en gevarieerd eten. Zo kan je een chocolademousse maken van pompoen. Hartstikke weinig kcal, hartstikke bomvol voedingsstoffen en je eet nog iets wat lekker is ook. En serieus: mijn vriend proefde het verschil niet eens.

Zo kan je dus tal van dingen bedenken waardoor je dus wel al die voedingsstoffen binnenkrijgt. Groenten en fruit is nu eenmaal belangrijk, ook voor je baby, en daaruit haal je andere voedingsstoffen dan uit je kwark of je magere boterhambeleg.
<<

September

Gebruikers-avatar

Kerstmuts

Berichten: 1957

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:28

Bericht 29 Mrt 2017 08:49

Re: Niet lijnen maar opletten

Ik heb ook zwangerschapsdiabetes gehad. Ben wel meteen naar een dietiste gegaan omdat ik graag handvatten wilde krijgen. Ik ben toen begonnen met een dieet waarin ik koolhydraten moest tellen.
Het ligt er dan nog wel aan of je insuline moet spuiten of alleen een dieet moet want in het eerste geval kun je met het spuiten van meer insuline je bloedsuiker wel wat meer reguleren.

Wat ik tussen door veel nam was, noten, blokjes kaas, gevulde eieren en stukjes rauwkost. Dit kon ik haast onbeperkt nemen.

Ik heb wel direct moeten beginnen met insuline btw.
Hello, from the outside <3

Afbeelding
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Kerstmuts

Berichten: 1875

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 29 Mrt 2017 09:09

Re: Niet lijnen maar opletten

Caro schreef:Ik zou ook echt hulp inschakelen omdat je er overduidelijk niet uitkomt. Ik denk oprecht ook dat je moet kijken naar je zin 'op groenten kan ik niet leven hoor!'. Dat is echt beetje onzin, als je creatief omgaat met de recepten kan je juist enorm lekker en gevarieerd eten. Zo kan je een chocolademousse maken van pompoen. Hartstikke weinig kcal, hartstikke bomvol voedingsstoffen en je eet nog iets wat lekker is ook. En serieus: mijn vriend proefde het verschil niet eens.

Zo kan je dus tal van dingen bedenken waardoor je dus wel al die voedingsstoffen binnenkrijgt. Groenten en fruit is nu eenmaal belangrijk, ook voor je baby, en daaruit haal je andere voedingsstoffen dan uit je kwark of je magere boterhambeleg.


Eens, ik denk dat een goede dietiste je echt goede handvatten kan geven!
Never let your fear decide your fate.

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers