Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wijsheidstand: gaatje vullen of trekken?

<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 12:19

Bericht 11 Dec 2016 22:07

Wijsheidstand: gaatje vullen of trekken?

Ik ben een maand geleden bij mijn tandarts geweest en zij stelde een gaatje vast in mijn wijsheidstand.

Nu stelde ze mij voor de keuze of ik dat gaatje wil laten vullen of dat ik mijn wijsheidstand wil laten trekken. Zelf opteert ze voor het laatste, maar ze laat de keuze aan mij over. Ik heb al mijn wijsheidstanden nog en ben bang dat ik mijn tand ga missen (als in: dat ik met mijn tong de hele tijd voel dat er een "gat" is), al zegt mijn tandarts dat ik daar echt geen last van ga hebben.

Nou goed, ik moet dus dinsdag terug en dan moet ik wel belissen wat ik wil. Wat zouden jullie doen of wat zijn jullie ervaringen?
2012 & 2016
<<

Anoniem184

Bericht 11 Dec 2016 22:12

Re: Wijsheidstand: gaatje vullen of trekken?

Uiteindelijk zullen ze er waarschijnlijk toch uit moeten, ik zou hem laten trekken. Vullen lijkt me dan een zinloze behandeling, eerlijk gezegd. En dat missen valt wel mee, vond ik :)
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11400

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 11 Dec 2016 22:20

Re: Wijsheidstand: gaatje vullen of trekken?

Staat de tand gewoon goed? Want volgens mij is er dan geen reden om aan te nemen dat ie uiteindelijk toch wel getrokken wordt. Ik zou het gaatje laten vullen. Ben voorstander van niet preventief tanden laten trekken.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem331

Bericht 11 Dec 2016 22:30

Re: Wijsheidstand: gaatje vullen of trekken?

Wijsheidstand, klinkt veel leuker als verstandskies :)

Ik heb ze alle 4 niet meer. Blij toe, altijd ellende met die kiezen. Maar als jij er geen last van hebt, ze er niet uit hoeven dan liet ik dat gaatje vullen.
<<

Anoniem185

Bericht 11 Dec 2016 22:41

Re: Wijsheidstand: gaatje vullen of trekken?

Ik zou hem gewoon laten vullen.
<<

Anoniem315

Bericht 11 Dec 2016 22:45

Re: Wijsheidstand: gaatje vullen of trekken?

Laten trekken, geen twijfel! Die kies gaat er waarschijnlijk toch een keer uit, en nu heb je een goede reden. Dat ding ga je echt niet missen.
<<

Anoniem221

Bericht 11 Dec 2016 22:50

Re: Wijsheidstand: gaatje vullen of trekken?

Wijsheidstanden zijn verstandskiezen in Nederland?

Ik heb vorig jaar een verstandskies laten trekken. De chirurg die het verwijderde zei toen:"Laten we ook gelijk een afspraak maken om de verstandskies boven te trekken". Ik vroeg haar wat het nut is en die was er niet. Lekker laten zitten dus. Ik heb niet echt last van het hebben van een gat in mijn gebit, maar wel dat ik er nog vaak even met mijn tong langs schiet. Zonder reden overigens. Ik zou dan ook zeggen dat je het beter kunt laten trekken. Gaat het niet goed met vullen, dan wil ik je zeggen dat de kiespijn die je dan voelt zoooo erg is. Ik heb het gehad en gun het geen ander.
<<

Anoniem315

Bericht 11 Dec 2016 22:52

Re: Wijsheidstand: gaatje vullen of trekken?

Mijn tandarts zegt juist: zodra er iets aan de hand is (bv tandvlees ontstoken of een gaatje), trekken we hem. In tegenstelling tot Jip ben ik juist wél voor preventief trekken. Die krengen zijn nutteloos.

Ik heb de bovenste twee preventief laten trekken en eentje onder vanwege een klein gaatje. Alledrie piece of cake.
<<

Anoniem221

Bericht 11 Dec 2016 22:54

Re: Wijsheidstand: gaatje vullen of trekken?

Vroeger werden ze standaard getrokken. Althans, in Nederland. Dat we ze nu alle vier nog mogen houden is zonder doel. Ja, zolang je er geen last van hebt, dan zijn ze ook niet tot last. Maar als ze lastig worden, berg je maar. Ze dienen nergens voor, volgens tandartsen.
<<

Anoniem331

Bericht 11 Dec 2016 22:57

Re: Wijsheidstand: gaatje vullen of trekken?

Hier was het trouwens echt geen piece of cake. 2 keer een dikke week uit de running geweest.
<<

Anoniem221

Bericht 11 Dec 2016 23:01

Re: Wijsheidstand: gaatje vullen of trekken?

Popcorn schreef:Hier was het trouwens echt geen piece of cake. 2 keer een dikke week uit de running geweest.


Toen je ze had laten trekken?

Pijn was hier in een dag of wat over, maar ik liep vervolgens wel vijf dagen met een gele dikke wang.
<<

CCC

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:58

Bericht 11 Dec 2016 23:05

Re: Wijsheidstand: gaatje vullen of trekken?

Ik zou voor vullen gaan, als ze gewoon goed staan en je er geen last van hebt hoeven ze er niet perse uit heb ik begrepen de laatste keer van mijn tandarts.
<<

Anoniem331

Bericht 11 Dec 2016 23:13

Re: Wijsheidstand: gaatje vullen of trekken?

Fedora schreef:
Popcorn schreef:Hier was het trouwens echt geen piece of cake. 2 keer een dikke week uit de running geweest.


Toen je ze had laten trekken?

Pijn was hier in een dag of wat over, maar ik liep vervolgens wel vijf dagen met een gele dikke wang.



Ja. Ik heb 2x 2 laten doen. En ben echt zonder gekheid beide keren een week thuis gebleven van het werk, omdat ik gewoon praktisch niks kon. Ben nog nooit zo toegetakeld geweest, was na mijn keizersnee sneller weer op de been eigenlijk. Heel apart.
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 12:19

Bericht 11 Dec 2016 23:29

Re: Wijsheidstand: gaatje vullen of trekken?

Hm, nu weet ik het dus nog niet.

We hebben het eigenlijk toen niet gehad over de last die ik ervan kan hebben na het trekken ervan. Ik ging er zelf eigenlijk vanuit dat dat hetzelfde is als met een gewone tand, althans dat hoopte ik toch want ik heb deze week echt veel afspraken gepland staan die ik wel graag wil laten doorgaan.

Is de pijn/last die je ervan hebt niet afhankelijk van hoe de tandwortels lopen? Ah, nu ga ik echt nog harder twijfelen.
2012 & 2016
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2526

Geregistreerd: 02 Jan 2016 16:21

Bericht 11 Dec 2016 23:33

Re: Wijsheidstand: gaatje vullen of trekken?

Als je verstandskiezen al volledig door zijn zal je waarschijnlijk amper last er van hebben.
De "problemen" komen als de kiezen er echt uit moet laten snijden en in delen, omdat ze schuin liggen en niet doorgekomen zijn.
<<

Anoniem221

Bericht 11 Dec 2016 23:35

Re: Wijsheidstand: gaatje vullen of trekken?

De mensen die een verstandskies hebben laten trekken hebben er bijna allemaal een ontsteking bij opgelopen, inclusief mezelf. Maar ik was blij dat ik van dat ellendige ding af was. Want het was eerst een gaatje, al snel brak het kreng af en vervolgens kiespijn om voor door de grond te zakken. Ook al was het even pijnlijk, ook door de ontsteking, ik vond het niet zo erg al de pijn die ik had toen de tand nog in mijn tandvlees stak.

Ik heb ook gelukkig niet zoveel pijn gehad als Popcorn. Het was geel en dik, maar al met al ben ik nog steeds dankbaar dat hij eruit is. De tandpijn die ik van de verstandskies krijg was erger dan pijn die ik ooit heb meegemaakt. En qua aangezicht merk je er niets van. Het is een nutteloze tand. Althans, dat is wat tandartsen in Nederland beweren.

Edit: Alle vier de kiezen zijn gewoon compleet door en stonden en staan recht in mijn mond.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 12 Dec 2016 00:03

Re: Wijsheidstand: gaatje vullen of trekken?

Ja naja je pink is ook nutteloos maar ik laat 'm mooi zitten.

Ik heb m'n verstandskiezen nog, geen last van en ze kauwen prima dus no way dat iemand er aan mag trekken van mij :) Ik zou dan ook gaan voor vullen! Als de tandarts er bij kan tenminste.
#teammaple🍁
<<

anoniem203

Bericht 12 Dec 2016 00:21

Re: Wijsheidstand: gaatje vullen of trekken?

Als die kies helemaal is doorgekomen en je verder geen last ervan hebt zou ik 'm laten vullen. Trekken is echt geen pretje en ik ben er toen ook een weekje uit de running van geweest. Sowieso kon ik een dag of 2 niet goed eten, had ik enorme hoofpijn en echt het gevoel dan ik tegen mijn kaak aan was geslagen. Ze hebben toen ook flink moet wrikken omdat die kiezen er wat moeilijker uitgaan. Mocht je er dan ooit nog een keer last van krijgen kunnen ze er alsnog uit.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2526

Geregistreerd: 02 Jan 2016 16:21

Bericht 12 Dec 2016 00:56

Re: Wijsheidstand: gaatje vullen of trekken?

Ava schreef:Als die kies helemaal is doorgekomen en je verder geen last ervan hebt zou ik 'm laten vullen. Trekken is echt geen pretje en ik ben er toen ook een weekje uit de running van geweest. Sowieso kon ik een dag of 2 niet goed eten, had ik enorme hoofpijn en echt het gevoel dan ik tegen mijn kaak aan was geslagen. Ze hebben toen ook flink moet wrikken omdat die kiezen er wat moeilijker uitgaan. Mocht je er dan ooit nog een keer last van krijgen kunnen ze er alsnog uit.


Dit is bangmakerij voor niks ;-)
De verstandskiezen boven gaan er over het algemeen heel makkelijk uit hoor, zitten niet zo vast in de kaak. Klopt dus niet wat je zegt over dat al je verstandskiezen er lastiger uitgaan.
Bij mij beide boven bij de tandarts laten verwijderen, binnen minuut (zonder overdrijven) waren ze er beide uit en at dag later alweer afbakbroodjes etc. Amper pijn aan gehad. En dan waren ze niet eens volledig doorgekomen.

Probleem is als je gaat afwachten tot ze problemen geven en je krijgt een ontsteking, dat ze het gebied niet goed kunnen verdoven door die ontsteking en trekken veel pijnlijker wordt.
<<

anoniem203

Bericht 12 Dec 2016 01:22

Re: Wijsheidstand: gaatje vullen of trekken?

Deze kiezen zitten helemaal achterin dus ja inderdaad lastiger trekken dan een gewone kies. En fijn voor jou dat je er amper last van hebt gehad maar het grootste gros heeft er echt wel last van. En dit was geen bangmakerij maar gewoon mijn ervaring net als Popcorn haar ervaring deelde in dit topic.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 12 Dec 2016 02:33

Re: Wijsheidstand: gaatje vullen of trekken?

Ik heb na het trekken niet echt veel last gehad. Er zaten gaatjes in omdat ik er niet echt bij kon met poetsen dhs weg ermee.

Ik had er maar 2, alleen boven. Onder zitten ze niet, ook niet nog in m'n kaak ofzo.
R. 2013
D. 2016
<<

Sublimo

Yipyapper

Berichten: 1611

Geregistreerd: 20 Jul 2015 12:32

Bericht 12 Dec 2016 07:30

Re: Wijsheidstand: gaatje vullen of trekken?

Tja we kunnen wel in twee kampen tegen elkaar gaan roepen dat het zus of zo is, maar de waarheid is gewoon dat t voor iedereen anders is en dat je niet van tevoren weet tot welke groep je hoort.

Bij mij zijn ze alle vier tegelijk getrokken. Ik was binnen tien minuten klaar, dus t trekken ging moeiteloos, en toch heb ik heel veel pijn gehad. De tandarts snapte er niets van, maar mijn moeder zei dat zij ook altijd veel pijn had aan dingen in haar mond, meer dan men verwachtte, dus er is gewoon niks over te zeggen.

Ik zou denk ik gaan voor vullen als je er geen last van bent en ze goed staan. Iemand zei dat als je er een ontsteking aan krijgt ze niet meer goed kunnen verdoven en dat t dan erg pijnlijk is om ze te laten verwijderen. In België kun je ook kiezen om ze onder narcose te laten verwijderen, dus als er een ontsteking zit zou ik daar zeker voor kiezen.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2526

Geregistreerd: 02 Jan 2016 16:21

Bericht 12 Dec 2016 08:05

Re: Wijsheidstand: gaatje vullen of trekken?

Ava schreef:Deze kiezen zitten helemaal achterin dus ja inderdaad lastiger trekken dan een gewone kies. En fijn voor jou dat je er amper last van hebt gehad maar het grootste gros heeft er echt wel last van. En dit was geen bangmakerij maar gewoon mijn ervaring net als Popcorn haar ervaring deelde in dit topic.


Dat ze achterin zitten staat los van of ze moeten wrikken omdat ze er lastiger uitgaan (zoals je eerst zei), en daarop reageerde ik, dat vond ik bangmakerij. Omdat juist je verstandskiezen boven er erg makkelijk uitgaan. Makkelijker dan normale kiezen vaak.
En uiteraard heeft iedereen andere ervaringen, en heel prettig is het nooit idd
Laatst gewijzigd door Sawadee op 12 Dec 2016 08:09, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

anoniem213

Bericht 12 Dec 2016 08:08

Re: Wijsheidstand: gaatje vullen of trekken?

Dat gat groeit vanzelf dicht en dat gevoel went binnen een week waarschijnlijk. Ik moest in het begin ook wennen aan het spalkje achter mijn tanden na mijn beugel. Nu voel ik het niet eens meer.

Ik zou geloof ik wel voor trekken gaan zodra er iets met die kiezen is. Je kunt goed zonder en het is moeilijk ze ontstekings- en gaatjesvrij te houden (blijkt bij jou dus al). Ik zou liever eenmalige kosten hebben en een beetje gezeur, maar dan wel daarna van alles af zijn.
<<

Anoniem258

Bericht 12 Dec 2016 08:08

Re: Wijsheidstand: gaatje vullen of trekken?

Laten trekken.
Hier 3 wkn terug de laatste moeten laten trekken. De andere 3 al jaren terug, maar nooit echt pijn gehad. Beetje zeurderige pijn de eerste dag maar kon zelfs daarna een late dienst werken.
Dus het kan gewoon meevallen.
Ze maakten bij mij eerst foto's om te kijken hoe ze lagen en of het trekken daardoor makkelijk ging.
Volgende

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers